Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ysenda

Ysenda

25-07-2025 om 16:17 Topicstarter

Dolfje schreef op 25-07-2025 om 15:20:

Ik heb 5 minuten op die stomme automatische trap in de sportschool gewandeld, ik haat traplopen en probeer dat op te bouwen en kijken of ik mijn bovenbenen wat sterker krijg maar dat ding is vaak bezet en ik wil dan wel dat als eerste doen als ik ga sporten. Had wel het idee dat het wat beter ging dan vorige week. Maar had vandaag nog niet veel gedaan, had bureaudienst op het werk.
Daarna buikspieroefeningen en nog 35 minuten gewandeld op de loopband. Wilde nog ff in de massagestoel maar iemand was me net voor.

Die stairmaster mijd ik. Ik vind dat zo'n ingewikkeld apparaat, val er ook steeds bijna af. Dus heb ik me voorgenomen om in het nieuwe gebouw gewoon de trap te nemen naar de 3e verdieping. Dat is ook best grappig om te zien want we hebben zo'n groot trappenhuis midden in het gebouw en dan zie je je collega's enthousiast de trap op lopen maar die laatste treden naar de 3e verdieping zijn dan vaak net te veel. 

Dolfje schreef op 25-07-2025 om 15:20:

Ik heb 5 minuten op die stomme automatische trap in de sportschool gewandeld, ik haat traplopen en probeer dat op te bouwen en kijken of ik mijn bovenbenen wat sterker krijg maar dat ding is vaak bezet en ik wil dan wel dat als eerste doen als ik ga sporten. Had wel het idee dat het wat beter ging dan vorige week. Maar had vandaag nog niet veel gedaan, had bureaudienst op het werk.
Daarna buikspieroefeningen en nog 35 minuten gewandeld op de loopband. Wilde nog ff in de massagestoel maar iemand was me net voor.

Je kunt je cardio beter na de krachttraining doen. Ik weet niet precies meer waarom, maar zo is me dat verteld. Wellicht omdat je anders te moe bent en je spieren niet meer lekker kunnen presteren of omdat je pas na 20 minuten begint met vetverbranding.

MMcGonagall schreef op 25-07-2025 om 16:56:

[..]

Je kunt je cardio beter na de krachttraining doen. Ik weet niet precies meer waarom, maar zo is me dat verteld. Wellicht omdat je anders te moe bent en je spieren niet meer lekker kunnen presteren of omdat je pas na 20 minuten begint met vetverbranding.

Ik heb alleen wat buikspieroefeningen gedaan tussendoor, niet echt een heel rondje kracht. Heb heel de week al flink lopen sjouwen op het werk. Mijn spieren hebben genoeg te verduren gehad. 

Ysenda

Ysenda

25-07-2025 om 17:54 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 25-07-2025 om 16:56:

[..]

Hangt ook van je doel af, als je doel kracht, gewichtsverlies of algemeen is is kracht eerst. Is je doel alleen conditie dan is het eerst cardio en dan kracht.

Als je eerst kracht doet gebruik je daar je glycogeen en komt met de cardio de vetverbranding. Kracht doe je op glycogeen en nauwelijks op vet. En kracht is lastiger als je al moe bent.

Gister getwijfeld. Werken of een verlofdag en zeilen. Voor het werk gegaan. Belangrijk. En daarna boodschappen enzo gehaald. Mijzelf moeten overtuigen om ‘s avonds nog een rondje hard te lopen. Was moe. Maar niet te hard gegaan. En uiteindelijk was de beweging juist lekker. Bij thuiskomst gedoucht en lekker relaxed gaan slapen. 

Ysenda

Ysenda

26-07-2025 om 07:08 Topicstarter

Dag 26: vriendje hoofdpijn kwam heel hard door. Dus ik was op het werk maar er kwam weinig uit mijn vingers. Ik ben nog even naar de fysio gelopen want ik heb weer last van mijn schouder. Helaas was hij niet aan het trainen dus heb ik 'm maar even gebeld.  Ik heb nu een afspraak staan over een paar weken.
Gaat het dan toch beter dan zeg ik 'm af.

Eten ging wel goed. 

Vandaag eerst naar de sportschool en dan lunchen met een vriendin. Verder een beetje rommelen. De craving naar chips is wel weg gelukkig.

Gisteren ongesteld geworden. Begrijp opeens waarom ik mendik voel. Dat heb ik altijd rond de dagen dat ik ongesteld moet worden. Dan zwel ik wat op en dat voelt zwaar en dik. Gevoel is nu ook weer weg. Wel meer gesnoept dan normaal. Klein zakje chips en wat noten. Wel gezonde noten, maar wel calorierijk. Ik laat het sowieso iets meer gaan qua eten de laatste tijd. Niets heel groots,maar wel steeds wat kleins en uiteindelijk tikt dat natuurlijk ook aan. Dat voelt niet helemaal goed maar lukt nog niet zo om te stoppen. Gelukkig niet echt heel veel ofzo. 
Je vroeg of ik naar microbia ben geweest Ysenda. Ik ben hard aan het nadenken; maar nee. Ik dacht alleen het planetarium niet aangedaan te hebben. Maar microbia dus ook niet. 
Dadelijk weer hardlopen. Ik zit al in mijn kloffie. Nog even koffie drinken en dan vertrekken. Heb nog weinig puf; maar eenmaal op de fiets dan komt dat wel goed hoop ik. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-07-2025 om 10:19

Gisteravond na etentje nog met een vriendin een rondje gelopen, eten meteen veteerd en vertrapt. 
Vanmiddag ga ik met een andere vriendin een rondje fietsen. We rijden met de auto naar een ander deel en dan op de fiets. Ong 35 km. Lekker even.
Weegschaal stond vanmorgen op 77,4 kilo. 

Wij hebben gesport, heb wat rustig op de loopband gewandeld 45 minuten om ff al flink wat stappen te zetten. Gaan straks  fietsen naar een terras, dik uur enkele reis wel elektrisch , denk dat we daar ook wat gaan wandelen.

Ysenda schreef op 25-07-2025 om 17:54:

[..]

Hangt ook van je doel af, als je doel kracht, gewichtsverlies of algemeen is is kracht eerst. Is je doel alleen conditie dan is het eerst cardio en dan kracht.

Als je eerst kracht doet gebruik je daar je glycogeen en komt met de cardio de vetverbranding. Kracht doe je op glycogeen en nauwelijks op vet. En kracht is lastiger als je al moe bent.

Ik doe meestal zo’n 10-15 minuutjes op de hardloopband voordat m’n les bodypump begint. Vind dat zelf fijner, dan zijn spieren al warm en kan ik de oefeningen ook langer volhouden. 

Ik zie wel in de spiegel dat ik cm kwijtraak, maar merk het nog niet in kilo’s. Volgens chatgpt kan het komen doordat ik waarschijnlijk nog teveel calorieën binnenkrijg, en niet genoeg eiwit. Ga komende tijd eens focussen op meer eiwit. Heb ook al een paar van die eiwitrepen gekocht.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

26-07-2025 om 19:16

Rozi schreef op 26-07-2025 om 19:01:

[..]

Ik doe meestal zo’n 10-15 minuutjes op de hardloopband voordat m’n les bodypump begint. Vind dat zelf fijner, dan zijn spieren al warm en kan ik de oefeningen ook langer volhouden.

Ik zie wel in de spiegel dat ik cm kwijtraak, maar merk het nog niet in kilo’s. Volgens chatgpt kan het komen doordat ik waarschijnlijk nog teveel calorieën binnenkrijg, en niet genoeg eiwit. Ga komende tijd eens focussen op meer eiwit. Heb ook al een paar van die eiwitrepen gekocht.

bij de Aldi heb je goeie proteïnedrankjes van Milsani. In 3 smaken, chocola, aardbei en vanille. Daar zit de meeste proteïne in. In veel repen, zit ook heel veel suiker. 

Ysenda

Ysenda

26-07-2025 om 19:55 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 26-07-2025 om 19:16:

[..]

bij de Aldi heb je goeie proteïnedrankjes van Milsani. In 3 smaken, chocola, aardbei en vanille. Daar zit de meeste proteïne in. In veel repen, zit ook heel veel suiker.

Je kunt heel eenvoudig ook whey proteïne aan je kwark of yoghurt toevoegen dat proef je bijna niet. (Je voegt melk aan een melkproduct toe)

Zelf vind ik de clear whey limonades beter smaken dan die repen. Van de repen vind ik die van ESN het lekkerst. Die zijn sinds kort ook bij ah te koop.

Ipv die repen, beter gewoon kwark, cottagecheese light, kipfilet (niet die vleeswaar) of tonijn pakken.

Of zet al je wensen en beschrijving van jezelf in ChatGPT en laat dat een week menu maken.

Ysenda

Ysenda

27-07-2025 om 08:36 Topicstarter

Dag 27: sportschool heb ik niet bereikt, wel geluncht met mijn vriendin. Maar de koekjes en de chocola voor bij de thee verdwenen alleen in mij. En dan ook allemaal. Kortom eten was een heel belabberde dag. Bewegen eigenlijk ook want behalve naar de supermarkt en het pakketpost ben ik nergens naar toe gelopen. 
Ik heb mijn nieuwe krachttraining schoenen opgehaald. Zijn die anders dan schoenen voor hardlopen? Ja, deze hebben een hele vlakke zool en nauwelijks demping. Daardoor gaat er geen kracht uit je benen verloren maar is er dus ook geen demping als je zoals bij hardlopen wel nodig hebt om de klap van de landing te verzachten. Ook is de stabiliteit hoger omdat de schoen stijver is bij de voetboog. Hiervoor trainde ik kracht op all stars, die zijn voor dat doel prima maar als ik ging roeien waren ze te wijd en glipten uit. 

Ik heb omdat ik ongeveer halverwege mijn traject zit om in mijn jurk te passen en te kunnen eten de jurk even vlak na mijn lunch gepast. Vlak na de lunch paste het. Dat is goed maar voor een diner heb ik nog wat meer ruimte nodig. Maar ik heb nog een paar weken.

Vandaag ga ik beginnen met mijn verbeterde chatgpt weekmenu, het eerste paste niet bij mijn eetgewoonten, te veel verschillende dingen voor ontbijt. Ik wil gewoon kwark met fruit. 
Ik ga eerst boodschappen doen en dan sporten. Die schoenen moeten wel uitgeprobeerd worden. En omdat ik in de app van PT werk heb ik ook het gevoel dat ik wel moet want ze ziet gelijk dat ik me niet aan het schema houd.  

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-07-2025 om 08:42

ik ga denk ik zo mijn rondje weer even lopen. Het is nu nog niet te warm. Bak kwark zit er al weer in. 
Gisteren dus een ronde gefietst van ong 35 km. De zon scheen eigenlijk niet, maar temperatuur was heerlijk. Even in een hele andere omgeving gefietst, waarbij we op gegeven moment zelfs een jong hertje zagen, die vlak voor ons het fietspad overstak. Geweldig. 

Ik ga straks een lange wandeling over de heide maken. Ben benieuwd wat er al in bloei staat. 
Momenteel blijf ik op gewicht maar wil er graag nog wat af voor ik op vakantie ga in september. Drink in het weekend iets te veel wijn met hapjes en dat moet ik weer veranderen.
Chocolade en koekjes eet ik eigenlijk haast nooit meer.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.