Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Het musea topic!

Welk museum heb je bezocht en is een aanrader of naar welke tentoonstelling raad je aan om te gaan?

Ik ben gisteren even in het Marius van Dokkum museum geweest in Harderwijk. Best leuk om even te kijken, audiotour vond ik niks toevoegen. Ik was wel blij met mijn Museumkaart want de entree is anders 12.50 en dat vond ik het écht niet waard. Ik stond volgens mij in 20 minuten weer buiten 

Joszy schreef op 08-03-2026 om 19:23:

Ik ben gisteren even in het Marius van Dokkum museum geweest in Harderwijk. Best leuk om even te kijken, audiotour vond ik niks toevoegen. Ik was wel blij met mijn Museumkaart want de entree is anders 12.50 en dat vond ik het écht niet waard. Ik stond volgens mij in 20 minuten weer buiten

Daar kan ik elke keer wel een uur of langer doorbrengen. Ik ontdek steeds nieuwe dingen op die werken.

Smaken verschillen.

Ysenda schreef op 08-03-2026 om 20:00:

[..]

Daar kan ik elke keer wel een uur of langer doorbrengen. Ik ontdek steeds nieuwe dingen op die werken.

Smaken verschillen.

Gelukkig wel! Ik hou sowieso meer van historische of volkenkundige musea dan van kunst, dus dat zal ook een rol spelen 

Ik ben vandaag met mijn 2 zoons uren in het Rijksmuseum geweest. Natuurlijk eerst naar de Nachtwacht en daarna van alles en nog wat bekeken. Ik ben er al regelmatig geweest maar elke keer ontdek ik weer nieuwe vleugels en galerijen 😁

En ik wil nog een keer terug om op m’n gemakje de tijdelijke tentoonstelling Metamorfosen te kijken. De kids waren er klaar mee én er stond een lange rij voor die tentoonstelling, dus ik ga nog een keertje alleen terug heb ik besloten 😉

@Earlgreythee: ik wil ook nog naar Metamorfosen, wat jammer dat er zo'n rij stond. 
Afgelopen weekend naar de tentoonstelling over Kawase Hasui in het Sieboldhuis gegaan, dat was interessant, wist niets over Japanse prentkunst dus heel leerzaam. Helaas ook daar erg druk, incl op tenen staan en mensen die tegen je opliepen enzo. Dat maakt de ervaring toch minder fijn.

Teigera schreef op 09-03-2026 om 09:24:

@Earlgreythee: ik wil ook nog naar Metamorfosen, wat jammer dat er zo'n rij stond.
Afgelopen weekend naar de tentoonstelling over Kawase Hasui in het Sieboldhuis gegaan, dat was interessant, wist niets over Japanse prentkunst dus heel leerzaam. Helaas ook daar erg druk, incl op tenen staan en mensen die tegen je opliepen enzo. Dat maakt de ervaring toch minder fijn.

Wij waren om 10 uur al in het Rijks en toen was het nog erg rustig. Om 13 uur was het er erg druk. Dus als ik nog eens terugga, zorg ik dat ik er op tijd ben. Ze gaan al om 9 uur open, dus in de ochtend is er (denk ik) genoeg kans om rustig rond te kijken.

Ga eens naar Fenix in Rotterdam, nabij Wilhelminapier. Mooi opgezet, informatief, bijzondere locatie. 

Ik ben naar de Fundatie in Zwolle geweest. Daar hebben ze een mooie tentoonstelling over Benin, centraal staat een stuk dat ze niet meer hebben omdat het geroofde kunst was die is teruggegeven aan de erfgenamen. Knap gedaan. Hoewel ik het ergens ook pronken vind met veren waar je niet trots op hoeft te zijn, maar goed. Het was mooi. En omdat ik vrijwel direct rond openingstijd ben gegaan ook nog rustig.

Schoondochter schreef op 11-03-2026 om 08:25:

Ik ben naar de Fundatie in Zwolle geweest. Daar hebben ze een mooie tentoonstelling over Benin, centraal staat een stuk dat ze niet meer hebben omdat het geroofde kunst was die is teruggegeven aan de erfgenamen. Knap gedaan. Hoewel ik het ergens ook pronken vind met veren waar je niet trots op hoeft te zijn, maar goed. Het was mooi. En omdat ik vrijwel direct rond openingstijd ben gegaan ook nog rustig.

Je kunt het ook andersom zien: als een museum dat met de tijd meegaat en het gesprek opent over de herkomst van kunstwerken, een museum dat zelf kritisch kijkt naar de collectie. 

ik start binnenkort met mijn musea bezoekjes. Twijfel tussen Leeuwarden of Zwolle. Verder dan dat ga ik voorlopig ook even niet. 
er zijn al veel leuke tips gegeven, dank daarvoor!
Rijskmuseum staat ook op het lijstje maar is voor later denk ik.
Rotterdam is me te ver, ben ik 3 uur bezig. 

Nikki1973 schreef op 11-03-2026 om 09:52:

ik start binnenkort met mijn musea bezoekjes. Twijfel tussen Leeuwarden of Zwolle. Verder dan dat ga ik voorlopig ook even niet.
er zijn al veel leuke tips gegeven, dank daarvoor!
Rijskmuseum staat ook op het lijstje maar is voor later denk ik.
Rotterdam is me te ver, ben ik 3 uur bezig.

Amsterdam zal dan niet veel minder zijn.

Het is een rechtstreekse trein Leeuwarden/Groningen naar Rotterdam,  dat scheelt een stuk.

Ysenda schreef op 12-03-2026 om 09:04:

[..]

Amsterdam zal dan niet veel minder zijn.

Het is een rechtstreekse trein Leeuwarden/Groningen naar Rotterdam, dat scheelt een stuk.

Toch een half uur extra en dat vind ik voor 1dag teveel. Daar heb ik de energie niet voor.
Amsterdam doen we met overnachting. Daar woont familie. 
voor nu zoek ik het eerst in de 3 noordelijke provincies en ik heb genoeg leuke tips voorbij zien komen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.