Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Kamp van Koningsbrugge

In dit nieuwe seizoen van Kamp Van Koningsbrugge volgt Jeroen van Koningsbrugge de trainingen en trainingsmissies van vijftien nieuwe deelnemers die de opleiding van de Special Forces volgen. Elke donderdag rond 20.30 uur op NPO 1.

Is vandaag begonnen, wie heeft ook gekeken? Ik vind het een leuk programma. Interessant om te volgen, leuk om te zien hoe zo'n opleiding een beetje gaat maar ook hoe het werkt op verschillende mensen. Wel heftig die training.


Wij kijken nu. Heel leuk programma. Zitten er een paar tussen waarvan ik denk: jij gaat er snel uit liggen. En ook een paar waarvan ik denk: dat wordt wel wat. 

Origineel met Tom Waes is ook mooi seizoen. 

Reflectione

Reflectione

06-01-2022 om 22:33 Topicstarter

PinkFlower schreef op 06-01-2022 om 22:28:

Wij kijken nu. Heel leuk programma. Zitten er een paar tussen waarvan ik denk: jij gaat er snel uit liggen. En ook een paar waarvan ik denk: dat wordt wel wat.

Origineel met Tom Waes is ook mooi seizoen.

Ja die heb ik destijds ook teruggekeken. Heel indrukwekkend en knap wat ze allemaal doen

Ook gekeken blijft super interessant!

Ook gekeken. Ik had een ander soort groep verwacht, zeker omdat de programmamakers na 1 seizoen wellicht beter wisten wat er gezocht werd. Ik vind er vooral veel ‘typetjes’ tussen zitten. Weet dus nog niet of ik het ga volgen, het wordt wellicht iets te gemaakt voor tv (niet door de special forces, maar door de programmamakers door de deelnemers zo te casten).

Wij hebben ook gekeken. Zag in deze aflevering vooral veel mensen die nogal vol zijn van zichzelf. Vaak vallen deze snel door de mand.
Mijn man is zelf militair en heeft dit soort dingen ook allemaal moeten doorstaan. Hij ergert zich nu al dood aan bepaalde mensen.

Reflectione

Reflectione

07-01-2022 om 06:39 Topicstarter

Bloemenzee schreef op 06-01-2022 om 23:32:

Ook gekeken. Ik had een ander soort groep verwacht, zeker omdat de programmamakers na 1 seizoen wellicht beter wisten wat er gezocht werd. Ik vind er vooral veel ‘typetjes’ tussen zitten. Weet dus nog niet of ik het ga volgen, het wordt wellicht iets te gemaakt voor tv (niet door de special forces, maar door de programmamakers door de deelnemers zo te casten).

Ja ik snap wel wat je zegt. Vooral ook erge focus op die voorgesprekken: 'ik haal het eind wel, makkie' en dan toch binnen een dag afvallen. Andere kant vind ik dat ook wel mooi, ik hou niet van mensen die zo praten. 

valisa schreef op 07-01-2022 om 06:09:

Wij hebben ook gekeken. Zag in deze aflevering vooral veel mensen die nogal vol zijn van zichzelf. Vaak vallen deze snel door de mand.
Mijn man is zelf militair en heeft dit soort dingen ook allemaal moeten doorstaan. Hij ergert zich nu al dood aan bepaalde mensen.

Behalve sommige mensen, hoe is dit programma verder voor hem?

ik ga ook kijken, maar wij lopen altijd achter met kijken.
Vond het vorige seizoen en kamp Waes ook heel leuk. Net name omdat het alles bevat wat ik niet zo handelen met name de hiërarchie en bejegening. 

In het vorige seizoen haalde een,  in het eerste aanblik, een timide vrouw de eindstreep. Zo onwijs knap van haar, en zo trots hoe de special forces naar haar keken. Mooie televisie 

Wij hebben ook gekeken. Interessant programma! Geeft wel stof tot nadenken hoe dat mentaal werkt bij mensen. Ik doe het ze allemaal fysiek niet na overigens, maar ik vind dat mentale aspect het meest fascinerend. Geen idee hoe ik dat zou ervaren. 

Ik ergerde me vooral aan de eigendunk bij sommigen. Guusje die in zo’n gesprekje zegt “ja mijn vriend is al jaren militair en ik wil hem laten zien dat ik dit ook kan”. Zou ze doorhebben hoe laatdunkend dat eigenlijk is ten opzichte van hem?! En Dwayne die zich wil bewijzen naar zijn kinderen maar er vanuit gaat dat hij het met 2 vingers in zijn neus gaat redden: hoezo? En wat denk je dan te bewijzen als het zo simpel is? 
Verder vond ik die krullenbol echt een goede leider, die legt uit en neemt de mensen mee als team. Die blonde kerel ging alleen maar dom staan schreeuwen “kom op!” en door die krullenbol heen tetteren, die lijkt vooral bezig te zijn met zichzelf en zichzelf bewijzen. Die Afghaanse jongen geef ik de meeste kans om de finish te halen, die lijkt eindeloos boven zichzelf te kunnen uitstijgen. Ben zo benieuwd hoe dat dan mentaal werkt, dat je dat kunt allemaal.


Maar dit is natuurlijk maar de eerste aflevering en de eerste indruk

 

Behalve sommige mensen, hoe is dit programma verder voor hem?

Erg veel herkenning. Je merkt dat mensen het fysieke maar ook zeker het mentale deel erg onderschatten. Hij heeft wel eens mentale trainingen. Een voorbeeld...de hele dag dingen gedaan, bekaf zijn en dan geblindoekt en geboeid worden en in een ruimte worden gezet met keiharde muziek. Af en toe hoor je mensen binnen komen die iemand meenemen. Toen hij werd meegenomen merkte hij door de geur dat hij in een zwembad was. Hij moest geboeid en geblindoekt van een duikplank afspringen. Dus wetend dat je niet kan zwemmen en je moet er dan maar op rekenen dat je gered wordt. Sommige mensen breken dan.

Zelfde  is geblindoekt en geboeid van een soort van toren af te moeten springen. Geen idee wat je te wachten staat. Je leert je grenzen te verleggen, je emoties uit te schakelen en op elkaar te kunnen rekenen.

In oorlogssituaties moet je dit soort dingen ook kunnen

valisa schreef op 07-01-2022 om 08:26:

[..]

Erg veel herkenning. Je merkt dat mensen het fysieke maar ook zeker het mentale deel erg onderschatten. Hij heeft wel eens mentale trainingen. Een voorbeeld...de hele dag dingen gedaan, bekaf zijn en dan geblindoekt en geboeid worden en in een ruimte worden gezet met keiharde muziek. Af en toe hoor je mensen binnen komen die iemand meenemen. Toen hij werd meegenomen merkte hij door de geur dat hij in een zwembad was. Hij moest geboeid en geblindoekt van een duikplank afspringen. Dus wetend dat je niet kan zwemmen en je moet er dan maar op rekenen dat je gered wordt. Sommige mensen breken dan.

Zelfde is geblindoekt en geboeid van een soort van toren af te moeten springen. Geen idee wat je te wachten staat. Je leert je grenzen te verleggen, je emoties uit te schakelen en op elkaar te kunnen rekenen.

In oorlogssituaties moet je dit soort dingen ook kunnen

Je zou het over mijn man geschreven kunnen hebben. 

Mooi om dit programma met mijn man en zoon te kijken. Zoon ziet daardoor wat zijn vader ook zo'n beetje heeft gedaan, hoe sterk zijn vader is. En dan heb ik het niet alleen over fysieke spierballen. Juist het mentale stuk. Ik hoor al jaren van die uitspraken uit de mond van mijn man die ook in dit programma vanuit de staf komen. Mooi vind ik dat. 

Bij sommigen vraag ik me echt af waarom ze in dit programma gezet zijn. Die had ik er nog wel uit weten te vissen met wat vooronderzoek.



Apiejapie schreef op 07-01-2022 om 08:35:

[..]


Bij sommigen vraag ik me echt af waarom ze in dit programma gezet zijn. Die had ik er nog wel uit weten te vissen met wat vooronderzoek.

Ik vroeg me dan weer af of het niet expres was. Of die gedachte kreeg ik in elk geval zelf bij de Instagram fitness influencer, dat ze gedacht hebben - als jij zo zeker van jezelf bent, kom maar op dan. Ze raakte echt instant mijn irritatieknobbel.

En zo waren er meer mensen die ik op een karikatuur van zichzelf vond lijken. Mijnheer tattoo (sorry, niet goed met namen) met ‘ik ben niet zo goed in hiërarchie’, maar uiteindelijk toch erin meedraait. (Want ik zag hem anderen de berg op trekken). De sport ondernemer Mo die bestudeert rustig is, maar tijdens de eerste paar uur alleen maar rondspringt, -rent en -gilt. Enz.


Respect voor de mensen die dit volhouden, of het nou dit kamp is of als werk! Fysiek is het de hel en mentaal - dat zou ik op zo’n jonge leeftijd ook echt niet doorstaan hebben. 

ik had moeite met Guusje. Kom op. Laat zien dat je een flinke meid bent en meld dat de beproeving stopt aldaar. Geen gemiep: ik heb zo'n pijn etc etc. het is geen gymles die je wil slippen en waarbij je hoopt op meelij vd gymleraar. 

Het lijkt me loeizwaar trouwens. 

Reflectione

Reflectione

13-01-2022 om 21:44 Topicstarter

Was weer leuk om te kijken! Voor het begon was ik benieuwd of het niet saai of teveel van hetzelfde zou zijn als de vorige keer. Maar gelukkig ervaar ik dat niet!

Goed wel dat er een voorbeeld gesteld werd toen er meermaals aangegeven werd om op te geven. Ze hadden geprobeerd Laura er doorheen te trekken. Paar uur later wilde ze weer opgeven. Je kunt niet continu mensen blijven motiveren, dat moet toch voornamelijk in jezelf zitten. 

Dat met Laura snapte ik niet. Toen ze eindelijk weg ging was Ray ook nog heel aardig, wat uberhaupt nooit voorkomt. Ze hadden duidelijk een zwak voor haar want een ander kan vertrekken omdat zijn veters verkeerd gestrikt zijn.


De meesten zijn wel enorme ego’s zeg. Ik vind die planner met die baard wel lachen en die jongen die nooit alleen is vanwege zijn geloof in God verraste me ook.

Ondertussen kijk ik ook Kamp Waes terug, dat is erg leuk! Die mensen zijn een stuk minder vol van zichzelf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.