Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Jorni schreef op 15-02-2025 om 14:22:

Noten en fruit zijn toch ook heerlijk. Helaas veel kcal in noten maar wel heerlijk.

Van ongebrande noten kan ik toch niet echt enthousiast worden. Fruit eet ik wel, sinds kort met regelmaat twee stuks per dag. Best lekker, maar ik eet het niet voor mijn plezier zo. Gelukkig heb ik linzenwafels gevonden die bijna een beetje smaken naar chips en maar 40 calorieën per stuk bevatten.

Jorni schreef op 15-02-2025 om 14:11:

[..]

Hij kan dan toch ook extra veel gezonde tussendoortjes halen voor zichzelf en dat opeten zodat hij niet afvalt en jij ook niet in de verleiding komt. Ook al wordt hij er niet dik van, snoep is net zo goed ook niet gezond voor hem. Allebei lekker gezonder leven en beiden winnen jullie er wat mee. Hij blijft op gewicht, jij valt lekker af en allebei leven jullie gezonder. Een kat op het spek binden is denk ik nooit goed. Je kan niet altijd sterk en gediscipineerd zijn als het zo voor je ligt. Dat is menselijk.

Maar goed iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier. Fijn dat hij wel met je mee wil wandelen.

Er zit voor hem een grens aan de hoeveelheid fruit, tomaatjes en paprikareepjes en boterhammen die hij extra wil eten. Hij neemt een speculaasje of stukje chocolade bij de thee dat is voor hem een normaal onderdeel van zijn verder gezonde voedingsspatroon. Hij snoept niet overmatig maar er is bij ons dus altijd wel wat in huis. Ik heb trouwens nooit vreet buien dus als ik wel zwicht voor chocolade of kaas weet ik het binnen de perken te houden.

Tuinfluiter schreef op 15-02-2025 om 15:18:

[..]

Er zit voor hem een grens aan de hoeveelheid fruit, tomaatjes en paprikareepjes en boterhammen die hij extra wil eten. Hij neemt een speculaasje of stukje chocolade bij de thee dat is voor hem een normaal onderdeel van zijn verder gezonde voedingsspatroon. Hij snoept niet overmatig maar er is bij ons dus altijd wel wat in huis. Ik heb trouwens nooit vreet buien dus als ik wel zwicht voor chocolade of kaas weet ik het binnen de perken te houden.

Dat is mooi. Dan is dat dan ook geen enkel probleem bij jullie. Wel fijn dat het altijd binnen de perken blijft bij jou en dat je goed maat kan houden. 

Jorni schreef op 15-02-2025 om 17:17:

[..]

Dat is mooi. Dan is dat dan ook geen enkel probleem bij jullie. Wel fijn dat het altijd binnen de perken blijft bij jou en dat je goed maat kan houden.

Na de overgang dus geen last meer van hormonen, scheelt echt enorm. Natuurlijk heb ik ook wel eens een mindere dag maar ik herpak mijzelf dan wel weer snel.

Mijn doel is om in één jaar tijd 12 kg af te vallen en ik vind niet dat ik mijn man kan opleggen om een jaarlang volgens mijn regels te eten.

MMcGonagall schreef op 15-02-2025 om 14:52:

[..]

Van ongebrande noten kan ik toch niet echt enthousiast worden. Fruit eet ik wel, sinds kort met regelmaat twee stuks per dag. Best lekker, maar ik eet het niet voor mijn plezier zo. Gelukkig heb ik linzenwafels gevonden die bijna een beetje smaken naar chips en maar 40 calorieën per stuk bevatten.

Ongebrand is uit het advies, alleen ongezouten staat er nog in tegenwoordig en dan een handje. 

https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/welke-noten-zijn-goed-om-te-eten-.aspx

MMcGonagall schreef op 15-02-2025 om 14:52:

[..]

helemaal eens.

Ik heb gewerkt en eigenlijk "te weinig" gegeten. Had nog yoghurt mee maar had geen zin in die koude klets.
Nu is dat niet zo erg want we eten dadelijk friet uit de airfryer en we gaan vanavond uit dus er komen nog wat vloeibare calorieen bij . Man wil met bus en taxi terug maar ik wil eigenlijk ondanks de kou op de fiets. Is toch weer 2x een kwartiertje beweging. 

Ik had vandaag spring rolls gemaakt met o.a. warmgerookte zalm, edamame bonen en avocado. Van de avocado wist ik wel dat die ging aantikken qua calorieën, maar in die rijstvellen verwacht je toch geen 289 kcal in vier stuks? Of 70 gram sojabonen, 292!
Nou ja, vandaag dus ondanks mijn goede gedrag zwaar over mijn ‘budget’ gegaan. Ik had vanmiddag ook al een sesamcracker op.

MMcGonagall schreef op 15-02-2025 om 14:13:

[..]

Je kunt ook zonder zooi op gewicht blijven. Mijn vriend mag 3000 calorieën per dag, maar er gaat niets onverantwoords in. Dat is ook wel eens frustrerend, wil je iets lekkers dan heb je keuze uit rauwe noten, dadels of ander fruit.

Ongetwijfeld van dit rijtje word ik alleen enthousiast van fruit mijn man wil ook wel één of twee gruwelijk zoete dadeltjes. Ben toch weer blij dat mijn man de voorkeur geeft aan mooie rauw melkse boerenkaas wat wij echt niet als rotzooi ziet maar als een mooi ambachtelijk product. Het is tenminste wel de zonde waard, zeker in vergelijking met chips, linzenwafels en ander overbewerkt voedsel.

Dolfje, goede planning met die calorieën Veel plezier vanavond! 

MMcGonagall, die spring rolls klinken heerlijk. Eens kijken of we die ergens de komende dagen hier op het menu kunnen zetten.

Vanmiddag keihard getraind. Dat voelde goed. Qua conditie moet ik vooral werken aan uithoudingsvermogen. Korte, intensieve inspanning krijg ik genoeg. Ik loop er al de hele dag over na te denken, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

MissDalhousie schreef op 15-02-2025 om 20:00:

Dolfje, goede planning met die calorieën Veel plezier vanavond!

MMcGonagall, die spring rolls klinken heerlijk. Eens kijken of we die ergens de komende dagen hier op het menu kunnen zetten.

Vanmiddag keihard getraind. Dat voelde goed. Qua conditie moet ik vooral werken aan uithoudingsvermogen. Korte, intensieve inspanning krijg ik genoeg. Ik loop er al de hele dag over na te denken, maar ben er nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Wij kregen de spring rolls ooit eens via Hello Fresh en nu geef ik er mijn eigen draai aan. Sowieso is natuurlijk alles met zalm, sojabonen en avocado heerlijk. Het smaakt altijd heel gezond, vooral groente en maar 50 gram vis pp (en een beetje voor de katten), maar we kiezen er dus wel de meest calorierijke groenten voor uit. Nou ja, zal ik ook wel goed in de eiwitten zitten.

Vandaag in de sportschool mijn cardio, incline walking, met losse handen gedaan. Ik moest me altijd vasthouden omdat ik anders uit balans raak, maar ik had gelezen dat het zonder vasthouden veel effectiever is. Dat zal gerust kloppen, want het lijkt wel of ik het weer opnieuw moet opbouwen. Ik deed fluitend 4,5 km/u op stand 12, maar nu was ik na 16 minuten op 3,5 km en stand 10 helemaal gevloerd. Ik kom van ver, dat mag duidelijk zijn

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

15-02-2025 om 20:31

gisteren en vandaag niet veel beweging gehad. Nou ja, het is even zo. Kijken of het morgen wel lukt, maar ik moet ook 2 taarten maken. 

Vanochtend ontbeten en vervolgens voor het eerst naar zenboksen geweest. Een combinatie van kickboksen en yoga. En ik vond het leuk! Vooral het boks gedeelte. Had ik niet verwacht. Maar dat was echt het talent van de docent. De yoga voelde wat meer als bijzaak.

Appeltje gegeten, thee gedronken en door naar de paarden. Stukje met pony gewandeld. En daarna moest ik opeens flink overgeven. Geen idee waarom…. Virusje, te koud zo na het boksen, eten niet goed gevallen? Ik voelde mij in ieder geval niet lekker daar.

Vervolgens in de namiddag door naar mijn werk. Waar het prima ging. Enthousiast was ik daar zelfs ipv beroerd. En vanavond na mijn werk nog een spelletje gedaan met een buurvrouw.

Best hoop activiteiten voor elkaar vandaag!

Alleen niks aan klusjes ofzo haha. Hopelijk morgen een beetje oppakken.

JtM

JtM

16-02-2025 om 08:25

Dat zenboksen klinkt best leuk Trail! Wat vervelend dat je opeens moest overgeven. Hopelijk blijft het daarbij!

Mijn dag gisteren was prima, bijna 18K stappen aangetikt. Qua eten ging het ook goed! Met zoon lekker broodje hamburger gegeten, de hamburgers had ik zelf gemaakt. Vriend was lekker uiteten. 
Vandaag ga ik sporten en heb een rondje in m'n hoofd die ik wil wandelen, even kijken hoe het daarna zit qua beweging en of ik nog meer moet doen om mijn doelen te behalen. Nog even bedenken wat we deze week allemaal gaan eten. Zaterdag gaan vriend en ik uit eten, nu al zin in!

JtM schreef op 16-02-2025 om 08:25:

Dat zenboksen klinkt best leuk Trail! Wat vervelend dat je opeens moest overgeven. Hopelijk blijft het daarbij!

Mijn dag gisteren was prima, bijna 18K stappen aangetikt. Qua eten ging het ook goed! Met zoon lekker broodje hamburger gegeten, de hamburgers had ik zelf gemaakt. Vriend was lekker uiteten.
Vandaag ga ik sporten en heb een rondje in m'n hoofd die ik wil wandelen, even kijken hoe het daarna zit qua beweging en of ik nog meer moet doen om mijn doelen te behalen. Nog even bedenken wat we deze week allemaal gaan eten. Zaterdag gaan vriend en ik uit eten, nu al zin in!

Dat is toevallig wij hebben gisteren ook zelfgemaakte hamburgers met broodje gegeten. Het was superlekker. Verder fruit en wat vis op. Gisteren wel nauwelijks bewogen. Ik voel me wel lekker fit weer. Ik denk dat dat komt doordat de dagen weer langer worden. Merken jullie dat ook? 

Ik merk ook dat ik al best wel wat kwijt ben. Ook mijn omgeving ziet het en ik merk het ook heel goed aan mijn kleren. Morgen weer lekker veel bewegen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.