Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-11-2021 om 19:54

Reclame Kerstman

Naar aanleiding van deze Noorse reclamespot:


https://www.youtube.com/watch?v=nDLumk_rQQw&ab_channel=Posten

Peiling

Wat zijn jullie gevoelens hierbij?
45 stemmen
47%
42%
11%

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-11-2021 om 19:57

To trapt af.
Voor mij negatief. 
Heb totaal geen probleem met homoseksualiteit maar vraag me wel af of het zo goed is om de Kerstman te seksualiseren.
Zouden ze eenzelfde reclamespot maken waarbij de Kerstman gaat vrijen met een vrouw? 

Ze vrijen niet, ze kussen. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-11-2021 om 20:01

Lollypopje schreef op 26-11-2021 om 19:58:

Ze vrijen niet, ze kussen.

Sorry, hier gebruiken ze gaan vrijen ook voor afspraakjes waarbij gewoon gekust wordt. Je vrijer ontmoeten etc. 

Ik krijg er ook een raar gevoel bij. 

Ik vind dat je sommige personages niet moet willen seksualiseren. De kerstman, sinterklaas, bumba, teletubbies, die zijn voor kinderen en daar hangt iets magisch omheen. Laat dat dan ook zo.. 

Daarnaast is de kerstman zo oud dat dit gewoon pedofilie is als je het mij vraagt (ok ik overdrijf maar ik denk dat wel duidelijk wordt wat ik bedoel) 

Vooraleer ik wist hoe het ging eindigen, had ik al een eng gevoel bij die man. Het leek voor mij het begin van een triller.
Ben ook totaal niet tegen homoseksualiteit maar hier geeft men er een héééél vreemd beeld van. En ook, die man heeft een gezin, en terwijl iedereen (waarschijnlijk) in bed ligt, zit hij te kussen met de kerstman.
Wie verzint zoiets?

letterkoekje schreef op 26-11-2021 om 20:07:

Vooraleer ik wist hoe het ging eindigen, had ik al een eng gevoel bij die man. Het leek voor mij het begin van een triller.
Ben ook totaal niet tegen homoseksualiteit maar hier geeft men er een héééél vreemd beeld van. En ook, die man heeft een gezin, en terwijl iedereen (waarschijnlijk) in bed ligt, zit hij te kussen met de kerstman.
Wie verzint zoiets?

Een verkapte reclame voor second love.
Als geschreven tekst op een sok die voor de haard hangt.

Met als slogan Kom ook de winter warmpjes door.

Het begin van de reclame vond ik wel mooi en dacht dat hij een vaderfiguur in de kerstman zag. Maar dat zoenen verpest 't idd voor me. Daar is ie veel te oud voor om dat aantrekkelijk te kunnen vinden. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-11-2021 om 20:45

TanteTheelepel schreef op 26-11-2021 om 20:02:

Ik krijg er ook een raar gevoel bij.

Ik vind dat je sommige personages niet moet willen seksualiseren. De kerstman, sinterklaas, bumba, teletubbies, die zijn voor kinderen en daar hangt iets magisch omheen. Laat dat dan ook zo..
...

Denk niet dat ik het beter kon omschrijven. Gewoon al de vraag of de Kerstman op mannen of op vrouwen valt, doet in mijn ogen afbreuk aan de figuur die hij moet voorstellen.

Daarnaast vraag ik mij af of dit niet een voortzetting is van de infantilisering van onze maatschappij. Willen we nu echt een beeld scheppen waarbij het normaal is om als volwassene te geloven in de Kerstman, terwijl dit vroeger een figuur was dat voorbehouden werd aan kinderen? 

Ik vind dat ik niks heb te vinden van andermans liefdes
Ik vind het eerder naar dat dit soort reclames nodig zijn omdat anderen ikke ikke ikke meningen willen loslaten over andermans relaties en liefdes 

Dus you go kerstman! Laat die volwassenen maar helemaal wild worden omdat een personage staat te zoenen met een man 😱😱😱 
Seks noemen ze dat
Verseksualisering noemen ze dat ook 
Wat een paniek om niks

Misschien beginnen met minder anderen afkeuren?
Kijken waarom je eigen relaties gestrand zijn en wat er mis is met jezelf
Ipv vertellen wat er mis is met anderen, hun keuzes, relaties en gevoelens

Want dit reclame spotje wordt enkel in jullie gezicht geduwd omdat jullie blijven oordelen, oordelen, oordelen over zaken wat binnenshuis gebeurt en ver op afstand van jullie eigen veilige huisje
Waar vast ook rare dingen gebeuren die anderen afkeuren
Maar die hebben tenminste het fatsoen meegekregen om jullie in je waarde te laten 

Dus you go Noorwegen! ik snap dat je trots bent

TanteTheelepel schreef op 26-11-2021 om 20:02:

Ik krijg er ook een raar gevoel bij.

Ik vind dat je sommige personages niet moet willen seksualiseren. De kerstman, sinterklaas, bumba, teletubbies, die zijn voor kinderen en daar hangt iets magisch omheen. Laat dat dan ook zo..

Daarnaast is de kerstman zo oud dat dit gewoon pedofilie is als je het mij vraagt (ok ik overdrijf maar ik denk dat wel duidelijk wordt wat ik bedoel)

Van de week bij Boulevard heeft de man die de stem van Scar in sprak bevestigd dat Scar op leeuwen valt en niet op leeuwinnen. Waar gaat het in hemelsnaam over. 

De discussie of Bert en Ernie wel of niet homoseksueel zijn. Echt raap me op hoor. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

26-11-2021 om 21:24

Beertjelief   

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

26-11-2021 om 21:33

Ik krijg hier ook geen positief gevoel van. Wie verzint dit soort dingen..

BrightEchidna89

BrightEchidna89

26-11-2021 om 21:43

Beertjelief schreef op 26-11-2021 om 21:18:

Ik vind dat ik niks heb te vinden van andermans liefdes
Ik vind het eerder naar dat dit soort reclames nodig zijn omdat anderen ikke ikke ikke meningen willen loslaten over andermans relaties en liefdes

Dus you go kerstman! Laat die volwassenen maar helemaal wild worden omdat een personage staat te zoenen met een man 😱😱😱
Seks noemen ze dat
Verseksualisering noemen ze dat ook
Wat een paniek om niks

Misschien beginnen met minder anderen afkeuren?
Kijken waarom je eigen relaties gestrand zijn en wat er mis is met jezelf
Ipv vertellen wat er mis is met anderen, hun keuzes, relaties en gevoelens

Want dit reclame spotje wordt enkel in jullie gezicht geduwd omdat jullie blijven oordelen, oordelen, oordelen over zaken wat binnenshuis gebeurt en ver op afstand van jullie eigen veilige huisje
Waar vast ook rare dingen gebeuren die anderen afkeuren
Maar die hebben tenminste het fatsoen meegekregen om jullie in je waarde te laten

Dus you go Noorwegen! ik snap dat je trots bent

En wat wil je na deze tirade?
Is het voor jou echt nodig om een figuur als de Kerstman een liefdesleven aan te smeren, ter promotie van een inclusieve cultuur?
Kun je begrijpen dat dit voor anderen neerkomt op de capitulatie van een aseksueel figuur, dat men een neutraal figuur nu plots in een hoek duwt omdat dit populair is?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

26-11-2021 om 23:34

Als het een reclame met Sinterklaas was geweest, had ik het ongepast gevonden. Het is een kinderfiguur. Dat rijmt niet met deze actie.

Ik had eerst het idee dat het een thriller zou worden, toen iets met een overleden vader. Beetje naar filmpje dus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.