Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Kopen zonder kijken

Nu B&B Vol liefde afgelopen is, is het tijd voor de volgende guilty pleasure “Kopen zonder kijken”. Aanstaande maandag start een nieuw seizoen 4, wie gaat er ook kijken?


Ik kook liever op gas dus ik zou daar ook voor kiezen in huizen waar nog gewoon een gasaansluiting zit. Het is bovendien niet rendabel van 't gas af te gaan in oudere huizen. 

Jillz schreef op 05-10-2021 om 12:12:

Mijn vriend en ik zaten ons gisteren ook al af te vragen waarom zo nodig het hele budget moest worden opgemaakt. De keuken en badkamer waren misschien niet helemaal hun smaak maar voldeden prima. Echt geld weg smijten naar onze mening...

Eens. Alleen die uitbouw zou nog geld op kunnen leveren want meer vierkante meters. Ik vind zo'n uitbouw meestal zonde, want minder licht in de woonkamer en minder tuin.

Vonden jullie dat Bob een punt had toen hij zei: "jullie generatie wil zo veel"?

Dandy schreef op 05-10-2021 om 13:19:

Vonden jullie dat Bob een punt had toen hij zei: "jullie generatie wil zo veel"?

Ja, ik denk dat er tegenwoordig best veel starters zijn die bij hun eerste huis meteen alles wil. Las laatst een quote van Bob in een interview die dat illustreerde “Ik verbaas mij vaak bij jonge mensen: er moet een Quooker in, een tweede badkamer. Je moet nog 35 worden, mag er nog wat te wensen overblijven?”

Dierenvriend97 schreef op 05-10-2021 om 11:57:

[..]

Tegenwoordig kan je op 1 salaris niet voldoende hypotheek krijgen om een huis te kunnen kopen...

Kan nog steeds natuurlijk als je 2x modaal verdient, maar de groep die dat kan wordt met de stijgende huizenprijs wel steeds kleiner inderdaad.

Dandy schreef op 05-10-2021 om 13:19:

Vonden jullie dat Bob een punt had toen hij zei: "jullie generatie wil zo veel"?

Ja! Ik merk dat ook aan mijn kinderen. Toen mijn dochter van 20 zei dat ze een huis gingen kopen. Ze had meteen allemaal eisen. Ik zei toen dat ze op die manier echt geen huis zou vinden. Ik probeer mijn kinderen echt mee te geven dat ze uit huis meestal eerst op kamers gaan, dan misschien een studiootje of 2 kamerappartementje en daarna pas een gewoon huisje hebben. Nu had dochter dus gewoon schijtmazzel. 
Uiteindelijk is haar eisenpakket gelukkig heel snel bijgesteld waardoor ze ook snel iets konden kopen. Eigenlijk bleef over dat ze een gewoon huis wilde met iig 2 slaapkamers en dat OV in de buurt moest zijn. 

Ik ben zelf ook een millennial (wel wat jaartjes ouder dan het stel in de aflevering) en ik wilde ook graag een fijn huis. Dat wil zeggen, een gezinswoning zodat we er zeker nog jaren kunnen wonen. Maar wij hebben nauwelijks iets veranderd aan het huis. Er zit een verouderde keuken in. Om hem nog enigszins naar onze smaak te maken hebben we wel wat kleine aanpassingen gedaan, zoals een kruidenrekje ophangen, gezellige planten neerzetten, kraan vervangen. Met de badkamer hadden we het geluk dat hij bij onze smaak aansloot, en ook die hebben we gepimpt met accessoires. Wij hebben uiteindelijk het meeste geld gestoken in achterstallig onderhoud (schilderwerk en houtrot, vervangen enkel glas, reparaties aan het dak, boom snoeien, kapotte keukenapparatuur vervangen, enz.).
Maar ik herken het alles nieuw en meteen goed willen wel van leeftijdgenoten. Starters die alleen in nieuwbouw willen wonen bijvoorbeeld zodat alles naar hun smaak wordt ingericht en er geen onderhoud nodig is. Of die juist naar oudere huizen kijken, maar wel verwachten dat alles al in hun smaak zal zijn ingericht en dan afknappen op een ouderwetse badkamer.

Ik ben 30+ en heb vorig jaar mijn eerste huis gekocht. Op één salaris overigens. Ik merkte juist dat met name mijn moeder alle huizen te duur vond. Voor dát geld zou het wel wat meer af mogen zijn. Zó veel voor een voormalige premie a woning. Nee Meesje, zoek nog maar even door.
 Ik denk dat dat mss wel meespeelt bij de jongere generatie. Je hebt meteen een mega hypotheek waarnaast sparen moeilijker is. Dan willen ze voor dat geld ook iets dat echt bevalt.

Dandy schreef op 05-10-2021 om 13:19:

Vonden jullie dat Bob een punt had toen hij zei: "jullie generatie wil zo veel"?

Ja ik herken het wel. Net iets ouder dan het stel in deze uitzending. Maar toen ik als twintiger mijn eerste huis kocht wilde ik ook van alles. Voordeel het was crisis dus er stond ook veel te koop. De enige concessie die ik echt moest doen was de badkamer die echt heel slecht eruit zag. Uiteindelijk heb ik die nooit verbouwd, want zag zo op tegen het zonder badkamer zitten.

Na mij werd het opnieuw gekocht door een meid van twintig die vervolgens wel alles door een aannemer heeft laten verbouwen. Nieuwe keuken, nieuw toilet en een nieuwe badkamer. Die vond het niet naar haar smaak.

Ik vond dat nogal raar. Aan de overkant stond een zelfde woning 30.000 lagere vraagprijs omdat daar meer aan gedaan moest worden (lees badkamer en keuken en vloer). Nooit begrepen waarom ze die woning niet heeft gekocht.. Na twee jaar heeft ze het weer verkocht en de verbouwing heeft meer gekost dan de waarde ontwikkeling.

Zelf heb ik inmiddels een nieuwbouw woning met Quooker en sunshower..

Mijn vader heeft mijn hele huis verbouwd voordat ik verhuisde. Lijkt me idd vreselijk om in het bouwstof te moeten zitten terwijl je er al woont. 

Ontzettend grove grote bank,  zonde in die kleine huiskamer.  Het zal wel lekker zitten, maar ik vond hem veel te groot.
De eerste reactie van Bob was : 'wat moet ik hier nog doen?'
Vervolgens wordt er voor  tig duizend aan vertimmerd?

Dandy schreef op 05-10-2021 om 13:19:

Vonden jullie dat Bob een punt had toen hij zei: "jullie generatie wil zo veel"?

Zeker. Geldt uiteraard niet voor iedereen in die generatie. Maar wél meer dan in de tijd waarin ik mijn eerste huis kocht. Keuken was ruim 60 jaar oud en daardoor zo schattig dat ik m erin wilde laten. Helaas van onderen te verrot. Dus eerste jaren blokje van Ikea erin. En stroom laten aanleggen want die had ik in de keuken ook niet. Badkamer was een douche zonder wastafel, zo klein kon niet eens een douche deur in. Formaat normaal toilet. We stookten op onze houtkachel want anders erg prijzig met overal enkel glas. Enz enz. Toch voelde het als ons huisje. 4 jaar zo gewoond en toen verbouwd naar woonwensen van hedendaags. 

Meubels heb ik nog nooit nieuw gekocht, op een tafel na. 

Maar weet dat ik daarin ook wel anders denk dan velen. Wil mijn geld liever aan andere dingen uitgeven. Maar ben wel eens verbaasd in wat jeugd van nu voor wensen (eisen?) heeft. 

Ik vond 't ongezellig om dat smalle deel als woongedeelte te maken. Had daar de eettafel gezet of beter nog de keuken en de bank bij de tuin. 

Ik snap dat er een hoop gesponsord wordt maar ik ben dan wel benieuwd naar de realistische prijzen van zo'n verbouwing.
Een uitbouw, nieuwe keuken en nieuwe badkamer voor 55000 waarvan ook het huis nog ingericht en aangekleed moet worden...Bob mag bij mij ook wel aan de gang voor dat bedrag.

de uitbouw wordt vermoedelijk gesponsord en er echt wordt ingeramd. Ik vermoed dat er amper is geïsoleerd. Ik vond het aluminium randje tussen de tegelvloer en pvc vloer niet om aan te zien. 

En die lelijke dikke aluminium voeg randen in de badkamers vind ik ook horror. Al snap ik dat alles verstek maken teveel geld/tijd kost. 
Bob vind dat zelf ook lelijk want hij viel er altijd over bij het programma Bouwval gezocht. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.