Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Sterkte Ysenda. Inderdaad eerst rust pakken en vanuit daar verder.

Sterkte, Ysenda! Pas goed op jezelf. 

Ik heb gisteren mijn arm/borstoefeningen wat zwaarder gedaan in de sportschool en vandaag... Spierpijn. Dat was even geleden, wel leuk om af en toe herinnerd te worden aan dat ik wel mijn best heb gedaan. Zo weer even de wandelschoenen aan en boodschappen halen. Later vanmiddag ga ik ook nog even hardlopen. De boodschappen hebben wel prioriteit want ik merk dat ik Trek krijg van hardlopen, en dan ga snacken en snaaien. Dus ik wil de gezonde opties hier hebben vóór ik ga hardlopen.

Ninoea schreef op 28-01-2025 om 07:56:

Klinkt als een associatie/gewoonte: bank, tv, chips. Gewoontes zijn krachtige hulpmiddelen, maar zijn soms ook lastig als je de gewoonte niet meer helpend vindt. De gewoonte vervangen is meestal het meest helpend.

https://www.flowmagazine.nl/mental-health/let-it-go-3x-wetenschappelijk-bewezen-manieren-om-een-gewoonte-te-doorbreken/

Met chips/chocolade in de avond ben ik inmiddels al jaren bezig de gewoonte te doorbreken. Het gaat vaak tijden lang ongemerkt goed en opeens popt het weer op. Ik heb als strategieën gehad die voor mij werkten:

- eens per week mag het. En dan ook echt een afgepaste hoeveelheid in huis hebben.
- ik zorg dat ik iets anders in huis heb waar ik echt van geniet en ik beter vind. In mijn geval gedroogde mango. Dat geeft mij hetzelfde beloningsgevoel, maar is gezonder dan chips. Ik heb het nu niet over calorieën en dat komt omdat mijn doel meer op gezondheid dan calorieën zit.

jij kan natuurlijk ook net uit de yoga en had dus waarschijnlijk ook gewoon echt trek.

Ik herken dit heel erg! Ik heb echt maanden lang elke avond gesnaaid op de bank. En op een gegeven moment was het zo'n gewoonte, dat ik er totaal niet meer van genoot. 

Toen ik besloot daarmee te stoppen moest ik de eerste paar weken ook echt een soort 'afkicken'. Het voelde zo kaal op de bank. Ben zelfs een paar keer vroeg naar bed gegaan, omdat ik het maar stom vond (en moeilijk). Inmiddels zit ik nu bijna een half jaar in de modus waarbij ik niks snaai in de avond en denk ik er 's avonds niet eens meer aan. De gewoonte is eruit. Niet dat ik niet trek zou hebben als het er was. Maar het is niet meer standaard bank = snaaien. 
In de kerstvakantie besloot ik weer heel even elke avond wat lekkers te pakken en de gewoonte was wel heel snel weer terug! De eerste week januari was dus weer even slikken.

@Hier: Ik heb vanmorgen lekker gesport. Ik heb besloten mij wat beter uit te dagen. Ik doe vaak krachtapparaten, maar merkte dat ik niet altijd op het uiterste niveau train. Vandaag echt de punten opgezocht waarbij je denkt 'arggg ik kan niet meer!' en er dan nog nét eentje uitpersen. Daarna thuis veel opgeruimd, dus nu moe en voldaan op de bank (zonder snaaisel) relaxen tot ik de kinderen moet ophalen. 

alhambra schreef op 29-01-2025 om 10:43:

Sterkte Ysenda. Inderdaad eerst rust pakken en vanuit daar verder.

Eens! Sterkte ermee!

Ysenda schreef op 29-01-2025 om 09:46:

ik haak even af. Het gaat te snel hier om het bij te houden.
Het gaat niet goed met mij, sta op mijn werk op het punt van omvallen. Wel een manager die echt goed mee denkt en behulpzaam is. Maar ik moet wel zelf voor mezelf kiezen en die stap die lukt nog niet goed.

Ik slaap minder en slechter, ik eet meer en slechter, ik sport en beweeg nog nauwelijks en er komt maar weinig activiteit uit me. Ik weet dat ik de verkeerde keuzes maak, maar het lukt nog niet om daar een klein stapje de andere kant op in te maken.

Komt goed, is niet de eerste keer dat ik op dit punt ben aangeland, het wordt ook niet veel erger dan dit, het is echt rust pakken en ontprikkelen dat nodig is. Zo fijn neurodivergentie, not.

Dat klinkt niet heel goed! Rot voor je dat je het nu zo zwaar hebt. Veel sterkte voor jou en hopelijk ben je er weer snel bovenop. 

Volgende week start ik met zwemmen. Met eten gaat het goed. Lekker gezond en met mate. Dat gaat nu heel goed en afvallen wil ook nog eens. Echt fijn. Ik ben wel nog een beetje verkouden. Hopelijk is dat snel over want ik heb echt een hekel aan verkouden zijn. Vanavond eten we een zelfgemaakte sushi bowl. Altijd lekker.

JtM

JtM

29-01-2025 om 15:44

Sterkte Ysenda, pas goed op jezelf!

Ik ben de dag begonnen met een rondje wandelen van ongeveer 6km. Ik begon in de miezer en kwam thuis toen het zonnetje een beetje scheen. Daarna heerlijk even in bad gelegen. Verder thuis wat aangerommeld en net het avondeten vast voorbereid. Op woensdag eten we altijd vroeg ivm sport van zoon.

Ysenda ik hoop op een vlot herstel, neem voldoende rust en zorg goed voor je zelf.

Ik ben vandaag druk in huis geweest een wandeling is er bij ingeschoten voor morgen wel weer één op de planning. 

Ik heb vandaag sinds ik ziek ben de slechtste dag qua eten, was in kruidvat voor paracetamol en heb 2 kleine snoepzakken gekocht en die zijn al bijna op. Komt echt door die hoofdpijn, dan krijg ik van die rare toestanden van.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

29-01-2025 om 17:48

Ysenda, sterkte en goed op jezelf passen! 

Ik heb een vlak pad gevonden die 3km lang is. Dus morgen daar even een klein rondje wandelen en dan ff dat pad heen en weer rennen en dan heb ik toch 6km gerend   
Als het morgen hard regent houdt het op, mijn wandelbroek is ook mijn hardloopbroek en heb geen zin om zeiknat te beginnen aan een stuk hardlopen.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

29-01-2025 om 19:11

Sterkte Yesenda, het accepteren dat het niet goed gaat is een naar gevoel, wel goed dat je de signalen herkent en een stap terug doet. Neem je tijd.

QuarterlyDinosaur18

QuarterlyDinosaur18

29-01-2025 om 19:24

Het gaat aardig, zelfs tijdens kantoordagen haal ik ruim 12.000 stappen en ga nu ook steeds met de trap op kantoor. Mijn conditie is een stuk beter dan een maand geleden toen ik steeds eerst naar de wc ging om uit te hijgen voordat ik de afdeling op ging.
Eten gaat doordeweeks goed. Ik moet wel voldoende eten voorhanden hebben op kantoor want zodra ik trek heb en mijn collega richting snoepautomaat gaat is het anders lastiger om niet eraan toe te geven. 

Minder is de telkens terugkerende hoofdpijn. Gisteren weer eerder gestopt met werken omdat het richting migraine ging. Ik was blij dat het later in de avond wegtrok en heb goed geslapen.
Morgen eerst bloed prikken, perimenopauze achtig iets of wellicht een tekort van het een of ander.

Vrijdag weer een nieuw lesje van een Pilates achtig iets in een andere school. Classpass is inderdaad leuk om van alles uit te proberen. Zo kom ik weer een beetje uit mijn comfort zone.

Vandaag een goede dag na een wat mindere periode. 2x gefietst, 1x gewandeld en ik ben nu in de sportschool.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

29-01-2025 om 20:28

hier gaat het ook goed, heb net nog wat oefeningen gedaan met lichte gewichtjes. Totaal ong 20 min. Had geen zin om naar buiten, vanmiddag wel op het terrein waar ik werk gelopen naar collega die ik wat moest vragen. En ik werk op een groot terrein zeg maar. En trap gelopen, ong 5 keer op en neer. Gaat ook al veel beter. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.