Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
lientje69
16-03-2026 om 15:04
Ies schreef op 16-03-2026 om 12:03:
[..]
Nee, ik ken het niet…
Wellicht dat steeds vit c bij de maaltijd wat kan helpen? Hoeft geen pil te zijn, gewoon (vit c rijke) groente of fruit of sap bij ijzerrijke producten eten. Maar als je dat altijd al deed is het blijkbaar niet genoeg.
Maar misschien moet er ook onderzocht waarom het zo laag is?
Ik gebruik al lang maagzuurremmers . Dat schijnt dat tot gevolg te zijn. Deze week nog zonder maagzuurremmer dus als ik nu vitamine C neem of iets van citrusvruchten word ik helemaal gek van het maagzuur.
Ninoea
16-03-2026 om 20:18
Vanavond ruim negen kilometer gelopen met de loopgroep. Het was heerlijk. Het voelde echt alsof ik nog ruimte over had toen we er weer waren. Lekker gelopen.
Trail
16-03-2026 om 21:03
Hier gezwommen na werktijd. Kon merken dat ik dat al een tijdje niet gedaan had
Poezenmeisje
16-03-2026 om 22:06
Weer een studiedag in Utrecht. Lastig datber alleen maar koeken, kaascroissants en dikbelegde broodjes/wraps worden aangeboden.
Ik heb wel braaf een bak met rauwkost en gekookte eitjes mee en deze vanmorgen en vanavond ook leeg geknaagd in de trein. Dus niet nog ingeslagen bij Hema / AH to Go en andere gemakswinkels.
Trail
17-03-2026 om 18:45
Knap poezenmeisje!
Ik ben vanochtend naar het filmhuis geweest. Vanmiddag voor het laatst dit seizoen geschaatst en even gecheckt hoe de boot erbij ligt. Ga het schaatsen nog missen. Straks weer naar het filmhuis. Dat abonnement is een goede aanschaf geweest!
Ninoea
17-03-2026 om 18:50
Ik had vanochtend wat hoofdpijn, te weinig gedronken na het hardlopen gisterenavond. Na het ontbijt gaan zwemmen. Te snel gestart en de hoofdpijn knalde er opeens uit. Meteen gestopt en bijgekomen en naar huis gegaan. Hoofdpijn zakte heel snel af na wat drinken en rust.
Later op de dag rustig de krachttraining gedaan. Die ging prima. Verder allerlei praktische dingen gedaan, fiets van zoon naar de fietsenmaker, boeken naar kringloop, boodschap, oudste dochter uit school halen en naar groep brengen, etc. En ook nog de nodige huishoudelijke zaken. Vanavond een klein stukje gewandeld naar de supermarkt voor een (proteïne)toetje en wat andere kleine boodschappen.
Ies
17-03-2026 om 23:53
lientje69 schreef op 16-03-2026 om 15:04:
[..]
Ik gebruik al lang maagzuurremmers . Dat schijnt dat tot gevolg te zijn. Deze week nog zonder maagzuurremmer dus als ik nu vitamine C neem of iets van citrusvruchten word ik helemaal gek van het maagzuur.
Oh, ok, wat lastig!
Ies
17-03-2026 om 23:58
Vandaag gezwommen. Was lang geleden alweer omdat ik steeds niet lekker was. Ik hoest nu nog wel maar voel me wel weer redelijk ok. Wel nog erg moe.
Moest me er wel naartoe slepen… maar was wel fijn en ging redelijk, toch 1 km gezwommen. Wel wat pijn aan arm nog van frozen shoulder dus rustig aan.
Ies
18-03-2026 om 14:44
Vandaag mijn best gedaan goed voor mezelf te zorgen.
Een klein stukje gewandeld op flink tempo. Ik was moe dus ok!
En de tijd genomen om zomaar een stukje te lezen. Heerlijk!
Trail
18-03-2026 om 22:06
Klinkt fijn ies!
Ik ben de dag gestart met een yoga les.
Vind de studio in onze buurt eigenlijk veel te duur worden. Aansluitend buiten geweest met de hond en aardig wat stappen nog gemaakt. Te werk. En nu in bed een film aan het kijken.
rionyriony
19-03-2026 om 16:18
Ninoea schreef op 15-03-2026 om 19:58:
Mis je het zout dan?
Sorry voor de late reactie: nee, ik gebruik kaliumzout maar (natrium)zout is eigenlijk onmisbaar en je moet zorgen niet beneden bepaalde waarden te komen omdat je spierstelsel dat nodig heeft voor beweging. Dus het is handiger om toch wat te gebruiken, maar dan weer niet zoveel dat de bloeddruk boven bepaalde waarden komt.
Kan me zelf niet zoveel schelen hoor: hoe hoger de druk hoe beter ik me voel eigenlijk maar artsen zien dat dan als een probleem.
Mijn arme duim blijft maar opspelen, het geheel is wel beter geworden, maar de klachten blijven zich centreren in mijn duim bij die twee pezen aan de basis. Kennelijk verrekt, de pees of een ligament. Het bemoeilijkt het dichtdoen van een deelbare ritssluiting (elke hand heeft zijn eigen taak dus je kan dat niet met de andere hand doen), aantrekken van sokken, zeker als ik ongeduldig word dus bij tijdsdruk.
Vandaag ondanks het gedoe met de ritssluiting toch wel een mooie dag. De start, ook buiten, was moeizaam. Je probeert je ritme te vinden zonder jezelf pijn te doen. Druk verhoogt de kans op het bezeren van jezelf. Door angstig geforceerd lopen en dergelijke. Terugweg ging goed, maar ik had teveel gekocht dus veel gesjouw. Had ik ook kunnen laten bezorgen, maar dat doe ik dan weer niet. 
ToetieToover
19-03-2026 om 17:00
Door het bericht van Lientje krijg ik flashbacks naar mijn jeugd. Ik had chronisch ijzertekort wegens toen nog onontdekte Coeliakie. Die ijzerpillen hielpen niet (uiteraard, want opnameprobleem) en toen kreeg ik een ijzerinjectie! Wow dat is mishandeling kan ik vertellen, hopelijk zijn die barbaarse praktijken verleden tijd.
Vanwege de hooikoortsklachten blijf ik aanhoudend licht trainen. Ik heb een zelfverdedigingsles overgeslagen en houd het bij Les Mills barre, thuis op mijn scherm. Ik heb al weken direct hevige spierpijn, terwijl ik dat normaal nooit heb. Ik verdenk de corticosteroïden nog steeds. Ik sta op als een oude vrouw. Nou ben ik dat ook wel een beetje, maar nu ziet het er ook zo uit 
lientje69
19-03-2026 om 17:31
Toetietoover, tegenwoordig gaat dat via een infuus. Dus geen injecties meer. Sorry voor het triggeren. 
Ies
19-03-2026 om 18:29
Toetie, hier blijf ik ook maar last houden. Zo’n rot niet- lekker gevoel, keel, blijf maar hoesten, hoofdpijn wéér opgezette klieren….zou weer een verkoudheid kunnen zijn maar misschien wordt gewoon mijn hooikoorts steeds erger. Bleeh. Ik ben zo graag buiten!!
Riony beterschap.