Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Agressie in (buiten) een moshpit

Bij metal concerten wordt er altijd vrij enthousiast gereageerd als er een moshpit ontstaat. Ik vind het ook leuk om naar de kijken maar ik ben 50 en voel niet meer de behoefte om mee te moshen. Mijn ervaring is dat als ze tegen je aankomen tijdens er meestal sorry wordt gezegd of je een nieuw biertje krijgt als die sneuvelt. Ik maak meestal wel plaats omdat ik kiest per ongeluk geraakt wil worden.

krulliebollie schreef op 20-07-2026 om 19:48:

Bij metal concerten wordt er altijd vrij enthousiast gereageerd als er een moshpit ontstaat. Ik vind het ook leuk om naar de kijken maar ik ben 50 en voel niet meer de behoefte om mee te moshen. Mijn ervaring is dat als ze tegen je aankomen tijdens er meestal sorry wordt gezegd of je een nieuw biertje krijgt als die sneuvelt. Ik maak meestal wel plaats omdat ik kiest per ongeluk geraakt wil worden.

Lijkt me best vervelend als je artrose-knieën hebt.

Vind dat hele bijen- of mierenkoloniegedoe al vervelend en niet alleen voor knieën tenen en ogen. Deel van een massa uitmaken schijnt voor veel mensen een heel apart gevoel van extase en verbondenheid te geven wat ik totaal ontbeer. En dan die takkenherrie om je heen. En je gehoororganen die je doelbewust moet gaan beschermen.

Ik merkte pas dat dit groepsgedrag echt een serieuze behoefte van veel mensen schijnt te zijn doordat dit bleek tijdens de Corona pandemie. 

rionyriony schreef op 21-07-2026 om 07:35:

[..]

Vind dat hele bijen- of mierenkoloniegedoe al vervelend en niet alleen voor knieën tenen en ogen. Deel van een massa uitmaken schijnt voor veel mensen een heel apart gevoel van extase en verbondenheid te geven wat ik totaal ontbeer. En dan die takkenherrie om je heen. En je gehoororganen die je doelbewust moet gaan beschermen.

Ik merkte pas dat dit groepsgedrag echt een serieuze behoefte van veel mensen schijnt te zijn doordat dit bleek tijdens de Corona pandemie.

je hebt gelijk hoor. bussen vol mensen die geboeid aangevoerd worden bij zulke concerten. allemaal met artrose-knieën en geïndoctrineerde corona-vaccinatie. echt een schrijnend beeld omdat ze ook nog allemaal strak langs die moshpit gepositioneerd worden en zoals jij natuurlijk begrijpt gezien je bijdragen en uiting van kennis op dit forum ondergaan ze het allemaal lijdzaam door die groepsdruk... 

[..]

Tijdens Corona werd er zoveel isolatie opgelegd dat nagenoeg iedereen behoefte kreeg aan een moshpit. Zelfs de oude mensen in tehuizen hadden een moord gedaan voor een flinke moshpit.

[..]

Tja, als je artrose knieën hebt moet je misschien sowieso niet kiezen voor een sta concert evenmin als je het takkeherrie vind. Ik geniet van die muziek dus ik ga graag naar een concertje naast dat ik prima kan staan zonder artrose knieën. Ik heb geen last van een mierenhoop gevoel als ik naar een concert ga..van een goed concert kan ik idd wel een gevoel van extase ervaren. Net als bepaalde verbondenheid met mensen die het ook goed vinden. 
Verder vind ik je reactie onnodig veroordelend. Als je niet wil, ga niet.. isse simpel.. niemand die jouw verplicht te gaan. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.