Media en cultuur
Miss_Moneypenny
10-11-2025 om 16:03
Goede podcasts
Sinds de podcast Op zoek naar Marlotte ben ik dit medium aan het ontdekken.
Tot nu toe heb ik beluisterd:
- Eefke; in rook opgegaan
- De verloren zaak van José
- In de ban van Rian (daar ben ik mee gestopt).
En nu begonnen aan Hitlers meisjesschool.
Wat zijn jullie aanraders qua podcasts?
Deel in dit topic je tips en eventuele afraders.
😄
Thora
12-11-2025 om 15:41
Normaal luister ik graag naar geschiedenis. Alle geschiedenis ooit vind ik erg leuk. Goed verteld en met wat humor. Dan is er ook nog de geschiedenisreis. Twee jongens uit Delft. De een is geschiedenisfan en de andere geschiedenisdocent. Vooral de series over de tweede wereldoorlog zijn erg goed en prettig om naar te luisteren.
Mijn nichtje kwam ineens met de al eerder genoemde Op zoek naar Marlotte. Wat een verhaal is dat zeg. Echt weer zo'n pareltje waar je tegenaan moet lopen.
Net als de podcast over de Rijswijkse moordzaak (een bandje dat aan het repeteren was werd bruut afgeschoten door mannen van een Surinaamse organisatie. Had nog met Bouterse te maken toen.
Dan is er ook nog Het beest van Roden (over een NSB'er die, uiteraard, in Roden woonde). Uit de podcast waar ook nog mensen aan het woord komen die het meegemaakt hebben blijkt dat het helemaal geen beest was.
Tot slot Het verraad van de Jordaan. Ook weer over een NSB familie die in de tijd van de bezetting in de Jordaan woonde. Verteld door een kleindochter die er sinds kort achter is dat haar familie dus bij de NSB zat. Het gaat over haar zoektocht naar het verleden.
Maheiden
12-11-2025 om 21:03
Thora schreef op 12-11-2025 om 15:41:
Normaal luister ik graag naar geschiedenis. Alle geschiedenis ooit vind ik erg leuk. Goed verteld en met wat humor. Dan is er ook nog de geschiedenisreis. Twee jongens uit Delft. De een is geschiedenisfan en de andere geschiedenisdocent. Vooral de series over de tweede wereldoorlog zijn erg goed en prettig om naar te luisteren.
Mijn nichtje kwam ineens met de al eerder genoemde Op zoek naar Marlotte. Wat een verhaal is dat zeg. Echt weer zo'n pareltje waar je tegenaan moet lopen.
Net als de podcast over de Rijswijkse moordzaak (een bandje dat aan het repeteren was werd bruut afgeschoten door mannen van een Surinaamse organisatie. Had nog met Bouterse te maken toen.
Dan is er ook nog Het beest van Roden (over een NSB'er die, uiteraard, in Roden woonde). Uit de podcast waar ook nog mensen aan het woord komen die het meegemaakt hebben blijkt dat het helemaal geen beest was.
Tot slot Het verraad van de Jordaan. Ook weer over een NSB familie die in de tijd van de bezetting in de Jordaan woonde. Verteld door een kleindochter die er sinds kort achter is dat haar familie dus bij de NSB zat. Het gaat over haar zoektocht naar het verleden.
Bedankt voor de tip van de geschiedenisreis!
Waar staat het beest van Roden? Ik kan het niet vinden.
Tijgeroog
12-11-2025 om 21:38
Redders op zee - over de knrm/reddingsbrigade
Boos! - nieuws, media, kritisch
Klimpodcast - (wedstrijd)klimmen
Keuringsdienst van waren - podcast van het tv-programma, kijkje achter de schermen
Spijkers met koppen luister ik als podcast terug
De onbekende kinderen van kamp Westerbork
En niemand bleef onaangeraakt - hiv, aids in de queer community in de jaren 80
Kweekje, mi kwekipikin - informele pleegzorg binnen de Surinaamse gemeenschap
mijn vader is een afhaalchinees - verhalen achter Neerlands grootste culinaire hits van buiten onze grenzen.
achterwerk - nav brievenrubriek vd vpro, briefschrijvers van toen worden opgezocht
De jongen zonder gisteren, over iemand met geheugenverlies
Thora
12-11-2025 om 22:46
Maheiden schreef op 12-11-2025 om 21:03:
[..]
Bedankt voor de tip van de geschiedenisreis!
Waar staat het beest van Roden? Ik kan het niet vinden.
Ik dacht ik zoek het even op via google en wat blijkt? De titel is....De Schrik van Roden.
Sorry.....ik hoop dat je hem nu wel vindt. Als je interesse hebt in WWII is het zeker de moeite waard.
Maheiden
13-11-2025 om 06:00
Dank, gevonden!
Ik zag hierboven over de onbekende kinderen van kamp Westerbork, ook mooi. Wadden, een andere oorlog is van dezelfde makers. Ook een aanrader.
Wieder
13-11-2025 om 07:16
De heilige drie eenheid wat mij betreft: Alle Geschiedenis Ooit (over alle geschiedenis ooit), Radio Oranje (uiteenlopende gebeurtenissen uit de oorlog uitgediept) en De Grote Podcastlas (alles wat je vroeger wilde dat in je atlas stond over een land). En inderdaad Napleiten, en De Complottenpiramide (complottheorieën uitgelegd en ontkracht). En Zo Opgelost is zoals gezegd ook vermakelijk.
Voor tijdens de kutklusjes heb ik graag een kletspodcast om het leed te verzachten. Valt niet veel over uit te leggen, er wordt gebabbeld over van alles en nog wat en je vindt het leuk of niet: Radio Romano (vroeger de Krokante Leesmap) en het daaruit ontstane Tuimannen (over planten en bomen en tuinen, niet echt een kletspodcast maar wat meer lichtvoetig informatief maar die ligt nu wel even stil) , Aaf en Lies. En Teun en Gijs en De Zelfspodcast, die gaan al jaren mee.
De mooiste verhalende podcasts staan hier wel genoemd, en ik kan er nu ook nog wat aan mijn lijst toevoegen. Ik vind podcasts echt al jaren een hele fijne uitvinding, ik luister het heel veel dus ik ben altijd bij met topics als dit 😉.
MRI
13-11-2025 om 10:55
Heel veel podcasts die ik luister zijn hier al genoemd maar ik wil er nog een aan toevoegen: Gonzo, Duik in de meest impactvolle verhalen van topjournalisten
Loezzie
13-11-2025 om 20:12
Toen was ik 12 van Willem Wever (over ingrijpende gebeurtenissen vanuit het oogpunt van het toen 12 jarige kind) zoals val de muur, ramp MH17, Tweede Wreld oorlog, gijzeling Bovensmilde.
Tijgeroog
13-11-2025 om 20:15
Oh, town de muur viel was ik inderdaad ook 12, maar bij die gijzeling in Bovensmilde werd ik geboren.
Loezzie
18-11-2025 om 21:18
de Bajes Bazen : podcast met 2 gevangenis directeuren. Met mooie verhalen, maar ook over een gevangene die een medewerker dood.
Miss_Moneypenny
20-11-2025 om 17:38
Courage schreef op 10-11-2025 om 19:50:
'Jacob, dood in Qatar' vond ik geen goede podcast. Ja, hij was entertaining, maar de maker kon Qatar alleen door zijn eigen Nederlandse culturele bril bekijken (en dat voor een journalist). En de voormalig museum-directeur - ben even zijn naam kwijt - speelde een dubieuze rol en kreeg desondanks een flink podium in de podcast.
Deze vandaag uitgeluisterd. Ik vond het wel een goede podcast en ik vond juist dat hij wel heel open er in stond. En ook logisch dat die voormalig museumdirecteur zo’n podium kreeg, hij speelde immers ook een grote rol in het leven van Jacob in Qatar en als de eerste theorie klopt, ook daarna.
Rogue
21-11-2025 om 14:12
ik luister teveel podcasts haha, dit zijn mijn favorieten;
Podimo:
Alle Geschiedenis ooit is idd een goede nummer 1, ze vertellen het met zoveel humor en gebruiken ook woorden van nu.
Dit komt nooit meer goed, Roos Schliker & Malou Holthuijsen bespreken momenten met gasten waarin zij dachten dit komt nooit meer goed, zowel hilarisch als tragisch
Spotify:
Grote podcastlas, ook fijn
Geschiedenis inside, hun woorden, onderscheiden het echte verhaal van fake nieuws
Tussen 30 & Doodgaan, schrijfsters & vriendinnen Malou Holshuijsen & Tatjana Amuli geven hun ongezouten mening over alles wat ze meemaken/ gebeurt in de wereld, niemand word gespaard inclusief familie leden en huisdieren
ook veel tips wat betreft, boeken, films, theater en levensvragen.
Bims, Soundos,Quinty & Edson woonde ooit allemaal in de Bijlmer(nu alleen Soundos nog) en kletsen elke week over een ander onderwerp waarin ze luidkeels met hun eigen ongezouten mening verkondingen.
als ik Soundos & Edson hoor is het net alsof ik weer op de middelbare school zit : vooral Quinty wordt vaak geroosterd wanneer er een generatiekloof plaats vind,
De Zaak ontleed met Saskia Belleman,
Elke week bespreken Saskia en Wilson Boldewijn een zaak waar Saskia verslag van doet.
Parool misdaad podcast; misdaadjournalisten Paul Vugts & Wouter Lauman bespreken samen Corrie Gerritsma elke week kleine en grote misdaadzaken.
Zij is van mij, over Femicide hartverscheurend, je wordt er gewoon woedend van
Radio Pedis
Neal Peterson en daar is ze weer Malou Holshuijsen praten met andere gasten over hun roots in voormalig Nederlands Indie, & persoonlijke verhalen uit hun familie geschiedenis
Alle geschiedenis ooit : Grote Namen uit de geschiedenis
Engelstalige :
Heart starts pouding, , host Kaelyn Moore duikt regelmatig in griezelverhalen en mysteries, sommige zijn zelfs waargebeurd.
Brotherly Love, 90's heartrobs de gebroeders Lawrence kletsen heel wat af over hun band, hun leven soms samen, soms met andere gasten.
RuPaul : whats the tea with Michelle Visage, popculture,dragrace en veel humor (helaas gestopt)
History tea time with Lindsay Holiday, alle roddels die je niet worden vertelt tijdens geschiedenis lessen, ik volgde haar al op YT, gaat het vooral over koningshuizen vind haar stem zoo fijn 💙
Courage
21-11-2025 om 20:58
Miss_Moneypenny schreef op 20-11-2025 om 17:38:
[..]
Deze vandaag uitgeluisterd. Ik vond het wel een goede podcast en ik vond juist dat hij wel heel open er in stond. En ook logisch dat die voormalig museumdirecteur zo’n podium kreeg, hij speelde immers ook een grote rol in het leven van Jacob in Qatar en als de eerste theorie klopt, ook daarna.
Hier een nadere uitleg van iemand die het beter kan uitleggen dan ik: Abdelkader Benali.
https://dekanttekening.nl/columns/ik-geloof-geen-snars-van-de-aantijgingen-in-jacob-dood-in-qatar/