Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 14:57

Erica Meiland


EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-10-2021 om 16:40

Tijgeroog schreef op 31-10-2021 om 16:19:

Het ging natuurlijk niet alleen over de uitspraken over hoofddoekjes, maar over haar hele verhaal over islam (en jodendom en vluchtelingen)

Hier het stukje uit het boek waar het over gaat: https://mobile.twitter.com/annefleurdd/status/1453841147948851201

Maar ze heeft daar toch een punt vind ik. Geloof wordt er inderdaad vaak ingeramd en is niet optioneel. Uiteindelijk zijn er mensen die verstoten worden, of erger, door familie als ze de keuze maken het geloof niet meer te omarmen. 

Ik vind het dapper van Erica dat ze achter haar mening blijft staan. Bizar dat zij en haar gezin zo bedreigd worden. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar de reacties gaan wel heel ver.

Tegelijkertijd vind ik het krom dat Erica haar mening geeft, maar zich bij mensen die hun mening over de Meilandjes geven afvraagt waar ze zich mee bemoeien. Knap dat ze zegt wat ze vindt en die mening ook vasthoudt, maar over het gezin Meiland mag blijkbaar niets gezegd worden.

Eigen schuld dikke bult.

Dat je een afwijkende mening hebt is 1 zaak.
Dat je die persé op tv / in de media moet verkondigen is een andere.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-10-2021 om 16:44

Puddingbroodje schreef op 31-10-2021 om 16:40:

Ik vind het dapper van Erica dat ze achter haar mening blijft staan. Bizar dat zij en haar gezin zo bedreigd worden. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar de reacties gaan wel heel ver.

Tegelijkertijd vind ik het krom dat Erica haar mening geeft, maar zich bij mensen die hun mening over de Meilandjes geven afvraagt waar ze zich mee bemoeien. Knap dat ze zegt wat ze vindt en die mening ook vasthoudt, maar over het gezin Meiland mag blijkbaar niets gezegd worden.

Zie jij de Meilandjes doodsbedreigingen uiten naar de mensen, en hun familie, die een mening over hun hebben? Ze vinden wat van die meningen, meer niet. Mening op mening op mening....

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-10-2021 om 16:46

Marty1984 schreef op 31-10-2021 om 16:41:

Eigen schuld dikke bult.

Dat je een afwijkende mening hebt is 1 zaak.
Dat je die persé op tv / in de media moet verkondigen is een andere.

Afwijkend? Weet je dat wel zeker? De meeste mensen hebben best wel een mening over dit soort "gevoelige" zaken maar uiten deze niet, juist vanwege dit soort bedreigingen. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 16:47

Moxxie schreef op 31-10-2021 om 16:28:

[..]

Zie je nu echt niet in dat dit een racistische uitspraak is? Je zegt het alsof alle Marokkanen kinderen bedreigen, hou toch op, volgens mij weet je best het verschil tussen wat wel en niet gezegd mag worden maar doe je net alsof je het niet snapt.

Je trekt het nu enigzins uit zijn verband. 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 16:48

Marty1984 schreef op 31-10-2021 om 16:41:

Eigen schuld dikke bult.

Dat je een afwijkende mening hebt is 1 zaak.
Dat je die persé op tv / in de media moet verkondigen is een andere.

Oké duidelijk. Vind je dan ook de bedreigingen prima? 

Tickel schreef op 31-10-2021 om 16:46:

[..]

Afwijkend? Weet je dat wel zeker? De meeste mensen hebben best wel een mening over dit soort "gevoelige" zaken maar uiten deze niet, juist vanwege dit soort bedreigingen.

Ik vind racistische uitspraken - à la wat mevrouw Meiland heeft gedaan - doen vallen onder een afwijkende mening, ja.

Niet voor niets leeft Geert Wilders ook al jaren in een bunker en heeft 7 op 7 beveiliging.



Ze doet maar. Maar dan moet ze ook leven met de gevolgen.


Als ik morgen uitroep op tv dat ik de familie Meiland de grootste idioten ever vindt én iemand weet mijn adres heb ik waarschijnlijk ook een brandbom door mijn raam, met dank aan wat Meiland-fans.

Kan je wat van vinden, maar dat is gewoon oorzaak-gevolg.

Sophia_! schreef op 31-10-2021 om 15:17:

Vrijheid van meningsuiting zou gepaard moeten gaan met fatsoen. Die is bij haarzelf ver te zoeken, wat een ontzettend foute racist is zij! Dat ging heel wat verder dan alleen dat hoofddoekje.

Maar goed, bedreiging met de dood is natuurlijk nooit goed. Dat zou niemand moeten doen.

Belachelijk dit. Er is geen enkele verzachtende omstandigheid voor het uiten van doodsbedreigingen als iemand je geloof heeft 'beledigd'. We leven in een liberale democratie: mensen kunnen geloven wat ze willen en hun geloof praktiseren. Andere mensen mogen dat raar vinden en kledingvoorschriften bespottelijk noemen. Die twee vrijheden horen bij elkaar, zijn niet los verkrijgbaar. Ik vind mensen met de dood bedreigen om een belediging bovendien vele malen 'onfatsoenlijker' dan akelige dingen zeggen over een religie. En ik vind het ook niet verbazingwekkend dat er met opgetrokken wenkbrauwen wordt gekeken als een geloofsgemeenschap dit soort lieden voortbrengt, die beweren het geloof te verdedigen met dit soort acties. Kun je zeggen: dat zijn uitzonderingen. Dat kan. Maar waarom moet er zo enorm hard aan worden gesleurd om vanuit de islamtische gemeenschap veroordelingen te krijgen van bijvoorbeeld ook de bedreigingen aan het adres van Lale Gul? Die heeft het ook over zichzelf afgeroepen. Ja, is ook zo. Omdat ze ten onrechte dacht dat ze zich als de eerste de beste Nederlandse cultuurrelativist kan gedragen. En dat gedrag zou dan geen angst op moeten roepen? Natuurlijk doet het dat wel. Sterker nog: het is de bedóeling dat het angst oproept. Zodat er geen beledigende dingen meer worden geroepen over de Islam. Met zulke vrienden heeft de Islam geen vijanden meer nodig om zich in een liberale democratie in de problemen te brengen. 

Patrcik Loobuyck, een Belgische politiek filosoof zegt: "Mensen niet beledigen is een teken van beschaving. Maar niet te snel beledigd zijn is dat ook." Als je je in een democratische rechtsstaat beledigd voelt, ga je maar naar de rechter.

WorldlyAnteater37

WorldlyAnteater37

31-10-2021 om 16:51

Marty1984 schreef op 31-10-2021 om 16:49:

[..]

Ik vind racistische uitspraken - à la wat mevrouw Meiland heeft gedaan - doen vallen onder een afwijkende mening, ja.

Niet voor niets leeft Geert Wilders ook al jaren in een bunker en heeft 7 op 7 beveiliging.

Ze doet maar. Maar dan moet ze ook leven met de gevolgen.

Toch erg, hij is de enige politicus die de werkelijke problemen durft te benoemen voor vele Nederlanders. ( en nee ik ben het niet overal mee eens)

OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 16:53

Mija schreef op 31-10-2021 om 16:49:

[..]

Belachelijk dit. Er is geen enkele verzachtende omstandigheid voor het uiten van doodsbedreigingen als iemand je geloof heeft 'beledigd'. We leven in een liberale democratie: mensen kunnen geloven wat ze willen en hun geloof praktiseren. Andere mensen mogen dat raar vinden en kledingvoorschriften bespottelijk noemen. Die twee vrijheden horen bij elkaar, zijn niet los verkrijgbaar. Ik vind mensen met de dood bedreigen om een belediging bovendien vele malen 'onfatsoenlijker' dan akelige dingen zeggen over een religie. En ik vind het ook niet verbazingwekkend dat er met opgetrokken wenkbrauwen wordt gekeken als een geloofsgemeenschap dit soort lieden voortbrengt, die beweren het geloof te verdedigen met dit soort acties. Kun je zeggen: dat zijn uitzonderingen. Dat kan. Maar waarom moet er zo enorm hard aan worden gesleurd om vanuit de islamtische gemeenschap veroordelingen te krijgen van bijvoorbeeld ook de bedreigingen aan het adres van Lale Gul? Die heeft het ook over zichzelf afgeroepen. Ja, is ook zo. Omdat ze ten onrechte dacht dat ze zich als de eerste de beste Nederlandse cultuurrelativist kan gedragen. En dat gedrag zou dan geen angst op moeten roepen? Natuurlijk doet het dat wel. Sterker nog: het is de bedóeling dat het angst oproept. Zodat er geen beledigende dingen meer worden geroepen over de Islam. Met zulke vrienden heeft de Islam geen vijanden meer nodig om zich in een liberale democratie in de problemen te brengen.

Patrcik Loobuyck, een Belgische politiek filosoof zegt: "Mensen niet beledigen is een teken van beschaving. Maar niet te snel beledigd zijn is dat ook." Als je je in een democratische rechtsstaat beledigd voelt, ga je maar naar de rechter.

Ik sluit me hier bij aan. 

Tijgeroog schreef op 31-10-2021 om 16:19:

Het ging natuurlijk niet alleen over de uitspraken over hoofddoekjes, maar over haar hele verhaal over islam (en jodendom en vluchtelingen)

Hier het stukje uit het boek waar het over gaat: https://mobile.twitter.com/annefleurdd/status/1453841147948851201

Dankjewel.

Diezelfde mening had ze inderdaad ook op een normale manier kunnen brengen. 

Desalniettemin is het natuurlijk nòg fouter om te gaan lopen dreigen. 


OrganicDeer76

OrganicDeer76

31-10-2021 om 16:59

We kunnen zeggen ze had het anders moeten brengen of benoemen. Dat neemt niet weg dat mensen die zich aangesproken voelen enorme lange tenen hebben. Het is een enorm probleem in Nederland dat op het moment iemand kritiek uit op de Islam met dit soort situaties te maken krijgt.

Thunderbird schreef op 31-10-2021 om 16:51:

[..]

Toch erg, hij is de enige politicus die de werkelijke problemen durft te benoemen voor vele Nederlanders. ( en nee ik ben het niet overal mee eens)

Dit is bespottelijk! Die man benoemt geen reële problemen. Die kraamt populistische onzin uit en maakt stemming. Het punt is: hij hoeft niet de waarheid te spreken, aardig en evenwichtig te zijn of over te lopen van politiek gezond verstand. In een liberale democratie moet onzin aangepakt worden in het publieke debat of in de rechtszaal. Het is werkelijk verschrikkelijk, in feite een schandaal, dat deze man zo moet leven en ik vind het principieel verwerpelijk om te suggereren dat hij het aan zichzelf te danken heeft. 

Keetie schreef op 31-10-2021 om 16:59:

We kunnen zeggen ze had het anders moeten brengen of benoemen. Dat neemt niet weg dat mensen die zich aangesproken voelen enorme lange tenen hebben. Het is een enorm probleem in Nederland dat op het moment iemand kritiek uit op de Islam met dit soort situaties te maken krijgt.

Bwah ... Ik ben benieuwd wat er zou gebeuren moesten pakweg moslims zo beginnen over de katholieke kerk of andere geloven. En vooral: Elke keer opnieuw. Geheid zijn er toch ook mensen op hun tenen getrapt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.