Media en cultuur
Miss_Moneypenny
10-11-2025 om 16:03
Goede podcasts
Sinds de podcast Op zoek naar Marlotte ben ik dit medium aan het ontdekken.
Tot nu toe heb ik beluisterd:
- Eefke; in rook opgegaan
- De verloren zaak van José
- In de ban van Rian (daar ben ik mee gestopt).
En nu begonnen aan Hitlers meisjesschool.
Wat zijn jullie aanraders qua podcasts?
Deel in dit topic je tips en eventuele afraders.
😄
Schoondochter
10-11-2025 om 20:32
oh! Vergeten! In vind Zo opgelost ook erg leuk. Ook korte afleveringen, elke aflevering wordt één probleem behandeld en al dan niet 'opgelost'. Van 'hoe zorg ik dat ik op tijd kom' tot 'hoe kies ik een naam voor mijn baby' en 'hoe krijg ik overzicht in mijn mailbox'.
Maheiden
10-11-2025 om 20:55
Mijn favorieten zijn:
Trust Nobody (over widm en de mol)
Alle geschiedenis ooit
Aaf en Lies lossen het wel op
Marc-Marie en Isa vinden iets
Radio oranje
Niet lullen maar lesgeven
De grote podcastlas
Het spoor terug ( wisselend per onderwerp)
De complottenpiramide (soms)
Mooi vond ik ook:
Laura H.
Vergeet me niet (van het holocaustmuseum)
De kampbewaardsters van Auschwitz
Berlijn - Het verhaal van de muur
En nu idd Hitlers meisjesschool
Meesje
10-11-2025 om 21:38
Courage schreef op 10-11-2025 om 20:29:
[..]
Je hebt gelijk - ik vind dat zelf ook altijd irritant.
Ik heb er snel even een toelichting bijgezet.
Dank je!
Moosey
10-11-2025 om 22:34
Ik ben een beetje verslingerd aan De Vogelspotcast. Het moet je liggen, 2 gasten die samen gaan vogelen (1 superervaren vogelaar en een podcastmaker) en het heeft een beetje lompe humor. Maar het is ook heel aandoenlijk, dat mega-enthousiasme over vogels en ik leer er heel veel van over vogels en de natuur. Het luistert ook echt lekker weg als je te moe bent voor iets intellectueels
Frisdrank1972
11-11-2025 om 10:18
Bald and the Beautiful met Trixie en Katya is altijd om te lachen.
Courage
11-11-2025 om 10:19
Poezenmeisje en Frisdrank1972; vertel eens wat meer over die podcasts? Waar gaan ze over?
Frisdrank1972
11-11-2025 om 10:24
Courage schreef op 11-11-2025 om 10:19:
Poezenmeisje en Frisdrank1972; vertel eens wat meer over die podcasts? Waar gaan ze over?
BandtheB is over de drag queens Trixie en Katya die hun leven bespreken. Het is wel grappig omdat ze beide straatarm/drugsverslaafd aan hun carriere begonnen en nu zoveel geld verdienen dat ze niet weten wat ze ermee moeten doen. Ze bespreken ook veel popcultuur. Het is meer voor de jongere generatie 20s-30s, maar ik vind het vermakelijk.
Poezenmeisje
11-11-2025 om 13:21
Courage schreef op 11-11-2025 om 10:19:
Manifesteren en mediteren.
GroenTuintje
11-11-2025 om 13:22
Schoondochter schreef op 10-11-2025 om 20:32:
oh! Vergeten! In vind Zo opgelost ook erg leuk. Ook korte afleveringen, elke aflevering wordt één probleem behandeld en al dan niet 'opgelost'. Van 'hoe zorg ik dat ik op tijd kom' tot 'hoe kies ik een naam voor mijn baby' en 'hoe krijg ik overzicht in mijn mailbox'.
Ja goede tip! Ik kan voorlopig weer vooruit
Mick87
11-11-2025 om 17:41
'Er is iets vreemds gebeurd '. Soort spookverhalen allemaal. Ingezonden door luisterstaars die dus iets vreemds hebben meegemaakt.
'De gestolen kinderen' podcast over adoptieschandalen.
Bellebelle
11-11-2025 om 20:02
Een aantal van mijn favorieten (zoals napleiten) zijn al genoemd. Zelf luister ik ook graag naar (Vlaamse) podcasts weet ik veel en de keuze van Sofie. De meest uiteenlopende onderwerpen worden er besproken. Ook vind ik zo simpel is het niet (podcast over economische zaken van het NRC) interessant. Daarin bespreken twee economen onderwerpen als stikstof, de doorrekening van de verkiezingsprogramma's en de woningmarkt bijvoorbeeld. Uit de praktijk vind ik ook een interessante podcast, daarin vertellen medische professionals over een patiënt die ze altijd is bijgebleven.
Miss_Moneypenny
12-11-2025 om 10:28
Wat een goede tips allemaal! Ik ga eens kijken welke ik nu kan luisteren.
Zelf heb ik dus net De verloren zaak van José geluisterd. Dit gaat over de misstanden bij jeugdzorg en over het specifieke verhaal van Jose Booij die haar kind toen ze zes weken oud was verloor aan jeugdzorg. De podcastmaker duikt in haar geschiedenis en zoekt uit hoe dit zo heeft kunnen gebeuren. Ik vond deze podcast erg goed en interessant.
Eefke; in rook opgegaan gaat over de verdwijning van Eefke Wolf die in 1983 na een avonddienst spoorloos verdwijnt. De podcast makers duiken in deze coldcase op zoek naar wat er die avond met Eefke gebeurd kan zijn.
Miss_Moneypenny
12-11-2025 om 10:59
Nehalennia schreef op 10-11-2025 om 16:45:
Ik vond in de ban van Rian juist wel leuk, waarom ben je gestopt?
Ik kwam niet echt lekker in het verhaal en dwaalde steeds af met mijn gedachten. Wellicht dat ik het op een later moment er nog eens aan begin.
Ik heb er snel even een toelichting bijgezet.