Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Eindejaarsklassieker ‘De Avonden’ van Gerard Reve

Auwereel

Auwereel

22-12-2025 om 11:10 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 22-12-2025 om 10:30:

Ik kwam als boekenwurm niet door "De Aanslag" heen. Mijn vader heeft het een paar avonden aangezien en toen de video voor me gehuurd. Die was net uitgekomen.

Het lezen van dat rotboek ging daarna wel gemakkelijker.

Voor mijn 'cluster' mocht ik vier Baantjer boeken lezen.

Ik denk dat het wel uitmaakt wanneer een boek uitkomt, toen ik De Aanslag las voor school was-ie behoorlijk nieuw en ik vind 'm gemakkelijk te lezen, gemakkelijker dan andere boeken van Mulisch.

Auwereel

Auwereel

22-12-2025 om 11:16 Topicstarter

Het eerste hoofdstuk heb ik beluisterd, de landerige zondag. Wat Frits eigenlijk had willen of kunnen doen om die landerigheid te kunnen vermijden werd niet duidelijk.
Het is jammer dat de voorlezer van het luisterboek niet erg soepel voorleest, aan de andere kant past-ie precies bij de sfeer.

Auwereel schreef op 22-12-2025 om 11:10:

[..]

Ik denk dat het wel uitmaakt wanneer een boek uitkomt, toen ik De Aanslag las voor school was-ie behoorlijk nieuw en ik vind 'm gemakkelijk te lezen, gemakkelijker dan andere boeken van Mulisch.

Ik denk dat het ook uitmaakt op welke leeftijd je een boek leest. Of het je aanspreekt heeft vaak te maken met herkenning. In mijn jeugd las ik Floortje Bloem in een tijd dat er heel veel aandacht was voor drugsverslaving. Als ik als "dorps tutje" maar Amsterdam reisde werd ik misselijk van de wietlucht op het station en de junks lagen letterlijk op de bankjes. Ik herkende de situaties. 

In deze tijd boeken lezen over de tweede wereldoorlog of nog ouder is goed voor de kennis van de literatuur maar jezelf herkennen in die oude boeken gebeurt niet zo snel. Dat is dan taaie verplichte kost. Als het dan vanuit school ook nog teveel is in te weinig tijd gaat het tegenstaan, zeker als het dan ook nog boeken zijn voor volwassenen met thematiek waar je als 15-16 jarige nog niet aan toe bent. 

Meesje schreef op 22-12-2025 om 10:17:

[..]

Bij mij ook idd. Ik was een boekenwurm van groep 3 tot de 4e klas vwo. Daarna lang niet. Is wel weer goedgekomen gelukkig. Maar idd ook begonnen weer met van die makkelijke feelgood romans. Terwijl ik als brugpieper gedichtenbundels, moeder van david S, Grisham enz las (eigenlijk alles dat ik voorhanden kreeg). Met gedichten is het nooit meer goedgekomen nadat we ze moesten 'ontleden'. De magie is er vanaf, het zijn formules en schema's met woorden geworden ipv emoties die zo vanaf het papier naar je hart schieten. Jammer vind ik dat. Ik heb het schriftje met gedichten die ik als jonge tiener overschreef nog.

Ja ik snap je helemaal.

Bakblik schreef op 22-12-2025 om 12:07:

[..]

Ik denk dat het ook uitmaakt op welke leeftijd je een boek leest. Of het je aanspreekt heeft vaak te maken met herkenning. In mijn jeugd las ik Floortje Bloem in een tijd dat er heel veel aandacht was voor drugsverslaving. Als ik als "dorps tutje" maar Amsterdam reisde werd ik misselijk van de wietlucht op het station en de junks lagen letterlijk op de bankjes. Ik herkende de situaties.

In deze tijd boeken lezen over de tweede wereldoorlog of nog ouder is goed voor de kennis van de literatuur maar jezelf herkennen in die oude boeken gebeurt niet zo snel. Dat is dan taaie verplichte kost. Als het dan vanuit school ook nog teveel is in te weinig tijd gaat het tegenstaan, zeker als het dan ook nog boeken zijn voor volwassenen met thematiek waar je als 15-16 jarige nog niet aan toe bent.

Ja eens.

En toch kan het verkeren: ik raakte zo enthousiast van lezen voor de lijst(en dat waren 30 boeken voor Nederlands en 15 voor elk van drie moderne talen in mijn tijd) dat ik een taal ben gaan studeren.

Ik begrijp het niet zo goed. Dit is een boek waar ik niet doorheen kom. Doen hier dan alleen liefhebbers van het boek aan mee of is het juist de bedoeling dat je je er doorheen worstelt? Dat laatste zie ik het nut niet zo van in.

Auwereel

Auwereel

22-12-2025 om 14:42 Topicstarter

JanaDana schreef op 22-12-2025 om 14:16:

Ik begrijp het niet zo goed. Dit is een boek waar ik niet doorheen kom. Doen hier dan alleen liefhebbers van het boek aan mee of is het juist de bedoeling dat je je er doorheen worstelt? Dat laatste zie ik het nut niet zo van in.

Ben je van de zelfkastijding? 

Ik heb geen slechte herinneren aan het boek en als ik er geen zin meer in heb, dan stop ik gewoon! Dit is voor de lol.

Toen ik in een "bore-out" zat (nooit van gehoord, maar ik las er een artikel over en herkende het direct) ben ik naar het Institut Français gegaan voor informatie. 

De volgende dag ben ik teruggegaan om zonder voorbereiding een niveaubepalingstoets te maken. Twintig vragen beantwoorden (vooral werkwoorden en grammatica) en ik werd ingedeeld in de DELF B2 groep. Wel mooi voor een 30 jaar oud Havo-diploma. 

Na een paar maanden vond ik het zo leuk dat ik voor de staatsexamens ben gegaan op de ambasssade, DELF B1 en B2. 
Voor beiden geslaagd, ik mag nu naar de Sorbonne, DELF B2 (tegenwoordig B2.2) is het toegangsbewijs.

Leuk voor als ik met pensioen ben. 😊

Auwereel schreef op 22-12-2025 om 14:42:

[..]

Ben je van de zelfkastijding?

Ik heb geen slechte herinneren aan het boek en als ik er geen zin meer in heb, dan stop ik gewoon! Dit is voor de lol.

Nee juist niet dus.

Ik snap gewoon de lol ervan niet, denk ik. Maar ja, ik begrijp het concept leesclub ook niet, dat is net zoiets. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.