Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Marco Borsato gate


GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

17-12-2021 om 10:53

Ik weet niet of het toeval is, maar ik zit de discussie op het Viva forum ook te volgen: het hele Viva forum ligt er ineens uit….? 

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

17-12-2021 om 10:56

Heremetijd schreef op 17-12-2021 om 10:53:

Ik weet niet of het toeval is, maar ik zit de discussie op het Viva forum ook te volgen: het hele Viva forum ligt er ineens uit….?

Het is al weer terug. Excuses…..

En nu is het weer weg. (Zucht) 

Voor al die BN'ers is er een antwoord dat 'veilig' is. Namelijk dat ze er wel iets van denken, maar dat is iets anders dan ergens iets van weten. Als je gaat praten over wat je denkt maar niet zeker weet verval je al snel in speculaties, hypotheses en ongefundeerde oordelen en dat is niet in het belang van het onderzoek. Goede reden om er vooralsnog niets over te zeggen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-12-2021 om 12:23

Moxxie schreef op 17-12-2021 om 12:02:

Voor al die BN'ers is er een antwoord dat 'veilig' is. Namelijk dat ze er wel iets van denken, maar dat is iets anders dan ergens iets van weten. Als je gaat praten over wat je denkt maar niet zeker weet verval je al snel in speculaties, hypotheses en ongefundeerde oordelen en dat is niet in het belang van het onderzoek. Goede reden om er vooralsnog niets over te zeggen.

Dat geldt ook voor de "gewone" mens. Ik vind er heel veel van, maar het meeste komt vanuit emotie.

Tickel schreef op 17-12-2021 om 12:23:

[..]

Dat geldt ook voor de "gewone" mens. Ik vind er heel veel van, maar het meeste komt vanuit emotie.

Iedereen heeft er natuurlijk bepaalde onderbuikgevoelens bij. Als je het daar met je zus of je vriendin over hebt is dat niet zo erg, maar op social media speculeren of partij kiezen zou ik ("gewoon mens" 😜) niet doen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-12-2021 om 12:36

Moxxie schreef op 17-12-2021 om 12:32:

[..]

Iedereen heeft er natuurlijk bepaalde onderbuikgevoelens bij. Als je het daar met je zus of je vriendin over hebt is dat natuurlijk niet zo erg, maar op social media speculeren of partij kiezen zou ik ("gewoon mens" 😜) niet doen.

Dat zou ik ook niet doen, en doe ik ook niet. Eigenlijk zou het nergens in het openbaar moeten gebeuren, daarom vind ik ook topics hierover op het randje. 

Tickel schreef op 17-12-2021 om 12:36:

[..]

Dat zou ik ook niet doen, en doe ik ook niet. Eigenlijk zou het nergens in het openbaar moeten gebeuren, daarom vind ik ook topics hierover op het randje.

Vind ik ook. Het mondt zo snel uit in victim blaming of een lastercampagne, het is echt lastig om objectief te blijven in een gesprek over dit onderwerp.

Heremetijd schreef op 17-12-2021 om 10:16:

[..]

Cognitieve dissonantie is een behoorlijke krachtige dynamiek en kost tijd om te doorbreken. Een soort verdediging mechanisme tegen gevoelens die te heftig zijn zoals b.v. walging, of angst dat jou dochter ook mogelijk slachtoffer is van… vandaar uit ook wel weer menselijk. Evengoed geen reden om op de nationale televisie te gaan zitten ‘victim blamen’ , om het maar even zo te zeggen.

Nee, dat is inderdaad helemaal geen goede reden. Maar die mensen kunnen dat wel echt geloven en van daaruit oprecht de overtuiging hebben dat ze het voor hun geweldige en dierbare vriend moeten opnemen. Die wordt dan immers ‘zwart gemaakt’ en ‘door het slijk gehaald’. En degene die dat doet is dan natuurlijk ‘niet oké bezig’ om het maar eufemistisch te zeggen. Die is dan juist een dader die hun vriend onrecht aandoet. Zij geloven gewoon helemaal niet dat er sprake kan zijn van slachtofferschap dus hoezo victim blaming? Als dit aan de hand is, houden die mensen zichzelf gewoon voor de gek: dat het nooit waar kan zijn. Als ze realistisch zouden zijn zeggen ze: zoals ik hem ken, kan ik het me niet voorstellen. Het is goed dat het onderzocht wordt, dan zal duidelijk worden wat de waarheid is. En ik hoop voor iedereen dat niet gebeurd is wat nu gezegd wordt want het zijn ernstige verhalen. Maar die terughoudendheid brengen ze kennelijk niet op. 

GrippingKouprey73

GrippingKouprey73

17-12-2021 om 13:27

Mija schreef op 17-12-2021 om 13:11:

[..]

Nee, dat is inderdaad helemaal geen goede reden. Maar die mensen kunnen dat wel echt geloven en van daaruit oprecht de overtuiging hebben dat ze het voor hun geweldige en dierbare vriend moeten opnemen. Die wordt dan immers ‘zwart gemaakt’ en ‘door het slijk gehaald’. En degene die dat doet is dan natuurlijk ‘niet oké bezig’ om het maar eufemistisch te zeggen. Die is dan juist een dader die hun vriend onrecht aandoet. Zij geloven gewoon helemaal niet dat er sprake kan zijn van slachtofferschap dus hoezo victim blaming? Als dit aan de hand is, houden die mensen zichzelf gewoon voor de gek: dat het nooit waar kan zijn. Als ze realistisch zouden zijn zeggen ze: zoals ik hem ken, kan ik het me niet voorstellen. Het is goed dat het onderzocht wordt, dan zal duidelijk worden wat de waarheid is. En ik hoop voor iedereen dat niet gebeurd is wat nu gezegd wordt want het zijn ernstige verhalen. Maar die terughoudendheid brengen ze kennelijk niet op.

Nee dat doen ze inderdaad niet. Wat dat betreft zijn de Smulders ‘Het Koningspaar van de Cognitieve Dissonantie’. Ik word er ook niet blij van, maar wilde toch even aanhalen dat Cognitieve Dissonantie een krachtige, tot zeer krachtige (overlevings) dynamiek kan zijn. Maar ben het wel met je eens. 

Je gezonde verstand inschakelen in zo een geval is zeer zeker raadzaam. Zeker als je zoals Anouk zelf zegt: “moeder bent”.

redbulletje schreef op 17-12-2021 om 08:16:

Wat hebben BN-ers er bij te winnen MB buiten schot te proberen te houden?

[edit: sorry mosterd]. Veel mensen werken met elkaar samen, het is een klein wereldje. Als jij mee zou werken aan de voice kids en Marco ook, en hij blijkt schuldig… Dan word dat programma stopgezet en mag jij ook weer nieuw werk gaan zoeken. 

En: Mensen zijn menselijk. Als jij altijd geloofd hebt dat Marco een toffe gast is, samen hebt gewerkt etc., dan is het makkelijker om hem buiten schot te houden dan aan jezelf toe te geven dat je het zelf al die jaren fout hebt gehad. En als je 1x publiekelijk hebt gezegd dat je het niet gelooft, is het heel moeilijk om daarna toe te geven dat je fout zat. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

17-12-2021 om 14:11

TanSwallow86

TanSwallow86

17-12-2021 om 15:28

Ik hoop dat het slachtoffer word geloofd. Er is niks ergers aan dan niet te worden geloofd. Ik weet er alles van

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

17-12-2021 om 15:29

HarleyQuin schreef op 17-12-2021 om 15:28:

Ik hoop dat het slachtoffer word geloofd. Er is niks ergers aan dan niet te worden geloofd. Ik weet er alles van

HarleyQuin schreef op 17-12-2021 om 15:28:

Ik hoop dat het slachtoffer word geloofd. Er is niks ergers aan dan niet te worden geloofd. Ik weet er alles van

Ik weet van een verhaal van een vader die werd beschuldigd van kindermisbruik dat achteraf niet waar bleek te zijn. Dus pas op met wat je gelooft.

Borsato heeft wel de schijn tegen. Maar aan de andere kant, met Iris Hond had ik ook wel willen rollebollen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.