Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ik heb al een paar dagen last van een virusje. Ben niet echt ziek maar voel mij al een paar dagen niet echt fit. Heb wel rustig wat gewandeld. 

Hallo allemaal, ik ben sinds maandagavond laat terug van vakantie. 2,2 kilo erbij waarvan er vanmorgen alweer een pond af was. Gisteren nog wel gesnoept maar nu is alles op. Hebben heel veel gewandeld op vakantie, denk wel elke dag 10-15 kilometer gemiddeld. Wel de meeste dagen uit eten geweest en ontbijt en lunch lekker relaxed op ons eigen terrasje. Wel elke dag alcohol gedronken maar vergeleken met vroeger niet super veel.
Gisteren meteen naar de sportschool geweest.
Nu weer in het ritme van gewoon gezond eten en bewegen komen. Ga zo meteen wandelen en dan vanmiddag en vanavond werken. Vrijdagmiddag weer naar de sportschool.
Voor de vakantie was ik een soort van overspannen ( al zeggen collega's dat ze het al maanden zagen) moet dus goed voor mezelf gaan zorgen.

Het klinkt als een fijne vakantie. Veel gewandeld, lekker ontspannen en qua eten en drinken genoten maar niet overmatig. Wat betekent goed voor jezelf gaan zorgen concreet @Dolfje en krijg je daar ook hulp bij? 

Ik deed vanochtend bootcamp. Weer rustig aan gedaan. Moest ook wel vanwege het weer. Geen klachten aan mijn knie gehad. Ik zie het als een leerproces om met die milde blessure om te gaan en gezonde balans te vinden tussen rust en consistentie. 

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

18-06-2025 om 11:16

Hee Dolfje, klinkt als fijne vakantie.

Soms is naast de intentie hulp erbij geen overbodige luxe (ik weet niet wat de situatie is). Je zou eventueel een preventiegesprek bij de bedrijfsarts kunnen aanvragen. Dat heb ik weleens gedaan en het werd als positief gezien om op tijd aan de bel te trekken. Ik moest toen even tijdelijk terug in aantal uren werken. Misschien is het allemaal niet nodig hoor maar het kan een optie zijn.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

18-06-2025 om 11:21

Fijn dat bootcamp goed ging Ninoea en dat je er een balans in vindt icm milde blessure
Beterschap Tuinfluiter, hopelijk voel je je vandaag weer wat fitter.

Inmiddels zit ik op 2 keer sporten deze keer. Ik zou morgen voor de 3e keer kunnen gaan maar het is ook hectisch met werk, tas inpakken (voor lang weekend weg) en eerst naar huis vriend. Het is al een vrij drukke week dus misschien laat ik het gaan en is dat een goede keuze. Ik kijk het even aan, ook dat de spierpijn minder is maar verder vind ik de sportlessen erg leuk. Conditie en kracht is absoluut verbeterd.

Ninoea schreef op 18-06-2025 om 10:32:

Het klinkt als een fijne vakantie. Veel gewandeld, lekker ontspannen en qua eten en drinken genoten maar niet overmatig. Wat betekent goed voor jezelf gaan zorgen concreet @Dolfje en krijg je daar ook hulp bij?

Nou er waren me een hoop extra taken toegeschoven en daar kwam de grootste stress van dus dat heb ik  een gedeelte terug gegeven maar ik zeg heel makkelijk, te makkelijk, ja. Dus vooral zelf mijn grenzen bewaken. Ik hoef niet altijd degene te zijn die alles oplost. Heb voor de vakantie mijn mailbox ook van mijn telefoon verwijderd, dat geeft al veel meer rust. Ik ben er 4 dagen. De andere dagen kunnen ze me appen als er iets is. 

Mijn lichaam heeft me een grote waarschuwing gegeven. Bedrijfsarts nog niet nodig denk ik. 

Goed dat je wat taken hebt afgestoken dolfje. Hopelijk ben je er op tijd bij. Leren nee zeggen is best een proces. En zoals iemand anders al zei is het echt geen schande daar wat hulp bij te zoeken.

Anfisa; herkenbaar dit soort keuzes. Ik heb een vrij volgeplande week waardoor het zoeken is naar sportmomenten. Vanochtend had ik een gaatje in mn rooster. Maar had nog spierpijn van gisterochtend en aangezien je je lichaam ook de tijd moet geven om te herstellen heb ik t toch maar geannuleerd...

Ik las iemand die 10 lessen PT had voor 275 euro. Dt vind ik acceptabel! 
Ik heb besloten dat ik hetzelfde bedrag voor een maand begeleiding (4x sporten en voedingsadvies op maat) echt te gortig vind en dat ga ik dus voorlopig niet doen. 

Ik ben daarom maar weer mijn voeding aan het bijhouden in de app van het voedingscentrum maar jemig, het valt niet mee om op een gezonde manier genoeg binnen te krijgen! 

Ysenda

Ysenda

18-06-2025 om 14:47 Topicstarter

Mijn PT kost me € 320 voor 10 lessen. Inclusief voedingsadviezen, trainingschema, contact met mijn fysio. Ik kan haar 7 dagen van de week appen. 

Train nu 2 jaar met haar,  en dat ik niet afval ligt meer aan mij dan aan haar. Toch blijft ze altijd vriendelijk en dingen maar weer aanpassen. Vriendin trainde ook bij haar maar is nu zelf verder gegaan maar ook daar vraagt ze naar als ze die niet ziet bij de sportschool op het werk.

Trainen met haar is een stok achter de deur en zorgt dat ik tenminste 1x per week train op dit moment.

Het is een luxe die ik mezelf meer dan waard vind.

Tuinplantje schreef op 18-06-2025 om 13:59:

Goed dat je wat taken hebt afgestoken dolfje. Hopelijk ben je er op tijd bij. Leren nee zeggen is best een proces. En zoals iemand anders al zei is het echt geen schande daar wat hulp bij te zoeken.

Zeker geen schande maar ik denk dat ik er nog redelijk op tijd bij was en zo goed als alle collega's weten ook wat er met mij gebeurt is dus ik praat ook veel met bepaalde collega's..nu speelt er ook van alles verder ( zorgen om vader met hart probleem, schoonvader met Alzheimer en super slecht contact met moeder) dus ff de emmer vol is niet zo gek en daarbovenop ook nog de druk die ik mezelf opleg om te sporten en af te vallen..

het gaat hier mwoh.  Ik heb deze week gehoord dat familielid die verstandelijke beperking in combinatie met ASS heeft de komende maanden nog niet gaat verhuizen naar 24 uurs opvang.  Dat betekent dat mij dat voorlopig nog elke dag minstens 2 uur kost. Aan de andere kant: een verhuizing regelen en daarna een huis verkopen geeft ook veel werk,  dat dat nog even duurt is geen ramp.  Maar na 13 jaar ben ik de dagelijkse zorg wel beu.  
Mijn moeder,  sinds half jaar weduwe,  vergt ook dagelijks aandacht.  En nu is er sinds een paar weken de zorg voor schoonmoeder bij gekomen.  Heeft beroerte gehad. Ik heb echt meer dan een dagtaak aan mantelzorg,  ook doordat ze allemaal minstens een uur rijden verderop wonen.  Wij zouden deze week op vakantie zijn maar we hebben maar geannuleerd 
Vandaag dan toch even 50 baantjes gezwommen.  Ik slaap sinds een maand of 2 slecht,  lig veel wakker.  Heb weinig zin in leuke dingen doen.  Mijn hamstrings zijn veel beter, mijn ene knie speelt echter wel weer op. 
Qua gewicht: 55.9 kilo.  Idioot laag voor mij.  Op de basisschool destijds woog ik al meer. Ik mis kilo's spiermassa vergeleken met vorig jaar 

Poeh Dorestad ik kan me zo indenken dat je potje met energie en veerkracht te leeg is. Het is echt heel veel zorg qua tijd, je hebt er continu je hoofd bij nodig en hebt te maken met veel paarse krokodillen, het zijn verre afstanden, het raakt je omdat het familie is en je het goed wil doen, kortom … veel. En dan ben je ook nog in de rouw vanwege het verlies van je vader. Het is héél veel. 
Ik had je gegund dat die woonplek nu echt zou rondkomen. Het verhuizen kost natuurlijk ook bakken energie, maar wel energie waarbij je weet “dit is voor de hulp die wij denken dat het meest passend en helpend is op de lange termijn”. 
Bij ons is alles in een stroomversnelling gekomen pleegkind gaat vanaf het laatste weekend van deze maand in een woongroep wonen voor mensen met een beperking. Vlakbij. Daar ben ik heel blij om want dan kunnen we veel dingen heel eenvoudig regelen, maar er is ook rust en niet continu op je tenen lopen. 

Hier gister ochtend een flink stuk door de polder gefietst. Goede workout haha. Genoten. Maar ook hoog op mijn lijstje een elektrische fiets als spaardoel.

‘s middags genoten van een bezoekje aan een klein museum. Door jaarkaart stap ik nu snel even ergens binnen. Superleuk. 

Daarna uiteten. Te veel binnen natuurlijk. Maar past voor mij ook wel een beetje binnen de vakantie. 

Hele poos niet geschreven hier

ik ben drie weken geleden geopereerd (preventieve mastectomie met directe reconstructie van eigen weefsel). 

Ze hebben 2kg aan weefsel verwijderd. Dan zou je dus denken dat je van 84kg nu 82kg zou zijn, of minstens door wat extra vocht gelijk bent gebleven, nee hoor… ik ben 87kg. 
Ik heb echt ontzettend veel vocht (seroom) in mijn nieuwe borsten en buik zitten. 
Gaat er vanzelf ook wel weer af, mijn lichaam vecht ook nog tegen een zware infectie dus het is niet zo gek, het voelt alleen wel jammer 😜. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

19-06-2025 om 14:31

vandaag op de weegschaal 50 kilo kwijt

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.