Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ninoea

Ninoea

22-02-2026 om 15:52 Topicstarter

Gisteren was ik uit eten met vrienden van ons. Heel erg lekker gegeten en leuk gezelschap. Ik heb er echt van genoten. 
Vandaag een chill dagje. Ook weer krachttraining gedaan en nu 3 sets per oefening van 14-12-10 en dat was inderdaad veel pittiger dan diezelfde oefeningen 12-12-12 maar dan als circuit van oefening 1 naar oefening 2 en dat dan 3x. Dit is inderdaad effectiever denk ik. 

Ninoea schreef op 22-02-2026 om 15:52:

Gisteren was ik uit eten met vrienden van ons. Heel erg lekker gegeten en leuk gezelschap. Ik heb er echt van genoten.
Vandaag een chill dagje. Ook weer krachttraining gedaan en nu 3 sets per oefening van 14-12-10 en dat was inderdaad veel pittiger dan diezelfde oefeningen 12-12-12 maar dan als circuit van oefening 1 naar oefening 2 en dat dan 3x. Dit is inderdaad effectiever denk ik.

Het maakt niet zo veel uit, als je maar meer gewicht pakt als je denkt dat het makkelijk gaat. En niet te lang rust er tussen. 

En als 14 nog makkelijk gaat ga je door en bij de volgende set meer gewicht. Net zo lang tot je er nog 6 haalt en dan bouw je weer op in reps. Dat is progressive overload.

Goedemiddag! 
Mag ik aansluiten?

In december 2025 had ik nog twee broeken die pasten en kreeg ik mijn ringen amper af. Toch maar een de weegschaal gepakt, 99 komma nogwat.

Direct begonnen met minder snaaien en meer naar de sportschool.

Mijn weegschaal thuis zegt nu 95 schoon aan de haak. De weegschaal op de sportschool is liever en zegt 95 kilo met 1,1 kilo kleding aan.

Agfelopen week een InBody meting gehad. Ik ben op 1.800 kilocaloriën gezet. De voedingsapp van de sportschool had me drie weken eerder op 1.600 gezet met de kanttekening dat dit te weinig zou kunnen zijn. Die 1800 kilocaloriën zijn te realiseren als je heel eerlijk álles invult en ziet wat het verschil is tussen een theelepel en een 'scheutje' olie.

Ik heb een nieuw programma op de E-gym gekregen, , over vier weken een evaluatie hiervoor en over drie maanden weer een meting.

Met goede moed er tegenaan! 🙏🏽

Dorestad schreef op 17-02-2026 om 19:07:

Ninoea, respect. Zo vroeg in zo'n bak koud water springen lijkt me vreselijk! Wij waren vanmorgen met 6 personen. Heerlijk. Veel dingen kunnen wel, enkele dingen niet, een aantal aangepast.
We hadden 2x het nummer Sally goes up. 1x om te squatten, de tweede keer lunges. Verzuren lukt dan wel.

"Sally" is leuk. 😄

Lunges heb ik hier (nog) niet mee gedaan, squats wel.

succes poezenmeisje.

Ninoea

Ninoea

22-02-2026 om 18:57 Topicstarter

Ik merkte bij de manier waarop ik het eerst deed amper dat het zwaarder werd en nu juist wel. Dus ik denk dat met deze set aan oefeningen dit een slimmere aanpak is. 

Vandaag een uitgebreide brunch gehad ten ere van mijn vaders verjaardag. Hij zou 64 geworden zijn.
Lekker gegeten maar niet perse gezond.

De vakantie is hier begonnen. Morgenochtend vroeg vertrekken wij richting Frankrijk. Zitten een midweek in Parijs en gaan ook twee dagen naar Disney. Zin in, hopelijk lukt het om wat meer uit mijn hoofd te komen. 
Voor de weegschaal niet echt goed gok ik.
De schade zien we volgende week wel weer. En hopelijk lukt het om in maart weer wat meer in beweging te komen.

Fijne vakantie bailey!

Ik ben vrijdag ochtend naar het filmhuis geweest. En daarna voor (ik denk) het eerst vertrokken naar een weekendje weg in mijn uppie. Zonder vrienden of groepsreis of iets dergelijks. Gelijk bij aankomst een wandeling gemaakt en vroeg gaan slapen. Gister ook gewandeld en een boek gelezen. Vanochtend al vroeg naar huis. Het regende keihard dus mijn wandelplan liet ik vallen, en het museum was uitverkocht. Straks lekker een filmpje kijken thuis. Morgen weer beweging oppakken. 

Trail schreef op 22-02-2026 om 19:32:

Fijne vakantie bailey!

Ik ben vrijdag ochtend naar het filmhuis geweest. En daarna voor (ik denk) het eerst vertrokken naar een weekendje weg in mijn uppie. Zonder vrienden of groepsreis of iets dergelijks. Gelijk bij aankomst een wandeling gemaakt en vroeg gaan slapen. Gister ook gewandeld en een boek gelezen. Vanochtend al vroeg naar huis. Het regende keihard dus mijn wandelplan liet ik vallen, en het museum was uitverkocht. Straks lekker een filmpje kijken thuis. Morgen weer beweging oppakken.

Welke film heb je gekeken?

Paar dagen met weinig beweging achter de rug.  Bootcamp vrijdag kon ik niet heen.  In plaats van in sportkleding mij warm werken was het anderhalf uur stilstaan op begraafplaats,  gekleed in jurk en panty en hoge hakken.  Ook topsport...
Weekend veel bezoek gehad.  

Ysenda en ToetieToover: die lifting straps heb ik in huis.  Zoonlief klimt,  traint met gewichten thuis.  Ik kan er helaas bij bootcamp light niets mee.  Wij hebben zoveel seconden wisseltijd,  het lukt me niet zo snel te wisselen.  Maar thuis gebruik ik ze ook nauwelijks toen ik nog zwaarder trainde.  Naast de Dupuytren heb ik ook Raynaud aan beide handen en ik heb rare polsgewrichten.  Mijn handen zeg maar opheffen ten opzichte van de pols kan ik nauwelijks.  Een plank met handen op de grond is dus door pols en Dupuytren een onmogelijke exercitie.  
Morgenochtend komt een vriend een kilometer of 10 met mij door de modder lopen.  Ik ga de komende weken toch iets meer thuis trainen aangezien ik een paar keer niet naar bootcamp kan. 

Ik lees heel graag jullie ervaringen en tips mbt krachttraining.  Ook al doe ik het nu zelf te weinig,  erover lezen doe ik graag. 

Poezenmeisje schreef op 22-02-2026 om 16:52:

[..]

"Sally" is leuk. 😄

Lunges heb ik hier (nog) niet mee gedaan, squats wel.

Poezenmeisje,  welkom hier. Zowel in dit draadje als bij onze bootcamp light...

Welkom Poezenmeisje! Succes 🍀 

Vanmorgen uurtje Yin Yoga gedaan, ik voelde de na-effecten van mijn uurtje Bulgarian bag workout gisteren. Speciaal voor de zelfverdedigingsondersteuning oefeningen geselecteerd. Dit deed ik (thuis):

10 mins Zonnegroet bij wijze van warming up zonder bag.

10 mins
Kimura situp
Shinbox up, Halo
Lateral snatch
Bag spin naar rug en split Squat
Croc roll + stand up

Was 1 min actie, 1 min rust, links en rechts afwisselend per 1 herhaling

10 mins
2 mins Sit up to squat (bag gaat van overhead to chest, swing naar de grond voor je) en burpee. Hierna 3 mins rust, kapot moe.
En
1 min Hip Bridge lift met bag op bekkenkam 1 min rust
3 mins Plank laag (elbows on bag)

10 mins
Vanaf elbows naar hoge plank en doorgegaan met een (1) zonnegroet en sleeping swan, down dog, jump through en kleermakerszit.

10 mins liggende Hero pose (liggend op de bag) en daarna Savasana. 

Daarna dweilen, wegens zweet op de vloer. 

Wat een activiteit op de vroege ochtend Toeti Toover ik heb alleen nog maar op de weegechaal gestaan en een bakje kwark gegeten.
Was wel tevreden met mijn gewicht afgelopen periode niet echt gelijnd dat lukt mij niet met het koude weer maar wel gezond gegeten. De weegschaal gaf 400g minder aan dan begin januarie. Ik ga komende maanden wel weer bewust voor gewichtsafname en wil nu elke maand een kilo afvallen. 
Afgelopen twee weken te weinig bewogen ik zat echt uren per dag Olympische Spelen te kijken, vind gewoon heel veel sporten leuk om naar te kijken. Voelt voor mij wel als een opluchting dat het voorbij is ik ga deze week weer lekker zelf bewegen.
Mijn dag begint met een paar huishoudelijke klussen en vanmiddag ga ik een wandeling maken.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.