Media en cultuur
Tuinfluiter
21-08-2026 om 18:25
Favoriete kunstwerk
Heb jij een favoriete kunstwerk?
Ik zag net op de tv een item over het meisje met de parel heel veel mensen vinden het prachtig, ik ook maar ik heb een andere favoriet.
Tuinfluiter
21-08-2026 om 18:41
Mijn lievelings kunstwerk hangt in het zelfde museum. Ik kom uit Den Haag en mijn liefde voor kunst ontstond in het Maurits huis. Met mijn lagere schoolklas gingen we naar dat museum en kregen we een les over de stier van Potter er ging een wereld voor mij open en voor mij was dat het begin van mijn liefde voor schilderkunst. We zijn toen ook langs het meisje met de parel gelopen maar dat maakte toen minder indruk op mij. Het werk van Ruisdael en geschilderde medaillons maakte ook veel indruk op mij.
Mijn lievelings schilderij is dus de Stier van Potter. Ik vind het nog steeds een heel mooi schilderij en het was voor mij een begin punt. Daarna ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in kunst en heb ik heel wat musea bezocht.
Tuinfluiter
21-08-2026 om 18:47
Grietje2 schreef op 21-08-2026 om 18:33:
De Schreeuw van Munch.
Mooi maar heftig waarom is dit je favoriet.
Poezenmeisje
21-08-2026 om 19:12
Het werk van Henk Helmantel vind ik mooi.
Een giclée van Helmantel hangt hier inmiddels te pronken aan de muur.
We zagen het in Westeremden en waren het direct met elkaar eens. Déze moest het worden.
Het is onvoorstelbaar hoe kevensecht deze man eieren, appels of uien weet te schilderen.
https://www.zusenzo-kunst.nl/giclees/henk-helmantel
Rekenenisleuktaalook
21-08-2026 om 19:41
van Gogh

Maar ook de zonnebloemen. Alle schilderijen met dat onderwerp
Tuinfluiter
21-08-2026 om 19:52
Herfstappeltaart schreef op 21-08-2026 om 19:40:
De Japanse brug en de waterlelies van Monet.
Een reproductie van de Japanse brug heeft enkele jaren aan mijn muur gehangen. Ik ben ook in zijn tuin in Giverny geweest, zijn waterlelies ook prachtig.
Herfstappeltaart
21-08-2026 om 19:54
Tuinfluiter schreef op 21-08-2026 om 19:52:
[..]
Een reproductie van de Japanse brug heeft enkele jaren aan mijn muur gehangen. Ik ben ook in zijn tuin in Giverny geweest, zijn waterlelies ook prachtig.
Oh ik ben jaloers. Daar wil ik ook graag nog heen.
TineWinkel
21-08-2026 om 20:17
ik ben niet zo van schilderijen, hou heel veel meer van 3 dimensionaal. Mijn favoriet is l'ours (die ijsbeer) van Pompon, staat in Musee d'Orsay.
Of meer dimensionaal, bv met geluid of beweging.
Schommelstoel
21-08-2026 om 20:27
Ik vind de Gauffrettes van Ann Veronica Janssens absoluut het mooiste. Glazen platen die langzaam van kleur veranderen als je er langs loopt, vanuit elke hoek is de kleur anders. Het maakt je als bezoeker echt onderdeel van het kunstwerk, op een foto komt het totaal niet tot zijn recht.
https://www.depont.nl/collectie/kunstenaars/ann-veronica-janssens/gaufrettes-sequence-randomly
Schommelstoel
21-08-2026 om 20:30
Poezenmeisje schreef op 21-08-2026 om 19:12:
Het werk van Henk Helmantel vind ik mooi.
Een giclée van Helmantel hangt hier inmiddels te pronken aan de muur.
We zagen het in Westeremden en waren het direct met elkaar eens. Déze moest het worden.
Het is onvoorstelbaar hoe kevensecht deze man eieren, appels of uien weet te schilderen.
https://www.zusenzo-kunst.nl/giclees/henk-helmantel
Ik vind zijn kerkinterieurs altijd heel sereen, zo mooi!
Ik zag vorige maand een expositie van zijn werk in Museum Klooster Ter Apel, en daar zat ineens aan het eind van de route door het museum meneer Helmantel himself in de kelder te tekenen. Alsof het de normaalste zaak van de wereld was.
buufie
21-08-2026 om 20:54
ik heb niet zoveel met kunst, maar ben ooit naar een expositie geweest van Sir Lawrence Alma Tadema.

Deze schilder heeft ooit in ons dorp gewoont en is later naar Engeland verhuisd. Zijn schilderijen zijn in een heleboel films als inspiratie gebruikt.
Citroengraag
21-08-2026 om 21:16
De stier van Paulus Potter. Omdat ik me zo kan voorstellen hoe hij het beest heeft staan bewonderen.