Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Documentaire "Ryan is zwanger"


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

28-05-2022 om 12:23

Hier al dertig jaar geleden, plattelandsschool. Homoseksualiteit was helemaal niet raar. Er waren leraren en ook leerlingen openlijk homoseksueel. Het was juist een tijd van alles kan. Vakbonden voor prostituees en zo. Ook nu woon ik nog steeds in die buurt en ik heb homoseksuele collega's en buren. Mannen en vrouwen. De juf van mijn kinderen was lesbisch en moeder van het beste vriendje ook. Het is helemaal geen issue. 

Ik hoor wel dat het in de steden juist veel lastiger is om openlijk homoseksueel te zijn en ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met immigratie van andere normen en waarden. Seksuele vrijheid wordt in veel culturen niet zo gewaardeerd. Maar ook bijvoorbeeld het topless zonnen is helemaal verdwenen, terwijl dat vroeger doodnormaal was. 
Wat betreft genderissues is het ook eigenlijk niet zo'n ding. Hier woont een jongetje dat al heel vroeg en meisje wilde zijn en die kwam gewoon als meisje naar school. Nooit gedoe over geweest. Ik denk eigenlijk dat dit soort dingen makkelijker zijn in een klein dorp omdat iedereen je kent en de ouders elkaar kennen. En iedereen weet er dus meteen van (het roddelcircuit werkt uitstekend) waardoor je niet alles telkens weer moet uitleggen. 

Drietje schreef op 28-05-2022 om 12:23:

Hier al dertig jaar geleden, plattelandsschool. Homoseksualiteit was helemaal niet raar. Er waren leraren en ook leerlingen openlijk homoseksueel. Het was juist een tijd van alles kan. Vakbonden voor prostituees en zo. Ook nu woon ik nog steeds in die buurt en ik heb homoseksuele collega's en buren. Mannen en vrouwen. De juf van mijn kinderen was lesbisch en moeder van het beste vriendje ook. Het is helemaal geen issue.

Ik hoor wel dat het in de steden juist veel lastiger is om openlijk homoseksueel te zijn en ik denk dat dat inderdaad te maken heeft met immigratie van andere normen en waarden. Seksuele vrijheid wordt in veel culturen niet zo gewaardeerd. Maar ook bijvoorbeeld het topless zonnen is helemaal verdwenen, terwijl dat vroeger doodnormaal was.
Wat betreft genderissues is het ook eigenlijk niet zo'n ding. Hier woont een jongetje dat al heel vroeg en meisje wilde zijn en die kwam gewoon als meisje naar school. Nooit gedoe over geweest. Ik denk eigenlijk dat dit soort dingen makkelijker zijn in een klein dorp omdat iedereen je kent en de ouders elkaar kennen. En iedereen weet er dus meteen van (het roddelcircuit werkt uitstekend) waardoor je niet alles telkens weer moet uitleggen.

Klopt, hier ook platteland. Er waren inderdaad naast homoseksuele leraren ook openlijk homoseksuele leerlingen. Dat was geen probleem op de christelijke school waarop ik 25 jaar geleden zat en ook niet in het dorp waar ik woonde. Tuurlijk werd er weleens over geroddeld, net als over alle andere dorpsbewoners. Wat dat betreft dus behoorlijk inclusief..

Ik heb toch wel andere ervaringen. Mijn middelbare schooltijd was in de jaren 80, opgegroeid in dorp, school in niet al te grote provinciestad. Homoseksualiteit was daar toen behoorlijk afwezig en ook niet echt geaccepteerd. We hadden één openlijk homoseksuele leraar op de middelbare school. Daar vonden veel mensen van alles van. Verder kende ik echt niemand destijds, vrouwen al helemaal niet. School was wel heel goed bezig met bewustwording, zo kwamen er mensen van het COC langs om te praten tijdens maatschappijleer.

Libertine schreef op 28-05-2022 om 08:15:

[..]

Ze denken of kijken er anders naar dan de gemiddelde mens. En dat vráágt juist ruimdenkendheid van de buitenwereld. Van jou, van mij, van ons.

En dat is volgens mij voor veel mensen lastig. Mensen nemen zichzelf als maat. Lees hier maar eens. Alle voorbeeld die worden aangedragen waarom dit niet zo “kunnen” worden beredeneerd vanuit het eigen perspectief (m’n broer droeg wel eens een rokje, Ik klom in bomen, ik was een meisjemeisje). Maar daar gaat het juist niet over.

Het is lastig voorbij jezelf te denken maar ruimdenkendheid start wel precies daar. Bij jezelf.

Ik heb het idee dat de meeste mensen, althans hier in de stad, best wel ruimdenkend zijn, in de zin dat mensen steeds makkelijker kunnen zijn wie ze (willen) zijn. Daar ben ik ook echt groot voorstander van.

Maar hier lijkt het meer om de ideologie te gaan dan om zijn wie ze (willen) zijn. En ook dat moeten ze zelf weten, maar je kunt dan niet verwachten dat de maatschappij of de overheid jouw ideologie altijd maar faciliteert. Als je jezelf overal als man registreert om vervolgens een kind te baren, ja, dan krijg je dus problemen bij de verzekeraar. Dat heb je toch over jezelf afgeroepen wat mij betreft en had makkelijk voorkomen kunnen  worden. 

En als er dan een kind bij betrokken is, zoals hier, wordt het nog ingewikkelder. Oma die niemand mag vertellen of het een jongetje of een meisje is, zo geforceerd, dat gaat toch nergens over. Dat kindje heeft hier niet om gevraagd, en de kans is > 95% dat het zichzelf gewoon jongetje of meisje voelt, aangezien de overgrote meerderheid van de mensheid zichzelf als man of vrouw ziet. Dat heeft niets te maken met jezelf als maat nemen.

Dit zorgt alleen maar voor meer weerstand, meer polarisatie en dus minder begrip en minder tolerantie. Dit zie ik zelfs in mijn ultralinkse Amsterdamse bubbel gebeuren...

Rondstruiner schreef op 28-05-2022 om 15:32:

[..]

Ik heb het idee dat de meeste mensen, althans hier in de stad, best wel ruimdenkend zijn, in de zin dat mensen steeds makkelijker kunnen zijn wie ze (willen) zijn. Daar ben ik ook echt groot voorstander van.

Maar hier lijkt het meer om de ideologie te gaan dan om zijn wie ze (willen) zijn. En ook dat moeten ze zelf weten, maar je kunt dan niet verwachten dat de maatschappij of de overheid jouw ideologie altijd maar faciliteert. Als je jezelf overal als man registreert om vervolgens een kind te baren, ja, dan krijg je dus problemen bij de verzekeraar. Dat heb je toch over jezelf afgeroepen wat mij betreft en had makkelijk voorkomen kunnen worden.

En als er dan een kind bij betrokken is, zoals hier, wordt het nog ingewikkelder. Oma die niemand mag vertellen of het een jongetje of een meisje is, zo geforceerd, dat gaat toch nergens over. Dat kindje heeft hier niet om gevraagd, en de kans is > 95% dat het zichzelf gewoon jongetje of meisje voelt, aangezien de overgrote meerderheid van de mensheid zichzelf als man of vrouw ziet. Dat heeft niets te maken met jezelf als maat nemen.

Dit zorgt alleen maar voor meer weerstand, meer polarisatie en dus minder begrip en minder tolerantie. Dit zie ik zelfs in mijn ultralinkse Amsterdamse bubbel gebeuren...

Helemaal eens. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

28-05-2022 om 16:16

Friezinnetje schreef op 28-05-2022 om 08:33:

nou dan maar niet ruimdenkend, maar ik krijg de rillingen er van.
En idd, hoeveel kinderen gaan in transitie?
Ik heb bv ook veel moeite met het feit dat bv NS nu ineens gaat zeggen beste reizigers, ipv dames en heren. Moeten we de hele wereld op zijn kop zetten omdat er op het station dan mss 1 persoon is, die zich daar niet mee kan identificeren? En zo zijn er nog een flink aantal.

Eens. Mag ik mijn hond nog wel een reu noemen en mijn paarden merries? Mag er op geboortekaartje nog staan “ hoera , een zoon, of moet dat zijn Hoera, een kind. Echt compleet gestoord en doorgeslagen.

Iedereen moet kunnen zijn wie die wil, en we stellen natuurlijk het belang van het kind voorop. De waarheid is dat veruit de meeste kinderen liever niet afwijken van andere kinderen. Ze willen niet 'anders' zijn.

Als ze opgevoed worden in de wetenschap dat het kan en mag, komen ze er zelf wel achter en mee naar buiten als ze non binair of wat dan ook zijn. Niet verstandig om daar zo jong als ouder al een bepaalde richting aan te geven.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

28-05-2022 om 16:25

Jillz schreef op 28-05-2022 om 08:48:

[..]

Ik vind juist beste reizigers veel passender. Er reizen ook kinderen met de trein en die spreek je ook niet aan met dames en heren.

Wat is er mis met gewoon, beste dames en heren, jongens en meisjes?

Dan kun je er zelf nog achteraan denken, beste geslachtsloze, slechthorenden, blondines, roodharigen, dierenliefhebbers, vegetariërs, veganisten, linkshandigen, linksdragende personene, rechtshandigen, tuinierders, boeren, glazenwassers, blinden, invalide personen etc etc

altijd mooi als hetero’s roepen dat homoseksualiteit geen probleem is in Nederland en dat 20 jaar ook niet was. En dat het allemaal de schuld is van mensen met een migratie-achtergrond. 

homoseksualiteit en discriminatie bestond 20 jaar geleden in volle glorie (heb ik net over gepost) en nog steeds. Deze week nog in het nieuws dat er tientallen  scholen zijn die expliciet homoseksualiteit afkeuren. 

En het heeft maar weinig met migratie-achtergrond te maken, maar met (al dan niet religieus) conservatisme. 
In het mannenvoetbal/hockey is homo zijn nog steeds een issue. Bijvoorbeeld. En op zoveel meer fronten. Gewoon niet ontkennen, want het wordt keer op keer door onafhankelijk onderzoek bevestigd. 
Lees hier anders maar eens: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2021-03/Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021.pdf

Ik denk dat de meeste mensen er in principe weinig van vinden, totdat ze het gevoel krijgen dat het opgedrongen wordt. Van onze homoseksuele leraren wisten we het wel, maar geen enkele van mijn leraren (homo én hetero) had het ooit over zijn / haar relatie en geaardheid. Het deed er gewoon niet toe. 

Doemijdieglazenbol schreef op 28-05-2022 om 16:29:

altijd mooi als hetero’s roepen dat homoseksualiteit geen probleem is in Nederland en dat 20 jaar ook niet was. En dat het allemaal de schuld is van mensen met een migratie-achtergrond.

homoseksualiteit en discriminatie bestond 20 jaar geleden in volle glorie (heb ik net over gepost) en nog steeds. Deze week nog in het nieuws dat er tientallen scholen zijn die expliciet homoseksualiteit afkeuren.

En het heeft maar weinig met migratie-achtergrond te maken, maar met (al dan niet religieus) conservatisme.
In het mannenvoetbal/hockey is homo zijn nog steeds een issue. Bijvoorbeeld. En op zoveel meer fronten. Gewoon niet ontkennen, want het wordt keer op keer door onafhankelijk onderzoek bevestigd.
Lees hier anders maar eens: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/files/2021-03/Handreiking-LHBTI-Feiten-Cijfers-2021.pdf

Tegenwoordig bestaat een veel groter percentage van de bevolking uit immigranten; vooral in de grote steden heeft de overgrote meerderheid van de leerlingen een immigratieachtergrond en durven leerkrachten het niet meer te hebben over homoseksualiteit, godsdienst en andere controversiële onderwerpen, gewoon omdat zij 's avonds ook nog heel willen thuiskomen.

en die forumleden ook allemaal met hun migratie-achtergrond: https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/10426895/opnieuw-homofobe-antisemtische-en-nazistische-uitingen-bij-jongeren-forum-voor-democratie


en die hockeyers: https://www.volkskrant.nl/mensen/pepijn-keppel-de-hockeywereld-is-onveilig-voor-homo-s-en-bonden-doen-er-niets-aan~bf2537ac/


het is een maatschappelijk probleem dat sterker voorkomt in bepaalde groepen. Maar laten we niet doen alsof het alleen mensen met een migratie-achtergrond zijn. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

28-05-2022 om 17:58

rionyriony schreef op 28-05-2022 om 17:21:

[..]

Tegenwoordig bestaat een veel groter percentage van de bevolking uit immigranten; vooral in de grote steden heeft de overgrote meerderheid van de leerlingen een immigratieachtergrond en durven leerkrachten het niet meer te hebben over homoseksualiteit, godsdienst en andere controversiële onderwerpen, gewoon omdat zij 's avonds ook nog heel willen thuiskomen.

Ja dat is naar. En natuurlijk is het in de biblebelt ook nog steeds een groot probleem. Wat mij betreft is religieus conservatisme niet welkom in Nederland. 

Het hele gender neutraliteit gebeuren lijkt op dit moment meer een hype dan dat het een natuurlijk gebeuren is, vind ik persoonlijk. Dat mensen van gelijke sekse verliefd op elkaar kunnen worden is ook niet aangeleerd, maar puur de natuur. En natuurlijk, ‘uitzonderingen’ zullen er altijd zijn, maar absoluut nooit in de meerderheid.

Een mens is bij geboorte (zelfs tijdens ontwikkeling als embryo) al man of vrouw, voor mij zijn er geen meerdere smaken. Kun je alles van vinden of over zeggen (als mss mijn tekortkoming), so be it 🤪.

Hoe een meisje/jongen zich ontwikkelt tot vrouw/man heeft met zoveel andere zaken te maken. Opvoeding (vooral!), openheid, de buitenwereld …….noem maar op.

Ik vind het nog steeds heel triest, anno 2022, als een jongen/meisje niet durft uit te komen voor zijn/haar seksuele voorkeur. Het gevecht dat zij moeten leveren om geaccepteerd te worden zoals de natuur hen ingegeven heeft en het daarbij behorende gevecht zij steeds moeten leveren. Uiteindelijk draait het om liefde, iets wat iedereen op deze aardbol nodig heeft, ongeacht of je dit van een man of vrouw ontvangt! 

Als je het mij vraagt vind ik bijv. godsdienst een veel verachtelijker iets (zonder gelovige mensen te veroordelen, dus begrijp mij niet verkeerd).  Je ouders maken nl al kort na je geboorte deze keuze voor jou (!!) om hun kind te laten dopen (in mijn geval dan). Je moet daarnaast verplicht je communie doen én ook nog een keer je ‘grote’ communie in de laatste klas vd lagere school. Gelukkig waren mijn ouders niet van elke zondag naar de kerk, maar ik herken dat wél van vroegere klasgenootjes. Iets wat je als kind gewoon wordt opgelegd ipv jij hier zelf voor hebt gekozen. 
Hoeveel moeite het mij ooit heeft gekost mezelf uit te schrijven uit de RK-gemeenschap, niet normaal meer en onbegrijpelijk!?

Voor mij mag iedereen zich noemen en voelen zoals men zich zichzelf voelt, maar vergeet daarbij niet de natuur en dus je sekse M of V. Daar houdt het voor mij persoonlijk eigenlijk wel op of beter gezegd, een mens start het leven met een piemel of vagina, dat is een aantoonbaar feit………al het overige is een gevoel en laat een ieder zich gewoon voelen zoals iemand zich voelt en probeer dat te respecteren ipv te veroordelen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.