Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Vorige week een paar dagen gammel geweest door een gordelroos vaccinatie en rustig aan gedaan maar in het weekend weer lekker veel bewogen. Vandaag druk geweest met klusjes in huis morgen staat een rondje golf op het programma. 
Laatste maand mijn eten niet genoteerd mijn opschrijfboekje was vol, maar ik mis dat toch wel dus ga deze week een nieuw boekje kopen en alles weer noteren. 

Veel energie dat weet ik eigenlijk niet zo goed. In de zomer zeker wel, nu in het najaar beduidend minder. Ik beweeg vrij veel, maar lig bijvoorbeeld meestal vroeg op bed.
Dit jaar is wel echt een jaar geweest om te leren doseren en niet op te geven. Eerst die overbelasting van mijn knie en nu mijn heup die op begint te spelen. Het maakt dat ik andere keuzes/uitdagingen moet zoeken om wel door te sporten, maar de belasting wel op een verantwoorde manier te doen. Mijn lijf is al die jaren natuurlijk ook niet gewend geweest aan dat intensieve sporten.
Ik loop sinds april ongeveer hard bij een loopvereniging en deze vereniging biedt trainerscursus aan en vraagt of we dan ook willen trainen. Ik wil dat wel, maar niet te intensief. Daar moet ik dus goed naar kijken. Ik train op donderdag en zaterdag in de ochtend en op die dagen wil ik dus ook wel invallen. Dat is met enige regelmaat nodig dus is wel echt helpend denk ik. En ook wil ik wel 1 avond om de week training geven. Elke week is me teveel omdat dat ook mijn eigen ritme in de war brengt. Ik denk dat de trainerscursus en het training geven ook helpend kunnen zijn om door te blijven gaan met deze sportieve levensstijl. 

Ik denk dat najaar ook wel een tijd is om wat meer rust te pakken Ninoea. 

Ik heb vanochtend aquales gedaan.
‘s middags met pony in de bak gereden, wilde graag de buitenlucht nog even in.
Rond etenstijd Pilates. Was een zware les. Had een vriendin mee die het tegen vond vallen en dat was voor mijn ontspanning niet echt helpend. Ik ben wel blij dat ik het sporten volhield. Terugweg eten afgehaald. Vroeger deed ik dit vaak, en nu het hele jaar nog niet (of misschien bijna niet, was het een enkele keer zo en heb ik dat niet onthouden). Bewust genietmoment dus.
Nu even het huis snel aan kant aan het maken en wil rond half negen gaan slapen. Keertje vroeg naar bed.

ja, je hebt inderdaad ook je blessure gehad.  Ik vind het mooi en krachtig te lezen hoe je in staat bent dan rust te nemen en dan gedoseerd weer op te bouwen.  En weer nieuwe uitdagingen op te pakken om door te gaan met de sportieve levensstijl.  Ik moet echt doelen stellen om verder te komen.  

Vanmo had ik Beweegcirkel in de buitenlucht.  Mijn zoon is voor de eerste keer mee geweest.  Met zijn ene arm en hand in het gips vervalt zijn 250 km fietsen en 2x klimmen per week.  Hij wil zoveel mogelijk conditie en kracht behouden.  Hij kon best aangepast van alles meedoen.  Ze waren onder de indruk dat hij aan 1 hand anderhalve minuut aan een rekstok kon hangen.  Tja, boulderen en toprope klimmen geeft spierkracht. 
Het was leuk dit samente doen.  En hij had door dat het geen gezapig theekransje was.

Ik heb vandaag weer 2 keer gewandeld.  En ben weer goed op mijn eten aan het letten. Ik stagneer nu even tijdelijk  qua beweging, op een giede dag kom ik rond de 5500 stappen  uit, op een mindere rond de 3500. Vorige week zaterdag ik hoger maar toen kreeg ik een terugval. Dus nu blijf ik even stabiel rond dit op advies van fysio en ergo en mag ik me niet verder ( over ) belasten.

Klinkt erg leuk die beweegcirkel met je zoon erbij Dorestad.
Ik heb vandaag mijn beweging gehad door met man en dochter door een tuincentum te lopen met een enorme kerstafdeling. Ze mocht voor haar verjaardag kerstversiering uit zoeken. Was erg leuk om te doen maar ik weet nu wat mensen met overprikkeld bedoelen.
Vanavond ga ik niet te laat naar bed want morgen wil ik naar de kerstmarkt in Münster.

Klinkt inderdaad leuk Dorestad!
Ik ben de dag heel rustig opgestart.
Wat kleine klusjes thuis gedaan.
En toen naar buiten.
Een tak in stukjes gezaagd en met de hond door het bos gewandeld.
Wilde vanavond nog naar yoga, maar eigenlijk was het wel genoeg zo, dus ik ben thuis. 
Heb net een abonnement afgesloten op een tijdschrift dat ik heel graag wil. Zometeen nog even met de hond naar de brievenbus lopen om een spontaan kaartje naar een vriendin te sturen. En optijd naar bed. 

Ik ben laat opgestaan vanochtend(moe met die donkere ochtenden) en heb een rondje hardgelopen met een vriendin (waar veel wandelen bijzat, want ze was niet zo fit). Daarna nog even gebleven. Wat frisse lucht ingeademd bij de zee en kerstbomen gekeken in het dorp. Heb een berg boodschappen gehaald onderweg naar huis. Inclusief luxe feestdagen eten. En dat niet zelf opgegeten. Ik bewaar het netjes en dat is een overwinning. Vanavond nog even naar reformer Pilates geweest en dat was fijn.  Merk dat december voor mij echt even een maand is om gewoon rustig door te komen en niet om nieuwe sporten/gewoontes op te pakken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.