Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Straatbiebs, minibiebs > ervaringen

Zijn er hier lezers die een eigen straatbieb/minibieb hebben?   Ik helaas niet, het is niet handig om hem voor mijn deur te plaatsen, omdat ik er dan geen enkel zicht op heb. 
Maar ik mag heel graag door de wijk wandelen en wat verderweg fietsen om langs 'de kastjes' te gaan. 
Op deze manier scharrel ik boeken bij elkaar. Er staat hier een mand meteen stuk of 10 boeken die ik nog wil lezen.  En ook een doos met boeken die ik gelezen heb (of niet te lezen vónd..), die gaan terug de biebjes in.

Er bestaan hele mooie kastjes, soms zelf getimmerd, beschilderd.
Soms kleine vitrinekastjes.
Helaas zijn ze niet allemaal waterdicht met tot gevolg dat boeken nat worden of zelfs gaan schimmelen. Zo zonde.

Vanmorgen vond ik nog een nagelnieuw exemplaar van Liza Marklund ('Studio Zes') in de boekenkast die hier in het winkelcentrum bij AH staat.
(Zweedse detectives zijn mijn favorieten, maar ik lees ook graag wat lichtere lectuur en bijv. (auto-) biografieën).

Vertel hier over  je eigen, of andermans, straatbieb.


Ik ben dol op straatbiebs. Zelf heb ik er geen, maar ik ruil enthousiast, tussen huis en werk heb ik er minstens acht die ik tegenkom.

Ik heb er ook twee ontdekt. Eentje heeft mij als klandizie.
Ben voor mezelf geslaagd en heb er ook al wat (kinder)boeken in gezet. Leuk om dan te zien dat die vervolgens weg zijn en er dus iemand blij mee is.

Ik vind ze geweldig en wou dat ze al bestonden in de tijd dat ik nog papieren boeken las. Bij mij in de straat staat er eentje. Heb niet 't idee dat daar echt veel activiteit is, maar de huiseigenaar heeft 'm zelf gebouwd met 'n bankje er naast. Staat in elk geval gezellig. 

Ik heb er een boek van Lars Kepler (nieuw) uit gehaald. En zelf heb ik er een complete set van Dikkie Dik in gelegd. Ook wat tijdschriften voor kinderen en voor volwassenen heb ik er ingelegd. Vond gretig aftrek. Dat stimuleert me extra.

Ik ben dol op minibiebs! Helaas is mijn wijk niet zo geschikt. We hadden een plantenbieb en die werd steeds vernield. Als we ooit verhuizen dan wil ik zelf een minibiebje

Op 10 minuten fietsen van mijn huis zit een heel leuke straatbieb met boeken en planten. Daar fiets ik met alle liefde voor om. Soms staan er ook nog andere weggevertjes in, bijvoorbeeld spullen voor in huis (niet eten maar spulletjes die anderen niet meer nodig hebben). Dat vind ik echt een goed initiatief, hopelijk komen er steeds meer initiatieven als deze.

Ik heb er een sinds een maand. Vind het zo leuk. Vooral als mensen blij weg gaan.
Kleine kinderen die helemaal blij worden,zo leuk.
Ik heb zowel volwassenen boeken als een kinder zwerfboek station.
De volwassenen boeken lopen het hardst. Ik woon in het centrum en er komen veel toeristen langs. Ook het verzorgingstehuis is vlakbij en vaak lopen ze hier langs met hun verpleging. 

Ik zou er ook een willen! Lijkt me echt heel leuk. Manlief is het daar niet zo mee eens haha.
We wonen hier nog maar net, ik hoop dat er in de buurt een minibieb is, maar dat moet ik dus nog gaan ontdekken!

Hier vind ik het ook leuk om in minibiebs te snuffelen. Heb er zelf geen, maar hier in de buurt zijn er wel een paar. 
Vanmiddag maar weer eens langs fietsen onderweg naar verjaardag, kan ik mooi weer wat boeken er in zetten en kijken of er weer wat leuks tussen staat en meteen weer wat boeken daarin zetten die ik toch niet meer lees. 

 Hier in de buurt bij Albert Heijn hebben ze er ook een neergezet in de winkel. Keek er wel eens als ik er toch voor boodschappen moest zijn, maar die vind ik minder, staan voornamelijk oude boeken in waar ik niets aan vind, nieuwere boeken zijn er snel weg, heb er wel eens wat boeken neergezet en die waren er zo weg. 

Vind het een mooie manier om toch nog boeken te kunnen lezen zonder meteen nieuwe boeken te hoeven kopen en boeken die je zelf niet meer leest weg te doen zodat anderen ze weer kunnen lezen. 
Lees ook wel veel op ereader, maar blijf het ook fijn vinden om echte boeken te kunnen lezen. 

Geweldig, ik vind minibiebs ook fantastisch. Ik zou er zelf wel een willen, maar toen ik dat idee uitsprak begon mijn buurvrouw meteen te klagen dat ze dat eng vond. Ze stuurde me meteen allemaal linkjes door van nieuwsberichten over vernielde minibiebs enzo Dus heb het idee maar even in de ijskast gezet. 
Hier in de buurt zijn er enkele, zo leuk. Ik haal er geregeld boeken uit en zet ook zeer regelmatig boeken terug, ook als ik thuis weer eens heb opgeruimd 

Wij wonen in het buitenland en hier heeft zeg maar de dorpsraad er vorig jaar een laten plaatsen midden in het dorp. In een oude telefooncel die door een graffiti artist helemaal gepimpt is. Hartstikke leuk en zo kan de taal nog wat verbeteren en dochter vindt het ook leuk om in te kijken.

Ik vind ze ook leuk er staat er ook 1 hier paar straten verderop. Bij ons in de wijk zijn ze wel geschikt, maar lang niet overal in de stad helaas..

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

14-07-2021 om 13:05 Topicstarter

@Biem, wat betreft het buitenland, vorig jaar in het dorp in Eifel waar we op vakantie waren ook een kast ontdekt. Helaas alleen  Duitstalige boeken (logisch hoor). Daar heb ik toen wat gelezen Nederlandstalige boeken in gezet en die waren zó weg...
ALS we dit jaar weer gaan, neem ik wat boeken mee voor die bieb.

Boekwissel(s) op Utrecht Centraal. Leuke sport om boeken te droppen en aan het eind van je uitstapje te kijken of er nog wat over is. Meestal is alles weg, staat ook heel praktisch in de stationshal maar niet het gedeelte waar je ov-chip voor nodig hebt, dus zowel reizigers als niet-reizigers kunnen er makkelijk terecht. 

Hier in de stad is ook wel e.e.a. ook inpandig bij bijvoorbeeld AH en een theater.

Bij ons in de buurt is er ook eentje, ik kom er vaak langs en dan kijk ik altijd even. Meestal zit er niet zoveel tussen maar ik heb ook wel een paar leuke boeken gevonden. Ik vind het ook leuk om te zien hoe snel mijn eigen boeken weg zijn, eigenlijk altijd al de volgende dag. 

heb een tijdje een minibieb gehad. Viel me tegen hoeveel boeken er gebracht werden. Ik zag het als een mooie manier om mijn boeken kwijt te raken. Maar ik had bijna wekelijks een grote doos met donaties boeken bij de voordeur. Mijn schuur stond er vol mee. Het gaf wel veel aanspraak 😊.
Dit was wel een jaar of 5 terug. Inmiddels ben ik verhuisd bij mijn huidige woning geen minibieb, niet de juiste locatie.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.