Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Luisterverhaaltjes om bij in slaap te vallen

Ik heb sinds kort Storytel en luister daarop vooral hele rustige verhaaltjes voor het slapen gaan. Ik ben begonnen met de serie 'tijd voor jezelf', maar die heb ik nu bijna uit en daarom zoek ik meer in die stijl.

Wat maakt ze zo fijn? Het zijn korte verhaaltjes van zo'n 7 minuten en waarin eigenlijk vrij weinig gebeurd. Een vrouw verteld hoe ze een boswandeling maakt en omschrijft daarbij heel rustig wat ze ziet en wat er zo fijn is. Of een uitgebreide beschrijving van een bezoek aan een boekwinkel en welke boeken ze mooi vind. Of hoe ze werkt in een moestuin en blij wordt van de mooie tomaten die ze oogst.

Er gebeurd dus echt vrij weinig. Geen spanning, geen heftige emoties, maar een mindfulle soms zelfs wat meditatie sfeer. Heerlijk om op weg te doezelen en daarna rustig in slaap te vallen.
Uiteraard kan ik deze serie gewoon weer van vooraf beginnen, maar ik vroeg me af of meer mensen luisterverhaaltjes in die stijl kennen zodat ik kan afwisselen.


Lollypopje

Lollypopje

27-02-2022 om 12:50 Topicstarter

Wattenbolleke schreef op 27-02-2022 om 12:32:

Nothing much happens heb ik een tijdje beluisterd op spotify.


Q2H5RluLn77cBB1Iug" target="_blank" rel="nofollow">https://open.spotify.com/episode/3pQmHQof35bhEpGfjHtiFm?si=TrQ2H5RluLn77cBB1Iug of zoiets?

Nothing much happens is de podcast van die serie zag ik erbij staan. Zo heerlijk.

Die andere is heel anders, maar kan ik eens proberen. Er moet vooral niet te veel in gebeuren, maar heerlijk kabbelen. Dank voor het meedenken

ik luister “gewoon” easy listening luisterboeken. Chic lits, young adults dat soort boeken. Meestal slaap ik zo in, maar als ik dan een keer niet kan slapen heb ik in elk geval nog wel een verhaal om naar te luisteren. 

Lollypopje

Lollypopje

27-02-2022 om 14:53 Topicstarter

Lali schreef op 27-02-2022 om 13:01:

Deze vind ik ook fijn: https://www.anderzorg.nl/bedtimestories

Dankjewel, ik ga eens kijken.

MonkeyTown schreef op 27-02-2022 om 14:51:

ik luister “gewoon” easy listening luisterboeken. Chic lits, young adults dat soort boeken. Meestal slaap ik zo in, maar als ik dan een keer niet kan slapen heb ik in elk geval nog wel een verhaal om naar te luisteren.

Dat werkt voor mij niet, dan wil ik weten hoe het verder gaat. Ik zoek juist iets dat kabbelt, omdat anders mijn hoofd te veel mee gaat in het verhaal. 

De podcast ‘Slaapkoppen’ zou je kunnen proberen. Alleen hij praaaaat nogal sloooom en raaaaar. 

https://slaapkoppendepodcast.nl/

Ik lees altijd voor het slapengaan. Soms een paar bladzijden, soms meer. Soms lig ik na twee bladzijden te knikkebollen, soms lees ik een hoofdstuk uit. Een koptelefoon op in bed lijkt me lastig, moet je dat ding weer af doen, of die oortjes uit, het apparaat waarop de vertelling wordt afgespeeld afsluiten en wegleggen, enz. Maar ieder zijn ding. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-02-2022 om 18:14

Lizzyliz schreef op 27-02-2022 om 17:56:

De podcast ‘Slaapkoppen’ zou je kunnen proberen. Alleen hij praaaaat nogal sloooom en raaaaar.

https://slaapkoppendepodcast.nl/

Ik merk dat ik na verloop van tijd ook wel wen aan een stem, accent, intonatie, dialect. Tenzij het zo'n Eucalipta-heksenstem is misschien. 

On topic: de podcastst die je vindt onder mindfulness ga ik af, maar wel in 'batches' van één spreker, zodat de stem mij na één of twee dagen niet meer opvalt.

Lollypopje

Lollypopje

27-02-2022 om 18:14 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 27-02-2022 om 18:09:

Ik lees altijd voor het slapengaan. Soms een paar bladzijden, soms meer. Soms lig ik na twee bladzijden te knikkebollen, soms lees ik een hoofdstuk uit. Een koptelefoon op in bed lijkt me lastig, moet je dat ding weer af doen, of die oortjes uit, het apparaat waarop de vertelling wordt afgespeeld afsluiten en wegleggen, enz. Maar ieder zijn ding.

Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag. Dan zou ik het zeer waarderen, als je ook niet reageert. Het boeit mij namelijk totaal niet wat jij doet.

Lollypopje

Lollypopje

27-02-2022 om 18:16 Topicstarter

Lizzyliz schreef op 27-02-2022 om 17:56:

De podcast ‘Slaapkoppen’ zou je kunnen proberen. Alleen hij praaaaat nogal sloooom en raaaaar.

https://slaapkoppendepodcast.nl/

Dankjewel voor de tip. Ik kan het in elk geval proberen ☺

Meestal kan ik wel wennen en dat slome is misschien wel erg effectief

Lollypopje schreef op 27-02-2022 om 18:14:

[..]

Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag. Dan zou ik het zeer waarderen, als je ook niet reageert. Het boeit mij namelijk totaal niet wat jij doet.

Nou, wat vriendelijker kost niks hè..... 

Verder: ik vind de podcasts van Omdenken erg fijn om naar te luisteren. Duren niet eindeloos en ik pik er links en rechts ook best wat tips uit op. Misschien vind je die relaxed om te beluisteren?

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

27-02-2022 om 18:24

Apiejapie schreef op 27-02-2022 om 18:22:

[..]

Ik vind de podcasts van Omdenken erg fijn om naar te luisteren. Duren niet eindeloos en ik pik er links en rechts ook best wat tips uit op. Misschien vind je die relaxed om te beluisteren?

Oh ja, top tip! Omdenken is zo heerlijk inderdaad. Ga ik ook weer doen. 

Lollypopje

Lollypopje

27-02-2022 om 18:29 Topicstarter

Apiejapie schreef op 27-02-2022 om 18:22:

[..]

Nou, wat vriendelijker kost niks hè.....

Verder: ik vind de podcasts van Omdenken erg fijn om naar te luisteren. Duren niet eindeloos en ik pik er links en rechts ook best wat tips uit op. Misschien vind je die relaxed om te beluisteren?

Gezien het feit dat dit al de derde keer in 2 dagen is dat ik dit tegen hem moet zeggen, heb ik niet de energie of de zin om dat vriendelijk te doen. Offtopic gaan met anekdotes over zijn leven is zijn hobby en ik heb daar geen interesse in. Dat doet hij maar bij zijn fanclub, maar niet in mijn topic.

Maar dank voor de tip. Mijn voorkeur gaat uit naar verhaaltjes, maar ik kan het altijd proberen ☺

Lollypopje schreef op 27-02-2022 om 18:14:

[..]

Je hebt dus geen antwoord op mijn vraag. Dan zou ik het zeer waarderen, als je ook niet reageert. Het boeit mij namelijk totaal niet wat jij doet.

Wederzijds. Je hoeft ook niet te reageren. Dat is een keuze. Die je zelf maakt.

Pejeka1 schreef op 27-02-2022 om 18:49:

[..]

Wederzijds. Je hoeft ook niet te reageren. Dat is een keuze. Die je zelf maakt.

Off topic. Niet zo zuur doen jij en ga lekker ergens anders heen als je niks bij te dragen hebt.

On topic. Ik lees graag mee. Ik slaap super slecht de laatste tijd en heb moeite met doorslapen en dingen volgen. Dus dingen die niet moeilijk zijn om te volgen of enorm prikkelen zijn zeer welkom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.