Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Ik heb een puzzel van 500 stukjes gekocht. Niet te moeilijk beginnen. Maar denk dat ik toch meer rust in een boek vindt of iets dergelijks.

Ik heb vanochtend nog rustig aan gedaan.
Vanmiddag een rondje buiten gereden met mijn verzorgpony en had last van de koude wind. Voel het aan mijn hoofd en spieren. Net niet helemaal fit. 

Hoe reageren jullie op stress? Zetten jullie door of vervallen jullie in oude (slechte) patronen? Hebben jullie misschien tips?🫶

Hier een hele stressvolle 2 weken gehad. Ben echt in mijn oude patroon vervallen. Elke dag had ik spijt, maar de dag erna deed ik het gewoon weer. Stress is echt killing voor mij. Ook al een paar dagen achtereen geen medicatie en supplementen genomen. 
Nu heb ik ook mijn fysieke klachten weer flink aanwezig. Het zal een combinatie zijn van de stress, het niet nemen van mijn pillen, het doorgaan op het werk (over mijn grenzen heengaan; pijn hebben maar doorgaan en dat een paar twee weken achtereen), slecht slapen, te weinig water drinken, slechter eten. Het ging een maand zo goed. Dus ik weet nu hoe het ook kan. Ik hoop het vanaf morgen weer op te pakken 🍀. Ik hoop in de toekomst toch wel wat stressbestendiger te worden. Want ik wil echt niet bij elke tegenslag weer terugvallen.

Bij stress ga ik graag keihard zingen, yoga ademhalingsoefeningen doen, didgeridoo spelen, in een warm bad liggen, opschrijven waar ik nou precies in overvraagd ben eigenlijk, mijn vriendin bellen, mijn vriend lastig vallen  , forummen  .

Ysenda

Ysenda

08-02-2025 om 01:50 Topicstarter

Kizomba schreef op 07-02-2025 om 23:17:

Hoe reageren jullie op stress? Zetten jullie door of vervallen jullie in oude (slechte) patronen? Hebben jullie misschien tips?🫶

Hier een hele stressvolle 2 weken gehad. Ben echt in mijn oude patroon vervallen. Elke dag had ik spijt, maar de dag erna deed ik het gewoon weer. Stress is echt killing voor mij. Ook al een paar dagen achtereen geen medicatie en supplementen genomen.
Nu heb ik ook mijn fysieke klachten weer flink aanwezig. Het zal een combinatie zijn van de stress, het niet nemen van mijn pillen, het doorgaan op het werk (over mijn grenzen heengaan; pijn hebben maar doorgaan en dat een paar twee weken achtereen), slecht slapen, te weinig water drinken, slechter eten. Het ging een maand zo goed. Dus ik weet nu hoe het ook kan. Ik hoop het vanaf morgen weer op te pakken 🍀. Ik hoop in de toekomst toch wel wat stressbestendiger te worden. Want ik wil echt niet bij elke tegenslag weer terugvallen.

Ik verval in mijn oude gewoonten, dat oliefantenpaadje is helaas nog niet dicht gegroeid.

Maar ik kom wel steeds sneller weer op de hoofdweg terecht. En dat wordt ook steeds meer mijn nieuwe olifantenpaadje.

Het eerste antwoord dat me te binnen schoot is dat bij mij structuur het meest helpend is. Er wordt altijd ontbeten, koffie gedronken, etc. Ik heb daar echt een ritme in en heb het eten daarvoor gewoon in huis. De zorg voor de kinderen is daar denk ik ook wel helpend in want het mag niet zijn dat de kinderen zonder ontbijt naar school gaan. Met het typen denk ik meteen hoe helpt dit jou? Het komt op mij over alsof jij juist je eigen gezonde structuur nog niet als gewoonte hebt kunnen vormen. Dat heeft tijd nodig en doorzettingsvermogen. Je hebt het een maand gedaan en dat was fijn, nu twee weken niet en je bezint je en … nu weer door. Je start waar je gestopt was. Je denkt na of er een stapje is dat je kunt zetten de volgende keer als je die stress ervaart en probeert de volgende keer uit wat je nu als oplossing hebt verdacht. Werkt dat goed dan is dat fantastisch en zo niet baal je even maar blijf je niet bij de pakken neer zitten en begin je weer. En ben je trots dat je opnieuw start en niet boos dat het even niet lukte. Het is een leerproces. 

Ik weet niet waar het bij jou het meest mis in gaat. Het lijkt een combinatie van meerdere dingen. Welke vind je het belangrijkst om aan te werken dat dat doorgaat? Is dat altijd je supplementen of is dat het water drinken of is dat het avondeten of het niet snoepen? Welke geeft voor jou de grootste winst om een volgende keer bewust mee door te gaan en hoe zou je dat kunnen faciliteren? Soms helpt het om op te hakken in stukjes. 

En ook kan het handig zijn om te bedenken wat helpt jou nou echt bij stress? Waar wordt je ontspannen van en knap je echt van op? Is de stress te voorzien of te voorkomen door andere dingen in te zetten zoals rust van te voren; of fijne activiteiten of het inschakelen van hulp? 

Ik ben hier juist gisteren met de coach mee bezig geweest. Ik verval dus ook heel snel in oude patronen. Daarom nu sinds ik al 2 weken niet fit ben weer een kilo zwaarder. 
Het is heel lastig te doorbreken. Bij mij heeft het echt met emoties te maken en helpende en niet helpende gedachten.

Bij stress probeer ik ervoor te zorgen dat het niet mijn hele leven overneemt. Dus werk blijft op werk. Ik werk bijvoorbeeld bewust bijna nooit thuis, ook al zou dat in mijn functie prima kunnen. Ik lees thuis ook geen werkmail en heb mijn werktelefoon uitstaan. Andersom helpt dat ook: als er stress vanuit de thuissituatie is, kan ik daaraan 'ontsnappen' door naar mijn werk te gaan.

Verder helpt het mij heel erg om mijn lichaam voor de gek te houden. Als ik opgefokt ben, ga ik expres heel langzaam en diep ademen, dan kalmeert je lichaam zichzelf. Of in een stressvolle situatie juist langzamer lopen dan je normaal zou doen en dan jezelf afleiden met gedachtes als 'wat heeft collega A een leuke trui aan' 'o, wat grappig, collega P heeft de ... kalender op zijn bureau staan'. De stressvolle situatie verdwijnt niet, maar je hoeft er niet 24/7 mee bezig te zijn.

In jouw geval zou ik misschien eens kijken of je last hebt van alles-of-niets-gedachtes. Het klinkt alsof je heel veel gewoontes tegelijk probeert te veranderen en dat ze nu opeens allemaal tegelijk ook niet lukken. Dus, wat anderen ook al zeiden, knip het op. Wees trots op ieder glas water wat je wel pakt en op ieder stuk groente dat je mond in gaat. 

En als je op je werk over zodanige grenzen heen moet gaan dat je er pijn van hebt, zou ik dat bovenaan de prioriteitenlijst zetten van dingen die moeten veranderen. 

Sterkte, het is absoluut niet makkelijk!

Stress leidt bij mij vooral tot rare klachtjes. Ik lijk een soort onverzettelijk bolwerk waar mensen werk heen kunnen schuiven, maar op een gegeven moment grijpt mijn lichaam in. Dan word ik heel moe, duizelig of krijg rare tintelingen op verontrustende plekken. Eten is niet zo’n valkuil, ik ben eerder een verveeleter dan iets anders.

@ToetieToover, @Ysenda, @Ninoea, @Dolfje, @MissDalhousie, @MmcGonagall....bedankt voor jullie uitgebreide antwoorden. 

@ToetieToover; Ik zet sinds kort mijn grote speaker aan en dans op mijn héél diverse playlist. Vooral tijdens het huidhouden doen, want dan behaal ik ook nog stappen. Heb er zelfs een abonnement voor genomen zodat ik niet onderbroken word door reclame. Het doet even mijn zorgen vergeten. Maar als de muziek uit is komen die gewoon weer terug. Maar fijn is het wel. Ook probeer ik wat meer een verzorgingsritueel te ontwikkelen in de badkamer. 1 of 2 dagen in de week beter zorgen voor mijn lichaam; fijne douchespullen, scrubje, crèmen, ontspannend muziekje aan. Echt genieten van het warme water. Er ook dankbaar voor zijn, i.p.v. altijd zo gehaast.

@Ysenda; Het valt me wel op dat ik dit keer niet in de opgeefmodus blijf. Voorheen gaf ik altijd meteen op. Mijn motivatie blijft sterk. Vandaag ook goed gestart. Ik ga gewoon weer mijn best doen. 

@Ninoea; Met jouw vragen kan ik wel wat. Het is inderdaad nog geen ingeslepen structuur. Dat moet ik i.d. de tijd geven. Ik wil altijd te snel, terwijl ik uit ervaring weet dat dit niet werkt 🙄. Ik wil toch wel al die zaken erin verwerken (water drinken, supplementen/medicatie, bewegen etc.). Ik heb nu al een paar keer gezegd dat ik een plan wil maken op papier, om het inzichtelijk/overzichtelijk te maken. Nog steeds niet gedaan. Een stemmetje in mijn achterhoofd roept steeds 'dit ga jij toch niet waarmaken'. Maar ik besef me nu dat als ik het überhaupt niet probeer, dan lukt het sowieso niet. Ik zal er dit weekend toch eens de tijd voor pakken. Stress is er al snel bij mij. Hier moet ik wel aan werken. Maar eerst eens een structuur bewerkstelligen. 

@Dolfje; zonde hè, steeds die terugvallen. Stress is zo vervelend. Ik hoop voor jou ook dat je hier een goede weg in gaat vinden. Dat je wél kunt gaat volhouden bij stress. 

@MissDalhousie; Ik neem jouw tips mee. Kijken of ik er iets mee kan tijdens stressvolle momenten/periodes. Ik weet dat het wat veel is om in 1 keer een gewoonte te maken, maar het is niet zo dat ik bij een minder dagje meteen denk dat ik slecht bezig ben. Dat heb ik alleen met het eten en drinken. W.b. mijn werk, daar ben ik al mee bezig. 

@MmcGonagall; Ik denk ook dat de stress mijn fysieke klachten weer heeft verergerd. Niet alleen door het niet nemen van mijn medicatie/supplementen. 

Nou, dit had ik even nodig....bedankt dames 🫶. 

@Kizomba, ik weet van mezelf dat ik een ingesleten patroon heb om over mijn eigen grenzen te gaan om voor anderen, mijn planten, katten, mijn huishouden of mijn werk te zorgen. Alles gaat vóór in mijn hoofd. Zelfzorg moet ik bewust op de voorgrond stellen. Mijn grootste valkuil is niet om hulp willen vragen en denken dat ik alles zelfstandig moet weten en kunnen omdat ik anders anderen moet ‘lastig vallen’. Dat komt voort uit mijn opvoeding, waar ik al vroeg zelfstandig moest worden. Beetje zwaar onderwerp misschien, maar ik wéét waar ik de fout in ga. Mijn zelfzorg afraffelen of overslaan. Zodra ik dat ga doen, volg ik de beroemde uitspraak die ongeveer zo gaat: “doe 1 uur yoga, behalve als je druk bent, doe dan 2 uur yoga”.

Ysenda

Ysenda

08-02-2025 om 13:07 Topicstarter

ToetieToover schreef op 08-02-2025 om 12:08:

@Kizomba, ik weet van mezelf dat ik een ingesleten patroon heb om over mijn eigen grenzen te gaan om voor anderen, mijn planten, katten, mijn huishouden of mijn werk te zorgen. Alles gaat vóór in mijn hoofd. Zelfzorg moet ik bewust op de voorgrond stellen. Mijn grootste valkuil is niet om hulp willen vragen en denken dat ik alles zelfstandig moet weten en kunnen omdat ik anders anderen moet ‘lastig vallen’. Dat komt voort uit mijn opvoeding, waar ik al vroeg zelfstandig moest worden. Beetje zwaar onderwerp misschien, maar ik wéét waar ik de fout in ga. Mijn zelfzorg afraffelen of overslaan. Zodra ik dat ga doen, volg ik de beroemde uitspraak die ongeveer zo gaat: “doe 1 uur yoga, behalve als je druk bent, doe dan 2 uur yoga”.

Zo herkenbaar, ik heb ook zo'n jeugd gehad, niet slecht of zo maar zeker niet standaard. 

Dus ik vind het al heel knap van mezelf dat ik bij mijn manager heb aangegeven dat er structureel  wat moet veranderen en dat ik dat ook voor elkaar heb gekregen.

Ik noemde het stress maar het is meer dan dat, het is emotie en toch een soort van verveling & beloning want mijn vreetbuien zijn eigenlijk altijd als ik bijvoorbeeld in de ochtend gewerkt heb of op een vrije dag in de ochtend gesport /afspraken / huishouden heb gedaan en dan ga zitten. Op dat moment verander ik in een bodemloze put. En dan ben  ik weer teleurgesteld in mezelf en dan komen de gedachten van " het is nu toch al verpest " etc. Wat dus ook niet helpt. Nu zei ze gisteren ook dat ik waarschijnlijk dan ook voor de lunch te weinig eet. Maar ik kan na bijvoorbeeld uit eten bij thuiskomst op zoek gaan naar snoep /chips.  En daar moet ik dus uit zien te komen. En ik weet 1 dag is niet zo erg maar ik blijf er te vaak in hangen.

Ysenda schreef op 08-02-2025 om 13:07:

[..]

Zo herkenbaar, ik heb ook zo'n jeugd gehad, niet slecht of zo maar zeker niet standaard.

Hier ook zo. En ik zei ook altijd dat het niet slecht was maar als ik het vertel vindt iedereen het dus wel slecht. En verwaarlozing wordt het genoemd. En dat het niet gek is dat ik een hele slechte relatie met mijn moeder heb.. Maar zij zegt dat dat aan mij ligt uiteraard. 

Ysenda

Ysenda

08-02-2025 om 13:15 Topicstarter

Dolfje schreef op 08-02-2025 om 13:12:

[..]

Hier ook zo. En ik zei ook altijd dat het niet slecht was maar als ik het vertel vindt iedereen het dus wel slecht. En verwaarlozing wordt het genoemd. En dat het niet gek is dat ik een hele slechte relatie met mijn moeder heb.. Maar zij zegt dat dat aan mij ligt uiteraard.

Die van mij was echt niet slecht. Maar met een ernstig gehandicapte zus en naar blijkt een autistische moeder was het zeker niet standaard.

ToetieToover schreef op 08-02-2025 om 12:08:

Hier idem. Eerst altijd mijn energie besteden aan alles en iedereen en dan bijna geen energie meer hebben voor mijzelf. Ik leef (als het goed is🤭) maar 1 leven, en ik ben ws. al over de helft. Mijn doel is; ik ga mezelf meer op 1 zetten en de energie die ik dan over heb zal ik weloverwogen verdelen over de rest. Zal niet makkelijk worden, maar zoals het eerst ging wil ik gewoon niet meer én gaat ook niet meer. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.