Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Favoriete kunstwerk

Heb jij een favoriete kunstwerk?

Ik zag net op de tv een item over het meisje met de parel heel veel mensen vinden het prachtig, ik ook maar ik heb een andere favoriet.

Een prachtig schilderij van een oude vrouw, we zagen het in het Belvedère in Wenen.
Een paar jaar later ging ik haar weer zoeken, nooit meer gevonden. Heb ook geen naam van de schilder. We hebben wel een foto en eigenlijk is dat genoeg. Ze zit in mijn hoofd..

Schommelstoel schreef op 21-08-2026 om 20:30:

[..]

Ik vind zijn kerkinterieurs altijd heel sereen, zo mooi!

Ik zag vorige maand een expositie van zijn werk in Museum Klooster Ter Apel, en daar zat ineens aan het eind van de route door het museum meneer Helmantel himself in de kelder te tekenen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Hij is heel toegankelijk, een erg vriendelijke man. De tuin rondom "De Weem" is ook mooi.

Tuinfluiter schreef op 21-08-2026 om 18:47:

[..]

Mooi maar heftig waarom is dit je favoriet.

Het symboliseerd wat ik al van kinds af aan voel.

De lucht is de onrust en chaos in mijn hoofd.

Innerlijk schreeuw ik om een rustige gedachten gang.

Wou dat ik zo extravert zou kunnen schreeuwen voor opluchting.

Start binnenkort weer met behandeling waar ik het ook kan uiten,

Het egeltje vind ik prachtig ,en de zonsopgang in Westeremden.
Ik zijn onze schildersgroep nog naar zijn galerie geweest, kregen toen ook tekst en uitleg over schilderen en derg.

Rekenenisleuktaalook schreef op 21-08-2026 om 19:41:

van Gogh

W1siZiIsIjQ2NzUxNyJdLFsicCIsImNvbnZlcnQiLCItcXVhbGl0eSA5MCAtcmVzaXplIDIwMDB4MjAwMFx1MDAzZSJdXQ.jpg?sha=314ebf8cc678676f

Maar ook de zonnebloemen. Alle schilderijen met dat onderwerp

Starry night ga ik hopelijk in oktober zien in het MoMA 🥰 Ben heel benieuwd! Heb niet zo veel met kunst verder en bezoek ook maar zelden een museum met echt kunst. Maar naar het MoMA wil ik wel erg graag 😊

BlairW schreef op 21-08-2026 om 21:44:

[..]

Starry night ga ik hopelijk in oktober zien in het MoMA 🥰 Ben heel benieuwd! Heb niet zo veel met kunst verder en bezoek ook maar zelden een museum met echt kunst. Maar naar het MoMA wil ik wel erg graag 😊

Ik gebruik van Gogh soms in mijn lessen over kunst als inspiratie. We hebben camera's on de werkelijkheid vast te leggen. Tekenen hoeft niet zo precies. Laat ook zien wat je voelt, niet alleen wat je ziet.

de tekeningen van Escher. Vooral die met de vogels en vissen. Mooie wiskundige patronen.

Tuinfluiter

Tuinfluiter

21-08-2026 om 22:27 Topicstarter

Grietje2 schreef op 21-08-2026 om 21:28:

[..]

Het symboliseerd wat ik al van kinds af aan voel.

De lucht is de onrust en chaos in mijn hoofd.

Innerlijk schreeuw ik om een rustige gedachten gang.

Wou dat ik zo extravert zou kunnen schreeuwen voor opluchting.

Start binnenkort weer met behandeling waar ik het ook kan uiten,

Dank voor je uitleg, hoop dat je behandeling verlichting brengt.

ik vind heel veel kunst mooi/indrukwekkend/interessant. Maar ik ben nu op de biennale in venetie en ik zag vandaag het paviljoen van India...zo ontzettend mooi en heel erg ontroerend, dat is op dit moment mijn favoriete kunstwerk. (Het is een reusachtig "huis" van ragfijn kantwerk)

Die van Salvador Dali van zijn vrouw Gala.
Galatea of the spheres.
Maar ook die andere met die klokken.
Op de middelbare school nog een spreekbeurt over gedaan.
Als tiener naar het museum in Spanje geweest en dat heeft diepe indruk op mij gemaakt. Misschien toch volgend jaar eens plannen om met man die kant op te gaan.

Hemke schreef op 21-08-2026 om 21:29:

Het egeltje vind ik prachtig ,en de zonsopgang in Westeremden.
Ik zijn onze schildersgroep nog naar zijn galerie geweest, kregen toen ook tekst en uitleg over schilderen en derg.

Zo klein en zo prachtig. 🥰

2f70de74-ce58-46a5-a048-385adb068dd1.Jpeg?w=960

Ik hou erg van de Haagse School, Mesdag, Israëls, Maris. Daarnaast zijn er oudere werken van Ans Markus die ik erg mooi vind. 
Ook werken van Escher trouwens. Ik heb een tijd gewerkt in een villa in Oosterbeek waar hij gewoond heeft, heel bijzonder. En ik ben een enorme liefhebber van Cris Agterberg. Prachtig werk van hem in het Kröller-Müller. Elke keer als we in Nederland zijn, wil ik er weer heen. Er zijn te veel stukken om op te noemen, honderden, duizenden... mag architectuur ook? Maak maar een middagje vrij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.