Jouw lijf
Kizomba
08-02-2025 om 15:30
Misschien hebben jullie hier ook iets aan. Ik heb sinds januari de app 'HabitShare'. Hierin kun je je doelen zetten en elke dag aanvinken of je het wel of niet hebt gehaald. Of dat het voor die dag niet hoefde. Voor mijzelf is het een stok achter de deur. Ik hou van de groene vinkjes. Van de rode minder. Je kunt ook instellen dat het maar voor bepaalde dagen of een aantal keer in de week groen hoeft te zijn. Voor mij ook een goede oefening om consequent en eerlijk te zijn. Normaal zou ik of stiekem verkeerd invullen of helemaal niet meer. Zoals nu afgelopen week veel rood genoteerd. Normaal zou ik opgeven. Nu zie ik het als nawerkslag van mijn proces.
rionyriony
08-02-2025 om 15:42
Gisteren was er nog geen vuiltje aan de horizon maar vandaag kreeg ik weer voor de tweede keer in dit seizoen mijn maximale gewicht te zien.
Maar goed, ontbijt geskipt dus nu zal er wel genoeg gebalanst zijn om iets lekkers te eten vanavond. De airfryer staat al klaar. 
FaithfulDuck87
08-02-2025 om 16:43
vanmiddag heerlijk gewandeld met mijn zusje. 8,3 km gelopen! Kwam oa doordat we een paar keer verkeerd liepen, maar ik kon het prima volhouden.
En het was toch nog heerlijk weer, zo nu en dan zelfs het zonnetje erbij, en de wind was mooi gaan liggen.
MissDalhousie
08-02-2025 om 17:07
Gelukkig is mijn nek weer los, wat een vrijheid! Gisteravond op het feestje uiteindelijk twee cocktails gehad. Eentje voelde wel heel erg karig (en ze zijn gewoon te lekker). Past ook prima in mijn eet/sportpatroon.
Vanmiddag hard getraind in de dojo. Er is echt een flink tandje bijgezet sinds ik heb gezegd dat ik voor een volgende dan wil trainen. Ik merk het aan mijn conditie, die wordt nu snel beter. En ook opdrukken en planken gaat steeds makkelijker. Fijn!
Dolfje
08-02-2025 om 18:32
Kizomba schreef op 08-02-2025 om 15:30:
Misschien hebben jullie hier ook iets aan. Ik heb sinds januari de app 'HabitShare'. Hierin kun je je doelen zetten en elke dag aanvinken of je het wel of niet hebt gehaald. Of dat het voor die dag niet hoefde. Voor mijzelf is het een stok achter de deur. Ik hou van de groene vinkjes. Van de rode minder. Je kunt ook instellen dat het maar voor bepaalde dagen of een aantal keer in de week groen hoeft te zijn. Voor mij ook een goede oefening om consequent en eerlijk te zijn. Normaal zou ik of stiekem verkeerd invullen of helemaal niet meer. Zoals nu afgelopen week veel rood genoteerd. Normaal zou ik opgeven. Nu zie ik het als nawerkslag van mijn proces.
Ik ga hem eens downloaden en kijken of het wat voor mij is.
Wij zijn vandaag even op de fiets weggeweest en vanmiddag gaan sporten en ik heb eerst egym gedaan en toen nog zo'n 50 minuten op de loopband gewandeld want ik zat nog niet aan de10.000 stappen. Dus best wel een goede dag qua beweging. Qua eten gaat het ook wel goed. Ik moet er echt op letten dat ik niet te weinig eet.
Tuinfluiter
08-02-2025 om 18:43
Afgelopen twee dagen druk geweest met klussen en andere zaken het wandelen kwam daardoor wat in de verdrukking maar vandaag lekker wezen golfen.
Qua eten gaat het goed alleen gisteren te veel wijn gedronken. Dat is voor een keertje natuurlijk niet erg maar de rest van het weekend neem ik geen wijn meer.
Trail
08-02-2025 om 23:17
Hier vanochtend wat klusjes gedaan thuis.
Vanmiddag bewust nog even een flinke wandeling met mijn hond voor wat frisse lucht en beweging.
En vanavond een etentje met mijn zeilteam om de plannen voor het nieuwe seizoen te bespreken. Was leuk om mijn teamgenoten weer te zien.
Ies
09-02-2025 om 05:45
ToetieToover schreef op 08-02-2025 om 12:08:
@Kizomba, ik weet van mezelf dat ik een ingesleten patroon heb om over mijn eigen grenzen te gaan om voor anderen, mijn planten, katten, mijn huishouden of mijn werk te zorgen. Alles gaat vóór in mijn hoofd. Zelfzorg moet ik bewust op de voorgrond stellen. Mijn grootste valkuil is niet om hulp willen vragen en denken dat ik alles zelfstandig moet weten en kunnen omdat ik anders anderen moet ‘lastig vallen’. Dat komt voort uit mijn opvoeding, waar ik al vroeg zelfstandig moest worden. Beetje zwaar onderwerp misschien, maar ik wéét waar ik de fout in ga. Mijn zelfzorg afraffelen of overslaan. Zodra ik dat ga doen, volg ik de beroemde uitspraak die ongeveer zo gaat: “doe 1 uur yoga, behalve als je druk bent, doe dan 2 uur yoga”.
Wat een mooie Toetie.
Die wil ik nu eens gaan proberen niet te vergeten
Ninoea
09-02-2025 om 08:34
Het moederschap leert mij hoe lastig het is om je kind zelfzorg aan te leren. Je focust je al snel op alle moetjes terwijl er natuurlijk ook voelen is. En daarin een balans vinden en soms je kind stimuleren om door te zetten en soms juist gas terug te nemen is soms best lastig. Ik zie ouders in het ene en in het andere spectrum zitten terwijl ik echt die middenweg probeer te vinden van “balans”. In de basis denk ik dat ik iets meer richting doorzetten dan naar rust zit, maar zeker niet aan het uiterste. Ik ben benieuwd hoe mijn kinderen hier later op terugkijken. Natuurlijk hebben we hier ook wel gesprekken over en is de dynamiek met het ene kind anders dan met het andere kind. Dit gezegd hebbende. De kinderen hebben zelfzorg ook makkelijker gemaakt. Ontbijten en avondeten zijn moetjes. Zo voelt het niet maar zo begon het wel. Ik vind het belangrijk dat de kinderen die structuur hebben en daarmee hebben we dat onszelf ook gegeven en dat werkt hartstikke goed. Voor de kinderen at ik veel onregelmatiger. Goed voor jezelf zorgen is ook een soort van spinwiel. De ene zelfzorg wakkert het andere aan. Ik vind sport daarin een heel krachtige. Krachtiger dan voeding (in de zin van andere goede dingen aanjagen bedoel ik, niet als bouwsteen).
Ik zit vanochtend vroeg alweer bij de waterpolo van onze jongste. Daarna snel naar huis en dan zelf bootcamp en daarna lekker lunchen met zijn allen.
MissDalhousie
09-02-2025 om 10:07
Mooi gezegd, Ninoea! En het klopt ook echt. Als ik toch al fruit en groente sta te snijden voor de lunchtrommeltjes, is het makkelijker om ook voor mezelf alvast klaar te maken.
MMcGonagall
09-02-2025 om 10:11
Vandaag weer gewogen. In twee weken -1 kilo wat ik echt heel netjes vind. BMI is ook uit de gevarenzone, dus ik hoop dat ik deze lijn kan volhouden. Het wordt steeds meer een gewoonte, maar ik merk wel dat ik uitkijk naar evenementen met het idee van ‘dan kan ik een wijntje nemen/lekker eten’. Helaas (of gelukkig) ben ik niet zo’n feestnummer, maar toevallig heb ik eind van de maand drie keer in een week etentjes buiten de deur (twee keer lunch, een keer diner).
Dolfje
09-02-2025 om 11:01
MMcGonagall schreef op 09-02-2025 om 10:11:
Het wordt steeds meer een gewoonte, maar ik merk wel dat ik uitkijk naar evenementen met het idee van ‘dan kan ik een wijntje nemen/lekker eten’.
Ik kijk ook uit en zie er tegelijkertijd ook tegenop wat er de komende weken allemaal op de planning staat. Aanstaande zaterdag een evenement/ concert, de week erop uit eten voor verjaardag man. Dan week later 1 of max 2 dagen carnaval en daarna 2 weken all inclusief op vakantie.
Tuinfluiter
09-02-2025 om 11:06
Uit eten is wel lastig je kunt wel gezonde keuzes maken maar ook dan kan het anders uitpakken. Ik ga bewust momenteel niet te vaak uit eten maar als het zakelijk is kan dat lastig zijn.
Vind wel dat je als je wilt afvallen je wel lekker en tegelijkertijd gezond kunt eten. Ik maak gewoon hele lekkere dingen maar let wel echt op de hoeveelheid wijn die ik drink.
Tuinfluiter
09-02-2025 om 11:10
Dolfje schreef op 09-02-2025 om 11:01:
[..]
Ik kijk ook uit en zie er tegelijkertijd ook tegenop wat er de komende weken allemaal op de planning staat. Aanstaande zaterdag een evenement/ concert, de week erop uit eten voor verjaardag man. Dan week later 1 of max 2 dagen carnaval en daarna 2 weken all inclusief op vakantie.
Dat is wel echt een uitdaging. Ik vind vakanties het lastigst je wilt dan toch genieten zonder steeds te hoeven nadenken.
FaithfulDuck87
09-02-2025 om 11:16
ik heb komende zaterdag een lunch met vriendinnen. Heb al even gekeken op de menukaart, maar denk dat ik maar een salade neem met kip. Vraag ik om de dressing apart.
Er staat nu trouwens een brownie met frambozen in de oven, alvast aan het voorbakken voor over 1,5 week. Dan ben ik jarig, en dit neem ik mee naar mijn werk.