Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Lynley (de nieuwe serie)

Ik keek vorige week naar de nieuwe Inspector Lynley op BBC NL, met de nieuwe acteurs. Ik vond het alleen wat verwarrend hoe ik dit moest zien: het is geen vervolg op de verhaallijn tussen de collega’s, want Lynley en Havers worden nu in een team gezet en kenden elkaar dus nog niet. Beginnen ze gewoon van voren af aan met alle mysteries, maar dan alleen met nieuwe acteurs? Of andersom: beginnen ze van voren af aan met het team en zijn de mysteries nieuw? Of iets anders? Dit maakt dus een soort kortsluiting in mijn brein 🤭

O niet gezien, zal eens zoeken, wordt daar toch vaak genoeg herhaald. Vond de oude serie altijd wel leuk

madee

madee

21-11-2025 om 22:16 Topicstarter

nlies schreef op 21-11-2025 om 22:05:

O niet gezien, zal eens zoeken, wordt daar toch vaak genoeg herhaald. Vond de oude serie altijd wel leuk

Dinsdag om 21.00 uur

Ik heb het gezien en volgens mij is het een nieuwe serie, met nieuwe acteurs en nieuwe mysteries. Alleen de personages hebben dezelfde naam en zover ik het kan oppikken ook een beetje dezelfde achtergrond. Ik moest ook erg wennen maar ik denk dat het een fijne serie gaat worden. Sfeer is hetzelfde als bij de oude serie. Wel wat moderner denk ik.

Nog niet gezien. Ben benieuwd. De oude serie heb ik op DVD, was er groot fan van.

madee

madee

22-11-2025 om 10:35 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 07:45:

Ik heb het gezien en volgens mij is het een nieuwe serie, met nieuwe acteurs en nieuwe mysteries. Alleen de personages hebben dezelfde naam en zover ik het kan oppikken ook een beetje dezelfde achtergrond. Ik moest ook erg wennen maar ik denk dat het een fijne serie gaat worden. Sfeer is hetzelfde als bij de oude serie. Wel wat moderner denk ik.

Ja ik denk het ook, zo wordt het ook aangekondigd (als helemaal nieuw) Maar ik had het logischer gevonden dat de verhaallijn tussen Lynley en Havers en de rest dan gewoon verder ging maar dan met andere acteurs in die rollen. Dat soort dingen gebeurt vaker, zoals toen met de vrouw van Lynley, dat was toen ineens ook een andere actrice.

amarna schreef op 22-11-2025 om 09:52:

Nog niet gezien. Ben benieuwd. De oude serie heb ik op DVD, was er groot fan van.

Ik was ook groot fan, net als van Lewis. Die hebben wíj op dvd hahaha. 

ik vind het leuk.  Heb wel een zelfde soort chemie als de oorspronkelijke serie.

Volgens mij zag ik ook dat er een 'nieuwe" Rebus is. Daar ben ik ook benieuwd naar

Vroeger ook veel naar Lewis en Daniel& Pascoe. 

Heb gisteren stukje van deel 2 gezien, maar helaas , geen op zich zelf staande afleveringen, dus kreeg de draad niet te pakken

Loezzie schreef op 22-11-2025 om 14:08:

ik vind het leuk. Heb wel een zelfde soort chemie als de oorspronkelijke serie.

Volgens mij zag ik ook dat er een 'nieuwe" Rebus is. Daar ben ik ook benieuwd naar

Vroeger ook veel naar Lewis en Daniel& Pascoe.

Ik denk dat je Dalziel&Pascoe bedoelt 😉

Waar is dat nou goed voor?  Zijn het de oude verhalen en vonden ze het nodig Lynley en Barb van een smartphone te voorzien? De eerste afleveringen, die nog gelijk oplopen met de boeken, vond ik de beste. 

kenfan schreef op 22-11-2025 om 16:39:

Waar is dat nou goed voor? Zijn het de oude verhalen en vonden ze het nodig Lynley en Barb van een smartphone te voorzien? De eerste afleveringen, die nog gelijk oplopen met de boeken, vond ik de beste.

Nee volgens mij zijn het niet de oude verhalen dus. Ja nodig? Er is weer een heel nieuwe generatie ondertussen die de sfeer van Lynley waarschijnlijk ook kan waarderen. Ik ga zelf ook weer lekker kijken. Goeie kwaliteit t.v.

Herfstappeltaart schreef op 22-11-2025 om 17:38:

[..]

Nee volgens mij zijn het niet de oude verhalen dus. Ja nodig? Er is weer een heel nieuwe generatie ondertussen die de sfeer van Lynley waarschijnlijk ook kan waarderen. Ik ga zelf ook weer lekker kijken. Goeie kwaliteit t.v.

Dynastie 2.0, Baantjer 2.0, Bergerac 2.0, Medisch Centrum West 2.0, en nu dus Lynley. Voor mij werd die sfeer toch gemaakt door de hoofdrolspelers.  Ik denk eerder dat er eerder een gebrek aan creativiteit en orginle ideeeen achter zit dat recyclen zit,  dan dat een  nieuwe generatie met een bak koffie en een gevulde koek weer voor de tv kruipt. 

madee

madee

22-11-2025 om 22:34 Topicstarter

kenfan schreef op 22-11-2025 om 20:24:

[..]

Dynastie 2.0, Baantjer 2.0, Bergerac 2.0, Medisch Centrum West 2.0, en nu dus Lynley. Voor mij werd die sfeer toch gemaakt door de hoofdrolspelers. Ik denk eerder dat er eerder een gebrek aan creativiteit en orginle ideeeen achter zit dat recyclen zit, dan dat een nieuwe generatie met een bak koffie en een gevulde koek weer voor de tv kruipt.

Maar bijvoorbeeld bij Medisch Centrum West hebben ze allemaal nieuwe karakters. Geen dokter Jan vd Wouden en zuster Ingrid meer (nou ja, wel eentje maar niet bedoeld als die zuster Ingrid) Alleen Reinie (van Lennep) is als haar eigen maar ouder en weduwe geworden karakter te zien. Ze hebben het met MCW echt leuk aangepakt en ik kijk graag. Maar als ze nu met jongere acteurs opnieuw dokter Jan en zuster Ingrid zouden spelen, dat klopt dan voor mij niet.

madee schreef op 22-11-2025 om 22:34:

[..]

Maar bijvoorbeeld bij Medisch Centrum West hebben ze allemaal nieuwe karakters. Geen dokter Jan vd Wouden en zuster Ingrid meer (nou ja, wel eentje maar niet bedoeld als die zuster Ingrid) Alleen Reinie (van Lennep) is als haar eigen maar ouder en weduwe geworden karakter te zien. Ze hebben het met MCW echt leuk aangepakt en ik kijk graag. Maar als ze nu met jongere acteurs opnieuw dokter Jan en zuster Ingrid zouden spelen, dat klopt dan voor mij niet.

Ja dat laatste snap ik wel. Ik moest bij Lynley ook wennen, maar het bederft voor mij niet het kijkplezier 

madee

madee

23-11-2025 om 09:47 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 23-11-2025 om 09:36:

[..]

Ja dat laatste snap ik wel. Ik moest bij Lynley ook wennen, maar het bederft voor mij niet het kijkplezier

Ik geef mezelf daarom ook even de tijd om te wennen, want ik vond het altijd een goede serie. Ik ga ze alleen wel opnemen, want als ik 2 delen met een week ertussen zie dan ben ik deel 1 al weer grotendeels vergeten als ik deel 2 van het verhaal zie. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.