Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Mooie prenten- en kinderboeken

Ik ben gek op mooi geïllustreerde prenten- en kinderboeken. Vooral klassieke boeken vind ik erg leuk. In dit topic wil ik graag aanraders en tips uitwisselen.

Kortom: welke kinderboeken vinden jullie mooi en echt de moeite waard? Het mag van alles zijn qua stijl en smaak. Als je weet voor welke leeftijd het boek geschikt is, vermeld die er dan ook even bij. 

Enkele voorbeelden van boeken die ik mooi vind:
De Bloemenkinderen van Cicely Mary Barker
De Bramenbuurtserie van Jill Barklem
Ot en Sien-serie
Peter Rabbit-verhalen van Beatrix Potter
Monkie van Dieter Schubert

Wat zijn jullie aanraders?


Hier staan best wat mooie prentenboeken in huis maar veelal met een andere illustratiestijl. Wat een beetje in de buurt komt zijn boeken met illustraties van Marit Törnqvist. En wat, denk ik, helemaal in dit straatje past, is een Engelstalige uitgave van Alice in wonderland, geïllustreerd door Robert Ingpen.

oh ik ben zo dol op kinderboeken, dus ik kan hier wel een heleboel schrijven hahaha. Voor nu begin ik even met deze leuke serie:

os9789047711865.jpg

Hotel Flamingo, dochter is inmiddels 9 en heeft toen ze 6 was het eerste boek hiervan gekregen. Eerst samen gelezen en daarna is ze er zelf in gaan lezen, er zijn in totaal 4 boeken van en die hebben we allemaal. 

Dandy

Dandy

17-02-2022 om 14:25 Topicstarter

Cousin_It schreef op 17-02-2022 om 14:14:

Hier staan best wat mooie prentenboeken in huis maar veelal met een andere illustratiestijl. Wat een beetje in de buurt komt zijn boeken met illustraties van Marit Törnqvist. En wat, denk ik, helemaal in dit straatje past, is een Engelstalige uitgave van Alice in wonderland, geïllustreerd door Robert Ingpen.

Post hier gerust ook de boeken waar jij zelf van geniet! Ik sta open voor andere stijlen en er zijn vast ook andere forummers die je er een plezier mee doet. 

Qua oldies goldies hou ik van illustraties van bijvoorbeeld Carl Hollander (o.a. Pipi Langkous en Minoes:

510dDvddEhL.jpg


 en uiteraard  Fiep Westendorp (Jip en Janneke, Pim en Pom), The Tjong King. Axel Schefffler vind ik geweldig (Gruffalo, Superworm, etc).
Qua hedendaagse illustratoren ben ik fan van Mark Janssen: 

763?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.8

Dit is overigens een illustratie van Robert Ingpen uit Alice in wonderland:

0_9c461_eac427a_orig

Ik vond als kind Puddingtarzan van Ole Lund Kirkegaard geweldig.

3514.jpg



Wat ik echt een aanrader vind zijn de prachtige boeken van Dugald Steer.
Mooie illustraties maar ook veel dingen gaandeweg ontdekken door dingen te doen en te voelen.
Ooit voor mijn zoon Drakologie gekocht en dusdanig onder de indruk van deze boeken dat ik heel de serie (voor zover ik weet) langzaam heb aangeschaft.

ology-book-series-c0adb22d-70d8-4e9e-a460-4388d947a0f-resize-750.jpeg


9780763626389_p2_v3_s550x406.jpg

De Sjimp en Sjee boeken van Christine Anholt zijn hier stukgelezen. Er gebeurt van alles en de grapjes zijn ook voor ouders leuk. 

550x667.jpg

uit dezelfde reeks als Monkie ❤️

Leuk! Ik ben dol op prentenboeken!

Mijn favoriete prentenboeken: 

Het Huisje dat verhuisde van Virginia Lee Burton. 

images?q=tbn:ANd9GcRDckTHePBSbgng8j8LQH95F8rXhTXUY1a2zA&usqp=CAU



De Gruffalo: 

images?q=tbn:ANd9GcQ0KQprpAPso83T17akNzkeinv7pDf1Qglkiw&usqp=CAU


Max en de Maximonsters: 

images?q=tbn:ANd9GcToCitDdJK9U-xaULW3-F56l3EzG540dCjYLg&usqp=CAU

De zonnetjesbroek (Carry Slee met Thé Tjong Khing) 

images?q=tbn:ANd9GcRvfXsV-LpQk5JaE4TdCj4_cXG37YKgjyKEiw&usqp=CAU

Wij gaan op berenjacht

images?q=tbn:ANd9GcSb6UuUrqtAhD9vVsY-EYI7MEF9klQhhL98Rw&usqp=CAU



Tom Tippelaar van Annie MG Schmidt en Jan Marinus Verburg (Dit boek sprak zo ontzettend tot mijn verbeelding als kind, kon bij de platen zo weer andere verhalen bedenken). 

cy_bronto_painting_med.jpg

Nederland van Charlotte Dematons 

CharlotteDematons_Nederland_molen.jpg

Voor de rest moet ik straks me even naar boven slepen naar de kast met prentenboeken. Heb nogal last van een brainfog 😅

De zonnetjesbroek is zo leuk inderdaad.

De rode appel was hier bij peuter ook een groot succes. Die hebben we al meerdere keren geleend bij de bieb.

550x731.jpg

Rupsje Nooitgenoeg , de Mooiste Vis van de Zee , Arme ik en Rafelraafje  en
Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft

de Kusjeskrokodil 😍

Cousin_It schreef op 17-02-2022 om 14:55:

Dit is overigens een illustratie van Robert Ingpen uit Alice in wonderland:

0_9c461_eac427a_orig

Wow die herken ik!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.