Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

MMcGonagall schreef op 03-03-2026 om 22:24:

Nou dit is stom! Ik ben twee weken ziek geweest. Niet gesport maar eten ging prima dus bankhangen, werken en eten, een kilo afgevallen in die tijd. Nu ben ik weer een week aan het werk, inmiddels alweer drie keer gesport, zit de kilo er weer aan! Hoe dan?

Dit heb ik ook altijd als ik niet sport - in vakanties bijvoorbeeld. Ik veronderstel dat mijn lichaam normaal gesproken extra vocht opslaat, van schrik (OMG gaat ze dit morgen weer doen?) en als het dan een tijdje rustig is, dat weer extra vocht laat gaan. Glycogeen bindt het vocht en wordt opgeslagen in je spieren. Vooral na een zware workout zorgt je lichaam voor een voorraad. Ik zeg altijd dat ik 75 kilo weeg, maar ik schommel tussen 73 en 75. Van ‘ineens’ een kilo meer kijk ik niet op. Ik beschouw het als signaal voor bijvoorbeeld migraine. Of zoals nu, extra vocht door de stress va de hooikoorts en/of de medicatie daarvoor. 

Ik kom hier even klagen dat ik al dagen continu honger heb. Niet eens trek maar steeds een knorrende maag. Geen idee waarom eigenlijk. Ik eet voldoende, krijg voldoende eiwitten,vezels en vetten binnen en toch raak ik amper verzadigd. Natuurlijk niet goed voor de lijn want ergens zwicht ik een keer voor een stapel koek/snoep/chips.

Om positief af te sluiten ik heb gisteren een nieuw schema gekregen. Zitten een aantal leuke oefeningen tussen en dat helpt wel in de motivatie.

Ninoea

Ninoea

05-03-2026 om 16:45 Topicstarter

Bailey26 schreef op 05-03-2026 om 16:12:

Ik kom hier even klagen dat ik al dagen continu honger heb. Niet eens trek maar steeds een knorrende maag. Geen idee waarom eigenlijk. Ik eet voldoende, krijg voldoende eiwitten,vezels en vetten binnen en toch raak ik amper verzadigd. Natuurlijk niet goed voor de lijn want ergens zwicht ik een keer voor een stapel koek/snoep/chips.

Om positief af te sluiten ik heb gisteren een nieuw schema gekregen. Zitten een aantal leuke oefeningen tussen en dat helpt wel in de motivatie.

Ik had dit zelf ook nadat ik stopte met hormoonsupplementatie (na een traject om te proberen zwanger te worden). Je lichaam moet opnieuw settelen qua hormonen. Het werkt op verschillende manieren door. Ik zocht op wat ik er destijds over opgezocht en genoteerd had. Het komt ongeveer hierop neer:

1. Veranderingen in eetlustregulatie. Fluctuaties van progesteron en oestrogeen kan leiden tot meer honger, minder verzadiging en andere soort trek. 
2. Invloed op hongerhormonen leptine en ghreline die tijdelijk anders is waardoor je vaker of eerder honger krijgt. 
3. Verandering in stofwisseling. Na behandeling kan het lichaam tijdelijk meer energie vragen of juist efficiënter opslaan. 
4. kans op emotie-eten 

Ik was destijds emotioneel ook veel wiebeliger dan dat ik nu ben en dat was niet alleen door verdriet doordat het allemaal niet lukte, maar ook fysiek zoals je dat bijv door pms ook kunt zijn. 

Ninoea schreef op 05-03-2026 om 16:45:

[..]

Ik had dit zelf ook nadat ik stopte met hormoonsupplementatie (na een traject om te proberen zwanger te worden). Je lichaam moet opnieuw settelen qua hormonen. Het werkt op verschillende manieren door. Ik zocht op wat ik er destijds over opgezocht en genoteerd had. Het komt ongeveer hierop neer:

1. Veranderingen in eetlustregulatie. Fluctuaties van progesteron en oestrogeen kan leiden tot meer honger, minder verzadiging en andere soort trek.
2. Invloed op hongerhormonen leptine en ghreline die tijdelijk anders is waardoor je vaker of eerder honger krijgt.
3. Verandering in stofwisseling. Na behandeling kan het lichaam tijdelijk meer energie vragen of juist efficiënter opslaan.
4. kans op emotie-eten

Ik was destijds emotioneel ook veel wiebeliger dan dat ik nu ben en dat was niet alleen door verdriet doordat het allemaal niet lukte, maar ook fysiek zoals je dat bijv door pms ook kunt zijn.

Wat lief dat je het even hebt opgezocht!

Ik had er eigenlijk niet zo bij stil gestaan dat het ook door de hormonen kan komen. Zou opzich goed kunnen. Aan de andere kant heb ik deze maand wel medicatie gebruikt om een ovulatie op te wekken. En daar ken ik het niet bij. Maar ik had tijdens de laatste menstruatie ook last van flinke pms klachten. Dat heb ik eerder na een punctie gehad maar heb ik verder eigenlijk nooit last van. Kan dus inderdaad goed dat mijn lichaam nog flink uit onbalans is. En ik weet ook dat ik er mentaal nog lang niet ben.

Hopelijk stopt in ieder geval snel die enorme honger want dit is niet goed voor de lijn.

Hier vanochtend al vroeg op voor werk. Spontaan vergeten te mediteren.
Na werk direct door voor een workshop.
Daardoor niet kunnen sporten.
Wel nog redelijk aan stappen gekomen gelukkig 

Bailey26 schreef op 05-03-2026 om 16:12:

Het is een feit dat als je het hongerbeest in je voedt, het steeds meer honger krijgt en jou aan zijn kant wil hebben!

Ik begin toch voorzichtig te denken dat ik geen griep of verkoudheid heb opgepakt door de hoestende mensen achter me bij de winkelkassa. Of ze hoestten zomaar, óf ik dook net op tijd achter mijn kraag, óf mijn lichaam dacht: hee, die ken ik: zit in mijn bibliotheek, even zoeken: hebbes!

Of het komt nog, maar dat zou dan ongebruikelijk zijn voor mijn doen. Meestal word ik dezelfde avond nog ziek na een luchtweginfectie.

zo net lekker getraind en straks een dag zonder afspraken op het werk. Dan kan ik veel doen hopelijk. 

Ninoea

Ninoea

06-03-2026 om 11:47 Topicstarter

Ik begrijp je bericht niet helemaal @RionyRiony. Maak je je door het hoesten nu al de hele tijd zorgen? Is dat vanwege een fysieke kwetsbaarheid of is dat (wellicht door de situatie met corona) een angst die je hebt? Hoe dan ook, fijn dat het geen gevolgen lijkt te hebben, want je zorgen maken is niet fijn. 

Ninoea schreef op 06-03-2026 om 11:47:

Ik begrijp je bericht niet helemaal @RionyRiony. Maak je je door het hoesten nu al de hele tijd zorgen? Is dat vanwege een fysieke kwetsbaarheid of is dat (wellicht door de situatie met corona) een angst die je hebt? Hoe dan ook, fijn dat het geen gevolgen lijkt te hebben, want je zorgen maken is niet fijn.

Echt zorgen om de infectie zelf nee want ik ben gelukkig niet erg bevattelijk voor luchtweginfecties maar een enkele keer komt het wel voor. 

Het gaat inderdaad om fysieke kwetsbaarheid: ik ervaar een week lang hoesten als heel erg inspannende arbeid voor mijn ademhalingsspieren. Je wordt daar doodmoe van zeker 's nachts en liggend. Ik heb vaak al andere redenen om slecht te slapen en dat komt daar dan nog bij. 

Maar ik ga gewoonlijk infecties uit de weg zodra het met weinig moeite kan. Ik zou een mondkap hebben opgezet als ik wist dat men zou gaan hoesten vlak achter me. Zit altijd in mijn zak en dat vind ik heel weinig moeite. Maar daarvoor was het te laat.

Ik was ook mijn prikken misgelopen dit najaar.

Ninoea

Ninoea

06-03-2026 om 13:41 Topicstarter

Ik begrijp het. Dank voor je uitleg. 

rionyriony schreef op 06-03-2026 om 12:58:

[..]

Echt zorgen om de infectie zelf nee want ik ben gelukkig niet erg bevattelijk voor luchtweginfecties maar een enkele keer komt het wel voor.

Het gaat inderdaad om fysieke kwetsbaarheid: ik ervaar een week lang hoesten als heel erg inspannende arbeid voor mijn ademhalingsspieren. Je wordt daar doodmoe van zeker 's nachts en liggend. Ik heb vaak al andere redenen om slecht te slapen en dat komt daar dan nog bij.

Maar ik ga gewoonlijk infecties uit de weg zodra het met weinig moeite kan. Ik zou een mondkap hebben opgezet als ik wist dat men zou gaan hoesten vlak achter me. Zit altijd in mijn zak en dat vind ik heel weinig moeite. Maar daarvoor was het te laat.

Ik was ook mijn prikken misgelopen dit najaar.

Na 2 nachten blafhoest grijp ik altijd naar de codeïne. Hoestprikkel weg en ik slaap weer.

Ysenda schreef op 06-03-2026 om 09:14:

zo net lekker getraind en straks een dag zonder afspraken op het werk. Dan kan ik veel doen hopelijk.

Kom ik aan op mijn werk: manager op teams: eh, jij hebt zo een meeting. Nou nee, toen ik een kwartier geleden van huis ging nog niet, ik heb geen calls vandaag. 

Ik heb 'm doorgestuurd want ik kan niet en volgens mij past dit meer bij jou.

Ok. En zo kweek je credits bij je manager. Kwamen gelukkig geen acties uit die mijn team zou moeten doen. 

Codeïne wordt geadviseerd als je een droge kriebel hoest hebt. Ik heb dat ook een keer gebruikt. Ik vond het verschikkelijk niet kunnen hoesten terwijl ik dat wel wilde, ik voelde mij ellendig en benauwd. Ik slaap liever een paar nachten slecht door hoesten dan dat ik dat nogmaals neem.

Afgelopen dagen vooral bewogen op de golfbaan en tijdens tuinieren. Mijn achtertuin is bijna klaar morgen nog een paar klusjes en volgende week de voortuin.
Ik voel mijn spieren wel door die tuinklussen want soms sta ik in de meest vreemde houdingen.
Ik heb ook last van hooikoorts gelukkig helpen pilletjes wel maar daar word ik wel slaperig van rond negen uur 's-avonds zit ik al te knikke bollen.

Ies

Ies

06-03-2026 om 19:57

Ik baal want bent nog steeds niet fit. Nog erg verkouden of mijn longen reageren er gewoon slecht op. Wordt onderzocht. (bleeh nog iets op mijn lijstje)
Nouja. Moet vooral ook flink rusten en dat is lastig. Altijd zoveel te doen zucht. Huishouden ontploft weer flink nu ik even een tandje minder doe. En ziekmelden lukt op mijn werk heel lastig momenteel dus even doorbuffelen. 
In ieder geval lukt me buiten alles wat absoluut moet even helemaal niks dus beweeg ook echt weinig nog steeds.
Gezondere eten vasthouden kost me ook echt wel moeite maar lukt vooralsnog wel. Vandaag wel kant en klare soep want echt geen puf voor iets anders maar dat vind ik niet zo’n ramp voor een keer. Ik had er wel wat rauwkost bij en volkoren broodjes. 
Verder alles wel redelijk gezond gehouden vanaf 1-3. Plan (en afspraak met partner) is om iig een maand vrij strikt te eten en drinken. (Geen alcohol en toegevoegde suikers e.d.) Eerste halve kg is er weer ruim af. Vast vocht maar dat mag de pret niet drukken. 

Mijn hooikoorts draait overuren en de bijwerkingen van de medicijnen worden voelbaar. De corticosteroïden geven spierzwakte en emotionele instabiliteit als vervelendste bijwerking. Zoals elk jaar.  Het sporten vandaag ging dus ook niet lekker. Noodgedwongen moet ik het heel erg veel rustiger aan gaan doen. En omdat ik zo baalde, en te weinig had gegeten vóór het sporten, werd het late diner een hele vette hap door vriendlief klaargeomaakt. Troosteten. Wel lekker hoor, patat met mayo en spareribs met coleslaw.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.