Jouw lijf
Ysenda
02-06-2025 om 07:46
ToetieToover schreef op 02-06-2025 om 07:12:
Ik ben benieuwd naar dat aantal trappen van Ninoea, is dat zo’n trap in een bos of in je huis? Ik ga thuis of op kantoor namelijk altijd op een andere verdieping naar het toilet als dat kan. Traplopen is dan zowat mijn enige beweging tijdens mijn werkuren.
Voor mij ligt de focus deze maand op voldoende slaap, in mei sliep ik gemiddeld 6 en een half uur en dat is te weinig. Het lukt mij niet om uit te slapen en soms sta ik om 5 uur al naast mijn bed. Zonder wekker hè. Ik zal dus echt eerder moeten gaan slapen. Qua slaperigheid lukt dat wel, maar ik wil dan simpelweg nog van alles doen. Wat niet handig is want ik ben er toch te moe voor!
Slaap is een belangrijk onderdeel voor mij van een gezonde levensstijl. Volgens mij gaat het op werkdagen mis, dan wil ik nog teveel buiten mijn werkuren. Maar een deel daarvan kan wel een tandje minder.
Juni is pas een nachtje oud en de eerste jawel, 6 en een half uur slaap zit weer in mijn systeem
Vind jij 6,5 uur te weinig of je lichaam?
Naar mate je ouder wordt heb je ook minder slaap nodig, de verschillen per persoon zijn heel groot.
Als ik 6 - 7 uur geslapen heb wordt ik uit mezelf wakker, ongeacht hoe laat en of ik een wekker zet. Slaap ik slecht loopt het terug naar 4-5 uur.
Wel moet ik er 's nachts 1x uit om te plassen maar dat komt doordat ik vlak voor ik ga slapen in bed nog een halve liter thee drink.
Mijn slaapkwaliteit is wel verbeterd sinds ik slaap 3 in 1 ben gaan gebruiken. Daar zit naast kruiden ook een heel lage dosis melatonine in. Ik slaap niet langer, wel beter.
Schoondochter
02-06-2025 om 07:52
Er stond dit weekend nog een interessant artikel over in de krant, dat slaapcentra het veel te druk hebben met mensen die door smartwatches ineens denken dat ze slecht slapen, terwijl dat helemaal niet zo is. Als je lichaam vindt dat je te weinig slaapt is het natuurlijk super daar iets aan te doen, maar ga dan dus wel af op je lijf en hoofd, niet tijden en een horloge.
Ik draag bewust mijn horloge 's nachts niet, omdat ik weet dat ik hier gevoelig voor ben. En slaap heerlijk sinds ik afgevallen ben en meer beweeg.
Trail
02-06-2025 om 23:24
Vanochtend lekker uitgebreid aan tafel gestart, tijd genomen voor het ontbijt.
Een chilates les meegedaan, heb een zomer rittenkaart gekocht.
Tussen de middag wat klusjes thuis.
Daarna de paarden voeren en melk halen bij de boer.
Vanavond ski training en nu spierpijn haha.
Vond het leuk!
Dorestad
03-06-2025 om 16:32
mijn schema ziet er ongeveer als volgt uit:
Maandag 40 minuten trainen met sportfysiotherapeut, gericht op versterken hamstrings/knie en uithoudingsvermogen bovenbeenspieren. Het is om 8 uur en eigenlijk ben ik de rest van de dag moe. In de avond train ik heel licht mijn armen, tegelijkertijd met mijn zoon. Hij doet per arm iets met 8 kg, ik met 2 kg ...
Op dinsdagavond of woensdagochtend 60 baantjes zwemmen waarbij ik benen zoveel mogelijk stilhoudt: training voor armen
Op vrijdag bootcamp.
Daar tussendoor loop ik met mijn stokken. Tussen de 15 en 45 kilometer per week. Mijn hamstrings zijn zoveel beter geworden.
Vaker krachttraining doen wordt momenteel afgeraden. Huishouden en tuinieren zijn ook workouts. Ik vind krachttraining nog steeds niet leuk maar het is goed voor mij.
Gewicht: 57 kilogram. Verloren spiermassa in afgelopen 6 maanden komt nog absoluut niet terug. Mijn basaalmetabolisme is echt flutje maar ik verbruik toch vrij veel energie omdat ik eigenlijk grotendeels van de dag in beweging ben.
FaithfulDuck87
03-06-2025 om 20:07
mijn rondje weer gelopen vanavond. Lopen gaat nog steeds elke keer iets beter/makkelijker/sneller. Fijn! Ook weer de draad opgepakt na 4 dagen feest, dus dat is ook weer prima. Hou wel wat vocht vast, maar komt omdat ik wel veel gedronken heb (veel icetea hoor!)
Dorestad
03-06-2025 om 20:58
Friezinnetje schreef op 03-06-2025 om 20:07:
mijn rondje weer gelopen vanavond. Lopen gaat nog steeds elke keer iets beter/makkelijker/sneller. Fijn! Ook weer de draad opgepakt na 4 dagen feest, dus dat is ook weer prima. Hou wel wat vocht vast, maar komt omdat ik wel veel gedronken heb (veel icetea hoor!)
Wat is dat kicken hè dat je vitaler wordt! Dat je op deze leeftijd fitter bent dan in jongere jaren. Dat heb ik tenminste wel. Nog steeds.
FaithfulDuck87
03-06-2025 om 21:01
Dorestad schreef op 03-06-2025 om 20:58:
[..]
Wat is dat kicken hè dat je vitaler wordt! Dat je op deze leeftijd fitter bent dan in jongere jaren. Dat heb ik tenminste wel. Nog steeds.
ja klopt. Ik ben in mss wel 30 jaar niet zo licht geweest. Heel fijn.
Afgelopen weekend, tijdens feest ook niets anders dan complimenten gekregen, dat doet je ook goed!
Dorestad
03-06-2025 om 21:18
Friezinnetje schreef op 03-06-2025 om 21:01:
[..]
ja klopt. Ik ben in mss wel 30 jaar niet zo licht geweest. Heel fijn.
Afgelopen weekend, tijdens feest ook niets anders dan complimenten gekregen, dat doet je ook goed!
Dat snap ik helemaal. En ik voorspel je dat dat onwijs lang kan gaan duren. Ook na jaren kom je mensen tegen die je misschien 20 jaar geleden voor het laatst hebt gezien en die dan steil achterover vallen van je metamorfose.
Trail
03-06-2025 om 23:44
Vanochtend met een vriendin over het strand gewandeld. Ze stelde een terrasje voor met ijs. Voor het eerst had ik geen behoefte aan zoetigheid. Uit mijzelf gewoon bij thee gehouden. Vanmiddag thuis opgeruimd. Daarna kwam mijn vriendin eten. En net nog een boek uitgelezen. Wandelingetje was heel welkom, lekker rustig wat beweging.
Tuinplantje
04-06-2025 om 00:45
Heftige menstruatiedag waardoor ik me moe en slap voelde en krampen had. Heb me onwijs laten gaan met chocola en nootjes en heb weinig gedaan. Het is meestal 1 dag heel heftig en ik ga er vanuit dat t morgen weer beter gaat, dan staat ook weer gewoon crossfit op de planning.
Dolfje
04-06-2025 om 08:21
Ik ben al klaar met egym, ben tegenwoordig zo vroeg wakker dat ik dus al om 7:30 hier in de sportschool was. Zaterdag gaan we op vakantie, wil daar in elk geval veel wandelen. Na de vakantie ga ik weer serieus met lijf en lijn aan de gang. Voel me gelukkig een heel stuk beter dan laatst met die stress. Bloedtest kwam niks uit. Na de vakantie bloeddruk meten. En dan toch maar weer stoppen met de pil. Kijken of het dan beter gaat. Drink al 1,5e week geen koffie meer maar dat maakt geen verschil.
Tuinfluiter
04-06-2025 om 08:34
Gisteren een mooie wandeling gemaakt en uit eten geweest, dat laatste was erg leuk en lekker maar zeker in combinatie met een paar wijntjes niet echt gezond.
Komende dagen weer gezond eten en vanmiddag een rondje golf.
De jurk die ik gisteren avond aan had stond nu wel veel mooier dan een jaar geleden. Das toch een extra motivatie om verstandig om te blijven gaan met eten.
Schoondochter
04-06-2025 om 15:06
poeh jongens ik heb er zo'n moeite mee. Bijna elke dag is er wel iets wat niet lekker gaat qua eten of beweging. Ik ga kleinere doelen stellen en kijken of het dan wel lukt. Dus niet meer voornemen af te vallen, maar op gewicht te blijven. Niet meer stoppen met snoepen maar één keer per dag. En wandelen heet nu ook even sporten. Want wandelen lukt wel, gemiddeld 2 uur per dag haal ik makkelijk.
Hopen dat dit helpt.
Nikki1973
04-06-2025 om 15:12
Schoondochter schreef op 04-06-2025 om 15:06:
poeh jongens ik heb er zo'n moeite mee. Bijna elke dag is er wel iets wat niet lekker gaat qua eten of beweging. Ik ga kleinere doelen stellen en kijken of het dan wel lukt. Dus niet meer voornemen af te vallen, maar op gewicht te blijven. Niet meer stoppen met snoepen maar één keer per dag. En wandelen heet nu ook even sporten. Want wandelen lukt wel, gemiddeld 2 uur per dag haal ik makkelijk.
Hopen dat dit helpt.
Dat is een prima mindset toch!