Jouw lijf
Jorni
13-02-2025 om 21:34
Wat jammer Kizomba dat het nu niet goed lukt. Het is ook lastig door dit koude weer. Dan heb je ook eerder dat je je niet lekker voelt, je zin hebt om te snaaien en dat je daarnaast meer zin hebt in troostrijk comfort food. Hopelijk gaat het snel beter met je en wordt het weer wat beter. Dan gaat die knop vanzelf wel weer om.
Trail
13-02-2025 om 21:43
Hier vanochtend thuis geweest. De monteur van de ketel kwam, had ik niet op gerekend en duurde ruim anderhalf uur. Wel fijn dat het gedaan is. Maar kwam niet echt lekker uit. Vanmiddag geschaatst, half uurtje eigenlijk maar. En mijn techniek houdt niet over dit seizoen. Boek uitgelezen En nu op mijn werk voor de avond en de nacht. Voel mij een beetje down vandaag en weet niet precies waarom.
JtM
14-02-2025 om 08:42
Wat vervelend om te lezen Kizomba, dat het allemaal even niet zo lekker gaat. Probeer goed aan jezelf te denken, dat is nu het belangrijkste denk ik.
JtM
14-02-2025 om 08:45
Ik ben nu 6 weken echt bezig met op m'n voeding letten, waarvan bijna 2 weken met IF en ik ben best tevreden eigenlijk. Ben nu 4,2kg kwijt
zelfs al een week stilgestaan qua gewicht. Nog minimaal 7kg te gaan, dus we zijn er nog niet. Hopelijk blijft de lijn nu langzaam maar gestaag naar beneden gaan.
Maart wordt qua weekenden wat lastiger ivm aantal keer uit eten gaan en feestjes etc.
Dolfje
14-02-2025 om 08:49
JtM schreef op 14-02-2025 om 08:45:
Maart wordt qua weekenden wat lastiger ivm aantal keer uit eten gaan en feestjes etc.
ja hier ook zo maar we kunnen moeilijk nooit meer eegens heen gaan. Ik weet wel ,en dat is het moeilijkste vind ik ,om na zo'n avond weer terug te keren naar het netjes eten. Daar zit bij mij vaak de fout. 1 avond van het pad af is niet zo erg maar de dag erna is vaak erger bij mij. En dan tikken de kilos wel snel weer aan.
rionyriony
14-02-2025 om 12:25
Vandaag was ook de weegschaal het ermee eens dat er een chocoladeloze dag zou komen. En ook maar het ontbijt overgeslagen, voor de weegschaal.
Auwereel
14-02-2025 om 17:39
Kizomba schreef op 13-02-2025 om 21:31:
Ik lees elke dag mee, ben gewoon een beetje 'jaloers ' dat jullie zo goed bezig zijn. In mijn hoofd heb ik hele plannen/veel voornemens en in mijn slaap voer ik alles uit. Maar zodra ik wakker ben...poef....daar is de realiteit
dat ik echt weer even op een dieptepunt zit. Pas terug schreef ik al over mijn vreetbuien. Daar kreeg ik mooie antwoorden op. Maar ik heb mij nog steeds niet kunnen herpakken. Ik merk gewoon; stress en lichamelijke pijn zorgt toch voor vreetbuien. En ik doemdenk veel. Moet moeite doen voor positieve gedachten. Ik wil ook zo min mogelijk doen want het doet me allemaal zeer. De kou en het grauwe weer mogen van mij nou wel eens op zijn retour. Nu weer een peesontsteking waar ik hopelijk niet te lang last van houd. Ik wil me niet weer lang ziek melden op het werk. Vorig jaar ook al eens 5 weken half gewerkt. (Geeft nu ook alweer stress). Door al dat "slechte" eten veel last van buik en maag En zo blijft het een vicieuze cirkel 🔄. Stom is dat...je wéét dat het niet goed is wat je doet, maar doet het toch 🙄. Weet iemand nog ergens een goede aanbieding, 1+1,gratis doorzettingsvermogen.
1 ding is wel positief, ik vul nog steeds elke dag mijn calorieën app in. En dat is voor mij al echt een overwinning. En ook mijn My Habits app vul ik naar waarheid in. Zeer veel rode kruizen helaas ❌️.
Als het met doorzettingsvermogen alleen zou werken, zou dat heel veel kilo's schelen in onze maatschappij. Je hormonenhuishouding en de vraag vanuit de vetcellen speelt ook een rol.
Een podcast waarom je lichaam zich verzet tegen afvallen:
Waarom je jojoot: vetcellen hebben een obesogeen geheugen - NRC
De vraag is, of/wanneer het lichaam een nieuw evenwicht vindt waarbij het lichaam niet meer smacht naar verkeerde voedingsmiddelen en je niet weer aankomt.
En in die podcast hebben ze het dan nog niet eens over het effect wat stress heeft op het verlangen naar eten.
Dus, val jezelf niet te hard.
Jorni
14-02-2025 om 17:51
Daar komt ook nog bij dat er gewoon overal verleiding is. Als je van eten houdt dan is het soms gewoon lastig om daarvan af te blijven. Zeker als je het overal tegenkomt.
Dolfje
14-02-2025 om 18:19
Mijn vrije vrijdagmiddag is mijn zwakke moment en ga, nee ging, ik altijd snaaien. Soort beloning want de werkweek zit erop, het huis is aan kant , het is weekend. En het is niet erg om iets lekkers te pakken maar ik sloeg dan door en bleef gedachteloos door eten. Maar vandaag niet. Ik ben gaan wandelen en ook nog even 2 nieuwe plantjes gekocht.
Kizomba
14-02-2025 om 18:39
Auwereel schreef op 14-02-2025 om 17:39:
[..]
Als het met doorzettingsvermogen alleen zou werken, zou dat heel veel kilo's schelen in onze maatschappij. Je hormonenhuishouding en de vraag vanuit de vetcellen speelt ook een rol.
Een podcast waarom je lichaam zich verzet tegen afvallen:
Waarom je jojoot: vetcellen hebben een obesogeen geheugen - NRC
De vraag is, of/wanneer het lichaam een nieuw evenwicht vindt waarbij het lichaam niet meer smacht naar verkeerde voedingsmiddelen en je niet weer aankomt.
En in die podcast hebben ze het dan nog niet eens over het effect wat stress heeft op het verlangen naar eten.
Dus, val jezelf niet te hard.
Ik kan de link niet openen. Maar heb wel obesogeen geheugen gegoogled. Het wordt ons i.i.g. niet makkelijk gemaakt 🙄. Maar ik geef niet op hoor. Ik leg me er voor nu even bij neer dat het niet gaat vanwege mijn fysieke pijnen, maar zodra het fysiek weer beter gaat zal ik mijn poging weer oppakken. Ik ben nu begonnen aan 'de hamster in je brein'. Misschien stimuleert me dat wat meer.
Kizomba
14-02-2025 om 18:48
Jorni schreef op 14-02-2025 om 17:51:
Daar komt ook nog bij dat er gewoon overal verleiding is. Als je van eten houdt dan is het soms gewoon lastig om daarvan af te blijven. Zeker als je het overal tegenkomt.
Echt hè, hoe vaak mijn moeder wel niet zegt 'vroeger had je een klein buurtwinkeltje en nu is de keuzelijst oneindig'. Nog niet gesproken over het oneindige aantal (fastfood)restaurants, toko's, snoepwinkels etc. En dan sociale media vol met kookfilmpjes.
En hier thuis een partner die steeds van alles in huis haalt. Het liefste heb ik het niet in huis. Kan ik het ook niet pakken.
Kizomba
14-02-2025 om 18:49
Dolfje schreef op 14-02-2025 om 18:19:
Mijn vrije vrijdagmiddag is mijn zwakke moment en ga, nee ging, ik altijd snaaien. Soort beloning want de werkweek zit erop, het huis is aan kant , het is weekend. En het is niet erg om iets lekkers te pakken maar ik sloeg dan door en bleef gedachteloos door eten. Maar vandaag niet. Ik ben gaan wandelen en ook nog even 2 nieuwe plantjes gekocht.
Afleiding scheelt vaak ook al een boel ja.
Schoondochter
14-02-2025 om 19:05
Kizomba schreef op 14-02-2025 om 18:48:
[..]
Echt hè, hoe vaak mijn moeder wel niet zegt 'vroeger had je een klein buurtwinkeltje en nu is de keuzelijst oneindig'. Nog niet gesproken over het oneindige aantal (fastfood)restaurants, toko's, snoepwinkels etc. En dan sociale media vol met kookfilmpjes.
En hier thuis een partner die steeds van alles in huis haalt. Het liefste heb ik het niet in huis. Kan ik het ook niet pakken.
Ik vind vooral het station zo ingewikkeld. Kom er na een werkdag natuurlijk en ik heb dan altijd trek. En er is zo enorm veel eten + je staat alleen maar te wachten. Ik zwicht dan zo vaak.
Auwereel
14-02-2025 om 19:21
OnbehaardecApwn Wetenschapspodcast staat ook op Spotify: https://open.spotify.com/episode/1856fwSUnJYxLEJHAOkLKt?si=LcoxtQJxTXGrHDYYKwTwVg
QuarterlyDinosaur18
14-02-2025 om 21:27
Afgelopen week heb ik te weinig beweging gehad. Ik voelde me niet je-van-het en ging te laat naar bed. Niet handig.
Ook haalde ik een oude gewoonte van stal, een zak chips op de dag dat ik ongesteld werd. De zak ging op. Het was lekker maar daarna last van darmen, ik ben het niet meer gewend.
Vreemd genoeg lijk ik nu wel langzaam wat gewicht te verliezen, ik zie het rondom mijn middel.
Morgen wil ik thuis wat oefeningen doen en weer wandelen. Tijd om goede gewoontes weer op te pakken.
Volgende week ga ik een les waarvan ik vorige week dagen spierpijn had in een light versie doen en een vriendin doet mee, gezellig.
Fijn weekend iedereen!