Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ik ben direct na de vakantie weer normaal gezond gaan eten. Afgelopen dagen vooral klussen in huis en tuin gedaan. De komende dagen wil ik weer genoeg gaan bewegen en ik wil starten met twee keer per week buikspier en andere spier oefeningen.
Ben hiervoor opzoek naar een app om dat goed op te bouwen.
Heeft iemand hier een goede suggestie voor.

Ysenda

Ysenda

07-07-2025 om 10:43 Topicstarter

hQvfZciSBI4

Schoondochter schreef op 07-07-2025 om 08:37:

een motivationboard? Is dat echt een fysiek board?

ja, een groot vel papier met daarop quotes, doelen en trajecten, afstreeplijstjes etc. opgeleukt met kleurtjes en plaatjes. 

Komt op mijn slaapkamer muur te hangen naast de deur zodat ik elke keer als ik door die deur kom het onbewust of bewust zie. Ik ben heel visueel ingesteld, ga niet 5 minuten met mij bellen want dan weet ik je naam niet meer, maar laat mij het lezen en ik weet het nog heel lang tot in detail.

zo iets als dit

hQvfZciSBI4

Ysenda schreef op 07-07-2025 om 10:43:

[..]

ja, een groot vel papier met daarop quotes, doelen en trajecten, afstreeplijstjes etc. opgeleukt met kleurtjes en plaatjes.

Komt op mijn slaapkamer muur te hangen naast de deur zodat ik elke keer als ik door die deur kom het onbewust of bewust zie. Ik ben heel visueel ingesteld, ga niet 5 minuten met mij bellen want dan weet ik je naam niet meer, maar laat mij het lezen en ik weet het nog heel lang tot in detail.

zo iets als dit

hQvfZciSBI4

Wat een top idee. Dankje!

Vanochtend Pilates gedaan. Vind het dan moeilijk om ook nog aan mijn stappendoel te komen. Vanmiddag een cursus en het kostte mij moeite daar concentratie voor op te brengen. Bij thuiskomst wat klusjes gedaan en toen rustig een film gaan kijken. Ik voel mij erg down vandaag. Desondanks redelijk gegeten en mijn dag doorgekomen. Hopelijk sta ik morgen met een ander gevoel op. Heb mijn dag in ieder geval een beetje vrij gelaten qua planning. 

Ysenda

Ysenda

08-07-2025 om 07:37 Topicstarter

dag 8. Zoals ik al schreef naar de sportschool gister. Een wat korte training maar dat is beter dan niets. Lange dag gewerkt. Eten ging volgens plan. En ook nog op tijd mijn bed in. Nog geen 6.000 stappen gezet maar we aten erg laat en we hadden een leuk gesprek, zoon en ik en dat gebeurt niet zo vaak in alle drukte. Het motivation board schoot er dus bij in. Gaat vanavond ook niet lukken.

Vandaag werken en na mijn werk trainen met PT. Vanavond wil ik lezen.

Ik leef inmiddels op 20% minder dan voorheen, met uitzondering van groenten, en ik heb de benedengrens bereikt. In onsjes hoor, niet in kilo's. Dus het goede percentage is geen 20% want daar val ik van af. Dus het wordt nu voortaan 10% en dan kijken of het zich stabiliseert. Wat de juiste hoeveelheid calorieën voor mij is weet ik allang niet meer, ik ben gestopt met tellen toen het 1700 was maar het is sindsdien allang weer wat minder geworden. Weet ik zeker.

In boeken zeiden ze vaak dat als je jong bent en een redelijk actief leven leidt, dat 2000 kcal per dag goed zou zijn, maar ik heb zelf nooit meer kunnen gebruiken dan 1800, hoe jong en beweeglijk ik ook was. Ik liep en fietste wat af toen ik achttien was! Nu doe ik dat nog meer heel weinig en ik heb wel minder brandstof nodig maar niet dramatisch veel minder.

Ysenda

Ysenda

08-07-2025 om 09:47 Topicstarter

rionyriony schreef op 08-07-2025 om 09:08:

Ik leef inmiddels op 20% minder dan voorheen, met uitzondering van groenten, en ik heb de benedengrens bereikt. In onsjes hoor, niet in kilo's. Dus het goede percentage is geen 20% want daar val ik van af. Dus het wordt nu voortaan 10% en dan kijken of het zich stabiliseert. Wat de juiste hoeveelheid calorieën voor mij is weet ik allang niet meer, ik ben gestopt met tellen toen het 1700 was maar het is sindsdien allang weer wat minder geworden. Weet ik zeker.

In boeken zeiden ze vaak dat als je jong bent en een redelijk actief leven leidt, dat 2000 kcal per dag goed zou zijn, maar ik heb zelf nooit meer kunnen gebruiken dan 1800, hoe jong en beweeglijk ik ook was. Ik liep en fietste wat af toen ik achttien was! Nu doe ik dat nog meer heel weinig en ik heb wel minder brandstof nodig maar niet dramatisch veel minder.

Heb je al eens een BMR berekening gedaan, die houdt rekening met je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en activiteitsniveau. 

De meest nauwkeurige is volgens de literatuur op dit moment de Mifflin-st Jeor formule: 

Vrouwen:
BMR = 10 × gewicht (kg) + 6.25 × lengte (cm) – 5 × leeftijd (jaren) – 161

Mannen:
BMR = 10 × gewicht (kg) + 6.25 × lengte (cm) – 5 × leeftijd (jaren) + 5

Je kunt ook de andere methoden gebruiken, scheelt bij mij 10-20 kcal.

Ysenda schreef op 08-07-2025 om 09:47:

[..]

Heb je al eens een BMR berekening gedaan, die houdt rekening met je geslacht, leeftijd, lengte, gewicht en activiteitsniveau.

De meest nauwkeurige is volgens de literatuur op dit moment de Mifflin-st Jeor formule:

Vrouwen:
BMR = 10 × gewicht (kg) + 6.25 × lengte (cm) – 5 × leeftijd (jaren) – 161

Mannen:
BMR = 10 × gewicht (kg) + 6.25 × lengte (cm) – 5 × leeftijd (jaren) + 5

Je kunt ook de andere methoden gebruiken, scheelt bij mij 10-20 kcal.

Zeker; die modules vind je overal op elke site die iets met gezondheid te maken heeft (hartstichting en zo). Maar kennelijk is toch de verbranding niet voor elke individu in enkele variabelen te vatten maar strikt persoonlijk. Ik heb altijd mijn hele leven in het groene vak van de quetelet index gezeten, maar vroeger precies in het midden van het vak en nu meer onderaan. 

Maar ik vond het zo lang geleden al zo treffend dat ik niet lekker uit kon gaan van die 2000 per dag die voor mijn groep zou gelden maar helaas minder te nassen kreeg. 

Ik dacht dus dat "ze" gewoon wat optimistisch wilden zijn en de mensen niet wilden ontmoedigen met tegenvallende getallen.

rionyriony schreef op 08-07-2025 om 10:16:

[..]

Zeker; die modules vind je overal op elke site die iets met gezondheid te maken heeft. Maar kennelijk is toch de verbranding niet voor elke individu in enkele variabelen te vatten maar strikt persoonlijk. Ik heb altijd mijn hele leven in het groene vak van de quetelet index gezeten, maar vroeger precies in het midden van het vak en nu meer onderaan.

Maar ik vond het zo lang geleden al zo treffend dat ik niet lekker uit kon gaan van die 2000 per dag die voor mijn groep zou gelden maar helaas minder te nassen kreeg.

Ik dacht dus dat "ze" gewoon wat optimistisch wilden zijn en de mensen niet wilden ontmoedigen met tegenvallende getallen.

Die 2000 per dag is voor heel veel vrouwen te veel, dat is het probleem met gemiddelden over de helft van een bevolking. Ook zijn de definities die gebruikt worden niet helder. Redelijk actief is voor de één een dag met 5000 stappen, voor de ander 25000 stappen. Bij dat gemiddelde van 2000 per dag zitten ook brandweervrouwen en sportvrouwen. 

De formules die Ysenda geeft zijn voor heel veel mensen behoorlijk accuraat. Als je daar sterk van afwijkt dan moet je naar een arts. Of je inname beter meten, want ook dat gaat vaak niet goed. We blijven mensen.

Ysenda

Ysenda

08-07-2025 om 10:41 Topicstarter

Schoondochter schreef op 08-07-2025 om 10:22:

[..]

De formules die Ysenda geeft zijn voor heel veel mensen behoorlijk accuraat. Als je daar sterk van afwijkt dan moet je naar een arts. Of je inname beter meten, want ook dat gaat vaak niet goed. We blijven mensen.

Nee, dat hoeft nu ook weer niet gelijk, je lichaam past zich ook aan aan langere tijd weinig kcal, dan kan je prima je intake meten, maar je lichaamsmetabolisme is veranderd. 

Ysenda schreef op 08-07-2025 om 10:41:

[..]

Nee, dat hoeft nu ook weer niet gelijk, je lichaam past zich ook aan aan langere tijd weinig kcal, dan kan je prima je intake meten, maar je lichaamsmetabolisme is veranderd.

Zie het woordje 'sterk'. Je lichaam past zich aan doordat je minder gaat bewegen en efficiënter gast bewegen. Dat heeft op je BMR weinig invloed. Wel op je TDEE.

Ysenda

Ysenda

08-07-2025 om 11:02 Topicstarter

Schoondochter schreef op 08-07-2025 om 10:52:

[..]

Zie het woordje 'sterk'. Je lichaam past zich aan doordat je minder gaat bewegen en efficiënter gast bewegen. Dat heeft op je BMR weinig invloed. Wel op je TDEE.

wat beschouw jij als een grote afwijking dan? 

Ysenda schreef op 08-07-2025 om 11:02:

[..]

wat beschouw jij als een grote afwijking dan?

Je ziet wel eens 'ik zou met 1300 kcal moeten afvallen maar ik eet er 800 op een dag en er gebeurt niets' vragen op het internet. Dat is een grote, sterke afwijking.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

08-07-2025 om 14:24

ik was vandaag 79,9 kg. Onder de 80 dus 

Ysenda

Ysenda

08-07-2025 om 15:11 Topicstarter

Schoondochter schreef op 08-07-2025 om 11:44:

[..]

Je ziet wel eens 'ik zou met 1300 kcal moeten afvallen maar ik eet er 800 op een dag en er gebeurt niets' vragen op het internet. Dat is een grote, sterke afwijking.

Dat is de afwijking die ik ongeveer heb, volgens de TDEE berekening zou ik rond de 2300kcal moeten eten om gelijk in gewicht te blijven. Als ik rond de 1900 eet kom ik aan, niet snel maar toch wel constant. 

Ik denk dat het aanpassen van het metabolisme toch iets is wat nog onderschat wordt, en nog zeker nog onderdeel van onderzoek is. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.