Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Slaan we door in inclusief willen zijn?


redbulletje schreef op 30-01-2022 om 09:42:

Ik ken die goede man niet, maar een dwergkoppel in de hoofdrollen van een normale film zal waarschijnlijk een stuk minder kijkers trekken dan met Brad Pitt en soortgelijken.

Dat heeft dan waarschijnlijk meer met bekendheid te maken. Er zijn nou eenmaal weinig bekende kleine acteurs.

Waarbij ik overigens zeker weet dat Peter Dinklage (behoorlijk grote naam sinds Game of Thrones) ook echt genoeg mensen naar de bioscoop zal trekken. En dan niet vanwege "aapjes kijken" maar omdat het zo'n goede acteur is.

Game of thrones is niet mijn genre, dus ik zou 't niet weten. 

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 09:50:

Game of thrones is niet mijn genre, dus ik zou 't niet weten.

Nee, dat jij niet weet waar je het over hebt was wel duidelijk. Geheel los van of je de serie kent.

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

30-01-2022 om 09:51

ik heb niet alle pagina's gelezen, maar wat ik eigenlijk wel jammer vind is dat een sprookje geen sprookje meer mag zijn. Natuurlijk zitten er in sprookjes elementen die niet meer van deze tijd zijn, maar een geromantiseerd verhaaltje over een mooie prinses, ik zie er echt geen kwaad in. Is toch ook leuk om bij weg te dromen? 

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 09:01:

Jij wil dus van gewone films een rariteitenkabinet maken? Het is nu al een gekunstelde diversiteitsbingokaart met alle eisen die de woke subsidievertrekkers afdwingen. Een film moet geen freakshow worden.

Hier wil ik toch even op reageren.

De zogenaamde 'freakshows' waar jij naar refereert, waren reizende kermisachtige attracties waar mensen met aangeboren afwijkingen en mensen van kleur als beesten tentoon werden gesteld. Ze werden uitgebuit, bespot en gekleineerd door 'beschaafde' witte mensen. Het is een uiterst pijnlijk onderdeel van onze geschiedenis waar we gelukkig collectief afstand van hebben gedaan. 

Het feit dat jij deze term zo licht gebruikt, in deze context (een actrice van kleur en een acteur met dwerggroei) vind ik veel zeggen over hoe achterhaald jouw denkbeeld is wat betreft mensen die niet aan jouw witte, beperkingsloze norm voldoen. En is wat mij betreft juist een argument om meer diversiteit in zoveel mogelijk producties te stoppen, zodat die norm in ieder geval niet aan de volgende generaties wordt opgedrongen.

Woezelisboos schreef op 30-01-2022 om 09:51:

ik heb niet alle pagina's gelezen, maar wat ik eigenlijk wel jammer vind is dat een sprookje geen sprookje meer mag zijn. Natuurlijk zitten er in sprookjes elementen die niet meer van deze tijd zijn, maar een geromantiseerd verhaaltje over een mooie prinses, ik zie er echt geen kwaad in. Is toch ook leuk om bij weg te dromen?

Dat sprookje mag gerust een sprookje blijven. Er worden geen boeken verbrand en talloze ouders lezen het nog altijd aan hun kinderen voor. Bij deze nieuwe verfilming klinkt nu de roep om het op een hedendaagse manier vorm te geven. Dat is niet uitzonderlijk. Er zijn veel klassiekers uit de wereldliteratuur in een modern jasje gestoken. Zoals van Shakespeare bijvoorbeeld. En ook sprookjes krijgen in films geregeld een frisse adaptatie, aangepast aan deze tijd. Er is niks nieuws onder de zon. Dit gebeurt gewoon allang. 

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 09:01:

Jij wil dus van gewone films een rariteitenkabinet maken? Het is nu al een gekunstelde diversiteitsbingokaart met alle eisen die de woke subsidievertrekkers afdwingen. Een film moet geen freakshow worden.

Probeer je eens een moment te verplaatsen in degenen over wie je hier spreekt! Als kleine mensen gewone rollen zouden spelen, zeg je, wordt een film een ‘rariteitenkabinet’ en een ‘freakshow’. Stel dat hier een klein persoon zou meelezen. Hoe zou dat voelen, denk je?  Dat je het hardop durft te zeggen! Ik weet heus wel dat we er niet aan gewend zijn en dat we er waarschijnlijk even raar van zouden opkijken. Maar des te meer reden om te zorgen dat het normaal wordt. Dat ‘freak’ en ‘rariteit’ niet meer de eerste, tweede en derde associatie is die we met kleine mensen hebben. Dat er in ieder geval wat andere dimensies bij komen. Het zijn gewoon mensen hoor, zoals jij en ik, met een wat andere lichaamsbouw, dat wel. 

Er zijn toch ook nauwelijks obese personen in films te zien. Hooguit als nerd of als grappig personage. Maar niet in 't soort rollen waar we lekkere dingen willen zien. Een man hoort ook groter dan de vrouw te zijn wil 't aantrekkelijk gevonden worden door de kijkers. Indoctrineren van diversiteit doen ze al genoeg op tv, laat series en films lekker kijkvoer blijven zonder dat 't maatschappelijk verantwoord moet zijn. 

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 12:40:

Er zijn toch ook nauwelijks obese personen in films te zien. Hooguit als nerd of als grappig personage. Maar niet in 't soort rollen waar we lekkere dingen willen zien. Een man hoort ook groter dan de vrouw te zijn wil 't aantrekkelijk gevonden worden door de kijkers. Indoctrineren van diversiteit doen ze al genoeg op tv, laat series en films lekker kijkvoer blijven zonder dat 't maatschappelijk verantwoord moet zijn.

En dat zou ook moeten veranderen.

Maargoed RB ik krijg steeds meer het gevoel dat voor jou vooral een sport is om tegen te zijn en dingen te zeggen waarvan je weet dat je een reactie krijgt om te zien hoe mensen reageren. Dus ik laat het hierbij. Ik heb je genoeg gevoerd.

Er is een reden dat mensen als Brad Pitt of Jennifer Aniston gecast worden voor hoofdrollen. Het merendeel van de mensen ziet graag aantrekkelijke personages. Dat is gewoon de menselijke natuur. Net zoals ze in modeboekjes ook mooie slanke vrouwen de kleding laten showen. Dat verkoopt tenslotte. 

MRI

MRI

30-01-2022 om 12:52

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 12:40:

Er zijn toch ook nauwelijks obese personen in films te zien. Hooguit als nerd of als grappig personage. Maar niet in 't soort rollen waar we lekkere dingen willen zien. Een man hoort ook groter dan de vrouw te zijn wil 't aantrekkelijk gevonden worden door de kijkers. Indoctrineren van diversiteit doen ze al genoeg op tv, laat series en films lekker kijkvoer blijven zonder dat 't maatschappelijk verantwoord moet zijn.



Jij bent nou precies de manifestatie van de normatieve hetero witte cis norm waardoor inclusiviteit nodig is en getoond mag worden. En het is dus alleen maar van jouw kant de kansel brullen uit eigenbelang in plaats van empathie te hebben voor andere mensen. 

Ik vind je trouwens een vreemde manier van reageren hebben: je gaat niet op argumenten in maar sleept er weer een ander argument bij waardoor de discussie vertroebeld wordt en je nooit aan een eind komt. Ik ga dus net als LP ook niet meer op jou reageren. 

redbulletje schreef op 30-01-2022 om 12:40:

Er zijn toch ook nauwelijks obese personen in films te zien. Hooguit als nerd of als grappig personage. Maar niet in 't soort rollen waar we lekkere dingen willen zien. Een man hoort ook groter dan de vrouw te zijn wil 't aantrekkelijk gevonden worden door de kijkers. Indoctrineren van diversiteit doen ze al genoeg op tv, laat series en films lekker kijkvoer blijven zonder dat 't maatschappelijk verantwoord moet zijn.

Het lijkt alsof jij de wereld zou willen stilzetten in de film. Ik begrijp dat jij moeite hebt met verandering maar die gaat hoe dan ook door. Wat ‘lekker kijkvoer’ is verandert ook. Disney gaat natuurlijk niet in op suggesties alleen uit de goedheid van hun hart. Ze willen ook gewoon een groter publiek aanboren zodat ze wereldwijd meer abonnees voor hun streaming platform kunnen krijgen. En zo komen er meer diverse elementen in ‘lekker kijkvoer’. Het een sluit het ander niet uit. Je zult eraan moeten wennen dat het gebeurt en sommige uitingen zullen ‘niet jouw ding’ zijn. Maar dat is nu ook al zo. Ook nu zul je sommige films, series etc ‘niks’ vinden. Niks nieuws onder de zon.

MRI

MRI

30-01-2022 om 13:07

Mija schreef op 30-01-2022 om 12:58:

[..]

Het lijkt alsof jij de wereld zou willen stilzetten in de film. Ik begrijp dat jij moeite hebt met verandering maar die gaat hoe dan ook door. Wat ‘lekker kijkvoer’ is verandert ook. Disney gaat natuurlijk niet in op suggesties alleen uit de goedheid van hun hart. Ze willen ook gewoon een groter publiek aanboren zodat ze wereldwijd meer abonnees voor hun streaming platform kunnen krijgen. En zo komen er meer diverse elementen in ‘lekker kijkvoer’. Het een sluit het ander niet uit. Je zult eraan moeten wennen dat het gebeurt en sommige uitingen zullen ‘niet jouw ding’ zijn. Maar dat is nu ook al zo. Ook nu zul je sommige films, series etc ‘niks’ vinden. Niks nieuws onder de zon.

Ja inderdaad en het is natuurlijk ook zo dat aanbod de vraag stipuleert: als je alleen maar witte cis hetero mensen toont die ook nog slank zijn en voldoen aan bepaalde normen van mannelijkheid en vrouwelijkheid, zullen mensen aannemen dat ze zulke mensen willen zien. Maar als je meer diversiteit aanbiedt in de media, zal die diversiteit ook door gaan klinken in de verlangens van mensen. Mensen denken  dat het om 'natuur' gaat. Welnee, je wilt gewoon wat je voorgezet wordt. Ik durf te wedden dat als de media nu een offensief zouden beginnen van volle zwarte vrouwen, dat dat binnen een paar jaar de norm is van vrouwelijke schoonheid. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

30-01-2022 om 13:56

MRI schreef op 30-01-2022 om 12:52:

[..]



Jij bent nou precies de manifestatie van de normatieve hetero witte cis norm waardoor inclusiviteit nodig is en getoond mag worden. En het is dus alleen maar van jouw kant de kansel brullen uit eigenbelang in plaats van empathie te hebben voor andere mensen.

Ik vind je trouwens een vreemde manier van reageren hebben: je gaat niet op argumenten in maar sleept er weer een ander argument bij waardoor de discussie vertroebeld wordt en je nooit aan een eind komt. Ik ga dus net als LP ook niet meer op jou reageren.

Kunnen we alsjeblieft de schrijvers en regisseurs zelf laten bepalen hoe ze een personage willen afbeelden, ipv van hen te dwingen rollen te creëren voor bepaalde types.
Vooralsnog leven we hier niet onder een communistisch regime waarbij de overheid bepaald wat de inhoud van fictie moet zijn.

MRI schreef op 30-01-2022 om 13:07:

[..]

Ja inderdaad en het is natuurlijk ook zo dat aanbod de vraag stipuleert: als je alleen maar witte cis hetero mensen toont die ook nog slank zijn en voldoen aan bepaalde normen van mannelijkheid en vrouwelijkheid, zullen mensen aannemen dat ze zulke mensen willen zien. Maar als je meer diversiteit aanbiedt in de media, zal die diversiteit ook door gaan klinken in de verlangens van mensen. Mensen denken dat het om 'natuur' gaat. Welnee, je wilt gewoon wat je voorgezet wordt. Ik durf te wedden dat als de media nu een offensief zouden beginnen van volle zwarte vrouwen, dat dat binnen een paar jaar de norm is van vrouwelijke schoonheid.

Ik wil niet wat me voorgezet wordt op dit moment en ik ben niet de enige. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.