Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Ik kijk ook heel positief terug op april.
Ik ben op 8 april naar de diëtist geweest en sindsdien gemotiveerd bezig met afvallen. Elke dag mij keurig aan mijn dieet gehouden en meermaals wezen sporten. 
Resultaat na 3 weken is nu -2,8kg (75,1kg).
Mijn doel voor mei zet ik op -1,5kg (73,6kg). 

Ninoea schreef op 30-04-2024 om 11:29:

[..]

Hoe gaat het verder in zijn werk? Krijgt hij begeleiding om op een goede manier hierop te kunnen anticiperen? Want het is fijn dat jij het hem uitlegt, maar ik neem aan dat hij professionele hulp nodig heeft.

Vrijdag naar de diëtist en vandaag waren de bloeduitslagen binnen. Zijn HBa1c was sterk verhoogd 102 ipv 42max en alle leverwaarden, cholesterol en kreatinine. Dus daar zal de huisarts nog wel over bellen. 

Huisarts wilde eerst zijn bloedsuiker omlaag hebben dus weet niet wat verder het traject is.


Ik ben niet zo blij met de maand april, want ik zit al 4 weken op een plateau en val gewoon niet af. Hou me nog steeds aan alleen gezonde voeding en hetzelfde calorietekort (bmr heb ik in januari berekend), smokkel nergens. Heb gelezen dat je BMR omlaag gaat als je afvalt- en ik ben inmiddels 8 kg afgevallen- en dat is op zich logisch natuurlijk. Maar dan kom ik op 1364 kcal p.d. en dat zie ik niet zitten.
Ik ben geen echte sporter, maar beweeg wel veel gedurende de dag. Dus ik weet dat ik moet gaan sporten. Alleen ik voel een enorme weerstand om diverse redenen.

Het goede nieuws is, ik eet nog steeds veel gezonder dan ik lang gedaan heb en mijn bloedwaardes zoals cholesterol zijn sterk verbeterd

Venusss schreef op 01-05-2024 om 11:06:

Ik ben niet zo blij met de maand april, want ik zit al 4 weken op een plateau en val gewoon niet af. Hou me nog steeds aan alleen gezonde voeding en hetzelfde calorietekort (bmr heb ik in januari berekend), smokkel nergens. Heb gelezen dat je BMR omlaag gaat als je afvalt- en ik ben inmiddels 8 kg afgevallen- en dat is op zich logisch natuurlijk. Maar dan kom ik op 1364 kcal p.d. en dat zie ik niet zitten.
Ik ben geen echte sporter, maar beweeg wel veel gedurende de dag. Dus ik weet dat ik moet gaan sporten. Alleen ik voel een enorme weerstand om diverse redenen.

Het goede nieuws is, ik eet nog steeds veel gezonder dan ik lang gedaan heb en mijn bloedwaardes zoals cholesterol zijn sterk verbeterd Heb zelfs 1 medicatie minder omdat mijn bloeddruk verlaagd is en stabiel blijft met nog maar 1 medicijn.

Venusss schreef op 01-05-2024 om 11:06:

Maar dan kom ik op 1364 kcal p.d. en dat zie ik niet zitten.

Maar dat is waarschijnlijk wel de crux in het verhaal, helaas. Of meer, en vooral intensiever bewegen.

Mijn buurman destijds ging altijd een uur wandelen met de hond. Klinkt goed toch? 

Wat hij niet vertelde dat hij eerst in dat uur met de auto naar het bos ging, vervolgens in een half uurtje net aan 1 km liep, en dan weer naar huis kwam. 

Kun je iets aan de intensiteit van je beweging doen waardoor je meer verbrand en niet minder hoeft te eten?

Ja ik weet dat het waarschijnlijk de enige weg is, gaan sporten.
Dit gaat als een excuus klinken en dat is vast ook deels zo, maar er speelt zoveel in mijn leven momenteel dat en de tijd ontbreekt en de puf ontbreekt ( weer iets "moeten", ik moet al zoveel nu ) Ik heb ook nog chronisch pijn waardoor ik me vaak uitgeput voel.
Nahja, je hoort het al, weerstand dus. Terwijl ik heus weet dat bv wandelen je hoofd leeg kan maken. Of op de hometrainer fietsen gewoon in te passen is, desnoods met een serie aan voor mijn neus. Heb gewoon een schop onder mijn kont nodig haha!

Intensiteit opschroeven kan niet echt, ik beweeg voornamelijk veel op het werk in de kinderopvang.
Net wel zeer fanatiek het hele huis gestofzuigd! 

een beetje weerstand maar ook gewoon complex.
Daarom zei ik bewust ook niet gaan sporten of meet bewegen, vooral anders bewegen met meer intensiteit. Ik weet niet waar je pijn zit maar bv net iets steviger door stappen doet ook al wat bv als je naar de auto loopt. Of daar eerst een klein blokje lopen voor je instapt. Niet groots en meeslepend, dat werkt voor niemand op de lange termijn.

Venuss, herkenbaar  hoor. Ik heb bijna 6 weken op een plateau gezeten , niks veranderd  en nu is er opeens  weer een kilo af.
Ik realiseerde me vanmorgen opeens dat ik al 33 procent gewicht kwijt ben van het totaal  dat ik kwijt wil. Dat is toch niet slecht. Hoop dat het door blijft zetten nu.
En dus nu ook al bijna 10 procent  van mijn totale  lichaamsgewicht  kwijt. Dat is toch al een significante  verbetering denk ik voor mijn gezondheid.

lientje69 schreef op 01-05-2024 om 13:01:

Venuss, herkenbaar hoor. Ik heb bijna 6 weken op een plateau gezeten , niks veranderd en nu is er opeens weer een kilo af.
Ik realiseerde me vanmorgen opeens dat ik al 33 procent gewicht kwijt ben van het totaal dat ik kwijt wil. Dat is toch niet slecht. Hoop dat het doof blijft zetten nu.
En dus nu ook al bijna 10 procent van mijn totale lichaamsgewicht kwijt. Dat is toch al een significante verbetering denk ik voor mijn gezondheid.

Dat zijn toch prachtige getallen! 5% gewichtsverlies geeft al verbetering voor de gezondheid. 

Dorestad schreef op 01-05-2024 om 13:21:

[..]

Dat zijn toch prachtige getallen! 5% gewichtsverlies geeft al verbetering voor de gezondheid.

Ik dacht dat het minimaal 10 % moest zijn maar  dan ben ik lekker op weg. Zal nog wel 1,5 jaar duren eer ik op gewicht  ben ( als ik er kom ) maar we zetten door.

alhambra

alhambra

01-05-2024 om 13:50 Topicstarter

Heel knap allebei!

Onze meiden zijn uit logeren dus ik ga vanavond naar de sportschool. Normaal komt dat er bijna nooit van doordeweeks.

ik had geen zin, ik heb geen zin, maar ik ben gegaan. Wat was het warm in de sportschool, dat is niet echt fijn, even wennen weer maar wel 4x in een week gesport. Yihaa.

En ik heb aan zoon voorgesteld volgde week bij onze stedentrip de sportspullen mee te nemen en dan te kijken of er in de buurt van het hotel een gym zit waar we dan 2x een dagpas kunnen nemen.

vandaag op de fiets naar het werk gegaan.  Totaal 18 km . 

@venuss ik zou denk ik niet iets veranderen nu en doorgaan met wat je nu doet. Gewichtsverlies is niet een 1 op 1 situatie van wat erin gaat en wat er verbruikt wordt, je lichaam doet er meer mee. Je boekt heel goede resultaten. Je bent geminderd met medicatie en je cholesterolgehalte is gezakt. Dat is gezondheidswinst. Nu doorgaan met wat je doet zorgt dat het meer een manier van leven dan een dieet wordt. Ook zorgt het ervoor dat je je lichaam kan stabiliseren en wennen. Vaak komt dan na een tijdje dat gewichtsverlies vanzelf ook wel weer. En dan is je incentive nu tijdelijk dus niet minder kilo, maar alweer een dag met goede eet- en beweeg gewoontes. Nu meteen intensiveren zorgt dat je uiteindelijk je metabolisme vertraagd of dat zeg ik wat stellig, ik bedoel dat ik daar voorzichtig mee zou zijn omdat ik daarvoor zou willen waken. 
Als dat voor jou geen strategie is die je past dan zou ik inzetten op korte hoog intensieve activiteiten per week. Bijvoorbeeld 20fit, korte hit-training, interval touwtje springen gedurende een paar kwartiertjes per week, dat soort dingen. Dat is niet meteen een grote extra stap, maar verbeterd wel je hart conditie en je uithoudingsvermogen en is verhoudingsgewijs veel calorieën die je verbrandt. 

alhambra

alhambra

01-05-2024 om 20:10 Topicstarter

het is me gelukt: ik ben in de sportschool!
Ik heb niet zoveel zin dus ik ga lang lezen op de fiets.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.