Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Gutenberg project: welke klassieker moet je gelezen hebben?

Als je een e-reader hebt, kan je gratis e-boeken downloaden die zo oud zijn, dat ze rechtenvrij zijn, bijvoorbeeld bij het Gutenberg project. Alle oude klassiekers kan je er vinden.  https://www.gutenberg.org
Welke klassieker is nu eens mooi om te downloaden en te kezen?


Nanamouskouri

Nanamouskouri

26-07-2021 om 20:32

Die Verwandlung van Franz Kafka. 

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 20:38 Topicstarter

Zou me dat nog lukken, Duits lezen?  Dat heb ik al bijna 40 jaar niet gedaan... 🤔

Ik heb er laatst Eline Vere van Louis Couperus vandaan gehaald, kijken of ik daar doorheen kom..

Nanamouskouri

Nanamouskouri

26-07-2021 om 20:42

Auwereel schreef op 26-07-2021 om 20:38:

Zou me dat nog lukken, Duits lezen? Dat heb ik al bijna 40 jaar niet gedaan... 🤔

Hij is er ook in het Engels. Die vertaling ken ik niet, maar het is echt een uniek verhaal. 

Zijn Konsaliks ook gratis te downloaden? Ik las die boeken 40 jaar geleden al dus ze zijn wel oud. 

de gebroeders karamazov - dostojevski
Ten oosten van eden - Steinbeck
Lolita - nabokov
Steppenwolf - hesse
Woeste hoogte - emily bronte
Herzog - saul bellow

redbulletje schreef op 26-07-2021 om 20:45:

Zijn Konsaliks ook gratis te downloaden? Ik las die boeken 40 jaar geleden al dus ze zijn wel oud.

Ik vermoed dat het een ander soort klassiekers zijn  Ik heb er zelf voor m’n studie de nodige boeken van gedownload. Wat ik aanraders vond: 

- de boeken van Charles Dickens, in het bijzonder Olivier Twist

- Madame Bovary van Gustave Flaubert

- Max Havelaar van Multatuli (al vermoed ik dat je die daar nog niet rechtenvrij kunt downloaden) 


 

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 21:02 Topicstarter

Nee, meer dan 40 jaar oud is nog niet klassiek genoeg, meer dan 95 jaar om bij Gutenberg gevondennte kunnen eorden.
 "We do not publish any books that still have copyright protection. This generally means that our texts are taken from books published 95+ years ago."

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 21:04 Topicstarter

Steppenwolf is het laatste boek dat ik daadwerkelijk in het Duits gelezen heb! Ik had 'm mee op fietsvakantie, niet al te dik en omdat-ie in jet Duits was, kon ik er de hele vakantie mee toe! Toen had je namelijk nog geen e-readers.

Auwereel schreef op 26-07-2021 om 21:04:

Steppenwolf is het laatste boek dat ik daadwerkelijk in het Duits gelezen heb! Ik had 'm mee op fietsvakantie, niet al te dik en omdat-ie in jet Duits was, kon ik er de hele vakantie mee toe! Toen had je namelijk nog geen e-readers.

Mooi he.

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 21:12 Topicstarter

 Dostojevski, daar heb ik Misdaad en straf van gelezen, wat een oelewapper was de hooffpersoon...
Steinbeck is nog te jong voor Gutenberg, maar ik kan eens kijken of die bij de bibliotheek in het Engels verkrijgbaar is.

Eline Vere kan ik in het Nederlands downloaden, leuk!

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 21:13 Topicstarter

Wollstonecraft schreef op 26-07-2021 om 21:06:

[..]

Mooi he.

Ik denk dat ik hem mooier had gevonden in het Nederlands, wsnt in mijn bagage was geen plek voor een woordenboek!   

SugaryPanther19

SugaryPanther19

26-07-2021 om 21:20

Leuke tip! Ik zie al wat favoriete boeken op de site!

SugaryPanther19

SugaryPanther19

26-07-2021 om 21:23

Oh jee, ik probeer het te lezen, online, maar jemig zeg, ik vind papier zo veel fijner

Auwereel

Auwereel

26-07-2021 om 21:26 Topicstarter

Een e-reader vind ik lekker lezen, zeker als ik wil lezen en mijn man liever al wil gaan slapen, dan stoor ik hem niet met het licht. Een nadeel is wel als ik nog even wil lezen en de e-reader dan besluit te gaan updaten...

Als je via de laptop leest is Adobe Digital Editions een prettiger manier om te lezen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.