Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2025

Dolfje schreef op 16-01-2025 om 07:54:

[..]

Net zoiets als de Milon cirkel misschien zegt je dat iets? 10 apparaten voor krachttraining die voor je ingesteld worden en dan doe je 2 rondjes en dat dan 6 keer en dan begint de cyclus weer opnieuw of je kan een ander programma aanvragen.

Mijn weegschaal heeft weer kuren, 2,6 kilo lichter sinds gisteren kan natuurlijk niet. Dus even gewacht naar de wc geweest en toen was het +1 ons. Vergeleken met afgelopen vrijdag is er 8 ons af. Dat moet ik voor ogen houden en komend weekend niet de boel loslaten en dan weer aankomen zoals elke week.

Staat je weegschaal op een stabiele ondergrond. In mijn vorige huis maakte de plaats in de badkamer waar hij stond 1,5 kg uit.

Ninoea schreef op 16-01-2025 om 08:33:

Wat zegt de diëtist over de weekenden @dolfje? Hebben jullie het daarover gehad?
Mijn tactiek voor verwachtte moeilijke eetmoment is voor die tijd flink eten en dan gezond. Op die manier zit ik vol en snoep ik niet of minder. Dat zou dus ook mijn aanpak zijn voor zo’n werkdag. Flink wat gezond en lekker spul mee dat vult. Ik heb liever de gezonde calorieën dan de ongezonde. @happyapple

Gisteren heb ik veel stappen gezet, meer dan 20.000 Mijn doel van 12.500 gemiddeld is daarmee vooralsnog veilig gesteld. Ik werd vanochtend wakker met wat spierpijn. Hardlopen gisteren ging wel goed.

Je hebt gelijk hoor! Al staat mijn mindset helaas soms nog wel eens op dat het toch niet uitmaakt of je 100 calorieën aan koekjes eet of aan fruit of wat dan ook. Maar een boterham vult per saldo meestal natuurlijk wel beter dan dat koekje.   

Op de weegschaal  gestaan. Min 0.
Schiet weer eens niet op bij mij zoals altijd. Wel vanmorgen alweer een klein rondje gelopen. Mijn dagminimum staat  op 6000. Dat lijkt weinig vergeleken met de meeste hier. En is ook misschien  wel zo.  Op mijn werkdagen haal ik de 10000 wel. Maar met mijn werk in de zorg en mijn chronische pijn zit meer er gewoon niet in. Wel gisteren nog drie kwartier  intensief gezwommen.

Straks even naar de stad lopen om iets terug te brengen en een cadeautje te kopen. Wil vanaf nu wel goed en op tijd lunchen, dus dan eet ik thuis wel om 12 uur anders wordt het weer zo rommelig met een broodje in de stad.

Ik heb best regelmatig dat afspraken om 12 uur zijn en het kennelijk niet meer zo gebruikelijk is om 'etenstijd' te hebben. Ik moet nog wel eens aan mijn oma denken, wat er ook gebeurde, 12 uur was etenstijd.

Volgende week woensdag een intake voor een sportstichting hier. Mensen met een laag inkomen kunnen dan tegen een laag tarief meedoen aan verschillende sporten. Ze organiseren best leuke dingen en je hoeft ook niet heel goed te zijn om ergens binnen te stappen. Voor kerst had ik met mijn vriend gekeken bij een volleybalclub. We hadden één keer meegedaan en toen besloten ze toch geen nieuwe leden meer aan te nemen. Dan vraag ik me wel af, als we nu heel goed waren geweest... hadden we er dan wel bij gekund? Ik speelde niet eens zo slecht hoor maar idd ook geen topniveau.

lientje69 schreef op 16-01-2025 om 10:45:

Op de weegschaal gestaan. Min 0.
Schiet weer eens niet op bij mij zoals altijd. Wel vanmorgen alweer een klein rondje gelopen. Mijn dagminimum staat op 6000. Dat lijkt weinig vergeleken met de meeste hier. En is ook misschien wel zo. Op mijn werkdagen haal ik de 10000 wel. Maar met mijn werk in de zorg en mijn chronische pijn zit meer er gewoon niet in. Wel gisteren nog drie kwartier intensief gezwommen.

Balen he Lientje... Doe met je mee. Al 16 dagen geen alcohol, koek en snoep, max 1600 cal. per dag en de weegschaal doet niets. Hartstikke fysiek werk,wandel en yoga. Voordat mensen gaan roepen: je eet te weinig! Nee, dietiste heeft uitgebreid meegekeken. Cortisolprobleem en medicatie. Mijn bloedwaardes en spiermassa zijn dan wel uitstekend, wellicht bij jou ook. Dan weet je dat het niet voor niets is...

Mijn weegschaal doet ook helemaal niks Zo netjes gegeten en dan niks.

Ik worstel rustig door.

JtM

JtM

16-01-2025 om 13:51

Hier gaat het eigenlijk best prima, al heb ik al een aantal dagen enorme zin in chips. Hebben we niet in huis, en in de supermarkt ontwijk ik de chips gang ook vakkundig. Ondanks afleiding blijft de zin in chips. Nou ja goed, ga er nu niet aan toegeven.
Zaterdag komen vrienden bij ons eten en borrelen en zetten we dan wel een schaaltje op tafel. Dus tot die tijd even volhouden. 

Ies

Ies

16-01-2025 om 15:57

Schiet weer eens niet op bij mij zoals altijd. Wel vanmorgen alweer een klein rondje gelopen. Mijn dagminimum staat op 6000. Dat lijkt weinig vergeleken met de meeste hier. En is ook misschien wel zo. Op mijn werkdagen haal ik de 10000 wel. Maar met mijn werk in de zorg en mijn chronische pijn zit meer er gewoon niet in. Wel gisteren nog drie kwartier intensief gezwommen.

Ik tel al mijn beweging mee in mijn stappen, dus ook zwemmen. 

Hier ook nog niet helemaal content. Al 2 weken geen zoetigheid of andere ongezonde snaai en een week helemaal geen alcohol. Maar voel me niet fitter of beter. Voel me best gammel. Maar even tijd geven. Ben ook steeds zo half verkouden wellicht speelt dat mee. Slapen gaat even ook niet geweldig. 

Vanmiddag  nog wel extra een lange wandeling gemaakt. Dus nu rond de 10000 stappen. Naast wat huishouden genoeg voor een vrije dag. Heb nu best meer pijn ook dus de rust nodig. En ook wel verdiend  eigenlijk.

Citroengraag schreef op 16-01-2025 om 13:35:

[..]

Balen he Lientje... Doe met je mee. Al 16 dagen geen alcohol, koek en snoep, max 1600 cal. per dag en de weegschaal doet niets. Hartstikke fysiek werk,wandel en yoga. Voordat mensen gaan roepen: je eet te weinig! Nee, dietiste heeft uitgebreid meegekeken. Cortisolprobleem en medicatie. Mijn bloedwaardes en spiermassa zijn dan wel uitstekend, wellicht bij jou ook. Dan weet je dat het niet voor niets is...

Oeh dat lijkt mij heel erg frustrerend en demotiverend. Hopelijk gaat het gewicht snel omlaag vanaf nu. 

Citroengraag schreef op 16-01-2025 om 13:35:

[..]

Mijn  cortisol is goed zegt de huisarts. Ben bij homeopaat en accupunctuur geweest, deze zeggen beide schildklier problemen.  Maar ook daar kwam ik niet verder.  Alleen mijn portemonnee werd slanker. Medicatie heb ik de 2 die voor gewichtstoename zorgen gestopt. ( andere voor in de plaats gekregen  ) Dit resulteerde in min 11 kilo na 15 maanden. Helaas  kwam ik daarna weer aan . Inmiddels  dus op mij 8 en we worstelen maar weer met goede moed verder. Op een of andere manier is mijn stofwisseling  compleet naar de.... vermoedelijk door mijn herseninfarct.

lientje69 schreef op 16-01-2025 om 16:37:

[..]

Mijn cortisol is goed zegt de huisarts. Ben bij homeopaat en accupunctuur geweest, deze zeggen beide schildklier problemen. Maar ook daar kwam ik niet verder. Alleen mijn portemonnee werd slanker. Medicatie heb ik de 2 die voor gewichtstoename zorgen gestopt. ( andere voor in de plaats gekregen ) Dit resulteerde in min 11 kilo na 15 maanden. Helaas kwam ik daarna weer aan . Inmiddels dus op mij 8 en we worstelen maar weer met goede moed verder. Op een of andere manier is mijn stofwisseling compleet naar de.... vermoedelijk door mijn herseninfarct.

Dan vind ik 8 kilo er af ook al heel wat hoor! Wel fijn dat je andere medicatie hebt ipv die dikmakende. Blijf vooral lekker in beweging, soms gaat het er in het voorjaar ook wat makkelijker af dan in de winter. Heb je wel leuke reacties gekregen toen er wat kilo´s af gingen?

Ik was lopend naar de stad maar helaas op de verkeerde schoenen. Resultaat is een blaar. Ben heel gevoelig voor blaren. Volgend weekend doe ik mee aan een wandelevenement dus prioriteit is om die blaar zoveel mogelijk te laten herstellen. Dan maar wat minder stappen maar wel zoveel mogelijk fietsen.

Ik snap dat wel hoor Lientje....hier ook chronische pijnen. Die stappen halen in vrije tijd is wel een dingetje. Als ik namelijk 2 dagen achtereen gewerkt heb, dan is de kans héél groot dat ik een dag zoals vandaag heb (vooral i.c.m. het koude weer en weinig zon); om 7.30uur stijf als een plank wakker geworden en nog extreem moe. Mijn hobbycursus hierdoor moeten verplaatsen, in bed blijven liggen, nog wat meer geslapen. Om 11uur pas een beetje energie om op te staan. Ik was van alles van plan vandaag. O.a. een weegschaal kopen bij de Lidl. Nou, mijn man is gegaan. Ik ben ongedoucht, in mijn pyjama op de bank geploft. Hij heeft lunch voor ons gehaald. Ik stemde er mee in, want pijn is eten. Al had ik nu netjes 1 broodje i.p.v 2 en past het in mijn calorieën. Daar heb ik dan wel naar gekeken 💪😅. Maar gezond was het niet. Helaas, die dagen zitten er ook tussen. Tv gekeken, en rond 15.30uur toch een poging gedaan om boven wat op te gaan ruimen. Man was in slaap gevallen. Het is me gelukt om de kledingkast een deel te doen. Maar na een uurtje was ik weer zo gaar, ik ben in bed gekropen. Lekker warm. Hopelijk val ik niet in slaap want anders heb ik vanacht een probleem. Liever niet, want morgen weer een pittige werkdag. En dan maar weer afwachten hoe ik me zaterdag voel 🥴. 

Oh wat vervelend Kizomba. Hopelijk lukt het werken morgen weer en voel je je zaterdag ook niet al te gammel

Er is niets af, maar zeker ook niet bij! Je doet echt genoeg aan beweging. 

Veel meer dan ik.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.