Jouw lijf
Rozi
28-07-2025 om 11:15
Dorestad schreef op 27-07-2025 om 20:01:
[..]
3 ons magere kwark: 25 gram eiwitten. Niet veel calorieën. Verzadigend
Ik zie het ja, meer eiwit dan yoghurt.
Ik vind kwark alleen niet zo lekker, maar kan eens kijken wat er nog meer in zuivel schap staat.
FaithfulDuck87
28-07-2025 om 11:23
Rozi schreef op 28-07-2025 om 11:15:
[..]
Ik zie het ja, meer eiwit dan yoghurt.
Ik vind kwark alleen niet zo lekker, maar kan eens kijken wat er nog meer in zuivel schap staat.
wat fruit erdoor, dat scheelt al een heel stuk. Of wat slimpie limonadesiroop.
En ik neem van de jumbo de kwark met yoghurt en vruchten. Vind ik ook lekkerder. Iets minder eiwit, maar dat scheelt niet heel veel met gewone kwark

Ysenda
28-07-2025 om 12:16
@Rozi:
Het heeft geen zin om zomaar producten toe te voegen of te schrappen.
Het is daarom goed om eerst te kijken:
1 wat eet ik nu: meten is weten, en schrijf het op in een app, bv de eetmeter van het voedingscentrum maar er zijn er velen. Hou dit een week precies bij, niet alvast dingen veranderen, gewoon wat je nu eet en drinkt. Wees eerlijk naar jezelf, het is hoe jij nu eet.
stap 2: wil je, wil je gewicht kwijt raken, wil je juist groeien met spieropbouw, etc. Bereken ook je BMR, je rust stofwisseling, daar mag je nooit onder komen qua calorieën intake.
Stap 3: wat heb ik daar voor voedingsstoffen voor nodig.
Stap 4: wat moet ik dan aanpassen.
Stap 5: om je nieuwe eetpatroon te leren kennen is het meten is weten ook weer handig om te doen.
In mijn gezin ben ik de minst fanatieke sporter, zoon en schoondochter sporten 6 dagen per week (5x krachttraining en 1x cardio) is het voor ons gezin normaal om met de weegschaal op tafel te eten. Dat is ook nogal doorgeschoten en is zeker geen advies om over te nemen. De verschillen zijn nogal groot ik eet 1600 kcal en val af, zoon eet minimaal 5000kcal om op gewicht te blijven en hopelijk iets aan te komen. Schoondochter zit rond de ± 2500 kcal om op gewicht te blijven.
Dit is mijn dagmenu voor vandaag.
Vrouw, 54, 77.6 kg, ±1600kcal per dag, proteïne 1.6-1.8 g/kg (ik doe aan krachttraining, wil wat afvallen maar niet mijn spieren kwijt, normaal is 0.8 g/kg proteïne voldoende, met mijn gewicht 62-75 g proteïne per dag)
| Ontbijt | ||
| 25 | gram | esn whey protein |
| 10 | gram | chia zaad |
| 200 | gram | Magere kwark |
| 90 | gram | Banaan |
| 10 | gram | Gemengde noten ongezouten |
400 kcal, 40 g eiwit
| Lunch | ||
| 55 | gram | Ei |
| 64 | gram | Volkoren tarwe-roggebrood |
| 30 | gram | Sla, ijsberg- |
| 38 | gram | Komkommer met schil |
| 57 | gram | AH Snoepgroente tomaat |
| 47 | gram | Avocado |
332 kcal, 16 g eiwit
| Tussendoor middag | ||
| 55 | gram | Ei |
| 156 | gram | Granny Smith |
| 25 | gram | esn iso clear cherry |
240 kcal, 27,5 g eiwit
| Avondeten | ||
| 130 | gram | AH Scharrel kipdijfilet |
| 55 | gram | AH Zilvervliesrijst |
| 200 | gram | Snijbonen |
| 6 | gram | AH Terra Plantaardig vloeibaar basis |
474 kcal, 32g eiwit
| Tussendoor avond | ||
| 150 | gram | De Zaanse Hoeve Yoghurt Griekse stijl 2% vet |
| 10 | gram | Lijnzaad |
| 100 | gram | Aardbeien |
| 15 | gram | esn whey protein |
2324 kcal, 23g eiwit
Totaal 1680 kcal, 139g eiwit.
En ik drink 35ml water / vocht per kg lichaamsgewicht.
Dit menu is 75% binnen de schijf van 5. Die andere 25 is de whey protein. Als ik die er uit zou laten is het 100% (tot mijn verbazing)
Trail
28-07-2025 om 21:59
Vrijdag zeilwedstrijd gehad. En daarna besloten om niet heen en weer te reizen naar huis. Op een boot geslapen. Rustig naar het dorp gewandeld voor een patatje. En daarna nog lekker even lezen met een kopje thee voor het slapen. Het was er heel fijn stil.
Zaterdag succesvol wedstrijd gezeild. En thuis zo kapot dat ik al vroeg mijn bed in kroop.
Gister de dag al vroeg begonnen met ski training en dat gaf mij veel positieve energie. Verder twee films gekeken. Eentje alleen en eentje met de buren. Voelde dat ik absoluut geen behoefte had aan nog meer beweging haha. Verder boodschappen gehaald, en ik probeer daar vanaf nu een beetje een budget aan te hangen. En thuis klusjes gedaan. De boel op orde voor de start van de nieuwe week. Lekker lang gedoucht voor het slapen gaan.
Ysenda
29-07-2025 om 08:10
Trail schreef op 28-07-2025 om 21:59:
Vrijdag zeilwedstrijd gehad. En daarna besloten om niet heen en weer te reizen naar huis. Op een boot geslapen. Rustig naar het dorp gewandeld voor een patatje. En daarna nog lekker even lezen met een kopje thee voor het slapen. Het was er heel fijn stil.
Zaterdag succesvol wedstrijd gezeild. En thuis zo kapot dat ik al vroeg mijn bed in kroop.
Gister de dag al vroeg begonnen met ski training en dat gaf mij veel positieve energie. Verder twee films gekeken. Eentje alleen en eentje met de buren. Voelde dat ik absoluut geen behoefte had aan nog meer beweging haha. Verder boodschappen gehaald, en ik probeer daar vanaf nu een beetje een budget aan te hangen. En thuis klusjes gedaan. De boel op orde voor de start van de nieuwe week. Lekker lang gedoucht voor het slapen gaan.
Was dit je eerste ski-training van het seizoen? Ik vind zo'n omschakeling altijd best pittig. Net of je spieren dan ineens niet meer snappen wat van ze verwacht wordt.
En op een boot slapen en genieten van een rustige avond klinkt heerlijk.
Dolfje
29-07-2025 om 08:28
Voor in de kwark hebben wij de flavor poeders. Dat smaakt goed.
Ik heb heel slecht geslapen en moet straks naar werk. Denk dat ik vanmiddag wat eerder weg ga en dan ga sporten ff beweging want ik heb last van rug en stijfheid.
Ysenda
29-07-2025 om 08:32
Dag 29: Hardlopen werd niks gisteravond, te laat naar huis van werk. Maar ik heb wel 5km gewandeld. Wandelen kan ik wel met een volle maag, hardlopen niet.
Eten volgens een door chatgpt opgesteld menu is best grappig. Ik hoef in elk geval niet steeds na te denken wat nu weer te gaan eten.
Vandaag naar de sportschool, poging 1 is al geweest, sta je daar in full fucking glam op een dinsdagmorgen, telefoon vergeten, kan ik weer naar huis. Dus ik ga vanmiddag op de zaak wel trainen.
Verder vandaag een drukke dag op het werk, hoezo zomervakantie is rustiger. Iedereen gooit alle vragen nog even voor hun vakantie over de schutting zodat zij ze terug hebben na hun vakantie. Maar wij van de klantenservice willen ook gewoon op vakantie, onze kinderen hebben nu ook vrij. En wij moeten nog steeds alle vragen binnen 1 maximaal 2 weken weer de deur uit hebben. (let wel, het gaat hier om vragenlijsten van 500-1500 vragen, soms voor 30-50 producten)
Nikki1973
29-07-2025 om 11:45
wat leuk, een zeilwedstrijd. Inderdaad, wel het tegenovergestelde van ski training 🤣
Ik heb een afspraak bij een diëtiste gemaakt. Pas 2 september maar dat is prima. De telefoniste begon over GLI maar daar lees ik wisselende ervaringen over. Eerst maar eens horen wat het inhoudt en dan kijken of het wat voor me is. Ik heb te weinig energie voor een intensief traject met groepsbijeenkomsten.
de komende weken richt ik mij eerst op de apneutherapie, ik krijg een ander masker. Hopelijk werkt dat beter.
Ysenda
29-07-2025 om 12:03
Nikki1973 schreef op 29-07-2025 om 11:45:
wat leuk, een zeilwedstrijd. Inderdaad, wel het tegenovergestelde van ski training 🤣
Ik heb een afspraak bij een diëtiste gemaakt. Pas 2 september maar dat is prima. De telefoniste begon over GLI maar daar lees ik wisselende ervaringen over. Eerst maar eens horen wat het inhoudt en dan kijken of het wat voor me is. Ik heb te weinig energie voor een intensief traject met groepsbijeenkomsten.
de komende weken richt ik mij eerst op de apneutherapie, ik krijg een ander masker. Hopelijk werkt dat beter.
Tip voor je naar de diëtiste gaat houd 1 of 2 weken alvast in een app of een schriftje goed bij wat je eet zonder je eetpatroon of hoeveelheden aan te passen.
Ik weet van de eetmeter dat je daar een download in exel van kunt maken. Dan kan ze gelijk aan de slag en scheelt het weer een consult.
Nikki1973
29-07-2025 om 13:11
Ysenda schreef op 29-07-2025 om 12:03:
[..]
Tip voor je naar de diëtiste gaat houd 1 of 2 weken alvast in een app of een schriftje goed bij wat je eet zonder je eetpatroon of hoeveelheden aan te passen.
Ik weet van de eetmeter dat je daar een download in exel van kunt maken. Dan kan ze gelijk aan de slag en scheelt het weer een consult.
Daar ben ik inderdaad al mee begonnen 😬 nu nog wel structureel alles invullen. Bedankt voor het meedenken 👍🏻
Ies
29-07-2025 om 13:20
Nikki, hoop dat het gaat lukken met je masker. Langdurig slecht slapen is de hel en natuurlijk funest voor je lijn.
Hier trouwens ook niet zo’n fan van kwark. Ik eet altijd vette Griekse yoghurt. Vet= natuurlijk hartstikke omstreden, maar ik denk zelf dat het wel goed voor me is. (Ik eet verder ook niet zo vet en let op kwaliteit van vetten)
En omdat het vet is vult het ook super. Voor mij fijn want structureel weinig tijd om te eten.
En ik gooi alles wat ik lekker en verantwoord vind in de yoghurt, waardoor het echt super lekker wordt. Veel fruit, gedroogd en vers, pitten, noten, zaden, muesli enz.
Dorestad
29-07-2025 om 14:06
Ies schreef op 29-07-2025 om 13:20:
Nikki, hoop dat het gaat lukken met je masker. Langdurig slecht slapen is de hel en natuurlijk funest voor je lijn.
Hier trouwens ook niet zo’n fan van kwark. Ik eet altijd vette Griekse yoghurt. Vet= natuurlijk hartstikke omstreden, maar ik denk zelf dat het wel goed voor me is. (Ik eet verder ook niet zo vet en let op kwaliteit van vetten)
En omdat het vet is vult het ook super. Voor mij fijn want structureel weinig tijd om te eten.
En ik gooi alles wat ik lekker en verantwoord vind in de yoghurt, waardoor het echt super lekker wordt. Veel fruit, gedroogd en vers, pitten, noten, zaden, muesli enz.
Daardoor kan het wel een fikse caloriebom worden. Gedroogd fruit is waanzinnig véél suiker. Je bloedsuikerspiegel stijgt waarschijnlijk explosief.
Ies
29-07-2025 om 18:14
Dorestad schreef op 29-07-2025 om 14:06:
[..]
Daardoor kan het wel een fikse caloriebom worden. Gedroogd fruit is waanzinnig véél suiker. Je bloedsuikerspiegel stijgt waarschijnlijk explosief.
Ja, zal vast goede caloriebom zijn. Ik neem ook altijd een flinke portie.
Maar nogmaals, voor mij geen probleem want ik eet vaak juist te weinig. En het zijn allemaal gezonde calorieën.
Ik ben dit jaren geleden beginnen te eten, sinds ik van mijn overgewicht af wilde komen. Dat is toen prima gelukt. De laatste jaren jojo ik wel zo’n 5 kg heen en weer maar overgewicht heb ik niet meer. (En dat toenemen in gewicht komt altijd als ik weer vaker minder gezond eet)
En veel suikers, ja vast. Het zijn vnl gojibessen en die eet ik ook bewust om gezondheidsredenen. (Ogen) Ze zijn hier niet vers te krijgen.
Maar ik kieper er ook véél vers fruit in.
Ik weet niet of mijn bloedsuikerspiegel daar zo fors van stijgt omdat het een combi is met veel vezels, eiwitten en vetten. Dat verschilt ook van persoon tot persoon. Maar geen diabetes hier dus het zal wel. En ik skip de meeste toegevoegde suikers.
Dorestad
29-07-2025 om 18:36
Ies schreef op 29-07-2025 om 18:14:
[..]
Ja, zal vast goede caloriebom zijn. Ik neem ook altijd een flinke portie.
Maar nogmaals, voor mij geen probleem want ik eet vaak juist te weinig. En het zijn allemaal gezonde calorieën.
Ik ben dit jaren geleden beginnen te eten, sinds ik van mijn overgewicht af wilde komen. Dat is toen prima gelukt. De laatste jaren jojo ik wel zo’n 5 kg heen en weer maar overgewicht heb ik niet meer. (En dat toenemen in gewicht komt altijd als ik weer vaker minder gezond eet)
En veel suikers, ja vast. Het zijn vnl gojibessen en die eet ik ook bewust om gezondheidsredenen. (Ogen) Ze zijn hier niet vers te krijgen.
Maar ik kieper er ook véél vers fruit in.
Ik weet niet of mijn bloedsuikerspiegel daar zo fors van stijgt omdat het een combi is met veel vezels, eiwitten en vetten. Dat verschilt ook van persoon tot persoon. Maar geen diabetes hier dus het zal wel. En ik skip de meeste toegevoegde suikers.
Dankjewel voor je uitleg. Ik dacht, ten onrechte, dat je wilde afvallen. Vandaar mijn reactie. Het draadje van vorig jaar had ik ongeveer in het snotje wat de doelen van veel mensen waren. Dat heb ik nu helemaal niet. Alleen van de "oudgedienden" weet ik het nog enigszins