Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Tentoonstelling musea vragen.

zomaar wat vragen die in me op kwam.
Musea hebben wisselende tentoonstellingen. Hoe lang van tevoren worden die ingepland? Het lijkt me best ingewikkeld om wisselende tentoonstellingen mooi op elkaar te laten aansluiten.
En krijgen kunstenaars eigenlijk betaald als hun werk wordt getoond? Of is dat voor de eer?


Wollstonecraft

Wollstonecraft

18-02-2022 om 08:55 Topicstarter

Misschien is dat ook wel per museum amders.

Ik weet er iets van door een aantal kunstenaars in mijn omgeving. Vaak begint een museum een paar jaar van tevoren met plannen van een tentoonstelling, bij kleinere musea en tentoonstellingen soms korter van tevoren. Er is vaak geen betaling voor de kunstenaar, regelmatig moet je zelfs betalen om mee te doen aan een tentoonstelling. De verdiensten zitten voor kunstenaars met name in de verkoop (en lesgeven). Daar is wel steeds meer gedoe over, het is natuurlijk raar dat kunstenaars niet - net zoals de curator, de vormgever, etc. betaald krijgen voor hun bijdrage aan de tentoonstelling. Maar ja, altijd geld tekort in de culturele sector en dan is het zo gegroeid. 

Wollstonecraft

Wollstonecraft

18-02-2022 om 10:00 Topicstarter

Piratenkoningin schreef op 18-02-2022 om 09:26:

Ik weet er iets van door een aantal kunstenaars in mijn omgeving. Vaak begint een museum een paar jaar van tevoren met plannen van een tentoonstelling, bij kleinere musea en tentoonstellingen soms korter van tevoren. Er is vaak geen betaling voor de kunstenaar, regelmatig moet je zelfs betalen om mee te doen aan een tentoonstelling. De verdiensten zitten voor kunstenaars met name in de verkoop (en lesgeven). Daar is wel steeds meer gedoe over, het is natuurlijk raar dat kunstenaars niet - net zoals de curator, de vormgever, etc. betaald krijgen voor hun bijdrage aan de tentoonstelling. Maar ja, altijd geld tekort in de culturele sector en dan is het zo gegroeid.

Dank je voor de uitleg. Culturele sector is altijd lastig qua geld. Jammer is dat, kunst en cultuur maken het leven zoveel mooier. 

Leuke vraag! Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. 
Sommige tentoonstellingen gaan de hele wereld over ( die van the Rolling Stones en David Bowie bijvoorbeeld), deze waren in Groningen en ben ik jammer genoeg niet geweest. Ik vroeg me af waarom Groningen en niet ergens in Amsterdam of zo, hebben zij daar dan meer voor betaald of zijn dat afspraken?

Wollstonecraft schreef op 18-02-2022 om 10:00:

[..]

Dank je voor de uitleg. Culturele sector is altijd lastig qua geld. Jammer is dat, kunst en cultuur maken het leven zoveel mooier.

Zeker!

Wollstonecraft

Wollstonecraft

18-02-2022 om 10:37 Topicstarter

Dolfje schreef op 18-02-2022 om 10:22:

Leuke vraag! Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd.
Sommige tentoonstellingen gaan de hele wereld over ( die van the Rolling Stones en David Bowie bijvoorbeeld), deze waren in Groningen en ben ik jammer genoeg niet geweest. Ik vroeg me af waarom Groningen en niet ergens in Amsterdam of zo, hebben zij daar dan meer voor betaald of zijn dat afspraken?

Ja, dat soort dingen vraag ik me ook wel af. Al vind ik het heel goed als grote aansprekende tentoonstellingen overal in het land zijn. Er is al veel teveel in Amsterdam geconcentreerd. 

Wollstonecraft schreef op 18-02-2022 om 10:37:

[..]

Ja, dat soort dingen vraag ik me ook wel af. Al vind ik het heel goed als grote aansprekende tentoonstellingen overal in het land zijn. Er is al veel teveel in Amsterdam geconcentreerd.

Dat is ook zo maar wij wonen in Brabant en dan is Groningen best een eindje dus dat is er toen gewoon niet van gekomen.

Wollstonecraft

Wollstonecraft

18-02-2022 om 10:42 Topicstarter

Dolfje schreef op 18-02-2022 om 10:38:

[..]

Dat is ook zo maar wij wonen in Brabant en dan is Groningen best een eindje dus dat is er toen gewoon niet van gekomen.

Snap ik. Voor mij is afstand ook reden om soms tentoonstellingen aan me voorbij te laten gaan.

Ja jammer is dat. 

Het is erg afhankelijk van het museum en het soort tentoonstelling. De huidige Revolusi tentoonstelling in het Rijksmuseum kent bijvoorbeeld een hele lange aanloop. Doorgaans is te stellen dat grotere musea en tentoonstellingen met werk wat normaal in het buitenland hangt, lange voorbereiding nodig hebbben. 

Ik ken een kunstschilder die nu een solo expositie heeft in een klein stads/regio-museum, daar zijn ze voorjaar 2021 mee begonnen en najaar 2021 was de opening. Hij krijgt daar geen geld voor, maar wel veel naamsbekendheid. Er zijn nu werken van hem verkocht aan particulieren. En het opent deuren naar andere musea en kunstverzamelaars die in zijn werk geïnteresseerd zijn. 

Wollstonecraft

Wollstonecraft

18-02-2022 om 11:41 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 18-02-2022 om 11:10:

Het is erg afhankelijk van het museum en het soort tentoonstelling. De huidige Revolusi tentoonstelling in het Rijksmuseum kent bijvoorbeeld een hele lange aanloop. Doorgaans is te stellen dat grotere musea en tentoonstellingen met werk wat normaal in het buitenland hangt, lange voorbereiding nodig hebbben.

Ik ken een kunstschilder die nu een solo expositie heeft in een klein stads/regio-museum, daar zijn ze voorjaar 2021 mee begonnen en najaar 2021 was de opening. Hij krijgt daar geen geld voor, maar wel veel naamsbekendheid. Er zijn nu werken van hem verkocht aan particulieren. En het opent deuren naar andere musea en kunstverzamelaars die in zijn werk geïnteresseerd zijn.

Ja, dat klinkt eigenlijk heel logisch.

Dolfje schreef op 18-02-2022 om 10:38:

[..]

Dat is ook zo maar wij wonen in Brabant en dan is Groningen best een eindje dus dat is er toen gewoon niet van gekomen.

Ach, voor de mensen in Groningen is Amsterdam weer ver. En het Groninger museum is volgens mij een vrij toonaangevend museum.

Schemerlampje schreef op 18-02-2022 om 11:48:

[..]

Ach, voor de mensen in Groningen is Amsterdam weer ver. En het Groninger museum is volgens mij een vrij toonaangevend museum.

Ik woon in het midden van het land en ben naar verschillende tentoonstellingen in het Groninger museum geweest. Het waren allemaal hele goede exposities met als absolute hoogte punt het werk van Chihuly.

Ik vind het Groninger museum een van de beste op het gebied van tijdelijke tentoonstelling echt altijd de reis waard en de normale collectie is ook de moeite waard.

Nou ja, het hangt er een beetje vanaf. In de grote/gevestigde musea zijn de werken in de tentoonstelling meestal al van iemand of van een museum dat de werken uitleent voor de tentoonstelling, dus dan heeft de kunstenaar al betaald gekregen voor zijn werk. In hele kleine musea en vooral galleries hangt werk wat van de kunstenaar zelf is, en dat is dan ook vaak te koop. 

Ik heb heel lang in dit wereldje gewerkt en ik heb aan aardig wat tentoonstellingen gewerkt.
De eerste ideeën ontstaan meestal al jaren voordat een tentoonstelling gehouden worden. Bij grote tentoonstellingen met werk uit het buitenland kan een voorbereiding al snel ruim drie jaar in beslag nemen. Er moet dan onderhandelt worden over werken, vervoer moet worden geregeld, verzekeringen enz. Dat betekent dat de datum vaak ook al vast moet liggen. 
Bij kleinere tentoonstellingen begint de voorbereiding gemiddeld een jaar van te voren. Kunstenaars/musea/verzamelaars worden benaderd, subsidieaanvragen worden ingediend. Tentoonstellingsplan, randprogramma, educatie moet worden geregeld. Het kan een flinke productie zijn.

Wat betreft de kunstenaars ligt het er ook aan of een werk uit een collectie van een museum of particulier komt of van de kunstenaar. Soms betaal je voor een bruikleen, soms zijn er uitwisselingen tussen musea. particulieren zijn vaak best bereid om een werk uit te lenen zonder dat daar een vergoeding tegenover hoeft te staan. 

Het is zeker niet zo dat kunstenaars niet betaald worden. Meestal is er wel sprake van een vergoeding (al zou dit best hoger mogen zijn) op het moment dat een kunstenaar gevraagd wordt om werk tentoon te stellen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een kunstenaar moest betalen om in een tentoonstelling te komen. Curatoren van musea kiezen werken op inhoud van het werk, niet op inhoud van de portemonnee van de kunstenaar.
Bij (groeps)tentoonstellingen die door de kunstenaar(s) zelf worden georganiseerd is dit een ander verhaal. 
Naamsbekendheid is verder natuurlijk ook een belangrijke factor in de hoogte van de vergoeding die kunstenaars krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.