Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2

de decadentiaserie is uit, en lees nu even niks: keuzestress

Ik lees de moordclub op donderdag, wel echt een origineel thema maar er zit weinig tempo in tot nu toe. Tussendoor heb ik Het perfecte zusje gelezen, daar zat dan wel weer heel veel tempo in dus dat was zo'n heerlijk boek voor dit weer, maar het plot was voor mij volkomen voorspelbaar. Ik had het van tevoren op een papiertje kunnen schrijven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-03-2023 om 18:34

Vandaag begonnen in Het onsterfelijke leven van Henrietta Lacks.

Een biografie en bizar verhaal. Het leest als een roman over het leven van een zwarte Amerikaanse familie in het zuiden van de VS halverwege de vorige eeuw. Maar is waargebeurd.

Van hebban:

Haar naam was Henrietta Lacks, maar de medische wereld kent haar als HeLa. In de jaren '50 werden haar kankercellen zonder dat zij dat wist bij haar weggenomen. Met behulp van deze cellen, die letterlijk onsterfelijk zijn, werden de meest uiteenlopende geneeskundige ontdekkingen gedaan en rond de verkoop ervan ontstond een miljoenenindustrie. Het leven van Henrietta bleef echter vrijwel onbekend en ook haar familie wist tot ruim dertig jaar geleden niet van het bestaan van de cellen af.

Rebecca Skloot vertelt het verhaal van de 'HeLa-cellen', maar laat ons vooral ook kennis maken met Henrietta, haar verleden en haar familie, die nog steeds worstelt met de nalatenschap van de cellen. Ze laat zien dat het verhaal van de familie Lacks onlosmakelijk verbonden is met de duistere geschiedenis van het experimenteren met Afrikaans-Amerikanen, het ontstaan van de ethiek binnen de biologie en de juridische strijd over de vraag of we de baas zijn over de materie waarvan we zijn gemaakt.

nlies schreef op 09-03-2023 om 18:39:

Ben bang dat mijn ereader het op gaat geven. Gisteren helemaal opgeladen, nu al, na een paar uur lezen nog 50 % over

Misschien helpt het om de batterij even te kalibreren. 

Ook al boekenweek-geshopt? 
Ik had geen puf voor de stad dus ben naar Primera geweest (oei, ik vloek!). Maar kon niet echt iets vinden, op 1 boek na dat nog op mijn lijstje stond. En mijn dochter zag de nieuwste Boomhut met … verdiepingen. 
Van de week maar even naar de stad 

Ik lees nu de Groene Bloem trilogie van Floortje Zwigtman. 

Ik was in Den Haag en heb bij Paagman 'Luister' van Sacha Bronwasser, het boekenweekessay (van Raoul de Jong) en het boekenweekgeschenk (van Lize Spit) gescoord 

Coreopsis schreef op 11-03-2023 om 18:34:

Vandaag begonnen in Het onsterfelijke leven van Henrietta Lacks.

Een biografie en bizar verhaal. Het leest als een roman over het leven van een zwarte Amerikaanse familie in het zuiden van de VS halverwege de vorige eeuw. Maar is waargebeurd.

[…]

Die staat al een hele tijd op mijn to read-lijstje! Is het een aanrader?

Hier ben ik even zo druk geweest, dat er maar weinig tijd was voor boeken! Inmiddels wel Cultus (Camilla Lackberg) uit, heel spannend en verrassend weer. Nu bezig in De jongens uit Biloxi (John Grisham). 

Ik heb nog geen boeken gekocht en ben dat eigenlijk ook niet van plan, er ligt nog zoveel ongelezen op de plank

SuzyQFive schreef op 11-03-2023 om 19:12:

[..]

Misschien helpt het om de batterij even te kalibreren.

geen idee hoe dat nmiet,

Mijn keuzestress is voorbij, ik lees nu De Gevangene, van Paris. en reader doet het nog steeds, dus zie wel hoe het loopt

Ik heb Morgen en morgen en morgen op de wishlist voor de boekwinkel staan. Maar ik wil alleen in een 'echte' boekwinkel shoppen 😂. Dus ik wacht nog even (de echte boekwinkel in het dorp heeft hem niet). Luister van Sacha Bronwasser heb ik ook op mijn wishlist staan, maar die wil ik liever niet kopen. Aan de andere kant kan ik hem ook niet lenen want de bieb heeft hem niet.

Hee, ineens ging me een licht op. Hij staat gewoon op Storytel als Ebook.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

12-03-2023 om 08:23

Earlgreythee schreef op 11-03-2023 om 19:34:

[..]

Die staat al een hele tijd op mijn to read-lijstje! Is het een aanrader?

Ik ben nu op pagina 60 en vind het tot nu toe prachtig. Juist de combinatie van geromantiseerd en feiten. Het verhaal van Henrietta en haar familie wordt afgewisseld met de zoektocht van de schrijfster. 

Oh, ik lees wel de Engelse versie. Dus of de vertaling net zo lekker weg leest weet ik niet. Het taalgebruik van de hoofdrolspelers is bijvoorbeeld min of meer letterlijk overgenomen (dus niet omgezet naar "algemeen beschaafd Engels"), en dat lijkt me lastig in het Nederlands.

Naar aanleiding van een aanbeveling in het AD van vorige week "Het Caravaggio Vonnis" gekocht.  Debuut van Marco de Franchi.   Er stond "Dan Brown in het kwadraat meets The Silence of the Lambs".  En dat is de spijker op de kop!
Gruwelijk maar super spannend!  Een aanrader voor wie net als ik van thrillers met een kunsthistorisch/religieus tintje houdt.

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

12-03-2023 om 10:03

ik mag van mezelf de komende week twee boeken gaan kopen. Nu al zin in, lekker struinen in de boekenwinkel.
En ik ben gisteren begonnen in De vernuftige edelman Don Quichot van La Mancha. Dat gaat even duren denk ik, 1200 paginas niet per se makkelijke literatuur. Maar hij werd me aangeraden dus ik ga een eerlijke poging doen. Tot nu toe al meerdere keren hardop gelachen en ik ben nog niet eens op pagina 50. 

Coreopsis schreef op 12-03-2023 om 08:23:

[..]

Ik ben nu op pagina 60 en vind het tot nu toe prachtig. Juist de combinatie van geromantiseerd en feiten. Het verhaal van Henrietta en haar familie wordt afgewisseld met de zoektocht van de schrijfster.

Oh, ik lees wel de Engelse versie. Dus of de vertaling net zo lekker weg leest weet ik niet. Het taalgebruik van de hoofdrolspelers is bijvoorbeeld min of meer letterlijk overgenomen (dus niet omgezet naar "algemeen beschaafd Engels"), en dat lijkt me lastig in het Nederlands.

Top, klinkt goed!

nlies schreef op 11-03-2023 om 20:08:

[..]

geen idee hoe dat nmiet,

Mijn keuzestress is voorbij, ik lees nu De Gevangene, van Paris. en reader doet het nog steeds, dus zie wel hoe het loopt

https://www.uwebook.nl/batterij-kobo-ereader-snel-leeg/

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.