Jouw lijf
JtM
28-02-2025 om 17:36
Vanochtend had ik geen tijd om te gaan sporten ivm een andere afspraak. Ik heb mijn bewegingsdoel voor vandaag ook nog niet gehaald. Dadelijk na het eten nog maar even een stukje gaan wandelen. Morgenochtend wil ik wel even gaan sporten en daarna ga ik een dagje op pad met een vriendin.
Auwereel
28-02-2025 om 18:35
Dorestad schreef op 27-02-2025 om 22:30:
[..]
Groot. Eerst beetje wokken, dan slinken ze . En ik gebruik enorme 2x braadslede. Grote preien en ik gebruik ook een groot deel van het groen.
Dan heb je ook beslist een groter oven dan ik en zeer zeker meer trek!
Dorestad
28-02-2025 om 19:29
Auwereel schreef op 28-02-2025 om 18:35:
[..]
Dan heb je ook beslist een groter oven dan ik en zeer zeker meer trek!
Ik heb inderdaad een grote oven. En ja, wij eten 1 hoofdmaaltijd per dag. Op een doordeweekse dag komt 1 kind thuis na 25 km hard fietsen, heeft eega na zijn werk een km of 10 hardgelopen. En heb ik waarschijnlijk door lopen ongeveer tussen 600 en 1000 kcal extra verbruikt. Dan gaat er hier véél eten in 1x op.
Due-scimmie
28-02-2025 om 19:33
Maar wat eet je dan naast die hoofdmaaltijd? Kind zal toch wel vaker iets eten als deze afstanden worden gefietst.
FaithfulDuck87
28-02-2025 om 19:36
ik had een drukke dag, iig voor mijn hoofd, want vandaag hele dag naar school geweest (na 34 jaar). Dus weinig puf, maar toch nog met mijn zus 45 minuten gelopen. Was heerlijk weer, geen wind, prima te doen.
MMcGonagall
28-02-2025 om 20:03
6 preien per persoon als avondmaaltijd, dat is minimaal twee kilo. Qua calorieën zit je dan nog laag, maar hoe werk je dat volume weg? En prei is toch helemaal niet lekker als zo’n enorme berg? Ik gebruik het vooral als opvulgroente, maar alleen als het echt moet in een recept.
MMcGonagall
28-02-2025 om 20:06
Ik had echt een vervelende week. Veel te druk op het werk, deuk in mijn auto, en vanmorgen viel ik keihard met mijn knie op een metalen rand. Na even naar adem happen, deed ik mijn broekspijp omhoog en was het al helemaal blauw. Ik ben echt benieuwd wat ik morgen voor kleurenfestijn ga zien als ik wakker word.
Auwereel
28-02-2025 om 20:13
Toevallig zit er vandaag ook een lief, klein preitje als smaakmaker,samen met een ui en een pepertje, bij mijn broccoli. Dat preitje woog 200 gram, daar hoefde niet veel af, want was aan beide kanten al "getrimd", er zat een beperkte hoeveelheid donkergroen aan. Dus een stevige prei weegt zeker 300 gram. 25 preien, dat is dus 7500 gram, voor 4 personen, dus pp minstens 1800 gram alleen aan prei!
Nou ben ik ook benieuwd wat er verder in de preitaart gaat. Als ik een groentetaart bak, doe ik er nog eieren en kaas door voor de consistentie. Ik bak groentetaart geschikt voor personen, en daar gaan 3-4 eieren in en 100 gr kaas. En dan natuurlijk het deeg, een half pak meel, 200 gram boter. Maar dat is een springvorm waar geen 25 preien in passen.
De groentetaart die ik bak is gevuld met pompoen of broccoli, ik bak zelden preitaart, maar ik denk dat ik met 3 m preien op een 4-persoons-taart wel uit zou komen.
Auwereel
28-02-2025 om 20:13
Nu ik op de veganistische toer ben, eet ik nauwelijks groentetaart omdat er eieren en kaas in gaan en een korst met margarine bereid, vind ik ook niet zo lekker. Als iemand nog tips heeft voor een lekkere veganistische taart hou ik me aanbevolen.
ToetieToover
28-02-2025 om 20:51
Auwereel schreef op 28-02-2025 om 20:13:
Nu ik op de veganistische toer ben, eet ik nauwelijks groentetaart omdat er eieren en kaas in gaan en een korst met margarine bereid, vind ik ook niet zo lekker. Als iemand nog tips heeft voor een lekkere veganistische taart hou ik me aanbevolen.
Ik heb een keer een randloze quiche gebakken met silken tofu en cashewnotenpasta. Recept van Rutger Bakt https://rutgerbakt.nl/hartige-recepten/vegan-quiche-recept/ alleen moest deze voor mij ook nog eens glutenvrij, dus ik heb het deeg weggelaten en er kikkererwtenmeel doorheen gemixt.
Auwereel
28-02-2025 om 20:58
ToetieToover schreef op 28-02-2025 om 20:51:
[..]
Ik heb een keer een randloze quiche gebakken met silken tofu en cashewnotenpasta. Recept van Rutger Bakt https://rutgerbakt.nl/hartige-recepten/vegan-quiche-recept/ alleen moest deze voor mij ook nog eens glutenvrij, dus ik heb het deeg weggelaten en er kikkererwtenmeel doorheen gemixt.
Die klinkt goed, alleen ben ik wel benieuwd hoe quiche-korst het smaakt met vegan margarine ipv boter. Ik wil ook geen kokosvet eten, dus ook daarin ben ik beperkt. Zijde-tofu ken ik wel van zoete gerechten, die tip met cashewnoten is een goede. En zouden er ook kleine verpakkingen edelgistvlokken zijn? Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar heb meer dan de helft weggegooid omdat het niet snel genoeg ging.
Dorestad
28-02-2025 om 21:00
ik maak de preitaarten verschillend. De meest favoriete hier heeft een bodem van volkoren boterhammen, dun besmeerd met kruidenboter. Wat er bij kan gaan is bijvoorbeeld kaas, ei, hamblokje. Of wat boursin. Eigenlijk net wat er op voorraad is. Wij eten echt veel groente.
MMcGonagell, gestoofde prei eten wij hier ook. Dus niet als opvulgroente maar als hoofdgroente.
Dit heeft ook met de tuin te maken. De preien moeten nu op. Wanneer ik de prei per stuk moest kopen zou het anders gaan. Ik denk dat onze borden gemiddeld voor 70% wel gevuld zijn met groente.
Kind eet wel eerder, fietst op nuchtere maag in de ochtend de 25 km naar de campus. Volgens mij gaat er elke dag een banaan en puntpaprika mee en wat brood. Tegen 16 uur wordt dat gegeten.
1 hoofdmaaltijd dus. Maar later op de avond nog wel bak yoghurt met granola door de anderen. En zeker nog wel bak worteltjes of snackkomkommers of tomaatjes.
Maandag maak ik shoarma van knolselderij. 3 grote knollen uit de tuin. Ik verwacht dat die in 1x opgaan.
Ik heb liever dit dan toen wij nog anders aten. Toen was mijn man 25 kg zwaarder en ik 40 kg zwaarder. Toen at ik elke dag bij iedere kop Wiener Melange een plak Oude Wijvenkoek met roomboter. We aten vaak chips. Véél ultra processed food. We zijn al jarenlang gewend om IF te doen.
Tuinfluiter
28-02-2025 om 21:17
Auwereel schreef op 28-02-2025 om 20:58:
[..]
Die klinkt goed, alleen ben ik wel benieuwd hoe quiche-korst het smaakt met vegan margarine ipv boter. Ik wil ook geen kokosvet eten, dus ook daarin ben ik beperkt. Zijde-tofu ken ik wel van zoete gerechten, die tip met cashewnoten is een goede. En zouden er ook kleine verpakkingen edelgistvlokken zijn? Ik heb dat ooit eens geprobeerd, maar heb meer dan de helft weggegooid omdat het niet snel genoeg ging.
Ik maak een quiche niet met korstdeeg dat vind ik te machtig maar met brooddeeg. Daar doe ik wel wat olijfolie door.
Ies
28-02-2025 om 22:23
Tuinfluiter schreef op 28-02-2025 om 11:56:
[..]
Wij hebben toen we beide net corona hadden gehad stoommaaltijden bij de AH gehaald. Wij vonden dat best een gezonde optie als je nog geen energie hebt om zelf gezond te koken. Tijdens een verbouwing hebben we dat ook wel eens gedaan.
Wij zijn nu met z'n tweeën voor een heel gezin natuurlijk niet handig en erg duur.
Dankje. Ik zal er eens naar kijken, misschien vind ik ze nu lekkerder, vond ik voorheen niet zo. Lastige eter hier
Ies
28-02-2025 om 22:28
Goede dag hier. Nog steeds erg moe. (maar dat was ik ook al voor ik ziek werd, er speelt ook wel vanalles) Maar best actieve dag vandaag. Hond is weer wat actiever en dat loopt weer wat leuker. Ook sinds lang weer gezwommen, al is zwemmen nog steeds een groot woord door mijn schouderklachten. Maar fijn dat dat weer kan want vast goed voor mijn lijf, overal pijn. Zo’n 17.000 stappen.
En mijn enorme honger (toen ik ziek was) is weg, ik eet nu weer vrij normaal.
Mijn prioriteit is rustig aan doen en dat lukt nog niet helemaal maar ben er wel mee bezig.