Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

03-02-2025 om 09:08

Gisteren 13.000 stappen gewandeld. Dit weer helpt mee. Lekker van dat koude weer met zon.
Ook het taartje van de week gehad en dan heb ik voor de rest van de week genoeg zoet gehad. Van teveel zoet voel ik me erna vaak niet echt lekker. Die associatie hoe ik me erna voel is zo sterk dat ik verder geen behoefte heb aan snoepen.  Eén keer per week een taartje werkt voor mij goed. 
Overigens val ik niks af maar kom ook niet aan. Wel zit kleding beter en voel ik me fitter dan een maand geleden. Daar ben ik blij mee.

Dat klinkt heel goed Anfisa. 
Dank jullie wel voor de lieve en enthousiaste reacties op de race. 
En wauw, @trail jij deed dus de 10Em! Knap hoor. Wellicht dat ik die volgend jaar ook kan doen of wellicht de 25. Maar beiden klinken als nog heel ver weg. Dat kan alleen als het lukt om consistent door te trainen en als ik geen blessures krijg. 
Ik deed vandaag een hersteltraining. Een rustige bootcamp in de prachtige natuur. Ik heb echt enorm genoten. Mooie vergezichten. Heb wel echt rustig aan gedaan. 

Wat gaat dat goed allemaal, zo te lezen! 

Ik zit helaas nog thuis met een ziek kind. Maar het lijkt eindelijk wel ietsje beter te gaan en er wordt ook wat gespeeld ipv alleen op de bank gelegen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

03-02-2025 om 14:19

lunchwandeling gedaan met collega.  Vanavond naar PT

Vanmorgen naar PT geweest en daarna met buurvrouw gewandeld (3,5 km). Helaas val ik niet af, maar kruip ik langzaam naar de 63 kg. Ik eet gezond, niet vet, hou niet van zoetigheid. Af en toe chips of andere borrelhapjes, maar heel matig. Ook weinig alcohol. Minstens twee keer in de week PT en regelmatig wandelen. Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen, zodat ik afval.

Picunia schreef op 03-02-2025 om 14:27:

Vanmorgen naar PT geweest en daarna met buurvrouw gewandeld (3,5 km). Helaas val ik niet af, maar kruip ik langzaam naar de 63 kg. Ik eet gezond, niet vet, hou niet van zoetigheid. Af en toe chips of andere borrelhapjes, maar heel matig. Ook weinig alcohol. Minstens twee keer in de week PT en regelmatig wandelen. Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen, zodat ik afval.

Houd je bij in bijv eetmeter wat je eet en drinkt en hoeveel calorieën dit zijn? 
Hoe ziet je slaappatroon eruit?
Houd je bij hoeveel je wandelt, hoe snel dit is en globaal hoeveel kcal je hiermee verbrandt?

Hoe minder je weegt, hoe meer inspanning het kost om kcal te verbranden. Je energiebehoefte wordt namelijk lager. Als je wel heel langzaam naat beneden kruipt naar die 63 dan val je dus wel af, maar langzaam. Dan zit je waarschijnlijk in een kleine deficiënty of je zit een tijdje op een plateau.

Voel je je sterker/fitter worden door de beweging? Neem je wellicht wel af in omvang of in spieren? Kan je je wegen bij de pt en heb je daar inzicht in je spieropbouw en dergelijke? 

Goeie vragen, Ninoa. Helaas kruip ik niet naar 63 kg vanuit een hoger gewicht, maar vanuit een lager gewicht. Ik kom dus beetje bij beetje aan. Ik zou graag rond de 60 kg zijn, dan voel ik me beter.
Het bewegen doet me goed en ik merk dat mijn lichaam wat verandert, maar ik heb geen inzicht in spieropbouw. Ik zal er eens naar vragen.

Aah het is dus net dat je iets omhoog gaat. Dat kan spieropbouw zijn, maar het kan ook zijn dat je ongemerkt toch meer calorieën binnenkrijgt dan je denkt. 
Ik zou dan inderdaad bij die pt vragen of hij/zij het kan monitoren en ook eens goed je calorieën bijhouden. Dan weet je het in elk geval heel zeker. 

Ysenda

Ysenda

03-02-2025 om 15:46 Topicstarter

Picunia schreef op 03-02-2025 om 15:06:

Goeie vragen, Ninoa. Helaas kruip ik niet naar 63 kg vanuit een hoger gewicht, maar vanuit een lager gewicht. Ik kom dus beetje bij beetje aan. Ik zou graag rond de 60 kg zijn, dan voel ik me beter.
Het bewegen doet me goed en ik merk dat mijn lichaam wat verandert, maar ik heb geen inzicht in spieropbouw. Ik zal er eens naar vragen.

En heb je je BMR al eens berekend, zodat je weet wat je basis verbruik is en daarmee tussen welke calorie innames je kan gaan zitten?

wordt ook wel een macro calculator genoemd. Er zijn er veel te vinden. Ik vind deze wel fijn: 
Hoeveel calorieën heb ik per dag nodig? Wij hebben direct het antwoord!

Laat je niet afschrikken door die afgetrainde lijven er onder, dat is zijn werk.

Ysenda schreef op 03-02-2025 om 15:46:

[..]

En heb je je BMR al eens berekend, zodat je weet wat je basis verbruik is en daarmee tussen welke calorie innames je kan gaan zitten?

wordt ook wel een macro calculator genoemd. Er zijn er veel te vinden. Ik vind deze wel fijn:

Laat je niet afschrikken door die afgetrainde lijven er onder, dat is zijn werk.

Ja echt hoor. Als je niet veel weegt, is je bmr vaak echt bijzonder laag. Zo heb ik ook al mijn overgewicht eraan gegeten, terwijl ik echt geen gekke dingen deed voor mijn gevoel. Mijn totale calorieënverbruik op een zwemdag is het hoogst, maar is dan alsnog maar 1850! Als je dan bedenkt dat een bakje chips en een wijntje pakweg 300 calorieën zijn, kun je je voorstellen dat je dat dus niet heel vaak moet doen (want je normale maaltijden en fruit zitten samen al aan 1300 of zo).

De weegschaal was vanmorgen  niet heel aardig zoals te verwachten na een week anmper beweging en gewoon echt dan de verkeerde keuzes gemaakt te hebben ( daar ga ik met de coach nog aan werken, waarom sla ik dan door?).
Maar behalve het hoesten lijk ik me wel wat fitter te gaan voelen. Vandaag 11.000 stappen gezet. Morgen ga ik weer van werk naar huis wandelen en dan woensdag weer heen.

Interessant artikel over wanneer hardlopen weer op te pakken nadat je griep hebt gehad: 

https://www.hardlopen.nl/artikelen/gezondheid/weer-hardlopen-na-ziekte/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1esO1uUh7BcZLnllVX7CKncD7_EHAT1u-dTuKuGW2lb7Erpx0pe3t4mOo_aem_NH_rOtdAhvaBWJOPwa9T8g

Ik vond dit heel informatief. Ik vind het zoeken wanneer je wel en wanneer je niet meer kunt sporten en wanneer weer te beginnen. Dit geeft me wel wat handvat. Past ook binnen gezond leven toch. 

MMcGonagall schreef op 03-02-2025 om 16:39:

[..]

Ja echt hoor. Als je niet veel weegt, is je bmr vaak echt bijzonder laag. Zo heb ik ook al mijn overgewicht eraan gegeten, terwijl ik echt geen gekke dingen deed voor mijn gevoel. Mijn totale calorieënverbruik op een zwemdag is het hoogst, maar is dan alsnog maar 1850! Als je dan bedenkt dat een bakje chips en een wijntje pakweg 300 calorieën zijn, kun je je voorstellen dat je dat dus niet heel vaak moet doen (want je normale maaltijden en fruit zitten samen al aan 1300 of zo).

Oh ja dit en als je klein bent... Echt dit is mijn grootste frustratie hoor, al heb ik het er heus zelf aangegeten  

Ysenda schreef op 03-02-2025 om 15:46:

[..]

Whoa ik zit op onderhoud aan bijna 2500 kcal. Ik ‘vul’ vaak 500 kcal met noten en olie anders moet ik teveel volumes eten. Ik heb een collega die uitriep dat ik dan elke dag een gebakje méér kon eten dan zij (doe ik uiteraard niet) en 1800 kcal lijkt mij serieus lastig! 

ToetieToover schreef op 03-02-2025 om 20:53:

[..]

Whoa ik zit op onderhoud aan bijna 2500 kcal. Ik ‘vul’ vaak 500 kcal met noten en olie anders moet ik teveel volumes eten. Ik heb een collega die uitriep dat ik dan elke dag een gebakje méér kon eten dan zij (doe ik uiteraard niet) en 1800 kcal lijkt mij serieus lastig!

Ja, ik baal daar dus ook best wel van. Ik tel nu calorieën en heb laatst een gebakje gegeten en wat plakjes worst. Dan ga ik dus gelijk over mijn verbruik. Om dat te compenseren, moet ik dus de dagen erna ver onder de 1500 blijven. Ga er maar aan staan

NB Er ‘moet’ natuurlijk niets maar met -300 val je al superlangzaam af, dus dat wil ik niet nog meer vertragen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.