Media en cultuur
Regendrup.
12-04-2022 om 13:52
Boekentopic: wat lees je nu? - Deel 2
Zie hier het vervolg van het boekentopic om te plaatsen wat je op dit moment leest of wat klaarligt om te gaan lezen!
Eventueel kun je erbij schrijven wat je er tot nu toe van vindt of waarom je ervoor gekozen hebt dit boek te gaan lezen.
Veel leesplezier!
Link naar het vorige deel:
https://www.viafora.nl/forum/media-en-cultuur/boekentopic-wat-lees-je-nu?page=64#1942
Fiorah
30-12-2025 om 07:20
Rockstar schreef op 29-12-2025 om 23:20:
Ik heb dit jaar vijf boeken. Viel van de boeken bandwagon door drukte op werk, maar nu eindelijk de rust weer gevonden.
De leukste van dit jaar was A Brief History Of Intelligence van Max Bennett. Echt een fascinerend boek voor een breinleek als ik. Wisten jullie dat octopus intelligentie niet homoloog maar analoog is aan dat van de mens? En dat de neocortex van vogels ook analoog is i.p.v analoog aan dat van de mens? Als in, het is er niet van af geleid maar het is op zichzelf ontwikkeld om grof gezegd dezelfde functie te vullen? Zoals vogelvleugels, vleermuisvleugels en insectenvleugels zeg maar. Ik ben echt gefascineerd.
Jij leest dan meteen wel heel intelligente boeken! Het klinkt heel interessant. Ik neem me wel eens voor om meer kennisboeken te lezen, maar of het komt er niet van, of het gaat over sociaal maatschappelijke thema's.
Maheiden
30-12-2025 om 10:32
Ik ben weer in 2 boeken begonnen nl. Diepe gronden van Nicolet Steemers. Over een trektocht door een berggebied in Roemenië waar ze de weg kwijt raken.
En de pleegzoon van Lydia Rood. Over een 15-eeuwse hertogin. Is een deel 2 zag ik maar wel los te lezen.
Mick87
30-12-2025 om 10:35
ik begin net in Woeste Kust van Charlotte MCconaghy. Een soort psychologische roman/thriller. Een dikke aanrader.
Mick87
30-12-2025 om 10:38
Lollypopje schreef op 28-12-2025 om 18:51:
[..]
Dankjewel 😊
Ik geniet er ook echt heel erg van. Ze geven mijn leven zoveel kleur en er zijn ook gewoon zoveel mooie boek om van te genieten
Fijn om te horen Lollypopje. Ik ken je nog van het VivaForum. En volgens mij ben jij die verpleegkundige die nu longcovid heeft toch ? Gun jou heel veel mooie boeken om van te genieten. Je leven en wereld mag dan kleiner zijn geworden door je ziekte. Gelukkig kan je met luisterboeken een andere wereld en een ander leven in duiken.
Op naar nog meer mooie boeken in 2026.♥️
Lollypopje
30-12-2025 om 11:14
Mick87 schreef op 30-12-2025 om 10:38:
[..]
Fijn om te horen Lollypopje. Ik ken je nog van het VivaForum. En volgens mij ben jij die verpleegkundige die nu longcovid heeft toch ? Gun jou heel veel mooie boeken om van te genieten. Je leven en wereld mag dan kleiner zijn geworden door je ziekte. Gelukkig kan je met luisterboeken een andere wereld en een ander leven in duiken.
Op naar nog meer mooie boeken in 2026.♥️
Ik denk dat je me verward met een ander, want ik ben geen verpleegkundige. Maar ik kom inderdaad wel ook van Viva 😊
En ja dat is zo fijn aan luisterboeken. Zoveel mooie werelden om nog te ontdekken. Voordat ik ziek werd misde ik vaak de rust om te lezen en was ik heel weinig. De laatste paar jaar heb ik echt mijn liefde voor boeken herontdekt. En ik hoop, dat als ik ooit weer meer kan, dat niet weer verlies😊
Nikki1973
30-12-2025 om 12:33
ik lees Schaduwzijde nu uit. Daarna twijfel ik tussen de laatste van Robert Galbraith of de laatste van Lars Kepler. Beide liggen al een tijdje op me te wachten. Maar tussendoor lees ik steeds weer iets van de bieb.
Rockstar
30-12-2025 om 14:00
Schoondochter schreef op 30-12-2025 om 06:52:
[..]
Door jouw enthousiasme wil ik deze nu ook gaan lezen, leuk!
Echt dikke tip! Ik heb zoveel over mezelf, mensen, mensgroepen, dingen als verslaving maar ook andere diergroepen geleerd en het is echt goed en leuk geschreven. Ik vloog er doorheen.
Rockstar
30-12-2025 om 14:06
Fiorah schreef op 30-12-2025 om 07:20:
[..]
Jij leest dan meteen wel heel intelligente boeken! Het klinkt heel interessant. Ik neem me wel eens voor om meer kennisboeken te lezen, maar of het komt er niet van, of het gaat over sociaal maatschappelijke thema's.
Nee hoor, het is gewoon een populair wetenschappelijk boek, dus heel toegankelijk. Je hoeft niks over hersenen, biologie of evolutie te weten om dit te kunnen lezen zeg maar.
Ik blijf meestal ver weg bij maatschappelijke/sociologische boeken, al vind ik Sapiens, Deus en Nexus van Yuval Harari wel aardig.
Ik skip dan wel door het oorlog geneuzel heen, dat interesseert me dan weer totaal niet.
Boekenuil
30-12-2025 om 16:28
Mick87 schreef op 30-12-2025 om 10:35:
ik begin net in Woeste Kust van Charlotte MCconaghy. Een soort psychologische roman/thriller. Een dikke aanrader.
Dat vond ik ook een prachtig boek. Alle boeken van Charlotte MCconaghy zijn aanraders.
nlies
30-12-2025 om 17:14
Ik lees nu: Tot de laatste verdachte, van Nicola Moriarty
bookchoise, leest lekker weg
Cala
30-12-2025 om 17:22
Ik heb deel 2 uit en ben begonnen in deel 3 (Empire of the Dawn van Jay Kristoff).
Fiorah
30-12-2025 om 17:25
Boekenuil schreef op 30-12-2025 om 16:28:
[..]
Dat vond ik ook een prachtig boek. Alle boeken van Charlotte MCconaghy zijn aanraders.
Als jullie het allebei goed vinden, ga ik het misschien ook proberen. Ik heb Vlucht kennelijk al eerder op mijn lijst gezet. Mogelijk dan ook via één van jullie?
Schoondochter
30-12-2025 om 17:40
nlies schreef op 30-12-2025 om 17:14:
Daar heb ik van genoten. Leuk!
Mick87
30-12-2025 om 17:57
Fiorah schreef op 30-12-2025 om 17:25:
[..]
Als jullie het allebei goed vinden, ga ik het misschien ook proberen. Ik heb Vlucht kennelijk al eerder op mijn lijst gezet. Mogelijk dan ook via één van jullie?
Vlucht heb ik jaren terug al gelezen. Ik denk niet dat ik toen hier al meeschreef. Maar vond die erg goed ook zeker een aanrader.
Loulou39
30-12-2025 om 18:22
nlies schreef op 30-12-2025 om 17:14:
Lijkt leuk, ik heb hem meteen even gedownload.