Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

7K gerend en ik liep echt heerlijk! Zeker ook toen mijn weegschaal een iets lager gewicht aan gaf. Ik was door spieren 1-1,5kg aangekomen en nu daar dus wat vanaf.
Daarnaast schijnt de zon en ga ik straks een lekkere strandwandeling maken.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-02-2025 om 19:10

net naar PT geweest, maar het wilde helemaal niet vandaag. Stijf, last van spieren bleh. Ze heeft de training wat aangepast, en wat korter, had er geen zin in. 

Met sport en een wandeling in de pauze en werken ben ik op 15.000 stappen uitgekomen. 

Netjes bezig allemaal! Ik heb heel veel gewandeld vandaag buiten. Geweldig weertje was het.  Sporten is helaas niet doorgegaan vandaag. Qua eten was het een rommelige dag met oa heerlijke gevulde paaseitjes, maar ik moet ook ongesteld worden. Dan is het altijd wat rommeliger. 

Mijn eerste bericht in deze groep.  Vorig jaar las en schreef ik regelmatig mee.  Dit jaar lukte tot nu toe niet. De,  voor mij, overweldigende hoeveelheid berichten en nieuwe mensen, in combinatie met recent verlies van een ouder zorgden ervoor dat ik niet de rust had voor deze groep. Nu lees ik weer mee.

Afgelopen januari is het 18 jaar geleden dat ik ben begonnen met afvalpoging nummer zoveel.  Tot die tijd was ik een jojo.  (Bij het bekijken van fotoalbums bij ouders kwam ik erachter dat het alweer 18 jaar geleden was.) Ik woog net iets meer dan 100 kg (ik heb een weegbonnetje nog van de diëtist maar toen was ik al twee weken bezig. Op dat bonnetje stond 99.7), droeg kledingmaat 48/50. Ik heb een crashdieet gevolgd. Ik ben 40 kilo afgevallen.  Maar daarna komt het pas.  Door IF te gaan doen eet ik ongeveer 6 uur per dag.  Ik eet zelden voor 16 uur.  En ja,  daar kan ik prima op functioneren,  zowel ten tijde van mijn werk als (wijk)verpleegkundige als tijdens sporten.  Maar mijn basaalmetabolisme is wel verstoord.  Dat is in het ziekenhuis uitgezocht.  Ik heb de keuze gemaakt om bijna nooit vocht met calorieën te nemen (ik drink dus louter water,  zwarte koffie,  thee), ik eet hooguit 1x per jaar chips. Ik bak wel graag taart en koek en eet ook heel graag. Maar ik kon prima compenseren door te bewegen.  In 2024 heb ik ruim 2700 kilometer gewandeld bijvoorbeeld. Omdat ik graag fitter wilde worden deed ik daarnaast krachttraining.  1x per week bootcamp,  4 x per week krachttraining thuis.  En in de zomer 1x per week zwemmen (60-80baantjes). Ik ging 1x per week naar PT er en toen ging het mis. Tenniselleboog.  Dus krachttraining werd minder.  In september heb ik zonder mijn trapondersteuning aan te zetten onwijs veel gefietst bij de Archemerberg. Ik heb daarbij mijn hamstrings geblesseerd.  De blessures hinderen mij nog. Ik vond het moeilijk om mijn trek in foute dingen te beteugelen,  ik heb daarom ruim 2 weken Saxenda gebruikt,  ik kreeg dat van een vriendin.  Door het sterven van ouder stopte ik er ook weer mee.  Ik kon het zonder hulpmiddelen ruim 17 jaar,  ik kan dat nu ook. Wat tegenwerkt is trigeminusneuralgie. Ik gebruik hiertegen medicatie die zorgt voor extra trek.  Jammer dan. Wie slank wil blijven na afvallen moet jammer genoeg blijvend offers brengen.  En nee,  dat is lang niet altijd leuk.  Integendeel.  
Ik weeg nu 59 kilo.  Dat is te licht.  Je ziet het aan mijn gezicht,  dat ziet er gewoon niet uit. Doordat ik slechts 1x per week bootcamp doe ben ik spiermassa kwijtgeraakt.  Hopelijk lukt het later dit jaar beter.  Ik heb mijn doelen veel en veel minder scherp  gesteld dan vorig jaar.  2400 kilometer lopen is mijn enige doel. Ik zat al dik in de mantelzorg voor familielid met verstandelijke beperking en ASS maar nu komt zorg voor ouder er ook bij. Mantelzorgtaken: ruim 24 uur per week.  Daar komt ongeveer 5 uur reistijd bij. 

Ik spring waarschijnlijk in dit bericht van de hak op de tak. Dat komt door mijn medicatie.  Ik ben in de avond meestal moe. Dus alvast excuses. 

sterkte dorestad! Dapper dat je je weer meldt.

Ik stond vanochtend op met nekpijn en besloten niet naar zwemtraining te gaan. Die ik overigens wel betalen moest, dus zonde. Maar het leek mij helaas echt niet haalbaar.

Vanmiddag wel met paard een rondje buiten gedaan. Fijn even de buitenlucht in. Ook erg koud. Ik bewoog niet veel.

Vanavond pilates was een twijfelpunt. Nekpijn weer wat gezakt, maar zaterdag al overgegeven, dus misschien toch beter even rustig aan tot ik fitter ben. Boekje gelezen op de bank. Straks optijd naar bed. Ik probeer een beetje een vast slaapritme aan te houden tegenwoordig.

dorestad, welkom terug. Fijn dat je de rust hebt om weer mee te schrijven. Je hebt veel meegemaakt de afgelopen tijd. En zo te lezen en heb je nog genoeg op je bordje de komende tijd.

Wel knap Dorestad dat je zoveel bent afgevallen, maar wat een verhaal. Leuk dat je nu ook mee gaat schrijven hier. Zo een moeilijke tijd en het qua gewicht, gezond eten en bewegen nog zo goed doen. Dat vind ik echt heel knap! Hopelijk wordt dit nu een mooi jaar voor je en behaal je jouw doelen. 

Vandaag een redelijke dag! Wel weer veel pijn in knie, heup, lies, benen en schenen. Niet leuk. Woensdag ga ik weer naar de osteopaat. Hij doet wonderen… Hopelijk nu ook en dan weer regelmatig gaan! 
Er moet nu wel echt iets gebeuren, omdat ik lichamelijk ook klachten krijg en mijn eetbuien echt niet meer oké zijn. 

Hoi Dorestad leuk om je hier ook te lezen. 
Je hebt een heftige tijd gehad en ook nu ben je weer druk aan het mantelzorgen, dat is zwaar weet ik uit ervaring en ik wens je hier veel sterkte bij. Vergeet bij al dat zorgen jezelf niet niemand heeft er iets aan als jij te veel hooi op je vork neemt en zelf er aan onderdoor gaat.

Vervelend dat je lang last houdt van blessures. Zelf heb ik de ervaring dat na mijn vijftigste het veel langer duurde voordat een blessure genezen was. Tegenwoordig, inmiddels 60 plus, beweeg ik genoeg maar ga niet meer over mijn grenzen. 

Wat goed weer even van je te horen (lezen) Dorestad! Ik schrijf hier ook nauwelijks nog mee, maar lees wel zo nu en dan. Ik miste je laatst hier toen ik een weekend Limburg geboekt had, haha! Ik zag je weer fietsen met je fietstassen vol vlaai  
Fijn dat je weer een beetje aan het opkrabbelen bent na die heftige tijd, maar wel lastig dat er nu extra zorgtaken bij zijn gekomen. Denk vooral ook goed aan jezelf, je kunt niemand helpen als je zelf een wrak bent

Even een kleine update van mij. Ik sta al weken stil. Enigszins bewust, want er is gewoon teveel stress in mijn leven nu. Wel ben ik dagelijks gaan wandelen (iets dat een paar jaar geleden onmogelijk leek) en inmiddels tik ik bijna iedere dag de 10.000 stappen aan! Sporten is wat minder, doe voornamelijk yoga en pilates om de spieren soepel te houden. Wel het vel op mijn buik nog meer gaan hangen. Niet echt iets waar ik blij mee ben, maar op zich wel een goed teken.

@ Dorestad,
Een verstoorde basaalmetabolisme, dat is toch wel weer te verhelpen of?

ik ging zelf ook die kant op door te weinig kcal inname, maar heb dat opgepakt, met diëtiste, om langzaam de kcal inname op te hogen en dat gaat goed.

Verjaardag van man was gezellig. Zelf weinig gegeten (ik heb niet zoveel zin in eten dat ikzelf gemaakt heb) en twee glazen wijn gedronken. De lichaamsbeweging bestond vooral uit van hot naar her gaan. En veel trappenlopen en wat pijn in mijn heupen.
Gisteren laat opgestaan en opgeruimd. Ik zou naar de PT, maar ik ging even wandelen met vriendin en vergat de tijd.
Vandaag in de herkansing. Dan een lunch met een oud-collega. De weegschaal stond vrijdag op 62,2 kg, vanmorgen op 61,8. Ik ben benieuwd wat de stand zal zijn aan het einde van de week.

De weegschaal gaf iets aan in het midden tussen minimum en maximum; de afstand bedraagt 800 gr tussen deze twee. Hoewel dat in orde is, zie ik toch iets liever een getal dichter bij min dan bij max. In feite zegt dat alleen maar dat ik tamelijk veel trek heb, want als ik dat niet had zou ik me juist zorgen maken in dat geval. Het is nl even moeilijk om te eten als je niks lust als niet eten als je wél lust; daar heb ik helaas ervaring mee.

JtM

JtM

18-02-2025 om 14:49

Welkom (terug) Dorestad. Je hebt een pittige tijd achter de rug zo te lezen, en met de mantelzorg zal het ook niet snel makkelijker worden lijkt me. Knap dat je al zoveel bent afgevallen!

Gisteren een prima dag gehad, zowel qua eten als beweging. Vandaag gaat tot nu toe ook prima. Ik was de minuten tot 12u aan het aftellen, tot ik mocht eten. Die paar minuten maken ook niks uit, dat weet ik, maar ik ken mezelf, als ik eenmaal soepeler omga met de tijd dan wordt dat steeds weer anders. Straks nog even een stuk wandelen, morgenochtend lekker sporten en ik heb 's avonds met een vriendin afgesproken om ook te gaan wandelen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.