Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Bezuinigingen omroepen.

Ik lees net dat o.a. Kassa en Binnenstebuiten gaan verdwijnen. Wat ontzettend jammer. Vooral Binnenstebuiten kijken we elke dag.
Wat denken jullie: zou het met de nieuwe regering nog teruggedraaid worden?

wat mij betreft allemaal prima.  Ga gewoon naar 1 nieuwszender. Belangrijk als er rampen zijn bijvoorbeeld.  

Zilver_gray schreef op 25-11-2025 om 14:41:

Ja ik las het! Vind het erg jammer; kijk graag naar Binnenste Buiten, vooral naar de lekkere kooksels van Ramon!

Ja ik ook, echt zo jammer. Het is zo'n ontspannend programma om naar te kijken en je steekt er ook nog wel eens wat van op.

Als er dan toch fors bezuinigd moet worden, kan  dat hele omroepstelsel niet gewoon eens op de schop? Daar is toch geen  maatschappelijk draagvlak meer voor, zo'n fossiel van de verzuiling.  Dat zou pas een hoop geld schelen,  met al die verschillende besturen en lagen. 

Bakblik schreef op 25-11-2025 om 15:25:

Net het hele bericht gelezen, ook geen Nieuwjaarsconcert meer.
Dat in pyjama kijken op Nieuwjaarsdag is een traditie van (voor mij) meer dan 50 jaar. Als het op Nieuwjaarsdag niet lukte deed ik dat op de zondag erna en dan echt in pyjama om dat nostalgische gevoel uit mijn jeugd weer op te roepen.

Het nieuwjaarsconcert is denk ik nog wel te zien op een Duitse zender. En volgens mij zendt de BBC hem ook uit.

Ben wel blij dat Binnestebuiten verdwijnt. Had er zo'n hekel aan dat mensen dan zo intressant doen over hun aanbouwing van hun huis...ugh. Wel jammer van Kassa. Ik vond die smaaktesten altijd erg leuk.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

25-11-2025 om 16:41 Topicstarter

Frisdrank1972 schreef op 25-11-2025 om 16:28:

Ben wel blij dat Binnestebuiten verdwijnt. Had er zo'n hekel aan dat mensen dan zo intressant doen over hun aanbouwing van hun huis...ugh. Wel jammer van Kassa. Ik vond die smaaktesten altijd erg leuk.

Dat was maar af en toe. Er komen juist heel veel doodgewone huisjes en appartementjes langs met een bijzonder interieur. Soms volledig van de kringloop en heel creatief.

Ik kan trouwens prima de zon in het water zien schijnen bij een ander hoor.

Grindelwald schreef op 25-11-2025 om 16:23:

[..]

Ja ik ook, echt zo jammer. Het is zo'n ontspannend programma om naar te kijken en je steekt er ook nog wel eens wat van op.

Ja een heerlijk ontspannende opsteker 

kenfan schreef op 25-11-2025 om 15:22:

Bijzonder dat een kritisch consumentenprogramma verdwijnt en al die BN'ers nog wel snoepreisjes naar het buitenland krijgen van belastinggeld. Denk toch dat de kosten van Kassa in het niet vallen bij Beste Zangers, Wie is de Mol etc.

Het kritische consumentenprogramma is van BNNVARA, dat duidelijk andere keuzes maakt (killt best wel wat publiekslievelingen met nog steeds redelijke cijfers) dan AVROTROS die er vooral voor lijkt te kiezen in hun kunst en cultuur aanbod te snijden. Toch een van de pijlers van die specifieke omroep, maar veelal met beperkt bereik).

Ik ben wel benieuwd wat er nog meer gaat sneuvelen. Toch een beetje triest. Maar aan de andere kant; misschien komt er nog wel iets beters, scherpers, meer van nu voor terug.

kenfan schreef op 25-11-2025 om 16:27:

Als er dan toch fors bezuinigd moet worden, kan dat hele omroepstelsel niet gewoon eens op de schop? Daar is toch geen maatschappelijk draagvlak meer voor, zo'n fossiel van de verzuiling. Dat zou pas een hoop geld schelen, met al die verschillende besturen en lagen.

Dat gaat het ook. https://www.villamedia.nl/artikel/adviesrapport-omroepen-zijn-niet-tot-passende-invulling-gekomen-van-nieuw-te-vormen-omroephuizen

Frisdrank1972 schreef op 25-11-2025 om 16:28:

Wat bijzonder dat je blij bent dat een programma verdwijnt, alleen maar omdat je het zelf niet interessant vindt (en dus geen principiële bezwaren hebt ofzo). Je kunt er gewoon niet naar kijken als je het niet interessant vindt.

Binnenstebuiten zou ik ook missen. 
Kassa niet zo interessant.

Zowel de VVD als JA21 hebben in de doorrekening van hun verkiezingsprogramma's aangegeven dat ze willen bezuinigen op de publieke omroep. Dus ik denk dat het beste waar de publieke omroep op kan hopen is dat het blijft bij de huidige bezuinigingen en dat er niet meer bij komt.

Ik vind het heel jammer dat er vooral kunst en cultuur programma's verdwijnen want die heb je bij de commerciële zenders niet. Ben ook een liefhebber van binnenstebuiten.
Laat ze de sportrechten maar aan commerciële zenders overlaten heb je gelijk een bezuiniging van meer dan 100 miljoen per jaar.

Het gaat om de kijkcijfers. Blijkbaar halen die programma's niet genoeg mensen naar binnen. Maar dat zegt ook wel wat over ons als Nederlanders. Dat wij die onzinnige SBS6 programma's leuker vinden dan de Nederlandse Omroep. Ik vind het dieptriest. Het niveau moet echt omhoog van dit land. 

Rosemary00 schreef op 25-11-2025 om 19:30:

Het gaat om de kijkcijfers. Blijkbaar halen die programma's niet genoeg mensen naar binnen. Maar dat zegt ook wel wat over ons als Nederlanders. Dat wij die onzinnige SBS6 programma's leuker vinden dan de Nederlandse Omroep. Ik vind het dieptriest. Het niveau moet echt omhoog van dit land.

Nee, dat is in dit geval niet waar. BNNVARA schrapt programma’s met prima kijkcijfers. 

Er moet stevig bezuinigd en hervormd worden. Omroepen moeten een profiel kiezen. Er komt meer ruimte online en het ledensysteem wordt minder belangrijk (of vervalt). 

Alle omroepen moeten schrappen, hoe ze dat doen is in eerste instantie aan hen. Waar ze die keuze op baseren moeten ze zelf weten. AVROTROS kiest duidelijk voor het schrappen van culturele programma’s. BNNVARAs programma’s zijn juist brede publiekstitels, vaak met een lange historie. Het kan zijn dat omroepen programma’s schrappen die duur zijn om te maken, om op die manier ruimte te maken. 

Het lijkt mij dat ze voorsorteren op een wat ander profiel. En dat zal voor elke omroep anders zijn. Maar het heeft niet per de met kijkcijfers te maken. 

Sowieso gaat binnenkort het programmaschema op de schop want NPO3 wordt geen echte zender met programma’s meer (kan ook nog meespelen met de keuze van welke programma’s men schrapt). 

https://nos.nl/artikel/2587771-npo-zet-mes-in-programmering-twee-tv-zenders-gaan-op-de-schop

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.