Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Netherfield
19-07-2026 om 10:50
Mijn cholestorol is wat te hoog dus moest ik naar een diëtiste. Woensdag geweest, ik moet meer vezels en meer eiwitten eten. En via de schijf van vijf eten. Even gecheckt: daar staan geen koekjes, chips, chocola en snoep op.
rionyriony
19-07-2026 om 11:18
Bij mij staat er helemaal niks op vandaag. Balansdag.
Overigens, een goede bron van vezels is gebroken lijnzaad. Je hebt vieze, die smaakt zoals oude verf ruikt, maar je hebt ze ook met amper enige smaak (Aldi; Lidl heeft ze niet altijd, maar het is dezelfde). Mogelijk heeft ook de Tuinen smakelijke, anders zouden ze die niet verkopen en ik denk dat het goed wordt verkocht. Je kan ze niet mateloos eten mocht je het lekker vinden; het is aan beperkingen gebonden. Maar waarom zou je een hele zak leegeten.
Ik vond die van AH niet lekker; eigenlijk niet te harden.
Andere bronnen van vezels zijn het verwerken van geraspte wortel of knolselderij/pastinaak door je maaltijd. Ik zou het wat laten garen vooral de knolselderij.
PS: Netherfield, het is niet de bedoeling je te ergeren met ongevraagd advies! Maar voor mij werken die dingen het beste. 
Dorestad
19-07-2026 om 12:57
We hebben gisteren 15 km, grotendeels onverhard, gelopen bij Norg, Veenhuizen, Zuidvelde. Heerlijk wandelweer. Nauwelijks andere wandelaars tegengekomen. Zoonlief woon tegenwoordig grootste deel van de week bij zijn vriendin in Groningen. Best wennen, zo'n volwassen eter minder in huis gedurende aantal dagen. Maar vandaag nemen hij en een stuk of 12 vrienden de regie over in keuken, garage en tuin. Ze gaan oliebollen bakken. Zoete en hartige. Bakken is of in garage of in tuin. Gezellig. Ik eet graag mee....
Boulderen, Rionyriony , daar doet zoon fanatiek aan. Plus toprope klimmen. Hij is loeisterk in armen en schouders geworden.
Trail
19-07-2026 om 16:03
Ik ben vrijdag zaterdag zondag op stedentrip geweest. Werd helaas vrijdag ziek. Heb daar in bed gelegen. En vandaag vroegtijdig naar huis. Volgende keer beter.
Tuinfluiter
19-07-2026 om 22:30
Wat jammer van je weekend @ Trail hopelijk herstel je snel.
Ik ben vanochtend wezen golfen en de rest van de dag heb ik golf op de tv gekeken en daarbij iets te veel tussendoortjes gegeten.
Morgen maar weer normaal eten en wat meer dingen doen.
Ninoea
20-07-2026 om 08:52
Wij zijn gisteren naar Duitsland gereden met de auto om deze route te gaan wandelen:
https://www.eifel.info/nl/touren/felsenweg-6-teufelsschlucht
We hebben wat omgelopen dus hebben 23 km gewandeld. Wat een sprookjesachtige en mooie omgeving. Enorm genoten!!
Dorestad
20-07-2026 om 09:01
Dat ziet er uit als een prachtige route. Wellicht iets voor ons wanneer we in september op grens NL- België op vakantie zijn.
Vandaag staat hier een klusdag op het menu. We zijn onderweg. We hopen het huis vandaag verkoopklaar te krijgen
Ies
20-07-2026 om 16:43
Ziet er geweldig uit Ninoea!!
Beterschap Trail.
Hier nu een week bezig met mijn strengere regime. (Meer bewegen, geen overduidelijk ongezonde producten en matiger eten)
Gaat prima en ik voel me goed. ( fysiek want flink verdrietig over aantal zaken)
Meer bewegen lukt ook omdat het koeler is en even relatief rustig op een aantal vlakken. Lastige is dat dat laatste zomaar om kan slaan. (Eerste natuurlijk ook
Het is me gelukt om alle ongezonde lekkers te weerstaan, ook als het lange tijd prominent voor mijn neus stond, kostte me dan wel wat.
Matiger eten is nog niet geweldig gelukt, al ben ik er wel mee bezig in ieder geval.
Bailey26
20-07-2026 om 19:19
Dat ziet er mooi uit Ninoea.
Succes Dorestad. Hopelijk lukt het allemaal om vandaag de dingen te doen die jullie willen doen.
Klinkt alsof je goed bezig bent Ies. Heel knap om de verleiding te weerstaan ookal staat het recht voor je neus. Dat is niet gemakkelijk!
Hier gaat het redelijk. Gewicht blijft stabiel. Weinig ritme en regelmaat. Zijn bezig om de caravan schoon te maken en in te pakken, boodschappen doen, huis in orde maken enz. Woensdag vertrekken we en ik moet zeggen ik heb er heel veel zin in.
Ik hoop alleen wel dat ik snel minder last krijg van die energiedips na het eten. Gelijk even lopen na het eten werkt maar heel iets. En moet ook nog eens uit mijn tenen komen.
Ies
20-07-2026 om 21:36
Ohja Bailey die energiedips na het eten, nu je erover schrijft valt me op dat ik die deze week veel minder heb gehad. Misschien omdat ik me net wat minder over-eet, of misschien ook wel door het mildere weer nu. Geen idee of dat invloed kan hebben maar mijn energie was überhaupt minder met de hitte. Ik ben weer flink actiever nu. Vandaag huishouden gecombineerd met dansen en heerlijk gezwommen. Zit weer op 14.000 stappen gemiddeld en kom weer aan genoeg matig intensieve beweging.
Ninoea
20-07-2026 om 22:19
Vermoeidheid na eten komt vaak wel door teveel of te vet of teveel schommelingen in de suikerspiegel. Ik heb er zelf last van als ik Chinees haal, meestal val ik daarna als een blok in slaap om dan een paar uur later wakker te worden met veel dorst. Ik eet om deze reden niet vaak Chinees.
Ik heb een heel rustig dagje achter de rug met mijn man. We zijn naar de bioscoop geweest. Film begon om 11 uur en tegen 14 uur was het afgelopen. Heerlijke relaxstoelen met voetenbank. Daarna een broodje carpaccio gegeten bij Bakker Bart. Waarom Spuiten ze daar zulke grote hoeveelheden saus op die ik vervolgens er weer afschraap, ik verwacht een drizzeltje niet een megakwak).
Vervolgens naar huis gereden, daar een powernap gedaan van 20 minuten en vervolgens weggegaan om training te geven. 8,3 km hardgelopen met de loopgroep, daarna naar huis snel onder de douche en de stad in gelopen om wat te eten. Had spareribs besteld die zouden geserveerd worden met knoflooksaus en chilisaus en zouden naturel zijn, maar hadden een dikke laag bbq saus of marinade erop. Ik had te laat door dat ik dat niet besteld had en heb er dus genoegen mee genomen terwijl ik bbq saus en marinade echt vieze zoete plakzooi vind. Die er dus afgeschraapt (mijn bord was een puinhoop) en daarna opgegeten. Veel water bij gedronken en de friet en de salade (wederom vol met saus, saus is wel het thema van deze dag, gelaten voor wat het was). Daarna een klein kopje koffie genomen; mijn man de brownie gegeven die ik erbij kreeg en weer teruggelopen naar huis.
Ik ben heel trots op mezelf: niet gesnoept bij de bioscoop, zelfs geen zoute popcorn. Alle sausjes weggedaan. Volgende keer meteen zeggen zonder saus. Veel water gedronken. En vooral heel trots dat het lukte om die 8 km te rennen na die enorme wandeling van gisteren.
Ies
21-07-2026 om 01:32
Wat goed Ninoea!
Zelf heb ik mijn bloedsuikers wel vaker gemeten, die schommelen niet zo veel geloof ik. Kan wel zijn dat ik te vet at, was best scheutig vaak met (goede) olijfolie.
Daar wijst dochter me ook steeds op, toch maar eens naar haar luisteren
Bailey26
21-07-2026 om 09:29
Ik denk zelf ook dat het door de suikerspiegel komt. Misschien toch maar eens uitzoeken of ik dat zelf kan controleren. Hoe dan ook hoop ik dat het snel stabiliseert. Want soms kies ik er heel bewust voor om bijvoorbeeld maar niet te lunchen als ik weet dat ik daarna een stuk in de auto moet (kost me soms echt heel veel moeite om mijn ogen open te houden. Maar ik kan het rijden ivm werk niet altijd anders inplannen).
Klinkt als een heerlijk dagje Ninoea. Veel ontspanning en bewuste keuzes. Ik vind veel saus ook altijd zo vies. Dan proef je soms alleen nog maar de saus, zo zonde van het gerecht dan.
ToetieToover
21-07-2026 om 09:32
Tip voor vermoeidheid met autorijden: kauwgom kauwen! En even stoppen als het echt niet gaat, uiteraard. De kauwgom activeert, probeer het maar eens. Suikervrije natuurlijk ![]()
Tuinfluiter
21-07-2026 om 09:44
Wat een mooie wandeling heb jij in Duitsland gemaakt Ninoea daar wil ik ook wel een keer een paar dagen gaan wandelen. Op dat terrein is 23 km voor mij wel te veel maar er zullen ook wel kortere zijn.
Broodje bij bakker Bart is herkenbaar ik blijf erbij staan om instructies over de hoeveelheid saus te geven.
@les ik heb zuinige schenktuitjes op mijn olieflessen en ik schenk het meestal eerst op een lepel.