Media en cultuur
Fleurtje_5
30-08-2021 om 22:39
Het Brits koningshuis [titel aangepast op verzoek to]
Naast topics als “Wat vind jij een knappe bekende man?” en “Wat vind jij een lekker wijf?” of “Voor welke personages heb je een zwak?”, wil ik ook een topic openen. Nee geen topic over Harry en Meghan. Maar een topic over een sterke Queen van 95 jaar, die zich toch maar staande weet te houden, ondanks dat haar steun en toeverlaat dit jaar overleed, en ondanks dat ze telkens weer geconfronteerd word met een of ander schandaal, waar haar zoon Andrew bij betrokken is of bij moet getuigen, en dan het verdrietig Megxit en het Oprah interview. Dan de tekenfilmserie met oerdomme grappen, die gemaakt is met haar 8 jarige achterkleinzoon George ongevraagd als hoofdpersoon. En de Netflix-serie The Crown die nu haar overleden echtgenoot als stiekeme vreemdgaander gaat neerzetten.
Ik wil met dit topic vooral ook de leuke of aparte dingen van de queen (en haar naaste omgeving) benoemen.
Ik hou van haar kleurige pakjes en hoedjes. En jij?
![]()
![]()
SophieHowl
12-12-2022 om 08:29
De kerstkaart dit jaar van Charles en Camilla; een foto uit september toen ze de Highland Games bijwoonden:

Fleurtje_5
14-12-2022 om 11:00
Leuk gezin. Wat zijn de kinderen gegroeid hé. Louis lijkt veel op de vader van Catherine.
SophieHowl
17-12-2022 om 14:31
Tijdens de “Together at Christmas”-viering met kerstliederen, waar Catherine gastvrouwe was, las William een deel van de kersttoespraak van koningin Elizabeth uit 2012:
“At Christmas I am always struck by how the spirit of togetherness lies also at the heart of the Christmas story. A young mother and a dutiful father with their baby were joined by poor shepherds and visitors from afar…”
“This is the time of year when we remember that God sent his only son ‘to serve, not to be served’. He restored love and service to the centre of our lives in the person of Jesus Christ.”
“It is my prayer this Christmas Day that his example and teaching will continue to bring people together to give the best of themselves in the service of others,”
Catherine Zeta-Jones is de verteller, Hugh Bonneville (Downton Abbey) verzorgde ook een lezing, Alexis Ffrench speelt piano, Croag David zingt en er is een en duet van Melanie C met Alfie Boe.
Te zien op Kerstavond!

Fleurtje_5
17-12-2022 om 15:30
Mooi. Ook mooie foto's. George en Charlotte zijn alweer gegroeid.
De familie heeft wel een erg druk jaar gehad hé, met veel emoties, verdriet en troubles.
Tijgeroog
17-12-2022 om 16:09
Want? Een oma van 96 die vredig is overleden? En wat onderling geruzie?
Ik zal je besparen wat mijn familie meegemaakt heeft dit jaar. En heel veel andere families...
Fleurtje_5
17-12-2022 om 17:42
Tijgeroog schreef op 17-12-2022 om 16:09:
Ik zal je besparen wat mijn familie meegemaakt heeft dit jaar. En heel veel andere families...
Dat is zeker waar. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt. Reed nog op
hoge leeftijd paard. Ik ken mensen die dat niet eens meer konden met een
veel jongere leeftijd. Die blij waren als ze zich normaal konden redden.
Haar echtgenoot had ook een hoge leeftijd
bereikt. Daar kan men alleen vrede mee hebben. En echt niks te klagen.
Maar als ze dan overlijden is dat toch 'de ouder' en niet 'de leeftijd'. Maar ze mogen ook blij zijn dat ze nog lang een ouder hadden.
Ik weet ook dat het leven bij mensen een veel andere draai kan geven, en mensen die in hun leven veel verdriet, kopzorgen en leed hebben meegemaakt.
Dat ik vind dat Charles toch wel veel op zijn bord kreeg dit jaar, doet niks af aan het verdriet van alle anderen mensen die het erger hadden of hebben.
Als ik naar een afscheidsconcert zou gaan van bv De Dijk ga ik ook niet roepen 'kijk eens naar Rob de Nijs, die op deze leeftijd en met deze ziekte toch nog maar effe een afscheidsconcert gaf. Ik kan genieten van het afscheidsconcert van de Dijk, en ik vond het concert van Rob ook echt genieten.
Ik wens je veel sterkte. En hopelijk breekt er straks een betere tijd voor jou en je familie aan.
SophieHowl
17-12-2022 om 18:47
Tijgeroog schreef op 17-12-2022 om 16:09:
SophieHowl
17-12-2022 om 18:53
Fleurtje_5 schreef op 17-12-2022 om 17:42:
[..]
Dat is zeker waar. Ze heeft een mooie leeftijd bereikt. Reed nog op
hoge leeftijd paard. Ik ken mensen die dat niet eens meer konden met een
veel jongere leeftijd. Die blij waren als ze zich normaal konden redden.
Haar echtgenoot had ook een hoge leeftijd
bereikt. Daar kan men alleen vrede mee hebben. En echt niks te klagen.
Maar als ze dan overlijden is dat toch 'de ouder' en niet 'de leeftijd'. Maar ze mogen ook blij zijn dat ze nog lang een ouder hadden.
Ik weet ook dat het leven bij mensen een veel andere draai kan geven, en mensen die in hun leven veel verdriet, kopzorgen en leed hebben meegemaakt.
Dat ik vind dat Charles toch wel veel op zijn bord kreeg dit jaar, doet niks af aan het verdriet van alle anderen mensen die het erger hadden of hebben.
Als ik naar een afscheidsconcert zou gaan van bv De Dijk ga ik ook niet roepen 'kijk eens naar Rob de Nijs, die op deze leeftijd en met deze ziekte toch nog maar effe een afscheidsconcert gaf. Ik kan genieten van het afscheidsconcert van de Dijk, en ik vond het concert van Rob ook echt genieten.
Ik wens je veel sterkte. En hopelijk breekt er straks een betere tijd voor jou en je familie aan.
Helemaal mee eens. En Charles kan nog wat ellende tegemoet zien, vrees ik, om te beginnen in het nieuwe jaar als Harry’s boek uitkomt.
Ik las op het andere forum dat de Daily Telegraph meldde dat Charles Harry en Meghan nog wil uitnodigen voor de kroning; een gebaar van verzoening.
Charles zal hier veel kritiek op krijgen; van de publieke opinie, mogelijk ook van de regering.
Fleurtje_5
18-12-2022 om 12:03
SophieHowl schreef op 17-12-2022 om 18:53:
[..]
Helemaal mee eens. En Charles kan nog wat ellende tegemoet zien, vrees ik, om te beginnen in het nieuwe jaar als Harry’s boek uitkomt.
Ik las op het andere forum dat de Daily Telegraph meldde dat Charles Harry en Meghan nog wil uitnodigen voor de kroning; een gebaar van verzoening.
Charles zal hier veel kritiek op krijgen; van de publieke opinie, mogelijk ook van de regering.
Als je eigen zoon in een duur betaald interview tegen Oprah (en tegen de hele wereld) zegt dat zijn vader geen goede beurt als vader heeft gemaakt is dat toch erg pijnlijk. Dan liever een gebroken been en op krukken lopen of vier weken in bed blijven. Daar kun je proberen van alles aan te doen. En daarna loop je weer rond. Maar met lede ogen aanzien hoe je zoon zich steeds meer tegen je keert, en telkens weer met nieuwe tegenstrijdige verzinsels op de proppen komt lijkt me toch erg veel op een bord.
Waarom koning Charles H en M wil uitnodigen voor zijn kroning? Probeert Charles bij dit ongewild conflict een vreedzame oplossing te vinden? Hij wil geen kwaad met kwaad vergelden. Dat vind ik heel Royalwaardig en koningswaardig dat hij M en H, ondanks alles, niet wraakzuchtig wil bejegenen. Maar van de andere kant zou ik het liefst willen zeggen 'jij blijft maar fijn thuis met je Meghan, want hier komen jullie d'r niet meer in'.
Maar kom op koning Charles, de tekst uit de bijbel
"Als iemand u op de ene wang slaat, keert hem ook de andere toe" is niet letterlijk bedoeld maar geestelijk. Ik heb even gegoogled. Het betekend:
“Indien ik iets verkeerds gezegd heb, verklaar dan wat er verkeerd in
was; maar indien het goed was, waarom slaat gij Mij dan?” (Joh. 18,23).
SophieHowl
20-12-2022 om 09:29
Charles III heeft zijn eerste kersttoespraak opgenomen.

Er is wat commotie achter de schermen; de paleisstaf heeft de filmploeg van ITV collectief ontslagen en de taak aan de BBC gegeven. Volgens het schema was ITV dit jaar aan de beurt om de toespraak op te nemen.
https://www.thesun.co.uk/fabulous/20808330/filming-kings-christmas-speech-bbc-itv-crew-axed/
SophieHowl
20-12-2022 om 09:46
Camilla was gisteren op tv te zien tijdens een uitzending For the Love of Dogs, gewijd aan het 160-jarig jubileum van Battersea Dogs and Cats Home, een liefdadigheidsinstelling die dieren herplaatst en waarvan ze al een tijd beschermvrouwe is.
Camilla zette zich om een thuis te vinden voor George, een West Highland Terrier die angstig was geworden na een aanval van een andere hond.
Camilla was ook te zien tijdens een tuinfeest dat ze deze zomer gaf om in te zamelen voor de jubilerende liefdadigheidsinstelling.

Camilla heeft zelf ook twee honden die afkomstig zijn uit het asiel, Jack Russells.
https://www.dailymail.co.uk/femail/article-11551029/amp/Queen-Camilla-starring-tomorrows-love-Dogs-Paul-OGrady.html
SophieHowl
20-12-2022 om 09:55
Fleurtje_5 schreef op 18-12-2022 om 12:03:
[..]
Als je eigen zoon in een duur betaald interview tegen Oprah (en tegen de hele wereld) zegt dat zijn vader geen goede beurt als vader heeft gemaakt is dat toch erg pijnlijk. Dan liever een gebroken been en op krukken lopen of vier weken in bed blijven. Daar kun je proberen van alles aan te doen. En daarna loop je weer rond. Maar met lede ogen aanzien hoe je zoon zich steeds meer tegen je keert, en telkens weer met nieuwe tegenstrijdige verzinsels op de proppen komt lijkt me toch erg veel op een bord.
Waarom koning Charles H en M wil uitnodigen voor zijn kroning? Probeert Charles bij dit ongewild conflict een vreedzame oplossing te vinden? Hij wil geen kwaad met kwaad vergelden. Dat vind ik heel Royalwaardig en koningswaardig dat hij M en H, ondanks alles, niet wraakzuchtig wil bejegenen. Maar van de andere kant zou ik het liefst willen zeggen 'jij blijft maar fijn thuis met je Meghan, want hier komen jullie d'r niet meer in'.
Maar kom op koning Charles, de tekst uit de bijbel
"Als iemand u op de ene wang slaat, keert hem ook de andere toe" is niet letterlijk bedoeld maar geestelijk. Ik heb even gegoogled. Het betekend:
Wie heeft uiteindelijk het laatste woord als het om de gastenlijst gaat bij de kroning? Ik neem aan de premier, Rishi Sunak.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.