Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boekentips kobo ereader

Hebben jullie nog tips voor boeken die ik op m’n e-reader kan zetten? ik heb een kobo abonnement maar even geen inspiratie waar te beginnen met zoeken.

Ik hou wel van waargebeurde verhalen, een goede thriller of juist een boek voor wat zelfontplooiing, maar sta ook wel open voor wat anders.

Wat is een topboek dat ik zeker nog moet lezen? 


mut

mut

02-08-2021 om 21:56

Wat ik doe: ik typ een titel in van een boek dat ik goed vond (op de site van Bol) en kijk daarna bij titels die dan aangeraden worden naar aanleiding van mijn zoektitel. Nadeel is dat je dan veel niet-kobo boeken krijgt. Ook zoek ik wel via het koboplus deel op Bol. Dan kun je op genre zoeken.

Ik ben een eiland - Tamsin Calidas
Die ene patiënt - Ellen de Visser
Een klein leven - Hanya Yanagihara
De 100-jarige man die uit de raam klom en verdween - Jonas Jonasson (of een ander boek van die schrijver)

Een paar boeken die ik graag lees en die op KoboPlus staan. Wie weet zit er wat bij! 

Even zijdelings gerelateerd, maar hebben mensen die uren op zo'n e-reader lezen geen last van hun ogen?

Ik lees zelfs op m’n telefoon. Niet zolang achter elkaar, vaak als ik in de trein zit of nog even in bed voor het slapen gaan. 

mut

mut

02-08-2021 om 22:07

voor thriller of zelfontplooiing heb ik werkelijk geen advies, lees ik niet. Cliffrock Castle? over werken op een kasteel. Ik weet wel dat er veel is rond tweede wereld oorlog levensverhalen ( bv Bij ons in Auschwitz, getuigenissen Arnon Grinberg Of Eigenlijk heet ik Tsiwja). De levens van Jan Six (Geert Mak)?

MierZoet schreef op 02-08-2021 om 22:05:

Even zijdelings gerelateerd, maar hebben mensen die uren op zo'n e-reader lezen geen last van hun ogen?

Hoezo?

Heb je dat ook als je een papieren boek leest dan?

mut

mut

02-08-2021 om 22:17

Nee ik heb geen last van mijn ogen. Ook niet nu ik vakantie heb en dus heeel veel tijd om te lezen. Op het moment een beetje simpele lectuur, denk aan Jenny Colgan, Jill Mansell, Sue McDonagh. Daarvan lees ik er ongeveer 1 per dag. Dikkere boeken een stuk of 3 per week. (Mijn top leessnelheid was Jane Eyre  in 24 uur, maar toen heb ik weinig geslapen en dat was nog op papier)

Ik lees voornamelijk non-fictie, dit vond ik aanraders in Kobo Plus:
Judas van Astrid Holleeder. 
De levens van Jan Six,van Geert Mak. 
De ontdekking van Urk, van een Belgische journalist die een half jaar op Urk woonde. 
De kinderen van de nacht, over wolven en mensen.
Mijn vrijheid, van Ayaan Hirsi Ali
Zijn we slim genoeg om te weten hoe slim dieren zijn, van Frans de Waal 

mut schreef op 02-08-2021 om 21:56:

[...] Ook zoek ik wel via het koboplus deel op Bol. Dan kun je op genre zoeken.

Dit doe ik inderdaad ook en dan heb je ook een genre met waargebeurde verhalen. Daar heb ik al veel goede boeken (die mij op basis van de samenvatting aanspraken) uit gehaald. 

Deze tips sla ik ook allemaal op! En ga meelezen hier. Ik heb laatste tijd ook veel goede boeken via kobo gelezen, ik zal straks of morgen een lijstje voor je maken!

MierZoet schreef op 02-08-2021 om 22:05:

Even zijdelings gerelateerd, maar hebben mensen die uren op zo'n e-reader lezen geen last van hun ogen?

Als je dat bij een papieren boek hebt dan zal je dat bij een e-reader ook wel hebben. Verder leest het gewoon hetzelfde als een boek hoor, dus niet meer of minder last van dan bij een papieren boek. 

Als je lid bent van de bibliotheek, kun je ook e-books op je Kobo zetten. Zo doe ik het altijd. Ik bezit dus geen e-books, maar lees ze via de bieb. Vaak als je lid bent van je lokale bibliotheek, ben je ook al lid van de online bibiotheek(.nl). Via hen leen je de e-books, die je dan op je Kobo kunt zetten. 

Hier staat een handleiding: https://www.onlinebibliotheek.nl/klantenservice/e-books/e-reader.html

En @MierZoet: Het scherm van een ereader heeft juist niet van dat onrustige blauwe licht, zoals een tablet oid wel heeft. Dus geen last van je ogen!

Ik zoek de e-Books op de site van bol.com zelf dan kan je namelijk goed filteren op genre en op ‘beschikbaar in kobo plus’. 
De boeken van Tamara McKinley zijn mooi en als je als waargebeurd ook historische romans leuk vindt dan kan ik je Marja Visscher, Irma Joubert, Roxane van Iperen en Simone vd Vlugt aanraden. 
Verder Judith Visser, Afrika is besmettelijk van Steven van de Vijver
Thrillers van James Patterson, Lee Child, Karin Slaughter, Tomas Ross, Thomas Olde Heuvelt

Geen thriller of waargebeurd maar Het Olifantenmeisje van Ellen Marie Wiseman is prachtig. Net als de boeken van Charles Martin

MierZoet schreef op 02-08-2021 om 22:05:

Even zijdelings gerelateerd, maar hebben mensen die uren op zo'n e-reader lezen geen last van hun ogen?

Ik heb een hersenaandoening en ik krijg onwijs snel hoofdpijn en last van mijn ogen bij het lezen op een telefoon, tablet of computer. Bij een e-reader heb ik daar echt totaal geen last van. Ik kan weliswaar niet meer zoals vroeger de hele dag lezen daardoor (ook niet in een boek). Maar daarom ben ik zo blij met mijn ereader want zo kan ik tenminste weer lekker lezen. 

De dag dat ik mijn naam veranderde, Bibi Dumon Tak. Prachtig geschreven.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.