Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

SuzyQFive schreef op 19-01-2025 om 08:06:

[..]

Beter is eens per week wegen op hetzelfde moment van de dag. Elke dag wegen heeft geen zin.

Ligt eraan hoe je het ziet. Ik weeg bijna dagelijks maar kijk naar weekgemiddeldes.

Iemand een idee of Dorestad nog in the House is? Op het vorige topic schreef ze regelmatig mee tot een onverwachts overlijden in de fam. 

[..]

Beter is eens per week wegen op hetzelfde moment van de dag. Elke dag wegen heeft geen zin.

Dat ligt eraan wat je met de meetgegevens doet. Als je ervan in de stress schiet, is het beter om eens in de twee weken te wegen. Als je elke dag weegt en dat beschouwt als informatief maar niet direct gevolgtrekkingen doet over het volhouden van je gezondere levensstijl, is er niets aan de hand. Ik vind het zelfs voordelen hebben. Voordeel van dagelijks wegen is bijvoorbeeld dat je doorhebt dat die pluskilo’s die er binnen 24 uur zijn bijgekomen, toch echt geen vet kunnen zijn. Maar bijvoorbeeld -in mijn geval- een voorbode van migraine. Heb je net zo’n vochtvasthoudmoment en je weegt jezelf precies op dat moment die week, dan krijg je een vertekend beeld. Zonde toch, als je je daardoor laat ontmoedigen! 

Gisteravond uit eten geweest met man. Ik had me goed voorbereid en de menukaart al gelezen, maar liet me op het moment toch door hem meeslepen. Dus we hebben het 4-gangen-verrassingsmenu op en dat was wel wat calorierijker dan gepland. (Geen idee hoeveel, want hoe moet ik zoiets nou invoeren in Yazio?) Vanochtend gaan we even wandelen voor we de jongens weer op gaan halen van hun logeeradressen.

SuzyQFive schreef op 19-01-2025 om 07:53:

[..]

Toch niet leuk om te horen… Mijn vriend heeft het sinds maart (nou ja, toen de diagnose). Hij gebruikt metformine idd maar daarvan alleen werden zijn suikers niet laag genoeg. Vervolgens kreeg hij daar gliclazide bij en dat moest ie flink hoog innemen. Maar daar kreeg ie echt rare dips van en zo is ie dus ook eens heel plotseling flauwgevallen (binnen tien seconde van ‘ik moet eten’ tot stijl achterover en afgevoerd met de ambu 🙃. Mocht ie drie maanden geen autorijden.

Er is hem toen ook een medicijn verteld dat mogelijk zou helpen met afvallen maar volgens mij is dat niet doorgezet. Zal nog eens vragen. Zelf lukt het hem totaal niet iig. Vind hem ook behoorlijk kwakkelig.

Waarom zit je bij een internist trouwens? Mijn vriend wordt in alles door de huisarts behandeld.

En zou je ook niet voor Ozempic oid in aanmerking komen?

Klinkt erg naar zeg!

ik loop al 20 jaar bij de internist, omdat ik naast de diabetes nu ook erfelijk verhoogd cholesterol heb door een genafwijking, te hoge bloeddruk en een goedaardige hypofysetumor en 2x zwangerschapsdiabetes. Het is een complexe cocktail aan aandoeningen en medicatie. Ozempic gaat niet genoeg doen voor mijn gewicht en daar is eerst een jaar gli voor nodig, wat de internist niet als zinvol ziet bij mij, omdat ik al jaren volgens alle ‘regels’ leef. En Ozempic kan niet samen met mijn andere medicatie. Saxenda doet niet genoeg en dus verdiept hij zich nu in een ander middel. Mocht ik daar niet voor in aanmerking komen dan verwijst hij me door voor bariatrische chirurgie.  

Ysenda

Ysenda

19-01-2025 om 08:33 Topicstarter

[..]

Zelfs 2x per dag op vaste momenten wegen kan zijn nut hebben.

Het is maar net wat je met de gegevens wil en doet.

Ik weeg 1x per dag, en dan scheelt dat wel eens een kilo naar boven, dan kijk ik naar mijn eten en training van de vorige dag en denk, o dat was de chips of ja, die spierpijn zal wel heftig worden na een zware training de avond ervoor.

Om te zien of ik afval kijk ik naar de grafiek van de week en maand of zelfs jaargemiddelde in mijn app.

Ben nog steeds niet helemaal fit na de griep. Baal er behoorlijk van maar je doet er niet zoveel aan helaas. Gisteren even naar een kringloop geweest en verder niet veel gedaan. ‘s Avonds pizza gegeten. 
Ik moet echt met een plan voor een avondmaaltijd naar de winkel gaan want eenmaal in de winkel sla ik helemaal dicht. Teveel prikkels ofzo. Sinds mijn hersenaandoening is winkelen sowieso al een hele workout geworden 😬

Poison schreef op 19-01-2025 om 08:30:

[..]

Klinkt erg naar zeg!

ik loop al 20 jaar bij de internist, omdat ik naast de diabetes nu ook erfelijk verhoogd cholesterol heb door een genafwijking, te hoge bloeddruk en een goedaardige hypofysetumor en 2x zwangerschapsdiabetes. Het is een complexe cocktail aan aandoeningen en medicatie. Ozempic gaat niet genoeg doen voor mijn gewicht en daar is eerst een jaar gli voor nodig, wat de internist niet als zinvol ziet bij mij, omdat ik al jaren volgens alle ‘regels’ leef. En Ozempic kan niet samen met mijn andere medicatie. Saxenda doet niet genoeg en dus verdiept hij zich nu in een ander middel. Mocht ik daar niet voor in aanmerking komen dan verwijst hij me door voor bariatrische chirurgie.

Lekkere combi van aandoeningen inderdaad 🙃. Hier zit ook ‘iets’ familiairs met cholesterol in de familie maar dat lijk ik te ontwikken gelukkig. Vader heeft al een paar bypasses gehad en mijn opa ook, zussen en broers van mijn vader allemaal wel gedoe ermee.

Fijn dat je zo goed begeleid wordt door de internist in ieder geval .

SuzyQFive schreef op 19-01-2025 om 08:45:

Ben nog steeds niet helemaal fit na de griep. Baal er behoorlijk van maar je doet er niet zoveel aan helaas. Gisteren even naar een kringloop geweest en verder niet veel gedaan. ‘s Avonds pizza gegeten.
Ik moet echt met een plan voor een avondmaaltijd naar de winkel gaan want eenmaal in de winkel sla ik helemaal dicht. Teveel prikkels ofzo. Sinds mijn hersenaandoening is winkelen sowieso al een hele workout geworden 😬

Ik maak altijd een weekmenu en vraag ook aan andere gezinsleden suggesties. Ik houd dat bij in een boekje en als ik geen inspiratie heb blader ik dat door voor ideeën.

[..]

Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld maar ik ga wel naar 1 of 2 keer per week.

Omdat ik gisteren bijna aan de 10.000 stappen zat heb ik voor we gingen slapen nog een paar rondjes door het huis gewandeld .
Vandaag niet echt plannen, januari is voor mij echt een soort " rustmaand"  weinig tot geen evenementen ( die zijn er natuurlijk wel maar we blijven bewust veel thuis) februari is altijd weer druk. Gaan met een heleboel vrienden en kennissen naar een concert /evenement. En natuurlijk carnaval. En daar tussenin is man jarig. Dan gaan we uit eten want ik heb nog een restaurantbon.
Dus nu zijn de weekenden alcoholvrij en gaan we sporten.

Dolfje schreef op 19-01-2025 om 09:21:

[..]

Daar zijn de meningen heel erg over verdeeld maar ik ga wel naar 1 of 2 keer per week.

Ik denk dat hier geen goed of fout bij is maar dat je iets moet doen wat bij jouw karakter past.

JtM

JtM

19-01-2025 om 10:16

De avond met vrienden ging gisteren niet door, hun middelste kind was ziek geworden. Wij hebben een lekker chill dagje gehad. Ik heb in totaal 2x een wandeling gemaakt, had iets meer dan 14k stappen gezet. Alsnog prima. 
We hadden zelf hamburger gemaakt en broodje hamburger gegeten 's avonds. En hadden uitdeelzakjes chips gehaald. Die twee op toen we film aan het kijken waren. Ik vond het wel prima, vriend wilde het liefst door eten. Heeft hij overigens niet gedaan 😊  

De weegschaal gaf +200 gram aan vanochtend. Had ik al ingecalculeerd nav het eten van gisteren. Dus zal er een dezer dagen weer af zijn.

Vanmiddag gaan we een boswandeling maken en ik heb een bos uitgezocht met uitkijktoren. Daar ook nog even omhoog. Zijn we lekker even buiten met zijn drieën. 

En einde van de middag ga ik Tom Kha Kai soep maken! Nu al zin in!

Ik ben in de sportschool! Gisterenavond zat ik er doorheen. Zoveel te doen erg moe en het sporten en vakantie plannen zouden er zeker bij inschieten. 

Toen maar weer om 21:00 naar bed. Goed geslapen tot 06:30. Om 7 uur opgestaan met de meiden en de toekomst zag er beter uit.

Ik ben om 08:00 met mijn lijstje begonnen en een groot gedeelte van mijn schoonmaakdoelen van vandaag al gehaald.

Ik weeg me 2x per week. 1x bij de sportschool en 1x zondagavond. In de praktijk dus meestal 2x op zondag. Ik heb 2 lijstjes waar ik het op noteer

Mijn man koopt gezonder in en dat helpt me! Chips en alcohol zijn mijm valkuilen. Als ik daarmee stop zat ik afvallen verwacht ik i.p.v. gelijk te blijven.

Fijne dag iedereen!

Ysenda

Ysenda

19-01-2025 om 11:34 Topicstarter

alhambra schreef op 19-01-2025 om 11:19:

Ik weeg me 2x per week. 1x bij de sportschool en 1x zondagavond. In de praktijk dus meestal 2x op zondag. Ik heb 2 lijstjes waar ik het op noteer

Je kunt die waarden alleen per weegschaal vergelijken. En dan eigenlijk ook alleen als je steeds op hetzelfde moment van de dag weegt.

Wat voor de meesten dus neer komt op direct na het opstaan na het eerste toiletbezoek en voor het ontbijt.
Want dan heb je nog niets gedronken en is je blaas leeg.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.