Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Gister een beetje gelezen en wat gewandeld tussen de buien door. In de loop van de dag toch wat spanning en even extra stappen zetten was fijn. Ondanks het weer gebbqt met vrienden. En lekker rustig in bad gelegen. 

Vandaag dicht bij huis gewandeld en zomaar 10 km weggetikt. Beetje gelezen. En nu een mooie docu aan het kijken. Best relaxed. 

Ies

Ies

18-05-2026 om 00:13

Hier een wat saai weekend. Kort flink ziek geweest, maar daar was ik wel een halve nacht mee zoet en voelde me de rest van het weekend flink gammel. Zo gammel dat ik ook gezwicht ben voor wat chocolade, dat was lang geleden. We hadden nog wat paaseitjes liggen, die heb ik met Pasen niet gehad. Verder veel klussen en klusjes en familie geholpen met vanalles. Veel te korte wandelingen gemaakt. Maar al met al wel aan voldoende beweging gekomen afgelopen week, dus toch wel tevreden. 
En ik bedacht me dat partner en ik best goed bezig zijn op dit vlak. Het kan altijd beter en daar kijk ik teveel naar. Maar tov zoals we voorheen leefden, wordt het steeds gezonder en we hebben daar best al veel stappen in gezet.
Partner lijkt ook wel wat afgevallen en daar ben ik blij mee, hij had flink overgewicht. Dat begint langsaam over te gaan in gewoon overgewicht dus mooi! 

De periferie van de zwelling aan mijn voet heeft zich iets teruggetrokken maar ik zie nog niet voldoende tekenen van structurele genezing om schoenen aan te kunnen trekken en weg te gaan. Moet er niet aan denken! Ook niet het tegendeel; er zit duidelijk wel iets verbetering in maar het houdt nog niet over. 

Maar ik heb diverse leuke dingen te doen thuis dus dat maakt weer ietsje goed. Als God een deur sluit zet hij een raam open. Zeggen ze dan en toch zit daar iets in. Tenminste in het verschijnsel. 

Veel wielrennen op tv bij Eurosport.

Ik verbruik wel de laatste tijd meer calorieën zonder zwaarder te worden. Dat is wel eerder gebeurd (4 x ongeveer) maar het was nooit een blijvertje langer dan enige weken. Lijkt een tijdelijk snellere verbranding te zijn. Ik ben mijn gewicht deze morgen vergeten op te nemen. 

Sh*t ik kan niet eens Pinksterboodschappen doen. Ik heb nog wel spullen voor pudding. Dat doe ik dus maar.

Je bent best vaak ziek @Les had ik de indruk. Vatbaar voor infecties?

Ik wilde vanochtend vroeg voor werktijd de paarden voeren en ze lagen heerlijk te slapen! Fijn gewerkt en vanavond rustig thuis een film gekeken. Iets aangekomen op de weegschaal, maar ook mij ervan bewust dat bewegen geen prioriteit voor mij is deze maand. 

Vanochtend thuis. Wilde graag hardlopen, maar maatje dat mee was was niet fit, werd wandelen. Ook goed. Ging me om de buitenlucht.

Vanmiddag op pad naar de andere kant van het land voor een lezing en mocht daarna bij kennissen blijven slapen. Voelt als een mini vakantie! 

Ies

Ies

20-05-2026 om 05:15

Riony, ik ben wel vaker ziek ja. Maar nu was er geen sprake van een infectie.
Fijn dat het wat beter gaat met je voet. Heb je meer bewogen of anders gegeten dat je meer kunt eten?
Hier een drukke week, veel werken, ook nachtdienst en dan ben ik altijd super moe. Heb dan minder ruimte om aandacht te besteden aan eten en bewegen.
Maar het lukt me wel om van de ongezonde dingen af te blijven, dit was ‘vroeger’ echt wel lastig voor me met nachtdiensten en lukte vaak niet.

@Les, je gaf me de indruk van ziekte door structurele overbelasting. 

Ik heb wel meer tijden gekend dat ik ineens anderhalf keer meer kon eten en dat dit zich toch niet op de weegschaal toonde; en dat is nog steeds het geval. Ik denk dat mijn stofwisseling ineens op een hoger plan gaat draaien. Dat gebeurt in clusters; ik krijg dan ook meer honger.

Wat mijn voeten betreft, met name één ervan, is het afwachten. Ik vrees dat het maanden gaat duren voor de boel gerepareerd is van binnen en dat ik verdomde voorzichtig moet zijn en zeker niet overmoedig moet gaan worden. Ik heb de neiging om te denken: ik ga nu gewoon en komen er problemen dan zijn die van latere zorg, maar die manier om met mezelf om te gaan blijkt zich te wreken. 

Ninoea

Ninoea

21-05-2026 om 08:32 Topicstarter

Ik zit in een minder goede flow qua eten en energie. Ik heb de neiging meer te snoepen en voel me ook wat minder fit. De eerste week na de vakantie kwam ik meteen lekker in mijn ritme, maar nu niet, het loopt allemaal net niet lekker. Huishoudelijk gezien ook een achterstand met de was. Ben ook net weer ongesteld geweest wat me een excuus gaf om te mogen snoepen … 🙄
Daar moet dus verandering in komen. 

Dus achter de telefoon vandaan nu. Aankleden voor hardlopen dadelijk en de was uit de machine halen en op het rek hangen. Dat moet nog net allemaal passen. 

Ninoea

Ninoea

21-05-2026 om 13:51 Topicstarter

Hardgelopen, ging niet geweldig al laten de statiekstieken anders zien. Kramp in mijn baarmoeder en tot twee keer toe gestruikeld. Het was echt ploeteren. Daarna kapot op de bank thuis. Net onder de douche vandaan en ga zo even flink aan de slag met huishouden enzo. Maar het lopen was geen succes. O ja, ik ga zo ook even een paracetamol naar binnenwerken. 

Sterkte Ninoea.
Ik gisterochtend gestart bij museum.
Snel naar huis om optijd te zijn voor zeilwedstrijd, maar schipper vaarde niet uit, teleurstellend. Vandaag een stuk beter qua ontspanning ! Bijeenkomst op m’n werk, hele middag lekker in de tuin gewerkt en nu filmhuis. 

Ninoea

Ninoea

21-05-2026 om 20:44 Topicstarter

Pff … pleegkind was vandaag weer erg ingewikkeld. Ik heb me ingezet om de sfeer oké te houden voor iedereen, maar dat kostte veel moeite en energie. Ben opgelucht dat ze weer naar huis is. Zo dadelijk even serietje in bed kijken en dan lekker slapen. 

Ninoea

Ninoea

22-05-2026 om 20:51 Topicstarter

Vannacht in eerste instantie goed geslapen, maar werd toen wakker en ging malen. Dat is nooit slim. Vanochtend voor het eerst sinds tijden weer (kracht)bootcamp. Vanmiddag was ik; door het wakker liggen van vannacht, vermoeid. Wel wat dingen gedaan nog in en om huis. Eten ging goed. Weinig gesnoept. Er was een aanbieding met een kist mango’s en die heb ik gekocht. Ik heb er net eentje op en de kinderen ook. Heerlijk zoet.  

Gister een intensieve werkdag gehad.
Daarna door de natuur gaan fietsen om weer een beetje op adem te komen.
En daardoor eigenlijk moeten gaan haasten om optijd te zijn bij een dansvoorstelling savonds. Het ging allemaal niet vanzelf gister. 

Vandaag een hele lange werkdag en daarna snel door naar een festival in de stad. Koud en moe nu. Eten wel goed op orde vandaag dus ik had brandstof. Best wel wat stappen gezet. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.