Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Boeken versimpeld, wáárom?


CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-08-2021 om 21:52

Wednesday schreef op 08-08-2021 om 21:49:

[..]


Ik ben er nu over in gesprek met mijn man, een ondernemer met een website en we zijn momenteel de woorden van zijn zinnen aan het tellen.


Het kan toch gewoon niet waar zijn dat deze zin maar door 5% van de bevolking wordt begrepen? 

Ik ben best wel intelligent, als in geen last heb van brainfog, maar ik probeerde Het Parfum te lezen.
Opzich goed te volgen, maar zo ontzettend droog mede door die ellenlange zinnen waar geen einde aan kwam, dat ik er gewoon echt niet doorheen kwam.

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

08-08-2021 om 21:54

Wednesday schreef op 08-08-2021 om 21:52:

[..]


Het kan toch gewoon niet waar zijn dat deze zin maar door 5% van de bevolking wordt begrepen?

Haha. Ik ben ook meteen gaan kijken en zie dat ik net een zin van 40 woorden heb getypt in een ander topic. Ik zal er in het vervolg maar een beetje op gaan letten 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

08-08-2021 om 22:13

Twee (of meer) hoofdzinnen met het voegwoord 'en, of, maar en want' kunnen mensen heel goed lezen (nevenschikkende zinnen):  Ik ging vanavond naar de barbecue van de nieuwe buren (zin 1) en die mensen hebben een allemachtig grote tuin met 3 terrassen, een vijver en een overkapping (zin 2). Dit lezen de meeste mensen als 2 zinnen. 

Mensen snappen een zin niet meer als er heel veel bijzinnen worden gebruikt. Het wordt dan nog ingewikkelder als er dan ook nog figuurlijk taalgebruik in zit. 

Ik had als thema voor mijn eindexamen Nederlands Louis Couperus. Die man maakt standaard zinnen van meer dan 25 woorden. Ik geloof echt niet dat 95% van de mensen dat niet kan volgen. Of ze rekenen kinderen en mensen die nog relatief kort Nederlands spreken mee.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-08-2021 om 22:19

MMcGonagall schreef op 08-08-2021 om 22:16:

Ik had als thema voor mijn eindexamen Nederlands Louis Couperus. Die man maakt standaard zinnen van meer dan 25 woorden. Ik geloof echt niet dat 95% van de mensen dat niet kan volgen. Of ze rekenen kinderen en mensen die nog relatief kort Nederlands spreken mee.


Google dan even op “hertalen Couperus”! Een hoop interessante artikelen. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

08-08-2021 om 22:38

MMcGonagall schreef op 08-08-2021 om 22:16:

Ik had als thema voor mijn eindexamen Nederlands Louis Couperus. Die man maakt standaard zinnen van meer dan 25 woorden. Ik geloof echt niet dat 95% van de mensen dat niet kan volgen. Of ze rekenen kinderen en mensen die nog relatief kort Nederlands spreken mee.

Dan heb je vast VWO gedaan. Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft VWO gedaan? En daar kreeg je begeleiding bij (neem ik aan). Als het niet had gehoeven, had je het dan wel gelezen?

Wednesday schreef op 08-08-2021 om 21:52:

[..]


Het kan toch gewoon niet waar zijn dat deze zin maar door 5% van de bevolking wordt begrepen?

Ik vind het ook moeilijk te geloven. Ik las die zin van 99 woorden en ik kon het prima volgen en ik heb maar mavo gedaan. Op de basisschool was ik echt de slechtste lezer van iedereen. Ik kon het zo snel niet vinden maar wat is de bron van dat artikel?

1 op de 20. Dat is niet eens 1,5 kind per klas (als ik uitga van 30 kinderen per klas). Lijkt me echt heel sterk.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-08-2021 om 23:07

Drackie schreef op 08-08-2021 om 22:41:

[..]

Ik vind het ook moeilijk te geloven. Ik las die zin van 99 woorden en ik kon het prima volgen en ik heb maar mavo gedaan. Op de basisschool was ik echt de slechtste lezer van iedereen. Ik kon het zo snel niet vinden maar wat is de bron van dat artikel?


Het komt uit onderzoek van de Europese Unie: Op basis van wetenschappelijk onderzoek van de Europese raad is de bevolking in Europa opgedeeld in zes verschillende niveaus: van A2 (laag taalniveau) tot C2 (hoog).

Overigens is het met mijn begrijpend lezen kennelijk ook niet heel goed gesteld  Nu ik wat gekalmeerd ben en het artikel goed tot me laat doordringen, blijkt het om teksten met een gemiddelde zinslengte van 25 (of 20 of 15 etc) woorden te gaan. 

Ik zal kijken of ik het onderliggende onderzoek kan vinden. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-08-2021 om 00:14

Wednesday schreef op 08-08-2021 om 23:07:

[..]


Ik zal kijken of ik het onderliggende onderzoek kan vinden.



Hier is het: https://taalunie.org/feeds/download/gemeenschappelijk-europees-referentiekader-9-5dca8.pdf/CEFR_vertaling/original

Telt 234 pagina’s met (op basis van 3 willekeurige pagina’s) een gemiddelde zinslengte van 31,8 woorden

Idris schreef op 08-08-2021 om 22:38:

[..]

Dan heb je vast VWO gedaan. Hoeveel procent van de Nederlandse bevolking heeft VWO gedaan? En daar kreeg je begeleiding bij (neem ik aan). Als het niet had gehoeven, had je het dan wel gelezen?

Van mijn generatie zal zo’n 20% vwo hebben gedaan, zeker niet minder. Voor je lijst moest je nu eenmaal boeken lezen en we hadden een vrije onderwerpkeuze. Ik vond Couperus nu eenmaal erg goed, dus vandaar dat als thema. Van begeleiding kan ik me niet veel herinneren. Niet van mijn ouders in elk geval, zij hebben zich nooit met mijn school bemoeid (hebben zelf alleen basisschool en een paar jaar mulo/huishoudschool).

Overigens heb ik van mijn eigen kinderen er maar een aan het lezen gekregen. De ander vind een Donald Duck pocket al een hele opgave.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

09-08-2021 om 09:28

Wednesday schreef op 08-08-2021 om 11:04:

[..]


Mijn kinderen zijn net klaar met de basisschool. Begrijpend lezen was in allebei hun klassen het meest gehate vak. Ook bij mijn kinderen, die echte lezers zijn. Ze gebruikten de methode Nieuwsbegrip. Tijdens het thuisonderwijs in de lockdown heb ik gezien wat het inhoudt. Het is echt afschuwelijk en zal geen enkel kind aanzetten tot leesplezier.


Kijk en huiver: https://www.nieuwsbegrip.nl/image/2019/8/12/voorbeeldles_nieuwsbegrip_2019_incl_toelichting.pdf

Interessant topic.

Mag ik vragen wat met Nieuwsbegrip wordt bedoeld? Ik had de link bekeken, maar heb geen idee wat er vreemd, slecht of wellicht goed aan is. Ik heb geen kinderen, dus ben er niet in thuis. Maar ben wel benieuwd naar wat het precies is wat er niet goed aan is.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-08-2021 om 10:07

Mijn kinderen zijn al goede lezers. Maar de methode werd ook gehaat door slechte lezers. Hoe mijn kinderen het hebben beleefd: als een lijdensweg. Voordat een kind begint aan een tekst moet het bepalen wat zijn/haar voorkennis is. Vervolgens moet er een leesstrategie worden bepaald. Er moeten vooraf “moeilijke woorden” worden benoemd. Dan wordt er ook gevraagd waar je die kennis vandaan hebt gehaald! Dat vonden mijn kinderen het allerergst, want als enthousiaste lezers hebben ze al een goede woordenschat en kenden ze de als moeilijk bestempelde woorden al. Beantwoord dan maar eens de vraag hoe je achter de betekenis van een woord bent gekomen. Dat zou ik zelf ook niet kunnen en vooral ook niet willen. Vervolgens mag je ein-de-lijk een kort fluttekstje lezen. Daar worden dan wel 20 vragen over gesteld 😵. Toen ik tijdens het thuisonderwijs erachter kwam hoe laag het niveau van de teksten was, heb ik op school aan de bel getrokken. Dit heeft erin geresulteerd dat mijn kinderen (toen groep 7 en groep 8) en andere goede lezers de methode op een hoger niveau kregen aangeboden. Voor de kenners: C en later ook D. De opmerking van mijn kinderen: eindelijk een tekst met paragrafen   

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-08-2021 om 10:14

Nu ik er door dit topic achter ben gekomen hoe laag het gemiddelde niveau kennelijk is, kan ik het iets beter plaatsen. Maar het komt mij allemaal zo ontzettend vreemd voor. Ik kan echt maar moeilijk verwerken dat een groot deel van de bevolking kennelijk niet in staat is om een eenvoudige tekst te doorgronden. Mijn man en ik hebben daar gisteren nog tot heel laat over doorgepraat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.