Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Bezuinigingen omroepen.

Ik lees net dat o.a. Kassa en Binnenstebuiten gaan verdwijnen. Wat ontzettend jammer. Vooral Binnenstebuiten kijken we elke dag.
Wat denken jullie: zou het met de nieuwe regering nog teruggedraaid worden?

Hoe werkt dat eigenlijk qua financiering? Krijgen de omroepen meer geld bij hogere kijkcijfers of hogere advertentie-opbrengsten rondom hun programma?

masatu schreef op 25-11-2025 om 21:07:

Hoe werkt dat eigenlijk qua financiering? Krijgen de omroepen meer geld bij hogere kijkcijfers of hogere advertentie-opbrengsten rondom hun programma?

Nee, dat is meer het principe van de commerciële omroep. iets versimpeld komt het op het volgende neer: alle leden omroepen krijgen een garantie budget per jaar en moeten daarnaast programmaideeen pitchen met kostenplaatje en krijgen op basis daarvan wel of geen budget toegekend. Lang niet alle bedachte programma’s worden ook gemaakt.

Daarnaast kunnen omroepen ook inkomsten hebben uit lidmaatschappen, donaties etc.

Stardust schreef op 25-11-2025 om 21:26:

[..]

Nee, dat is meer het principe van de commerciële omroep. iets versimpeld komt het op het volgende neer: alle leden omroepen krijgen een garantie budget per jaar en moeten daarnaast programmaideeen pitchen met kostenplaatje en krijgen op basis daarvan wel of geen budget toegekend. Lang niet alle bedachte programma’s worden ook gemaakt.

Daarnaast kunnen omroepen ook inkomsten hebben uit lidmaatschappen, donaties etc.

Dank! Dat verklaart ook wel waarom er programma's verdwijnen met relatief hoge kijkcijfers - blijkbaar maakt dat toch niet uit voor hoeveel budget je krijgt als omroep (dat je bijv een paar "toppers" moet hebben om minder goed lopende programma's mee te financieren).

masatu schreef op 25-11-2025 om 21:37:

[..]

Dank! Dat verklaart ook wel waarom er programma's verdwijnen met relatief hoge kijkcijfers - blijkbaar maakt dat toch niet uit voor hoeveel budget je krijgt als omroep (dat je bijv een paar "toppers" moet hebben om minder goed lopende programma's mee te financieren).

Nou ja, sommige programma’s zijn duurder om te maken dan anderen. Dat maakt wel uit. En verwachte kijkcijfers spelen vaak wel mee bij toekennen/de hoogte van budgetten. Maar dat verband is niet lineair en ook niet altijd aanwezig. Publieke omroepen hebben ook een publieke taak, die niet per se samengaan met alleen maar een groot bereik realiseren en sommige tv-minuten zijn duurder dan anderen. Daarnaast hebben omroepen ook personeel in dienst, langlopende contracten etc  dus enige cashflow is wel belangrijk  

de werkelijkheid is wat complexer dan “het maakt niet uit hoeveel mensen er kijken”. Het is wat mij betreft ook goed dat het systeem onder de publieke omroep verandert, want dat is verouderd en nodeloos complex. Maar ik vind de publieke omroep wel een heel belangrijk onderdeel van onze maatschappij en democratie. Dus ik hoop dat na de recalibratie ze weer de dingen kunnen doen die zo belangrijk zijn.

Ja, de publieke omroep vervult zeker een nuttige functie. Alhoewel ik het wel lastig vind om te bedenken in hoeverre pure amusementsprogramma's daar nu onder vallen.
Aan de andere kant vind ik het dan wel opmerkelijk als iets als een nieuwjaarsconcert verdwijnt - ik denk toch een programma waardoor een deel van de Nederlanders 1x per jaar naar klassieke muziek luistert. Maar de uitzendrechten zijn vast heel duur..

Bakblik schreef op 25-11-2025 om 15:25:

Net het hele bericht gelezen, ook geen Nieuwjaarsconcert meer.
Dat in pyjama kijken op Nieuwjaarsdag is een traditie van (voor mij) meer dan 50 jaar. Als het op Nieuwjaarsdag niet lukte deed ik dat op de zondag erna en dan echt in pyjama om dat nostalgische gevoel uit mijn jeugd weer op te roepen.

Nou zeg! Kunnen we dat misschien via buitenlandse zender bekijken? 

Binnenstebuiten ken ik niet, nooit van gehoord ook. Kassa vind ik niet zo leuk meer sinds Amber het presenteert. Ze doet altijd zo verontwaardigd. Eigenlijk kijk ik alleen Heel Holland Bakt en af en toe een actualiteitenprogramma op de publieke zender. Jongeren kijken helemaal niet meer, dus het wordt steeds meer overbodig.

MMcGonagall schreef op 25-11-2025 om 23:45:

Binnenstebuiten ken ik niet, nooit van gehoord ook. Kassa vind ik niet zo leuk meer sinds Amber het presenteert. Ze doet altijd zo verontwaardigd. Eigenlijk kijk ik alleen Heel Holland Bakt en af en toe een actualiteitenprogramma op de publieke zender. Jongeren kijken helemaal niet meer, dus het wordt steeds meer overbodig.

Nee, niet overbodig!

Er moet onafhankelijke (lees niet commerciële) pers blijven die gefinancieerd wordt met publieke middelen.

Als jongeren hun nieuws vinden op twitter, x en facebook dan zit er veel nepnieuws tussen en een vreemd sausje overheen. 

Afschaffen van de vrije,  onafhankelijke, objectieve journalistiek is een opmaat naar een totalitair regime. Zie Rusland en Amerika. Dat moeten we niet willen. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

26-11-2025 om 07:36 Topicstarter

Bakblik schreef op 26-11-2025 om 07:33:

[..]

Nee, niet overbodig!

Er moet onafhankelijke (lees niet commerciële) pers blijven die gefinancieerd wordt met publieke middelen.

Als jongeren hun nieuws vinden op twitter, x en facebook dan zit er veel nepnieuws tussen en een vreemd sausje overheen.

Afschaffen van de vrije, onafhankelijke, objectieve journalistiek is een opmaat naar een totalitair regime. Zie Rusland en Amerika. Dat moeten we niet willen.

Volledig eens. In mijn ogen is de publieke omroep erg belangrijk.

Culturele instanties zoals het Sinterklaasjournaal moeten ook blijven. Kan mij niet voorstellen dat de intocht straks gesponseerd wordt door de Jumbo.

Bakblik schreef op 26-11-2025 om 07:33:

[..]

Nee, niet overbodig!

Afschaffen van de vrije, onafhankelijke, objectieve journalistiek is een opmaat naar een totalitair regime. Zie Rusland en Amerika. Dat moeten we niet willen.

Je kan het ook omdraaien, als een nieuwsmedium afhankelijk is van overheidssubsidie, is de onafhankelijkheid dan gegarandeerd? Als er iemand aan de macht komt in de politiek met gekke ideeën, dan kan die via de publieke omroep misschien wel veel kwaad aanrichten. 

Ik vind dat er best kritisch gekeken mag worden naar de publieke omroep. Ik vind nieuwsprogramma's heel belangrijk, en ook kunst en cultuur bijvoorbeeld. Ik kijk graag naar bijv Wie is de Mol of Even tot Hier, maar moet dat echt bij de NPO? Zeker Wie is de Mol lijkt me best duur om te maken, zou dat niet bij een commerciële zender horen?

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

26-11-2025 om 07:38 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 25-11-2025 om 23:45:

BinnensteBuiten wordt al vroeg in de avond uitgezonden. KRO/NCRV

Joszy schreef op 26-11-2025 om 07:37:

[..]

Je kan het ook omdraaien, als een nieuwsmedium afhankelijk is van overheidssubsidie, is de onafhankelijkheid dan gegarandeerd? Als er iemand aan de macht komt in de politiek met gekke ideeën, dan kan die via de publieke omroep misschien wel veel kwaad aanrichten.

Ik vind dat er best kritisch gekeken mag worden naar de publieke omroep. Ik vind nieuwsprogramma's heel belangrijk, en ook kunst en cultuur bijvoorbeeld. Ik kijk graag naar bijv Wie is de Mol of Even tot Hier, maar moet dat echt bij de NPO? Zeker Wie is de Mol lijkt me best duur om te maken, zou dat niet bij een commerciële zender horen?

Het zou onafhankelijk moeten zijn,  omdat het in feite gefinancierd wordt met geld van ons allemaal, uit de belastingopbrengsten. Hoofdredacties hebben de plicht het nieuws objectief en zonder kleur te brengen. 

Joszy schreef op 26-11-2025 om 07:37:

[..]

Kritisch kijken mag best. Voor mijn gevoel wordt dit nu niet gedaan maar wordt er nu door de omroepen maar in het wilde weg bezuinigd zonder overleg waardoor er haast geen kunst, cultuur en natuur meer te zien zal zijn.

Er wordt dan ook vaak gezegd daar kijken jongeren niet naar maar die kijken sowieso niet veel normale tv dus waarom snij je dan in de programma's waar je trouwe kijkers wel graag naar kijken.

Kassa bijvoorbeeld gaat weg omdat de publieke omroep ook nog Radar heeft. Maar ja ik zou ook eerst kiezen om alle dure sport weg te laten (maar ja dat geeft ook juist veel reclame-inkomsten, dus ik weet niet zeker of dat echt iets opleverd). Ik voel wel iets voor het D66-plan om te stoppen met reclame op de publieke omroep. Dan kun je veel meer richten op wat echt aanvullend is, in plaats van dat je ook kijkcijferkanonnen nodig hebt om de rest te betalen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.