Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

merk dat ik het fietsen helemaal leuk vind op mijn nieuwe fiets. Oké, wel elektrisch maar maak zo rondjes van 40-50 km. Voelt goed. 
Probeer ook echt op mijn eten te letten, maar dat blijft in de avonduren toch lastig hoor.

fijne middag allen

Vrijdag strandritje gemaakt, we gingen hard en ik genoot erg!

Daarna naar het strand geweest met een vriendin en haar jonge kinderen. Ik heb zelf geen kinderen en moet even wennen aan het tempo van activiteiten, maar het was leuk.

Snel door om met mijn buren te eten, die heel gezond (en vaak ook lekker) koken! Alleen is het niet altijd vullend merk ik. Ligt toch een beetje aan de ingrediënten dan. Zelf hoor ik ze daar trouwens niet over. Maar zij bewegen misschien ook minder, of hebben gewoon een ander eetpatroon. 

Na het eten nog een rondje hardgelopen met een vriendin. En toen echt kapot naar bed hahaha. 

Ik fiets zelf bijna nooit en ben aan het sparen voor een elektrische om daar verandering in te gaan brengen. 

Ies

Ies

07-05-2025 om 00:09

Trail, voor mij is de e bike echt geweldig. Nu fiets ik helaas nog niet echt veel (tijdgebrek) maar doe wel steeds meer dagelijkse dingen nu met fiets. Eerder toch snel de auto voor het een en ander. 
Hier wilde ik starten met de 75 challenge. Ik had ‘m al flink uitgekleed (ahum, aangepast aan haalbaardere maatstaven) maar moet nu toch weer aanpassingen doen waardoor er niet zo heel veel meer van over blijft. Het was al druk maar er is nog flink wat drukte bij gekomen. (Vnl mantelzorg) 
Mijn hoofd loopt over en kan er niet teveel bij hebben in mijn hoofd. 
Maar vond het principe wel aantrekkelijk, ik hou ‘m vast voor een andere keer. 
Wat iig overblijft is de focus op voeding en beweging. En dat wilde/ deed ik toch al haha. Maar nu dus net wat meer gekaderd voor mezelf. Vorige week dus begonnen met  wat strikter gezond(er) eten waarbij ik uitzonderingen kan hebben op 2 dagen van de week. Ik ga bijv morgen uiteten, uiteten wordt toch al snel wat minder gezond en ik zal ook wel wat wijn drinken. 
Bewegen probeer ik zoveel mogelijk te doen maar mijn tijd is gewoon beperkt. (Kan op werk bijv niet  meer bewegen) 
Ik probeer wel weer naar de 15.000 stappen te gaan. (Daar zit bij mij al mijn beweging in) 
Het eten begint langzaamaan te wennen (vooral het niet snoepen) en mijn eerste cm ben ik ook alweer kwijt op mijn buik dus ik ben tevreden! 

Ies ik vind 15.000 stappen iedere dag echt al heel veel! In combinatie met (meestal) gezond eten is dat toch al hartstikke goed? Wat fijn dat je al een cm van je buikomvang af hebt! Motiverend! 💪🏼

Nikkie, gedisciplineerd blijven met eten is ook hartstikke moeilijk. Goed dat je zo veel fietst! 

Trail die dagen van jou klinken zo actief, haha. Daar kan ik van leren 😬 Lekker bezig. 

Ik ben echt gemotiveerd afgelopen dagen (na dus een ongezonde week). Morgen weer die weegschaal en ik wil toch een positief effect zien 😏🤭

Zaterdag heb ik meegeholpen bij de wedstrijdorganisatie van een evenement. Vooral de hele dag gezeten. Wel veel mensen blij gemaakt. Voor zondag ook gevraagd, maar besloten dat ik mijn tijd liever ging gebruiken voor een rondje hardlopen. Voelde goed om in beweging te zijn! Wel te veel zoetigheid gegeten. Kreeg echt veel aangeboden zondag, en ik begon met nee, maar ben uiteindelijk wel overstag gegaan voor een taartje en een ijsje, die ik zelf eigenlijk niet genomen zou willen hebben.

Heb voor mijzelf een aantal doelen gesteld voor mei:
-elke dag buitenlucht
-elke dag beweging
-elke dag minimaal 1 hoofdstuk lezen
-zo onbewerkt als mogelijk eten
-optijd slapen
-optijd opstaan (komt niet op een heel precies tijdstip aan, maar wel een richtlijn)
-Geen geld uitgeven aan overbodige dingen
-Agenda bijhouden 
-Opletten met social media gebruik (heb ook een waarschuwing ingesteld op mijn telefoon die aangeeft wanneer ik aan mijn zelfverzonnen daglimiet zit)

Tot nu toe gaat dit aardig. 
En als iets niet lukt ook oké.
Het voornemen is fijn, en alles is mooi meegenomen. 

Handig zo'n lijstje @Trail ik zet ook regelmatig alles even op een rijtje, vind ik handig om de focus te behouden.

De laatste tijd iets te veel gezellige sociale momenten gehad waarbij lekker gegeten en gedronken werd. Ik ben gelukkig niet aangekomen maar blijf steken op het zelfde gewicht net voor mijn eerste gestelde mijlpaal 10 kg eraf. De laatste dagen wel weer normaal en gezond gegeten. 
Om mijzelf extra te motiveren heb ik een sportieve beloning bedacht als ik echt 10 kilo minder weeg. Meestal vier ik iets met een lekker etentje maar nu wil ik golfen op een andere hele mooie  baan dan waar ik normaal speel.

JtM

JtM

08-05-2025 om 09:48

Ik stond vanochtend om 6u weer in de sportschool, maar het ging allemaal niet van harte. Waar ik maandag super fijn heb gesport nadat ik vorige week ziek was had ik er vandaag heel veel moeite mee. Mijn doel is met trainen 'progresive overload', dus iedere training meer herhalingen of hoger gewicht. Dat ging maandag echt prima, maar vandaag moest het echt uit mijn tenen komen. Sommige oefeningen ben ik zelfs iets terug gegaan in het aantal herhalingen.
Goed, dat komt wel weer, ben in ieder geval gegaan, heb mijn best gedaan en de training afgerond

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-05-2025 om 20:15

Vandaag weer goed bezig geweest, kwa beweging. 20 km gefietst naar werk en zonet nog 5,5 km gelopen. 

Ies

Ies

08-05-2025 om 21:18

Ik wil me wel aan sómmige principes houden van de 75 challenge, dus ik start weer mooi opnieuw nu zelfs mijn aangepaste voornemens gesneuveld zijn 🫣 Lijkt wel alsof ik nu júist wil snoepen 
(Nuja, kan zijn dat het zo werkt bij mij, dan ga ik er natuurlijk mee stoppen) 
Nu waren er ook wel veel uitdagende situaties maar toch. 
Tuinplantje, met 15.000 stappen zou ik voor nu wel blij zijn hoor, maar het is nog maar een voornemen Merk dat het me moeite kost. 
Mooi lijstje Trail! 
En een mooie beloning Tuinfluiter! 

Ysenda

Ysenda

08-05-2025 om 22:19 Topicstarter

Ies schreef op 08-05-2025 om 21:18:

Ik wil me wel aan sómmige principes houden van de 75 challenge, dus ik start weer mooi opnieuw nu zelfs mijn aangepaste voornemens gesneuveld zijn 🫣 Lijkt wel alsof ik nu júist wil snoepen
(Nuja, kan zijn dat het zo werkt bij mij, dan ga ik er natuurlijk mee stoppen)
Nu waren er ook wel veel uitdagende situaties maar toch.
Tuinplantje, met 15.000 stappen zou ik voor nu wel blij zijn hoor, maar het is nog maar een voornemen Merk dat het me moeite kost.
Mooi lijstje Trail!
En een mooie beloning Tuinfluiter!

Ik merk nu mijn vit D niveau weer op krabbelt ik minder behoefte krijg aan zoet, zout en vet en ik dus ook makkelijker mijn eetplannen volhoud.

Is jouw vit D en B12 recentelijk nog gecheckt?

Ies

Ies

08-05-2025 om 22:58

Ysenda schreef op 08-05-2025 om 22:19:

[..]

Ik merk nu mijn vit D niveau weer op krabbelt ik minder behoefte krijg aan zoet, zout en vet en ik dus ook makkelijker mijn eetplannen volhoud.

Is jouw vit D en B12 recentelijk nog gecheckt?

Zo erg is het (momenteel) niet met mijn hang naar zoet etc, gelukkig. De laatste weken snoep ik juist weinig en taal ik er steeds minder naar. Het ging nu echt om sociale situaties die me niet lukten om te omzeilen. Een stukje vlaai in grote groep, een etentje, dochter die zelf bakt en me bespeelt. Allemaal geen grote rampen maar ik was nu eenmaal met een challenge begonnen en had met mezelf afgesproken maar op 2 dagen per week een uitzondering te mogen hebben…(en het hoort bij de oorspronkelijke challenge om bij overtreding dan dus weer opnieuw te starten met de 75 dagen.) 

Ik heb wel de eerste maanden van dit jaar veel gesnoept (zoet, zout) en daar ook veel behoefte aan gehad. Kan heel goed dat vitamine gebrek hierin een rol speelde. Begon na flinke buikgriep en na  de griep nog erg lang last gehad van veel te dunne ontlasting, dan neem je ook niet voldoende op natuurlijk.
Ik slik wel geregeld multi vitamines.

Maandag rustig gewandeld met een groep vrouwen uit mijn dorp die ik nog niet kende. We zijn naar een natuurgebied geweest een half uurtje verderop en het was prachtig.

Daarna eigenlijk veel aan mijn werk willen doen, maar best wel last toch weer van naweeen ongeluk een tijdje terug. Het gaat soms dagen prima en dan kan het zomaar weer spontaan komen. Uiteindelijk rustig in de sauna gehangen en dat was fijn. Beetje ontspanning in mijn lijf. En binnenkort even werk ervan maken, opnieuw laten nakijken. 

Afgelopen dagen zijn goed gegaan.
Dinsdag een clubboot uitgetest, was nog niet erg tevreden, is nog werk aan. Kwam daar enigsinds geïrriteerd en ook gestresst vandaan omdat het zeilen niet was zoals ik hoopte. Geen ontspannen avond. 

Woensdag een rondje hardgelopen met een vriendin en savonds een avondwedstrijd gezeild. Was harde koude wind, maar voelde toch heel relaxt.

Donderdag naar het strand gewandeld en terug. Wandelmaatje vond een terrasje met wat lekkers een goed idee en dat vind ik best lastig. Hoef niet perse wat, maar wil ook het enthousiasme/uitstapje van de ander niet verpesten. Opzich rest van de dag wel gezond gegeten dus het is oké. Tussen de middag een examen gehad en voel nu ik het gehaald heb pas dat ik veel druk op mijn schouders had. Met de paarden rustig aan gedaan, we hadden het warm. En savonds meegeholpen in de organisatie van een training bij de zeilvereniging. Dat vind ik leuk om te doen, maar is veel stilzitten voor mij. Dus fijn dat ik al gewandeld had. En heel veel dankbare complimenten gehad. 

Vanmorgen was ik exact even zwaar als drie weken geleden. Daar zat wel de Pasen tussen en een vakantie met uitgebreide ontbijtjes en diners met wijn. Eigenlijk mag ik dus niet klagen (doe dat ook maar niet).
Weer terug in het ritme komen valt wel zwaarder dan ik had gehoopt.

Trail, wat een volle programma’s heb jij altijd. Waar haal je de energie vandaan? Wel leuke dingen hoor!

Ysenda

Ysenda

09-05-2025 om 17:35 Topicstarter

Na een pizza debacle woensdag omdat het klussen uit liep gaan vandaag weer de remmen los: zoon is geslaagd voor zijn MBO opleiding en dat is natuurlijk reden voor taart en luxe eten. Ik wilde lekker eten neer zetten maar ik eet altijd lekker.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.